Vanaf wanneer alcohol-probleem?

heyol

Bewuste gebruiker
Hallo

Ik zou mezelf zeker niet beschrijven als een grote drinker. Want ik kan niet zoveel aan op vlak van alcohol.
Maar de laatste tijd lust ik bij mijn lijntjes cocaine ook wel het lekker verdovende gevoel van alcohol.

Met als gevolg dat ik de laatste week bijna dagelijks vier à vijf blikjes van die Jack & Coke of Captain Morgan & Coke koop. En soms een volledige fles Wodka/Whiskey/Wijn.

Nu, als je met vrienden op stap gaat naar een feest of fuif en jezelf net iets overschat of laat meeslepen waardoor je moet kosten, is het nog vrij sociaal aanvaard. Maar ik heb de voorbije weken gemerkt dat mijn alcohol-consumptie omhoog is gegaan, en afgelopen week heb ik al tweemaal moeten overgeven van de alcohol (alleen gebruik).

Zouden jullie dit beschrijven als een alcohol-probleem of gewoon niet veel aankunnen? Zelf heb ik het gevoel dat ik perfect zonder alcohol zou kunnen voor de rest van mijn leven.

ljuv

DF-koningin
Ehhhh. Het kotsen duidt niet per se op een alcohol probleem. Ik heb ook een vet zwakke maag en ben bijvoorbeeld groot fan van het tactische barfje. Maar eerlijk is eerlijk. Uiteindelijk is het een teken van je lichaam dat je (teveel) vergif tot je hebt genomen. De een kan daar gevoeliger voor zijn dan de ander.
Ik zou eerder vraagtekens zetten bij hoeveel alcohol je drinkt en de frequentie... Een paar avonden rustig genieten van een wijntje of een paar mixdrankjes mot kenne, en af en toe goed de remmen los wat mij betreft ook, maar elke dag een fles wijn of whiskey is wel wat problematisch.
Doe je altijd coke, wanneer je dagelijks drinkt...? Want dat - het zal je verbazen - is ook niet goed voor je gezondheid TEVENS verslavend🤷🏻‍♀️

Als dit gewoon toeval was omdat je een week vakantie had ofzo, vergeet mn bericht dan maar. Maar zo niet kun je wel spreken van een alcoholprobleem ja.

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Met als gevolg dat ik de laatste week bijna dagelijks vier à vijf blikjes van die Jack & Coke of Captain Morgan & Coke koop. En soms een volledige fles Wodka/Whiskey/Wijn.
Goed, je hebt ze gekocht, en dan?

En waarom vraag je hier wat mensen er van vinden?
Snap ik wel trouwens, dit is een drugs forum, dus we zijn wel wat gewend. Misschien zegt iemand dat het allemaal wel mee valt.
Mocht dat zo zijn stel dan de vraag eens aan je eigen omgeving, je pa of ma of zo, is dat een optie?

Alcohol brengt je niets @heyol

Datgene wat je denkt dat alcohol je kan brengen kan je zelf ook bereiken en dan zonder alcohol en misschien ook nog op een betere manier zelfs.

bossenaar567

Belezen gebruiker
Ja ik ga nu even ongenuanceerd antwoord geven, en ik hoop dat het niet verkeerd op je over komt maar de waarheid is en blijft hard. Het is in ieder geval op geen enkele manier aanvallend bedoeld.

Je hebt zeker weten een (groot) probleem als je dagelijks 5 33cl blikjes van 5% drinkt (zijn die jackie cola's 5 of meer?), zeker in combinatie met jouw coke gebruik. En dan nog af en toe die fles erbij.. Iedereen die drinkers kent weet trouwens ook dat je met gemak 2-3 glazen bij de dagelijkse consumptie die ze je vertellen mag rekenen.

In combinatie met je lichaam wat letterlijk aan geeft dat het te veel is moet dit eigenlijk al genoeg zeggen. Ik ken je reacties van een paar jaar geleden nog wel, en ik weet dat je een verstandig persoon bent. Je ziet genoeg lui op dit forum die niet eens een fatsoenlijk stukje tekst neer kunnen zetten. Daarom wil ik je ook op het hart drukken dat je zeker sterk genoeg bent om je problemen op te lossen. Maar hoe langer je er mee wacht, hoe moeilijker het gaat worden.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Wanneer je jezelf deze vraag gaat stellen, weet je waarschijnlijk het antwoord al...

