Appeltjespep was er wel degelijk, dit was dextroamfetamine , dus niet de gangbare racemic dl-amfetamine , een mix van dex/levo.
Effect was anders dan de gangbare pep / dl-amfetamine, meer euforisch, geestelijk, veel minder lichamelijk, werkte minder lang door vond ik zelf.
Slapen was met deze dex-pep minder problematisch. De vervelende nawerking van gewone pep in het algemeen , o.a. verkramte kaken, een wel heel nadrukkelijk aanwezige hartslag, dan wel in je torso, of in je oor/ oren, als je met je hoofd in de kussens lag etc. was stukken minder aanwezig bij mij.
Heb meerdere verhalen gehoord waarom deze pep de typische fruitige geur had; idd iets of wat appel achtig ; maar ik vond het meer naar goedkope, onrijpe en beurse groene kiwi's ruiken, die je in de 80's en 90's nog wel eens zag liggen in de supermarkt.
De amfetamineolie kreeg een extra bewerking, werd opgelost in een bepaald soort alcohol.
Door toevoegen van een zwak zuur kreeg je een scheiding , waardoor je de dex (of levo?) er, na een tijdje onaangeroerd laten staan af kon scheppen / scheiden. de yield was dan veel lager, de levo zat dan gevangen in een afvalproduct.
Ook onstond er dan een bijproduct, een Ester die de fruitige geur (en smaak!) voorzaakte. Een roze gloed was bij de appeltjespep, in tegenstelling met gewone dl-amfetamine geen teken van vervuiling / slechte synthese.
Underground dope, een weinig gebruikte term die vroeger in de US betekende : een eerst legale drug, bijna altijd bestandeel van een receptloos te verkrijgen middel, werd verboden; Omdat er gebruikers waren en veel vraag naar bleef ging men deze stof (illegaal) maken.
Of een medicijn wat compleet van de markt verdween omdat er betere alternatieven , b.v. veel minder bijwerkingen etc. waren, Qualuude is hier een mooi voorbeeld van, o.a. in Engeland, maar vooral zuid afrika erg populair, en illegaal nog steeds gemaakt , mandrax.
Underground pep,
Tja , jaren 60/70 had je in NL ook vrij verkrijgbaar spul waar een beetje dex / phen in zat, wat later verboden werdt.benzedrine, Vicks inhalers, hoestdrankjes etc.