Transgenders

Elohtibbar

Badass junkie
In het geval van daadwerkelijk gediasnosticeerde genderdysforie is zo iemand van binnen wel degelijk een vrouw. Van buiten zal het altijd wat lastig blijven ja, dan komt het op de omgeving van de desbetreffende persoon aan of hij/zij geaccepteerd wordt. Of dit bij Pak Suiker exact het geval is of dat hij/zij gewoon psychisch in de war is, weet ik niet. Zoals ik al zei heeft het verhaal van Drientje wel wat vragen bij me opgeroepen, maar ik wil niet te snel oordelen. Wel vind ik dat jullie gelijk hebben qua lompe reacties en vervolgens het niet willen aangaan van een discussie, dat is inderdaad enorm irritant.

Elohtibbar

Badass junkie
Flaffie zei:
Lullig voor je als je een paar honderd jaar geleden als transseksueel geboren werd, toen hadden ze namelijk nog geen chirurgen die van een pik een kut konden maken en andersom.
Dus waarschijnlijk waren er toen ook geen transseksuelen omdat het toen nog gewoon niet bestond/mogelijk was om je om te laten bouwen.

Ik vind dat je het gewoon moet doen met het lichaam wat je gekregen hebt tijdens de geboorte ook al voel je jezelf een meisje terwijl je een jongen bent.
kwestie van accepteren.

Vind je dan ook dat bijvoorbeeld een homoseksuele man maar moet accepteren dat hij op een vrouw hoort te vallen, ook al zijn zijn gevoels anders? Dat is net zoiets. Ik vind je wel heel erg kortzichtig. Het is, zoals Marla al aangaf, wetenschappelijk bewezen dat zo iemand qua hersens/geest wel degelijk tot een ander geslacht kan behoren.

Flaffie

Wijs gebruiker
Rabbithole zei:
Vind je dan ook dat bijvoorbeeld een homoseksuele man maar moet accepteren dat hij op een vrouw hoort te vallen, ook al zijn zijn gevoels anders? Dat is net zoiets. Ik vind je wel heel erg kortzichtig. Het is, zoals Marla al aangaf, wetenschappelijk bewezen dat zo iemand qua hersens/geest wel degelijk tot een ander geslacht kan behoren.

Een homo hoeft zich niet om te laten bouwen om zich prettig te voelen met het lichaam waar hij inzit.
Dus dat is niet net zoiets, dat is totaal iets anders.
Ik had het erover dat je je lichaam moet accepteren zoals die is, dat betekent dat je moet accepteren dat je niet van het andere geslacht bent.
Dat deden ze vroeger toch ook?!
Ik geloof best dat iemand zich heel onprettig voelt als hij zich eigenlijk een vrouw voelt.
Ik heb niks tegen transseksuelen maar ik heb er wel een mening over.
Zelfde geldt voor homoseksuelen, Mijn neef is homo, prima gast alleen dat hij andere mannen in de kont neukt vind ik toch wel behoorlijk ranzig.

Elohtibbar

Badass junkie
Flaffie zei:
Rabbithole zei:

Een homo hoeft zich niet om te laten bouwen om zich prettig te voelen met het lichaam waar hij inzit.
Ik had het erover dat je je lichaam moet accepteren zoals die is, dat betekent dat je moet accepteren dat je niet van het andere geslacht bent.
Ik geloof best dat iemand zich heel onprettig voelt als hij zich eigenlijk een vrouw voelt.
Zelfde geldt voor homoseksuelen, Mijn neef is homo, prima gast alleen dat hij andere mannen in de kont neukt vind ik toch wel behoorlijk ranzig.

Het gaat niet om de vergelijking ombouwen, het gaat om de vergelijking je niet prettig te voelen met degene waarvan men verwacht dat je die bent. In die zin zou een homo dus ook zijn gevoelens moeten ontkennen en maar accepteren dat men verwacht dat hij op een vrouw valt. Het is niet zo eenvoudig als jij beweert, dat het een kwestie van accepteren is - het is iets dat in je hersens zit. En "vroeger konden ze dat toch ook?" is geen argument, vroeger waren er zogenaamd ook geen homo's, omdat die werden geëxecuteerd als ze voor hun ware identiteit uitkwamen. Niemand zei dus dat hij homo was, maar dat betekent niet dat ze er niet waren - evenals met mensen met genderdysforie.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Rabbithole zei:
Niemand zei dus dat hij homo was, maar dat betekent niet dat ze er niet waren - evenals met mensen met genderdysforie.
Maar is dit wel zo? Ik bedoel, is het geen product van de maatschappij? Een soort luxeprobleem. Iets dat zich ontwikkelt omdat we zoveel keus hebben in alles dat we onszelf gentoxisch denken. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat bosjesmannen in afrika dit soort problemen hebben. Dat kan een gebrek aan empathisch vermogen zijn, dan ben ik heel benieuwd of iemand daar een goed verhaal voor heeft. En dat we onszelf die neurologische ziekten aanpraten moet je misschien met een lading zout nemen, maar lach het niet meteen weg.

