Het metaboliet van Tramadol (O-Desmethyl-Tramadol) is ook een zeer prettige opioide, die komt ook een stuk sneller op dan Tramadol, erg populair onder de gevorderde opioide junkies voor IV gebruik. Tramadol komt door het metabolisme aspect pas na zo'n 3 uur fatsoenlijk op gang qua effecten.
Het metaboliet is toch gewoon een fase van verwerking in het lichaam en geen middel an sich?
Het verdrukken van gedachten is natuurlijk wel de voornaamste reden dat mensen downer drugs misbruiken.
Dat lijkt me ook de hoofdreden van voorschrijven, maar bij Mirtazapine en seroquel heb ik geen enkel moment om dit te misbruiken, eerder minderen.
Ik vind van wel, in het ergste geval word je vroeg of laat geconfronteerd met de horrorshow die GABA ontwenning heet. Wat dat betreft ben je beter af met opioiden. Maar ook zeer veel mensen die zichzelf van kant maken tijdens benzodiazepine ontwenning. Benzodiazepines destabiliseert aanzienlijk en de meeste mensen gebruiken benzodiazepines nou eenmaal om trauma te onderdrukken, iets waar ze zelf ook lang niet altijd van bewust zijn.
Nog nooit benzos voorgeschreven gekregen, dus kan niet vergelijken, heb er wel al naar gevraagd, maar zijn hier precies minder happig op dan antipsychotica. Is die GABA ontwenning echt zo heftig? Dus benzos zijn is meer onderdrukker en Mirtazapine gewoon afkoppelen van prikkels nr hersenen?
Het is eerder het geval dat de maatschappij een beetje ziek is natuurlijk, voor alle problemen makkelijk en korte termijn efficiënt een wonderpilletje er in en ondertussen maar prediken hoe slecht drugs wel niet is.
Haha echt e, m'n dokter ook, steigert als ik met iets alternatief afkom, als ik zeg dat ik al meer heb gehad aan magic truffels, paddo's en lsd om inzichten te krijgen en ik dit nooit neem als ik echt in een depressieve periode zit, maar in een stabielere periode. Enkel anti kan ze hier omtrent zijn, mr dan wel vollebak voze troep voorschrijven en, volgende x dat ik zeg, tgaat nog niet best, dosering verhogen, whopla opgelost.
Voor alle drugs die je er in gooit zal je tolerantie ontwikkelen en zal je lichaam tegendraads proberen te tegen compenseren. Antipsychotica zijn deels uitzondering op de regel omdat ze 'gewoon simpelweg' rechtstreeks signalen in de hersens afkappen maar voor iedere andere drugs (met uitzondering van psychedelica) gaat wel op dat wat omhoog gaat ook wel weer naar beneden komt.
Misschien is dat wel nog een hoofdreden dat artsen meer geneigd zijn antipsychotica voor te schrijven dan benzos en consorten.
Niemand is verslaafd maar iedereen doet het, een eeuwig cliché dat voort komt uit de fundamentele attributie fout.
Men denkt vaak dat m'n pas verslaafd is, als je je 'normale' leven niet meer kan bewerkstellen door het middel, als je echt merkbare schade toebrengt aan jezelf en/of en anderen en jezelf iets serieus aandoet, maar juist het middel nodig hebben om het normaal functioneren niet te belemmeren is verslaving, dat als je het niet neemt prikkelbaar enzo wordt. Vaak als m'n het toegeeft zijn ze dan al zo gevorderd in hun verslaving, is het lekker binnengeslopen, dat afkicken een hele opgave is.
Heb je het idee dat de Seroquel sterk andere effecten faciliteert dan de Mitrazepine?