Alleen jij kan bepalen of je verslaafd bent of niet. Duidelijke graadmeter voor jezelf hierin kan zijn:

- of je een patroon kan herkennen
- dat het je dagelijks functioneren, sociale leven of financiën uit balans brengt
- dat je keer gebruikt dan je zou willen (of van tevoren met jezelf af sprak)
- dat je geheimzinnig gaat doen over hoeveelheden, regelmaat van gebruik, etc.

En misschien wel de belangrijkste, dat je niet goed meer luistert naar je emoties en werkelijke behoeften.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Als je wakker wordt eb een glas whiskey bij je ontbijt drinkt .. nee ver daarvoor al natuurlijk maar mijn ex van me ma (35jaar terug) stond zo letterlijk op. Gelukkig kwam toen mijn pa na de scheiding 😇

Nihilist88

Badass junkie
Ik ken je leeftijd niet, maar ik heb vroeger ook wat afgezopen, altijd in het uitgaan en in gezelschap, alleen dronk ik zelden. En ja ik heb ook genoeg moeten kotsen. Maar mn alcohol gebruik, was echt een sociaal gebeuren. Laatste 5j, alleen al door het minder uitgaan nzo, is het nog paar drankjes int weekend en echt ook al periode geweest van ca halfjaar waark zelden tot geen druppel dronk n toen bij vrienden op bezoek, een Jupiler gewoon niet smaakte n ni binnen kreeg, terwijl ik die 10j eerder, naar binnen kapte als niets.
Je zegt 'Met als gevolg dat ik de laatste week bijna dagelijks vier à vijf blikjes van die Jack & Coke of Captain Morgan & Coke koop. En soms een volledige fles Wodka/Whiskey/Wijn.' Ik lees toch duidelijk koop en niet drink e? Ik zie ook altijd dat er wodka, bruine rum aanwezig is n een Desperados Mojito kapt er ook soms vlotjes in. Er zijn weken dat ik niks drink, wel maak ik graag de combo alcohol, 2fdck, lachgas, maar dat is niet wekelijks. Ik zie jouw gebruik, ook al heb ik er moeilijk zicht op, echt niet als alcoholprobleem. Een echt probleem is het wanneer volgende zaken de voorgrond optreden, drink je vaker alleen, in het geniep, zie je de alcohol als probleemoplosser en als iets dat je nodig hebt om je ni slecht te voelen. Dus ja meer vragen langs mijn kant dan de jouwe😉

De Zandman

DF-koning
Ehhhh. Het kotsen duidt niet per se op een alcohol probleem. Ik heb ook een vet zwakke maag en ben bijvoorbeeld groot fan van het tactische barfje. Maar eerlijk is eerlijk. Uiteindelijk is het een teken van je lichaam dat je (teveel) vergif tot je hebt genomen. De een kan daar gevoeliger voor zijn dan de ander.
Ik zou eerder vraagtekens zetten bij hoeveel alcohol je drinkt en de frequentie... Een paar avonden rustig genieten van een wijntje of een paar mixdrankjes mot kenne, en af en toe goed de remmen los wat mij betreft ook, maar elke dag een fles wijn of whiskey is wel wat problematisch.
Doe je altijd coke, wanneer je dagelijks drinkt...? Want dat - het zal je verbazen - is ook niet goed voor je gezondheid TEVENS verslavend🤷🏻‍♀️

Als dit gewoon toeval was omdat je een week vakantie had ofzo, vergeet mn bericht dan maar. Maar zo niet kun je wel spreken van een alcoholprobleem ja.
Noot:
Je bent aardig op weg om een alcohol verslaving op te bouwen. Kap ermee nu dit nog kan!

ljuv

DF-koningin
Mijn reactie is bedoeld voor de meneer die je citeert, ik heb mijn citaat idd bij de verkeerde persoon geciteerd.
Dus, die boodschap is niet voor jouw bedoeld....sorry
Je liet me even schrikken! Ik kan er ook wat van hoor, maar met mijn nog geen kwart eeuw mag ik van mezelf nog even genieten.
Geheel eens met je waarschuwing!

Zei je wat miss wijninfuus? Kan 't niet goed verstaan. Je praat met een 6 dubbele tong

Packjam

Belezen gebruiker
vanaf mijn 16e vakantietijd, lam als maar kon, altijd een zwak gehouden voor alcohol, zelfs baclofen drink ik overheen nu

Packjam

Belezen gebruiker
Hallo

Ik zou mezelf zeker niet beschrijven als een grote drinker. Want ik kan niet zoveel aan op vlak van alcohol.
Maar de laatste tijd lust ik bij mijn lijntjes cocaine ook wel het lekker verdovende gevoel van alcohol.