Flaffie

Wijs gebruiker
ExceptionalInsight zei:
Flaffie zei:
Mijn neef is homo, prima gast alleen dat hij andere mannen in de kont neukt vind ik toch wel behoorlijk ranzig.
Dan moet je het misschien niet zo plastisch verwoorden :)

Misschien iets te grof maar als ik het wat softer verwoord komt het toch op hetzelfde neer.
:P

Elohtibbar

Badass junkie
ExceptionalInsight zei:
Rabbithole zei:
Niemand zei dus dat hij homo was, maar dat betekent niet dat ze er niet waren - evenals met mensen met genderdysforie.
Maar is dit wel zo? Ik bedoel, is het geen product van de maatschappij? Een soort luxeprobleem. Iets dat zich ontwikkelt omdat we zoveel keus hebben in alles dat we onszelf gentoxisch denken. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat bosjesmannen in afrika dit soort problemen hebben. Dat kan een gebrek aan empathisch vermogen zijn, dan ben ik heel benieuwd of iemand daar een goed verhaal voor heeft. En dat we onszelf die neurologische ziekten aanpraten moet je misschien met een lading zout nemen, maar lach het niet meteen weg.

Dat vroeg ik mezelf ook af (hoewel ik ook niet weet of die bosjesmannen bekend zijn met homoseksualiteit, maar dat terzijde), totdat ik de post van Marla las die ik al een keer heb aangehaald:

Marla Singer zei:
Uit hersenonderzoeken blijkt dat er in de hersenen, in de hypothalamus, een gedeelte is dat seksebepalend is. Bij transseksuelen is dit gedeelte precies tegenovergesteld aan het biologische geslacht dat ontwikkeld is.
De diagnose is niet eenvoudig. Ten eerste wordt onderzocht of er sprake is van interseksualiteit of een psychische aandoening, bijvoorbeeld een stoornis van de lichaamsbeleving of schizofrenie. Ook moet worden uitgesloten dat de persoon alleen streeft naar de maatschappelijke voordelen die een andere sekse zou kunnen bieden, of een schijnoplossing voor niet-aanvaarde homoseksualiteit. Verder moet er sprake zijn van ernstig lijden en sociale problemen tussen de persoon en de omgeving.
Suiker zit momenteel nog in het proces van de diagnose. Ze heeft de eerste reeks onderzoeken nu achter de rug en als ze de tweede reeks ook doorkomt, dan kan worden gestart met de hormoonbehandeling.

Ik ken zelf ook vier "ex-mannen". Deze zijn allemaal al lang hoog en breed volwassen en de 40 gepasseerd. Twee hebben een totale geslachtsverandering ondergaan, de andere twee (nog) niet. Toch zijn het alle vier in mijn ogen toch echt vrouwen, alleen verpakt in een iets ander jasje. Hoewel bij sommigen de operatie echt goed uitpakt, je kunt toch altijd nog de mannelijke trekken er wel in terugzien. Dat maakt voor mij niks uit, ik vind iemands inside sowieso toch het allerbelangrijkst. Dat vertelt namelijk pas echt wie en wat iemand is! Dat Suiker een mannelijk lichaam heeft, wil dus niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk een man IS!

Het is blijkbaar dus echt iets dat in de hersens aangetoond kan worden.

Flaffie

Wijs gebruiker
Rabbithole zei:
Flaffie zei:
Rabbithole zei:

Het gaat niet om de vergelijking ombouwen, het gaat om de vergelijking je niet prettig te voelen met degene waarvan men verwacht dat je die bent. In die zin zou een homo dus ook zijn gevoelens moeten ontkennen en maar accepteren dat men verwacht dat hij op een vrouw valt. Het is niet zo eenvoudig als jij beweert, dat het een kwestie van accepteren is - het is iets dat in je hersens zit. En "vroeger konden ze dat toch ook?" is geen argument, vroeger waren er zogenaamd ook geen homo's, omdat die werden geëxecuteerd als ze voor hun ware identiteit uitkwamen. Niemand zei dus dat hij homo was, maar dat betekent niet dat ze er niet waren - evenals met mensen met genderdysforie.