Het ding is, ik heb Seroquel reeds vroeger samen met andere antidepressiva (stemmingsverbeteraars) overdag genomen, dan sinds oktober vorig jaar eerst 25XR overdag, dan verhoogd nr 50XR en savonds nam ik dan telkens Mirtazapine zogezegd als slaapmiddel eerst 15mg, deed weinig, dan 30mg, sliepen was nog steeds groot probleem, met gevolg dat overdag functioneren niet meer ging, ik extreem prikkelbaar was, een sociale fobie creëerde, durfde de deur niet meer uit en pikwarte gedachten had. Sinds eind december moest ik vd arts de Seroquel (verhoogd nr 100mg in gewone afgifte ipv xr) samen met 30mg Mirtazapine nemen, inslapen ging nog steeds aartsmoeilijk, ik werd wel zeer loom in de zetel, ogen vielen wel toe, maar eens m'n bed in, constant woelen, piekeren, nat int zweet en zo'n mega voos gevoel in m'n benen, zeer rusteloos, kon ni blijven liggen. Dat voos gevoel verdween na paar nachten wel. Na 4dagen moest ik seroquel verhogen nr 150mg n Mirtazapine nr 45mg. Slapen bleef onmogelijk, dus tussendoor bleef ik ook zolpidem nemen, wat ook meer en meer van zijn effect verloor. En overdag was ik dus echt een vod, extreem lusteloos, nergens zin in, 0% levensvreugde, een zeer leeg gevoel. Dit was dus verergerd ivm met oktober en november n dat depressieve gevoel en de slapeloosheid wou ik juist aanpakken. Daarom dat ik voor mezelf heb beslist Seroquel (tijdelijk) te stoppen en Mirtazapine enkel neem als de zolpidem niets doet en nood aan slaap echt vr mij kritiek is (het leven onmogelijk maakt). En ja levendige nachtmerries zijn weer intenser n ik slaap amper, denk zeer somber, maar eens buiten kan ik terug masker opzetten en fake vriendelijk doen, dit kon ik tijdens heftigste periode dat ik Seroquel+Mirtazapine nam helemaal niet, innerlijk leek ik wel dood.
Van wat ik las is het combineren van antipsychotica met benzodiazepines voor slaap enkel iets dat je doet bij zeer extreme slaapproblematiek.
Kan nu wel zeggen dat mijn slaapprobleem echt heel serieus is, zowel tijdens de depressieve periode (lusteloos, leeg, soms suïcidale gedachten) als de manische periode (hyperactief, te veel energie, uiterst impulsief,...)
Met Mitrazepine had ik het gevoel alsof er een zware mist over mij heen hing. Ik had vrij sterk het gevoel dat ik gevangen zat in de effecten van Mitrazepine omdat ik ook merkte dat het mijn hersenfuncties vrij sterk onderdrukt. In de neurologie luid het gezegde vaak 'use it or lose it'.
Mensen vragen mij vaak of er ook nadelen hangen aan antipsychotica gebruik en waarom, hiermee maak ik nog wel eens de vergelijking met bejaarden achter de geraniums. Je leert ook gewoon minder goed met prikkels omgaan en je verwerkt minder informatie. Als iemand jarenlang antipsychotica gebruikt wordt je simpelweg gevoeliger voor prikkels en ga je minder snel verbanden zien dan wanneer je geen antipsychotica gebruikt. En wat ik ook al noemde, in tegenstelling tot wat vanuit de farmacie wordt beweerd kunnen antipsychotica wel dergelijk verslavend wezen.
Ik vind er serieus wat nadelen aan vasthangen, toch bij mij, zoals je zegt dat vasthangen in de effecten, wat dagelijks leven bijna onmogelijk maakt. Het is samen met Seroquel juist iets waar ik juist vanaf wil, het helpt me niet hoe ik wil, integendeel. Indd goed voor in psychiatrische instelling om als gemak de patiënten lam te leggen. Nee sorry dan heb ik nog liever hevige gepieker, overdrive aan emoties en te veel aan hallucinaties dan een plant zonder emotie en kronkels in m'n hoofd. Mirtazapine en Seroquel zuigen letterlijk het leven uit mij, ik ben nu blij als ik nog is bizarre gedachten heb, als ik rare plannen heb, dat is tenminste iets.
Ik denk dat het misbruik potentieel van antipsychotica vanuit hulpverleners ook wel relevant is om te benoemen.