Nu, als je met vrienden op stap gaat naar een feest of fuif en jezelf net iets overschat of laat meeslepen waardoor je moet kosten, is het nog vrij sociaal aanvaard. Maar ik heb de voorbije weken gemerkt dat mijn alcohol-consumptie omhoog is gegaan, en afgelopen week heb ik al tweemaal moeten overgeven van de alcohol (alleen gebruik).

Zouden jullie dit beschrijven als een alcohol-probleem of gewoon niet veel aankunnen? Zelf heb ik het gevoel dat ik perfect zonder alcohol zou kunnen voor de rest van mijn leven.
wanneer heb je dat gevoel dan? Als ik em heb zitten dan denk ik ook morgen stop ik, dit gaat nu al 20 jaar zo elke dag manjana, nu aan de baclofen werkt als een trein maar ik kan niet meer zeiken als ik het neem, dus ik krijg 100 mg maar gebruik maar 12.5 of 25 mg, het is een spierverslapper dus je voelt je blaas niet meer, ja tot ie barstense vol zit dan wel

Dirkdirk

DF-koning
Het blijft me verbazen.

cocaine heroine paddestoelen speed
Gevaarlijk! Verslavend!

maar af en toe een biertje? Dat is toch gewoon gezellig?

het is gewoon totale bullshit en je ziet het gewoon NIET.

Paranoize.

Badass junkie
Het blijft me verbazen.

cocaine heroine paddestoelen speed
Gevaarlijk! Verslavend!

maar af en toe een biertje? Dat is toch gewoon gezellig?

het is gewoon totale bullshit en je ziet het gewoon NIET.
Ik had het er pas met iemand over man die een leek is kwa gebruik.

Bij een junky of verslaafde denkt men altijd aan coke, pep, keta, pillen, crack maar nooit aan alcohol 😂

En als ik dan vertel over mijn ervaring in de kliniek dat meer dan de helft van de mensen in die kliniek en in elke kliniek daar voor een alcohol verslaving zitten kijken ze me aan alsof ze water zien branden. En beginnen ze meteen van drinken is helemaal niet zo erg en gaan ze een drankje met een lijntje coke vergelijken enzo. En dan kom ik weer met jaa maar stel jij drinkt elke dag 6 of 10 bier of je zou eens in de maand een snuifje nemen en een drankje maar derest van de maand niks dan is die persoon die af en toe drugs gebruikt gezonder bezig dan die geen die alcohol elke dag drinkt. En dan kijken ze me weer aan alsof ze water zien branden 😂🤣

De Zandman

DF-koning
Als alcoholist zijnde, die allang niet meer drinkt overigens, zat ik ook in een kliniek. Idd zaten er heel veel mede alcoholisten daar en als je de totale ontreddering ziet, die de alcohol met zich meebrengt naast allerlei soorten ziektes dan vroeg ik me weleens af, wie er nou ongezond bezig was.
Een junk die aan de smack zat, of een alcoholist?
Ik denk de laatste.
Ik denk dat er van alcohol problemen gesproken kan worden, als je zonder die alcohol niet meer goed functioneren kunt.
De hoeveelheid alcohol is daarbij van minder groot belang...

Dirkdirk

DF-koning
Als alcoholist zijnde, die allang niet meer drinkt overigens, zat ik ook in een kliniek. Idd zaten er heel veel mede alcoholisten daar en als je de totale ontreddering ziet, die de alcohol met zich meebrengt naast allerlei soorten ziektes dan vroeg ik me weleens af, wie er nou ongezond bezig was.
Een junk die aan de smack zat, of een alcoholist?
Ik denk de laatste.
Ik denk dat er van alcohol problemen gesproken kan worden, als je zonder die alcohol niet meer goed functioneren kunt.
De hoeveelheid alcohol is daarbij van minder groot belang...
Ik denk dat een alcoholist een alcoholist is als hij alcohol drinkt.

unpopulair opinion I know

De Zandman

DF-koning
Ik denk dat een alcoholist een alcoholist is als hij alcohol drinkt.

unpopulair opinion I know
Noot:
Nee. Dit klopt niet . Zolang je het bij " af en toe" houdt, en er niet iedere dag weer naar hunkert, en zonder dat biertje uitstekend functioneert, dan ben je imo géén alcoholist.
Het woord alleen al impliceert dit.
Alcoholisme is een ziekte.