Ik had het niet over de vergelijking "je niet prettig voelen met degene waarvan men verwacht dat je die bent".
Jij legt dat in mijn mond maar dat had ik het niet over.
Ik had het specifiek over het ombouwen en daarbij is die vergelijk dus niet aan de orde.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Flaffie zei:
Ik had het niet over de vergelijking "je niet prettig voelen met degene waarvan men verwacht dat je die bent".
Jij legt dat in mijn mond maar dat had ik het niet over.
Ik had het specifiek over het ombouwen en daarbij is die vergelijk dus niet aan de orde.
En toch vind ik het wel vergelijkbaar. Het is toch een bepaalde verwachting die mensen hebben waar je niet aan voldoet.

Flaffie

Wijs gebruiker
"je niet prettig voelen met degene waarvan men verwacht dat je die bent".
Hier hoef je geen homo of transseksueel voor te zijn maar goed het is idd enigszins vergelijkbaar.

Drientje

DF-koning
Misschien heeft Flaffie wel gelijk. Als ik Tolle moet geloven dan is de identificatie met mijn lichaam ook het ego wat mij verteld of ik man of vrouw ben. Zodra je je ego dus los kunt laten (tot op zekere hoogte) en je ego verkleind hang je dus niet snel meer aan die identificatie vast. Als mijn ego mij een klote leven wil geven laat die mij dus gewoon denken dat ik een jongen ben gevangen in het lichaam van een vrouw. Ego voedt zich met negativiteit en dus komen die negative gevoelens daar vandaan.

Tijd om het boek weer eens terug te vragen, ik moet het nog een keer lezen om het duidelijker uit te kunnen leggen.

Drientje

DF-koning
ExceptionalInsight zei:
Maar voor de niet-zweefteven onder ons is dat natuurlijk je reinste onzin.
Ja oke. Zal het voortaan even melden.

[De nu volgende tekst is alleen bedoeld voor zweverige hippies en teefjes]

<insert tekst>

:grin:

Flaffie

Wijs gebruiker
Stel je voor dat je 200 jaar geleden werd geboren ergens In the middle of nowhere waar je op jacht moest gaan om eten te zoeken om te overleven. Verweg van de beschaafde wereld.
Als je toen transseksueel was geweest hoeveel invloed zou het dan op je leven hebben gehad?
denk daar maar eens overna. :stoned:

Elohtibbar

Badass junkie
Flaffie zei:
Stel je voor dat je 200 jaar geleden werd geboren ergens In the middle of nowhere waar je op jacht moest gaan om eten te zoeken om te overleven. Verweg van de beschaafde wereld.
Als je toen transseksueel was geweest hoeveel invloed zou het dan op je leven hebben gehad?
denk daar maar eens overna. :stoned:

Dan had je thuis willen blijven om kleertjes te naaien van bont i.p.v. als een bezetene met je speer achter een mammoet aan te rennen. :beer:

ExceptionalInsight zei:
Maar als het dan zo ingewikkeld is zoals daar gesteld wordt, wie vertelt mij dan dat dit nauwkeurig is?

Je bedoelt: wie vertelt jou dat de diagnose die bij Pak Suiker is gesteld nauwkeurig is? Of bedoelde je iets anders?

Elohtibbar

Badass junkie
ExceptionalInsight zei:
Rabbithole zei:
Je bedoelt: wie vertelt jou dat de diagnose die bij Pak Suiker is gesteld nauwkeurig is? Of bedoelde je iets anders?
Ja, of in het algemeen zo'n diagnose.

Dat is natuurlijk een goede vraag, hoewel ik aanneem dat de wetenschappers die zich daarmee bezighouden wel een klein beetje weten waar ze mee bezig zijn. Feit is wel dat verbouwde transseksuelen, die de testen dus hebben doorstaan, over het algemeen heel gelukkig zijn met de uitkomst en zich eindelijk 'juist' voelen. Over de correctheid van Pak Suikers diagnose ben ik na Drientjes verhaal over haar/zijn verleden gaan twijfelen, zoals aangegeven. :) Maar daar kan ik uiteraard al helemaal niet zeker van zijn, aangezien ik hem/haar niet ken. Wel vond ik zijn/haar reacties op opmerkingen van anderen om je aan te ergeren, en die zorgen zeker niet voor meer tolerantie.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Rabbithole zei:
Dat is natuurlijk een goede vraag, hoewel ik aanneem dat de wetenschappers die zich daarmee bezighouden wel een klein beetje weten waar ze mee bezig zijn.
Ahaa! Maar wie geeft ons die zekerheid? .. Inderdaad.

