Vandaag op paddojacht geweest...

Wie gaat er deze herfst kaalkopjes zoeken?

• Totaal aantal stemmers
    9
Een hele goedenavond een ieder.
We zijn vandaag maar eens op pad geweest om te kijken of wij het "puntig kaalkopje" konden vinden. Dit was onze eerste keer.

Van tevoren ingelezen en voorbeelden van de paddestoelen bekeken. Vanochtend enkele locaties uitgezocht en naartoe gereden. Wij hebben er een heleboel geplukt, alleen hebben wij alsnog geen enkel idee of we nu de juisten hebben.

Ik hoopte dat misschien de ervaren forumgasten weten of we in de goede richting hebben gegrepen. Advies en tips altijd welkom. Wie weet of hier een puntig kaalkopje tussenzit?

Alvast heel erg bedankt voor de moeite voor degenen die zich erover willen buigen.
Mvg,
Mr. Addestoul2019-10-20 00.07.24.jpg 2019-10-20 00.06.31.jpg 2019-10-20 00.09.16.jpg IMG-20191019-WA0044.jpg IMG-20191019-WA0045.jpg IMG-20191019-WA0040.jpg IMG-20191019-WA0041.jpg IMG-20191019-WA0035.jpg IMG-20191019-WA0039.jpg IMG-20191019-WA0033.jpg

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=22133
Deze site lijkt kenmerken waaraan je ze kunt herkennen aardig te beschrijven.

Mocht je iets een poging geven beter eerst drogen, hakselen, in water gooien en tot zo'n 50 graden Celsius verhitten om er thee van te zetten, plantmateriaal kun je in principe vervolgens scheiden.

Het wordt in algemene zin afgeraden in de natuur geplukte paddestoelen rauw op te eten, plantaardige alkaloïden kunnen vanaf zo'n 45 graden Celsius naar zeggen beschadigen dus je wilt ze waarschijnlijk niet koken.

Van wat ik begreep kunnen de kenmerken van de lammelen vaak een indicatie geven op risico, meer specifiek dan dat durf ik het niet te maken. Ben wel benieuwd.

L

Lid 147000

Gast
Je hebt van die natuurgidsen en die weten alle soorten precies en of pak een boekje erbij.
Stuur hun die foto's voordat je zelf gaat knabbelen!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik kan er maar niet achterkomen of ik ze ergens kan laten testen. Iemand suggesties?

Je kan ze niet echt testen. Dat is ook niet per se nodig als je de paddenstoel fatsoenlijk kan determineren.

Ga een keer op pad met iemand die ervaring heeft met het verzamelen van het puntig kaalkopje. Ze zijn echt heel herkenbaar (als je weet waar je op moet letten). Dus als je een keer een dagje bent geweest met een ervaren persoon dan maak je dit soort fouten niet meer.

Sowieso is het een beetje de vraag of we wel naar puntig kaalkopjes moeten gaan zoeken. De soort is redelijk schaars. Dus laat ze gewoon eens doen :wink:

Paddo's kan je heel makkelijk zelf kweken door een kweekset te kopen. In die paddenstoelen zit dezelfde werkzame stof. Dan ben je geen steeds zeldzamer wordende paddenstoelen aan het plukken en pluk je ook niet per ongeluk een heel veld met een andere soort leeg.

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Kaalkopjes ben ik al regelmatig gaan zoeken, maar eerder als een aangenaam onderdeel van een wandeling. Ik zou ze ook nog niet kunnen onderscheiden. Deze week zijn we wel Amanita Muscaria gaan plukken en aan het drogen. Nog geen trip gedaan, maar staat voor binnenkort op de planning, deze groeien volop momenteel en makkelijk te vinden.

Ik woon wel in een vrij natuurrijk gebied , wat misschien helpt :)

Bijlagen

• IMG-20191020-WA0005.jpg
    IMG-20191020-WA0005.jpg
    314,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG-20191020-WA0006.jpg
    IMG-20191020-WA0006.jpg
    366,3 KB · Weergaven: 16

benzzzy

Badass junkie
Kaalkopjes ben ik al regelmatig gaan zoeken, maar eerder als een aangenaam onderdeel van een wandeling. Ik zou ze ook nog niet kunnen onderscheiden. Deze week zijn we wel Amanita Muscaria gaan plukken en aan het drogen. Nog geen trip gedaan, maar staat voor binnenkort op de planning, deze groeien volop momenteel en makkelijk te vinden.

Ik woon wel in een vrij natuurrijk gebied , wat misschien helpt :)
Begin met een laage dosering.
A. Muscaria is niet al te aangenaam in hogere doseringen.

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Begin met een laage dosering.
A. Muscaria is niet al te aangenaam in hogere doseringen.

