Ik heb beide gebruikt, gebruik nu nog steeds OXY, maar wat ik zelf heb ondervonden is dat Tramadol veel minder sterk is dan OXY, ik denk dat 10mg OXY te vergelijken is met 100mg Tramadol. Verder is het zo dat je al bij gebruik van 5 dagen al best veel vervelende ontwenningsverschijnselen kan krijgen, wat dus betekent dat het lichaam in feite dan al afhankelijk is en je dus reeds verslaafd bent. Natuurlijk geestelijk zeker nog niet en dus is het afkicken na kort gebruik niet zo moeilijk. Ik weet dat ik koortsachtige klachten had en verder moeite had met slapen maar dit was dan na 2 dagen alweer weg. Met OXY is het heel anders, deze stuurt namelijk een ander soort receptoren aan, dezelfde als heroïne en dus is het effect veel sterker maar dan is het afkicken ook veel moeilijker. Ik gebruik al 5 jaar OXY en gebruikte per dag 120mg, nu zit ik op 60mg, na een goed gesprek met de arts, want het afbouwen ging in het begin goed, tot ik op een dosering van 40/50mg per dag zat, toen begon het al moeilijk te worden, dus ik weet verder niet hoe erg het zou zijn wanneer ik hier verder mee ga. Enfin, ik wil je adviseren om OXY niet zomaar recreatief te gaan gebruiken en al helemaal niet op frequente of zelfs dagelijkse basis, want dan ben je echt totaal verkeerd bezig en ik kan je nu al dan vertellen dat dit je leven gaat beïnvloeden, in negatieve zin. Wat is voor jou de reden om überhaupt te beginnen met opiaten? Ik zelf moest het nemen voor de pijnen in heel mijn lijf, vooral lage rugpijn waardoor ik op een gegeven moment zoveel pijn had dat ik niet meer kon lopen. Ik was destijds niet op de hoogte van wat OXY eigenlijk was, tot ik een nieuwe arts kreeg, pas sinds een aantal jaar afgestudeerd, hij schrok van mijn inname en adviseerde mij om de serie "The pharmacist" te kijken op Netflix. Mijn ogen werden geopend, helaas veel te laat. Ik besefte dat ik op dat moment een junkie was en nog steeds ben, onvrijwillig want ik had hier niet voor gekozen. Nu lees ik jouw bericht hier en zou je graag op de gevaren willen wijzen. Kijk ook eerst eens naar die serie, vooral vanaf deel 2 (is een 4 delige serie) en gaat vrijwel alleen over OXY. Ik zou het eigenlijk iedereen willen adviseren, vooral aan degene die van plan zijn het voor de lol te gaan gebruiken of gewoon maar even voor de lol te gaan proberen. Je bent er zo verslaafd aan, want behalve dat het de pijn bestrijd geeft het natuurlijk ook een lekker gevoel waar je naar gaat verlangen. Ik nam het niet voor dit gevoel maar toen ik moest gaan minderen van mijn arts, kwam dit aspect wel naar voren en besefte ik dat het afkicken een zware dobber zal gaan worden, want ik begreep dat ik ook geestelijk verslaafd ben en dat gaat langer duren. Een lang verhaal en misschien een grote deel off topic, maar ik voel het als mijn plicht om dit toch even allemaal te benoemen, dus neem het mij niet kwalijk. Ik heb het slechts goed met jullie voor.