Rabbithole zei:
Feit is wel dat verbouwde transseksuelen, die de testen dus hebben doorstaan, over het algemeen heel gelukkig zijn met de uitkomst en zich eindelijk 'juist' voelen.
Maar dat is dan bijvoorbeeld weer heel makkelijk te weerleggen door te zeggen dat ze hun hele leven, of een groot deel daar van althans, naar dat moment hebben toegeleefd. En in al die tijd hebben ze zichzelf er (nog meer) van overtuigd dat dit is wat ze nodig hebben om gelukkig te worden. Uiteindelijk hebben ze zichzelf er zo mee gehersenspoeld dat ze het geloven. Even afgezien van het feit of die diagnose juist is gesteld, want zoiets blijf ik moeilijk vinden om te geloven.

Rabbithole zei:
Wel vond ik zijn/haar reacties op opmerkingen van anderen om je aan te ergeren, en die zorgen zeker niet voor meer tolerantie.
Dat spreekt voor zich :)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik blijf het toch apart vinden.... Er zijn zulke grote verschillen in de behandeling van transgenders in de verschillende landen van de Europese Unie (EU). Niet verwonderlijk, met al die nieuwe lidstaten die al moeite hebben met zoiets als Roze Zaterdag, maar goed: het is uitgebreid onderzocht en het staat nu zwart op wit. De International Lesbian & Gay Association (ILGA) Europe en TransGender Europe, hebben hierover een wetenschappelijke studie laten uitvoeren. Daaruit kwam de grootste verzameling gegevens en ervaringen van transgenders tot nu toe. Volgens het rapport hebben transgenders het in sommige EU landen zwaar - met name in de oostbloklanden - en moeten ze zelfs vrezen voor hun veiligheid.
Het rapport werd vorig jaar mei in Berlijn gepresenteerd op de Second TransGenders European Council. Veel transgenders vinden vanwege discriminatie geen werk, hebben problemen om een andere gender identiteit te krijgen en ook de gezondheidszorg doet nogal eens moeilijk. Wereldwijd zijn er grote verschillen in acceptatie. Nota bene Iran :openmouth: - waar menig homo zijn/haar leven niet zeker is - erkent sinds de Islamitische Revolutie in de jaren 80 transseksuelen!! Het is er relatief makkelijk om van geslacht te veranderen. Thailand is het land met de grootste acceptatie: daar worden ook de meeste geslachtsveranderende operaties uitgevoerd. Maar in Afrika en veel ontwikkelingslanden is het - net als homoseksualiteit - een groot taboe. Hoewel de Nederlanders in het algemeen nog altijd vrij tolerant zijn tegenover homoseksualiteit, heerst er rondom genderdysforie duidelijk weer veel meer een soort van taboe hier...

Apart toch?

Lauu

Badass junkie
ExceptionalInsight zei:
Lauu zei:
Marla Singer zei:
Wereldwijd zijn er grote verschillen in acceptatie. Nota bene Iran :openmouth: - waar menig homo zijn/haar leven niet zeker is

had je wat anders verwacht in Iran?
Anders lees je die zin even verder.

hmm sorry...moet toch is verder kijken dan mijn neus lang is...in Iran komen nu ook vrouwen in de regering dat is ook al heel wat opzich

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Lauu zei:
ExceptionalInsight zei:
Lauu zei:
had je wat anders verwacht in Iran?
Anders lees je die zin even verder.

hmm sorry...moet toch is verder kijken dan mijn neus lang is...in Iran komen nu ook vrouwen in de regering dat is ook al heel wat opzich

Ja, maar dat transgenders daar gewoon als volwaardig mens worden geaccepteerd is dus al ruim 25 jaar zo. Sterker nog, ik heb me er nog wat meer in verdiept, Iran staat zelfs bekend om HET land om zo'n operatie uit te laten voeren. De beste en meest ervaren transgender-chirurgen heb je daar.... Dat er dan nu pas - 25 jaar later dus - ook eens een keertje vrouwen in de regering mogen, maakt het voor mij alleen maar nog typischer.

De wereld zit gewoon zo apart in elkaar soms...