Vermits ik niet gekend ben met deze paddestoel is een hoge dosering wat ik nog niet zou aandurven de eerste keer.. Ik mag hieruit afleiden dat je dit al eens of vaker gedaan hebt?

Hoe heb jij dit toen voorbereid en wat is naar jou idee een lage dosering? Wij dachten een kleine tot normale Cap om mee te beginnen, een dag lang gedroogd op 70 graden in de oven. Hopelijk krijgen we ze kraakdroog maar gisteren pas geplukt.

Oke, thanks voor alle info mensen!

Ik heb al door dat het een stuk ingewikkelder ligt dan verwacht, mocht ik dit nog eens overdoen, zal ik een ervaren plukker proberen te vinden. Zou ik dit ook bij boswachters kunnen vragen?

De paddestoelen inmiddels gedeponeerd. Ik wil geen risico's nemen.

En inderdaad misschien is het wel wijs om de wilde exemplaren een beetje met rust te laten.. Ik koop wel weer een kweeksetje denk ik. Of een portie truffels!

Zijn er nog anderen van plan dit najaar truffels of paddos te nemen?

Oant moarn!

Neo-Shulginist

Badass junkie
https://erowid.org/plants/amanitas/amanitas_dose.shtml

Ik eet ze altijd gewoon rauw en spoel ze weg met wat water.

Nooit vliegenzwam rauw eten!!

In vliegenzwam zit iboteenzuur, een stof die hersenverbindingen beschadigd (=neurotoxisch).

Daarom wordt vliegenzwam meestal gedroogd, waardoor (een deel van) het iboteenzuur afbreekt. Maar je kan nóg beter een rendier gebruiken om het iboteenzuur eruit te filteren voor je. Dan moet je wel weer rendierplas drinken (dat was een oud gebruik in Sybierië).

Maar überhaupt is de trip van vliegenzwam doorgaans onprettig. De paddenstoel kan een delier veroorzaken. Dat is een gemoedstoestand waarbij je wanen hebt en levensechte hallucinaties. Dat kan paniek veroorzaken omdat je niet door hebt dat je aan het trippen bent. Achteraf veroorzaakt de paddenstoel geheugenverlies waardoor je ook nog weinig hebt aan die ervaring.

Daarbij verlaagt de werkzame stof muscimol de hartslag, wat in hogere doseringen levensgevaarlijk kan zijn. Een probleem daarbij is dat je niet weet hoeveel werkzame stof de paddenstoel bevat. Dat kan enorm variëren per keer.

Vanwege de kans op een angstige ervaring, de kans op een delier, de kans op permanente beschadigingen van hersenverbindingen en de kans op een hartstilstand zou ik het met klem afraden om vliegenzwam te eten. Met name vers kan de paddenstoel heel gevaarlijk zijn.

benzzzy

Badass junkie

In vliegenzwam zit iboteenzuur, een stof die hersenverbindingen beschadigd (=neurotoxisch).

Daarom wordt vliegenzwam meestal gedroogd, waardoor (een deel van) het iboteenzuur afbreekt. Maar je kan nóg beter een rendier gebruiken om het iboteenzuur eruit te filteren voor je. Dan moet je wel weer rendierplas drinken (dat was een oud gebruik in Sybierië).

Maar überhaupt is de trip van vliegenzwam doorgaans onprettig. De paddenstoel kan een delier veroorzaken. Dat is een gemoedstoestand waarbij je wanen hebt en levensechte hallucinaties. Dat kan paniek veroorzaken omdat je niet door hebt dat je aan het trippen bent. Achteraf veroorzaakt de paddenstoel geheugenverlies waardoor je ook nog weinig hebt aan die ervaring.

Daarbij verlaagt de werkzame stof muscimol de hartslag, wat in hogere doseringen levensgevaarlijk kan zijn. Een probleem daarbij is dat je niet weet hoeveel werkzame stof de paddenstoel bevat. Dat kan enorm variëren per keer.

Vanwege de kans op een angstige ervaring, de kans op een delier, de kans op permanente beschadigingen van hersenverbindingen en de kans op een hartstilstand zou ik het met klem afraden om vliegenzwam te eten. Met name vers kan de paddenstoel heel gevaarlijk zijn.
Ik bedoelde niet rauw lol.
Ik droog ze wel hoor

L

Lid 147000

Gast
Oke, thanks voor alle info mensen!

Ik heb al door dat het een stuk ingewikkelder ligt dan verwacht, mocht ik dit nog eens overdoen, zal ik een ervaren plukker proberen te vinden. Zou ik dit ook bij boswachters kunnen vragen?

De paddestoelen inmiddels gedeponeerd. Ik wil geen risico's nemen.

En inderdaad misschien is het wel wijs om de wilde exemplaren een beetje met rust te laten.. Ik koop wel weer een kweeksetje denk ik. Of een portie truffels!

