toch schadelijk ?

erwin krol

Bewuste gebruiker
Dat lsd-verhaal, is dat wetenschappelijk onderbouwd of een mooi verhaal? Ik zie het niet, geen verwijzing naar welke literatuur dan ook.

Als er een stof is die veel mythes om zich heeft veroorzaakt is het lsd wel. DNA beschadigingen, gekte, flashbacks...

En inderdaad, die redenatie gaat niet op, de stoffen werken op hetzelfde in maar zijn totaal verschillend.

Goed discussiepunt deze vondst trouwens!

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Het staat er allemaal nogal kort door de bocht... bijna alle gebruikers na lsd een depressie? Voor mij is een after dipje toch echt wel iets anders dan een depressie, met die term wordt sowieso veel te snel gesmeten.

Aldous

Belezen gebruiker
erwin krol zei:
Dat lsd-verhaal, is dat wetenschappelijk onderbouwd of een mooi verhaal? Ik zie het niet, geen verwijzing naar welke literatuur dan ook.

Als er een stof is die veel mythes om zich heeft veroorzaakt is het lsd wel.
erwin krol zei:
DNA beschadigingen,
mythe, nooit enig wetenschapelijk bewijs voor geleverd

erwin krol zei:
kan, als in een bad trip of veel erger een getriggerde psychose

erwin krol zei:
flashbacks...
kan ook, maar is ook voor veel gebruikers niet negatieve, zodoende ook wel free-trip genoemd

erwin krol

Bewuste gebruiker
aldous, volgens mij bedoelde ik wat jij probeert duidelijk te maken??
Anyway, dit topic verdient serious attention, effe terug de wondre wereld der www's induiken, splons!

Graag wat onderbouwinkjes, y'all!

borstkrol

erwin krol

Bewuste gebruiker
Samenvattinkje van de wikipedia entry over lsd, recente onderzoeksgegevens staan in de wiki als bijlage vermeld. Je kunt dus stellen dat dit de meest recente wijsheden zijn over lsd.

EK

Lichamelijk:

Contrary to early reports and common belief, LSD effects do not last longer than significant levels of the drug in the blood. Aghajanian and Bing[12] found LSD had an elimination half-life of 175 minutes, while, more recently, Papac and Foltz[13] reported that 1 µg/kg oral LSD given to a single male volunteer had an apparent plasma half-life of 5.1 hours, with a peak plasma concentration of 1.9 ng/mL at 3 hours post-dose.
Geen opslag van lsd in je lichaam aantoonbaar dus.

It seems possible that the small number of congenital abnormalities reported in users of street LSD is either coincidental or related to factors other than a toxic effect of pure LSD.[36]
Genetische afwijkingen, niet vastgesteld!

Bijeffecten; lees zelf maar op wiki, een hele waslijst van Mogelijke bijwerkingen.

LSD was studied in the 1960s by Eric Kast as an analgetic for serious and chronic pain caused by cancer or other major trauma.[21] Even at low (sub-psychedelic) dosages, it was found to be at least as effective as traditional opiates while being much longer lasting (pain reduction lasting as long as a week after peak effects had subsided). Kast attributed this effect to a decrease in anxiety.
Furthermore, LSD has been illicitly used as a treatment for cluster headaches.
Psylocibine, lsd en andere ergolines ( verwant aan lsd in de basis) worden nog wel onderzocht, lsd alleen ivm de clusterhoofdpijn in sub-psychedelische doses. alle eerdere onderzoeken zijn stilgelegd toen het verboden werd. Het heeft tot Strasmann ( DMT) geduurd voordat onderzoek weer moraal geaccepteerd werd.

Contraindicaties; zwangere vrouwen, lithium salts and tricyclics ( oude antidepressiva), maoi's, psychisch instabiele mensen met aanleg voor psychosen.

Psychologisch:

some users cite the LSD experience as causing significant changes in their personality and life perspective. Widely different effects emerge based on what Leary called set and setting.!!
<---Erg belangrijk, bij alle tripmiddelen.

Several studies have tried to determine how likely a "normal" user (that is, a user not suffering from known psychiatric conditions) of LSD is to experience flashbacks. The larger studies include Blumenfeld's in 1971[39] and Naditch and Fenwick's in 1977,[40] which arrived at figures of 20% and 28%, respectively.

A recent review suggests that HPPD (according to the DSM-IV definition) caused by LSD appears to be rare and affects a distinctly vulnerable subpopulation of users.[41] flashbacks kunnen maar staat nog open voor discussie.
It is difficult to determine if LSD itself induces these reactions or if it merely triggers latent conditions that would have manifested themselves otherwise. LSD may have been a nonspecific trigger ( of psychosis)

HPPD en psychoses voorkomen= doe geen drugs als je instabiel bent.

Ik hoop dat deze info duidelijk is, ik probeer het zo neutraal mogelijk te brengen. Dit forum is er juist voor bedoeld om duidelijkheid te geven, toch? De sticky doorspitten bovenan het topic had je al wat meer duidelijkheid kunnen geven mrp, maar ik vind het zeker interessant om hier wat over uit te zoeken; haalt het voor mij ook weer naar boven. ( stoffige bovenkamer :wink: )

Bal0n

Badass junkie
Ook LSD werkt op serotonine, maar dan omgekeerd als bij Extacy : de werking van serotonine wordt geblokkeerd. LSD heeft min of meer dezelfde struktuur als serotonine

Onzin #1.

Serotonine onderdrukt extreme informatie en gevoelens en zorgt daardoor voor een gevoel van rust. LSD maakt gebruik van de serotonine receptors, maar zonder de meer extreme effekten van het denken en de emoties te onderdrukken.

Onzin #2.

Vandaar dat het aanleiding geeft tot hallucinaties en paranoia.

Onzin #3.

Wanneer de LSD is uitgewerkt krijgen bijna alle gebruikers te maken met een sterke afkick - zeg maar depressie.

Onzin #4.

Ik zou het met een flinke emmer zout nemen, die site.

azgaza

Badass junkie
Wat een bullshit, een depressie na LSD? Dat is echt omgekeerd aan hoe ik het ervaar, ik voel me de dagen/weken na een trip juist altijd extra goed.

Bovenaan