Ik zou heel voorzichtig met een sigaretje beginnen om eerst te leren hoe je rook inademt. Want geloof me, als je echt nog nooit over je longen hebt gerookt gaat het je niet lukken de eerste keer met wiet, en ga je hooguit de rest van de dag hoesten met een "kutsmaak" in je mond. Kijk of je goed tegen het inhaleren van rook kan, sommige mensen kunnen de eerste keren al goed inhaleren, sommige moeten bij de kleinste haaltjes al hoesten. Als je bij de 2e groep hoort zijn er verschillende truucjes om de rook wat koeler te maken.
Allereerst is er natuurlijk de waterpijp, zoals sommigen hierboven al hebben uitgelegd. Verder kun je ook hele kleine haaltjes nemen. Dit is een soort techniek, die bij mij redelijk werkt. Je neemt eerst een klein hijsje, sluit je mond dan, wacht een miliseconde en adem de rook in. Op die manier zuig je niet met je longen aan de brandende joint. Ook kun je van je vingers een soort koker maken (net als bij.. jeweetwel), en vervolgens de joint tussen je ringvinger en pink steken. Als je nu aan de bovenkant van je hand rustig de lucht "in je hand" inademt neem je ook een trekje van je joint, maar opnieuw gekoelde lucht.
Naarmate je dit soort dingen vaker doet zul je ook normaal kunnen gaan roken, maar het is in het begin ff lastig als je niet goed tegen rook kunt.