Lauu

Badass junkie
Marla Singer zei:
Iran staat zelfs bekend om HET land om zo'n operatie uit te laten voeren. De beste en meest ervaren transgender-chirurgen heb je daar.... Dat er dan nu pas - 25 jaar later dus - ook eens een keertje vrouwen in de regering mogen, maakt het voor mij alleen maar nog typischer.

misschien is hun gedachte dat het beter is om mensen om te bouwen dan travestiet te laten...

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Lauu zei:
Marla Singer zei:
Iran staat zelfs bekend om HET land om zo'n operatie uit te laten voeren. De beste en meest ervaren transgender-chirurgen heb je daar.... Dat er dan nu pas - 25 jaar later dus - ook eens een keertje vrouwen in de regering mogen, maakt het voor mij alleen maar nog typischer.

misschien is hun gedachte dat het beter is om mensen om te bouwen dan travestiet te laten...

Ik heb begrepen dat de Islam gendysforie gewoon erkent als psychische aandoening en het accepteert dat mensen daarom een geslachtsverandering willen ondergaan. Echter, seks tussen twee dezelfde geslachten - homoseksualiteit dus - ziet de Islam daar als iets onnatuurlijks en dus is dat wel weer verboden en staat er zelfs de doodstraf op! :openmouth:

Zo zijn er dus homoseksuelen in Iran die een geslachtsoperatie ondergaan, met slechts als reden om dan toch nog seks te kunnen hebben met mannen, zonder dat ze hoeven te vrezen voor hun leven. Zo'n operatie wordt daar dus namelijk al vrij makkelijk gedaan. Dat ze na een hun operatie wel al hun rechten als man zullen verliezen en dus o.a. een hoofddoek moeten dragen, niet mogen stemmen etc., nemen ze - in ruil voor hun leven - dus voor lief. Heftig he?
Er is ook een (bekroonde) documentaire over transgenders in Iran gemaakt (de Birthday), ik wil die zeker wel gaan zien!!

Berbatov

Bewuste gebruiker
ExceptionalInsight zei:
Rabbithole zei:

Homoseksualiteit en extreem tegenslachtig gedrag komt ook bij andere zoogdieren voor. Ik denk dus niet dat het volledig samenhangt met de tegenwoordige maatschappij.

Elohtibbar

Badass junkie
Marla Singer zei:
Lauu zei:
Marla Singer zei:

Ik heb begrepen dat de Islam gendysforie gewoon erkent als psychische aandoening en het accepteert dat mensen daarom een geslachtsverandering willen ondergaan. Echter, seks tussen twee dezelfde geslachten - homoseksualiteit dus - ziet de Islam daar als iets onnatuurlijks en dus is dat wel weer verboden en staat er zelfs de doodstraf op! :openmouth:

Zo zijn er dus homoseksuelen in Iran die een geslachtsoperatie ondergaan, met slechts als reden om dan toch nog seks te kunnen hebben met mannen, zonder dat ze hoeven te vrezen voor hun leven. Zo'n operatie wordt daar dus namelijk al vrij makkelijk gedaan. Dat ze na een hun operatie wel al hun rechten als man zullen verliezen en dus o.a. een hoofddoek moeten dragen, niet mogen stemmen etc., nemen ze - in ruil voor hun leven - dus voor lief. Heftig he?
Er is ook een (bekroonde) documentaire over transgenders in Iran gemaakt (de Birthday), ik wil die zeker wel gaan zien!!

Interessant zeg, dat had ik echt nooit verwacht. Zo zie je maar weer dat we niet alleen veel vooroordelen over genderdysforie hebben, maar ook over de islam.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Of een dolfijn i.p.v. trein... :mrgreen:

Judas

Wijs gebruiker
Stel je bent tegen zoiets als dit hieronder op de foto aangelopen in een club en je ketst al 2 jaar samen de sterren door het hemeldak...
Dan vindt je op een dag dat paspoort waarin staat dat de sunshine of your life als een jongen geboren is.
Voel je jezelf dan verneukt of neuk je lekker door?

Als er absoluut geen verschil met een echte vrouw te zien valt, wat maakt het dan uit? Zeker als er ook nog dat soort gevoelens mee gepaard gaan, die men liefde noemt.

Verder zou ik zeggen: bereid je er zelf maar op voor dudes dat er weldra tijden zullen aanbreken waarin de medische techniek resultaten voortbrengt die zelfs de zintuigen van de meest doorgewinterde Don Juan weet te misleiden.
Dan rest er nog maar 1 keuzemogelijkheid: celibatair leven of het verstand op nul zodra de kleren uitgaan.

Bovenaan