Inderdaad, hierboven reeds aangehaald.
In gewicht eerder zo'n 40x keer sterker. 0,5mg fentanyl is toch zeker meer potent dan 20mg Morfine in gewicht, maar Fentanyl heeft een relatief veel kortere duratie.
Ow das pak meer sech, eigenlijk zijn al die morfine-achtigen en opioïde volgens mij wel lekker op hun manier, maar zeer verslavend, maar ja velen hebben liever x aantal keren het verdovende en euforische gevoel mét alle bijbehorende nadelen, dan helemaal niets. Wat is de duratie dan? Even als reactie op volgende opmerking, dacht juist dat dit ook zo'n verslavend spul was en je op korte tijd kapot maakt, ook weer ferm overdreven dan?
Door de snelle opkomst en zeer sterke receptorbinding is fentanyl relatief ongevoelig voor tolerantie, door de relatief zeer korte duratie vindt er ook wat minder snel tolerantie vorming plaats. Tegen de tijd dat je 's ochtends wakker wordt heeft de fysieke ontwenning al plaats gevonden. Mentaal echter wel alsnog vrij verslavend natuurlijk.
Maar Morfine is wel wat prettiger qua effecten dan Fentanyl. De prettige effecten van papaver somniferum (opium) waaruit opiaaten (subgroep opioiden) worden verrijkt is toch wel aardig ongeëvenaard. Anders zouden ze natuurlijk niet de moeite doen om Morfine, Diacetylmorfine (Heroïne) en Oxycodon te verrijken uit plantmateriaal wat een zeer arbeidsintensief proces is.
In Antwerpen ligt misbruik van (farmaceutische) fentanyl ook opvallend hoog. Met vrij grote regelmaat dat er in Antwerpen iemand overlijd aan het gebruik van (farmaceutische) fentanyl. Iets waar je gek genoeg weinig over hoort. Fentanyl is dus een synthetische opioide in tegenstelling tot een meer plantaardige opiaat.
Is het effect van fentanyl dan minder euforisch en lekker en dat hierdoor mensen meer nemen en hierdoor overdosis nemen, want ik snap eigenlijk niet als het ten eerste 40x sterker is dan morfine, maar minder fijn, het toch zo misbruikt wordt. Dat is alsof je je goed voelt met en bij bepaald middel, je ervaart geen serieuze nadelen en je toch overstapt op middel in de dezelfde categorie, maar minder aangenaam en gevaarlijker, nutteloos toch?
Het is altijd een afweging, op het moment dat ik zeer heftige benzodiazepine ontwenning ondervond was ik toch wel blij dat de mogelijkheid van Mitrazepine voor handen was. Dat ik even mijn hersens kon platleggen die vrij letterlijk kortsluiting aan het maken waren door de hersenzaps.
Oké dat begrijp ik volledig, was redelijk acuut probleem lijkt me. Je nam Mirtazapine echt om de ontwenning dragelijker te maken, maar hoelang nam je dan Mirtazapine? Waarschijnlijk kortere periode dan vb maanden aan een stuk en als slaapmiddel/antidepressiva. Voor jouw behandeling lijkt me dit juist perfecte keuze, vr de mijne en reden van nemen, juist niet.
Doe vooral rustig aan zou ik zeggen hoor, stabiliteit is vaak ook al progressie. Bewustwording is meestal voldoende voor een aanhoudende gewenste tendens.
Indd dat is een goede raad die ik meeneem en die ik deels al aan het toepassen ben. Ik kan tenminste terug bewust denken, afwegingen maken, beredeneerd denken, dat werd me tussen oktober en eind december meer en meer ontnomen door Seroquel en Mirtazapine. Alleen al blij dat ik dat zelf heb kunnen uitmaken en uitvoeren. Wondermiddeltjes bestaan niet en die vreemde kronkels in m'n hersenen, emotionele instabiliteit maken al zolang deel uit van mijn bestaan, met pieken en dalen.
Weet je, deze conversatie hier, dat was gewoon onmogelijk tussen oktober en eind december.