Zijn er nog anderen van plan dit najaar truffels of paddos te nemen?

Oant moarn!

Ja indd een boswachter weet dat wel!
Of je gaat ff op google kijken voor iemand met die ervaring!
Natuurlief hebbers zijn er zat! En sla de naturisten over haha

Zelf kweken is ook een prima optie!
Je hebt van die kant en klare begin setjes
en daar zit ook alle uitleg bij.
Is ook een leuke ervaring om je
eigen spul te maken!
En heb je ook wat zekerheid dat het niet giftig is etc

रति

Wijs gebruiker
Vermits ik niet gekend ben met deze paddestoel is een hoge dosering wat ik nog niet zou aandurven de eerste keer.. Ik mag hieruit afleiden dat je dit al eens of vaker gedaan hebt?

Hoe heb jij dit toen voorbereid en wat is naar jou idee een lage dosering? Wij dachten een kleine tot normale Cap om mee te beginnen, een dag lang gedroogd op 70 graden in de oven. Hopelijk krijgen we ze kraakdroog maar gisteren pas geplukt.
Ik heb ze zelf in een droognet opgehangen (dezelfde die je ook gebruikt om wiet in te drogen. Aan 4 zijden ventilators erop voor een week en het is kurkdroog. Voor opslag (van de gedroogde vliegenzwam) is het beste een afgesloten pot met silica gel zakjes.
Als je ze alleen droogt, zonder verhitting dan thee:
Dosis:

Laatst bewerkt:

Ralou

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik heb ze zelf in een droognet opgehangen (dezelfde die je ook gebruikt om wiet in te drogen. Aan 4 zijden ventilators erop voor een week en het is kurkdroog. Voor opslag (van de gedroogde vliegenzwam) is het beste een afgesloten pot met silica gel zakjes.
Als je ze alleen droogt, zonder verhitting dan thee:
Dosis:

Thnx voor de tip! Heb vandaag een voedseldroger besteld voor het drogen van de amanita. Blijf er om de zoveel dagen vinden dus da's super. Vandaag gaat m'n man ook een eerste poging geven. Ze zijn niet perfect gedroogd, als in , crackerdroog wel , maar dmv oven op zeer lage temperatuur.

Via de link die je gepost had heb ik nog een boek gevonden waaruit ik nog zeer zinvolle en interessante tips heb gehaald.(via haar facebook pagina Amanita dreamer)
De eerste hoeveelheid heeft hij bv gegeten als een soort van croutons (rond vier uur) in zelfgemaakte soep, dadelijk de volgende hoeveelheid. Ambrosia zou ik ook graag maken.

Hoe heb jij de trip/ ervaring meegemaakt?

रति

Wijs gebruiker
Thnx voor de tip! Heb vandaag een voedseldroger besteld voor het drogen van de amanita. Blijf er om de zoveel dagen vinden dus da's super. Vandaag gaat m'n man ook een eerste poging geven. Ze zijn niet perfect gedroogd, als in , crackerdroog wel , maar dmv oven op zeer lage temperatuur.

Via de link die je gepost had heb ik nog een boek gevonden waaruit ik nog zeer zinvolle en interessante tips heb gehaald.(via haar facebook pagina Amanita dreamer)
De eerste hoeveelheid heeft hij bv gegeten als een soort van croutons (rond vier uur) in zelfgemaakte soep, dadelijk de volgende hoeveelheid. Ambrosia zou ik ook graag maken.

Hoe heb jij de trip/ ervaring meegemaakt?
Trippen is voor mij een heilig iets. Ik zit momenteel in een serie van aansluitende weken van zelfopgelegde truffel-trips voor meer inzicht in een bepaald onderwerp. Daar tussendoor is er geen ruimte voor Amanita Muscaria, omdat ik tzt ook al mijn aandacht aan A.M. wil geven. Maar ik verzamel en bewaar ze nu alvast omdat ik ze momenteel in vrij grote getale tegenkom en wel uitermate geïnteresseerd ben in deze zwam. Dus na het afronden van mijn persoonlijke quest met truffels ga ik mij geheel op de vliegenzwam richten.
Ik begrijp uit je woorden dat het drogen in de oven niet helemaal gelukt is? Het combineren van drogen en warmte is op zich wel aantrekkelijk voor mij omdat ik het liefste paddenstoelen eet ipv er drankjes van te brouwen. De verhitting is blijkbaar wel noodzakelijk (of je het nu doet via thee of drogen) om misselijkheid tegen te gaan en voor psycho-activiteit. Ik geloof zelfs dat er een minimale verhitting van ... graden noodzakelijk is. Daarom zit je met thee/soep zetten misschien wat veiliger.

रति

Wijs gebruiker

https://ambrosiasociety.org/files/D...rb_of_Immortality-www.AmbrosiaSociety.org.pdf

Bovenaan