Dirkdirk

DF-koning
Noot:
Nee. Dit klopt niet . Zolang je het bij " af en toe" houdt, en er niet iedere dag weer naar hunkert, en zonder dat biertje uitstekend functioneert, dan ben je imo géén alcoholist.
Daar ben ik het niet mee eens. Maar dat hoeft niet. We zijn niet allemaal hetzelfde. :wink:

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Noot:
Glad ijs, @De Zandman
Uitstekend functioneren kan ook met alcohol, zelfs met problematisch alcohol en/of drugsgebruik.

Mensen vergeten dat, er zijn ook hoog functionerende junks.

Ik denk dat een alcoholist een alcoholist is als hij alcohol drinkt
Ik denk dat je grappig probeert te zijn?
Uiteraard heb je gelijk, een alcoholist is alcoholist wanneer hij alcohol drinkt.
Waar het om gaat is dat de alcoholist ook alcoholist is wanneer hij geen alcohol drinkt.

Dirkdirk

DF-koning
Ik denk dat je grappig probeert te zijn?
Uiteraard heb je gelijk, een alcoholist is alcoholist wanneer hij alcohol drinkt.
Waar het om gaat is dat de alcoholist ook alcoholist is wanneer hij geen alcohol drinkt.
Ik wil niet grappig zijn ik ben bloedserieus. Maar als je het niet erg vind wil ik me in deze discussie verlaten, het is een unpopulair opinion dat weet ik en ik wil het graag leuk houden op het forum. Snap je dat?

De Zandman

DF-koning
Ik vind echt dat een alcoholist toch wel iets anders is, dan iemand die eens een biertje of borreltje drinkt.
Het woord alleen al draagt een betekenis, en m.i. terecht, dat er meer aan de hand is mbt de alcohol....@Dirkjan natuurlijk mogen we van mening verschillen. Maar jouw zienswijze interesseert me enigszins...

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Voor een alcoholist moet er natuurlijk sprake van zijn dat de ziekte alcoholisme aanwezig is.
Een van de symptomen zou dan zijn dat diegene niet kan functioneren zonder alcohol.
Als ik naar mezelf kijk (en veel verslaafden om me heen) zijn er ook echt wel andere symptomen. Zoals makkelijk weg kunnen vluchten in proces(verslaving), obsessieve denkpatronen, moeite met omgaan van emoties, etc.

Ik vraag me weleens hoeveel alcoholisten er zijn die wél al die laatste symptomen hebben, maar niet de eerste. Dan zou je een soort potentiële alcoholist zijn die niet (genoeg) geconfronteerd is met alcohol en de belachelijke zuipcultuur die we kennen.

Tot zover mijn hersenspinsels in de ochtend.

De Zandman

DF-koning
Er is ook nog een categorie " probleem drinkers".
Deze mensen drinken in een periode heel erg veel, en daarna weer een periode niets of erg weinig.
Iedere keer als het leven te zwaar wordt, een periode van drank.
Dat zijn m.i. geen echte alcoholisten.
Een alcoholist heeft de alcohol echt "nodig"...

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Er is ook nog een categorie " probleem drinkers".
Deze mensen drinken in een periode heel erg veel, en daarna weer een periode niets of erg weinig.
Iedere keer als het leven te zwaar wordt, een periode van drank.
Dat zijn m.i. geen echte alcoholisten.
Een alcoholist heeft de alcohol echt "nodig"...
I drink
I get drunk
No problem!

De Zandman

DF-koning
Je schrijft het al:
Het niet meer zonder kunnen.
Op dat moment is er idd sprake van een probleem.
Of dat groter wordt, die kans is al behoorlijk groot....en als dat probleem groter wordt, dan ben je een lid van de familie geworden, die "alcoholist" heet.

Beady

Bewuste gebruiker
100% problematisch. Wil niet zeggen dat het onomkeerbaar is. Een gouden tip die ik je meegeef is eens te zoeken op het web naar het boek 'stoppen met drinken' van de heer, de god en redder Allen Carr. Desnoods met een blikje whisky cola. Das duur joh. Je maakt je brouwsel toch beter zelf?

Bovenaan