Terugvallen

Lid 103682

Bewuste gebruiker
Er is net een topic geopend waar je je ei kwijt kan als je in een terugval zit.

Een idee om het hier te hebben over wat een terugval is? Waar trek je de grens werd er al gezegd. Is 1 dag een terugval, 1 week.
Juist goed om te accepteren of het gevaar dat je dan de drempel juist verlaagt om in die loop te zitten van wel/niet gebruik?

Misschien verschilt het ook per drugs?

Druktemaker

DF-koningin
Ik ben van mening dat het middel er niet toe doet, een verslaving is een verslaving ongeacht het middel.

1x is een terugval, maar wel een zware lading als je je direct weer kan herpakken. Ik zie het als een terugval als je gedurende de tijd weer meer redenen vindt om te ‘mogen gebruiken’ en die ene keer een tweede wordt, een derde etc.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik deel de mening van @Druktemaker en zou zelfs een stapje verder willen gaan.

Ongeacht het middel (of proces) zie ik 1 keer als een terugval. Ook als je jezelf na een dag weer herpakt.

Waarom?

Omdat ik voor mezelf op die manier verslaving geen ruimte bied. Er valt geen speld tussen te krijgen voor mijn hoofd om mezelf voor de gek te houden. Anders weet ik hoe dat bij mezelf gaat lopen.

Dan kom ik met excuusjes als. Ik heb alleen maar een biertje gedronken, niet gesnoven. Dus het was geen terugval. Ik heb alleen maar één middel gebruikt, niet 8 dus het was geen terugval. Ik heb alleen a-pihp gerookt, niet gespoten dus het was geen terugval. En zo door van kwaad tot erger.

Ook als ik een 'slippertje' van 4 uur gebruik heb, zie ik dat als een terugval. Want nu was het 4 uur en dat ging toch goed? Ik heb mezelf toch herpakt?
En volgende keer wordt het 6, 8, 12, 24 uur en zo van kwaad tot erger.

Ik hoop dat het overkomt zo. Maar wat ik vooral bedoel is als ik een mini kiertje overlaat voor mijn verslaving, dan zal ie die gebruiken. En ik zal het goedpraten, waardoor ik volgende keer makkelijker hetzelfde opnieuw zal doen. En vaak een stapje erbij. En zo kom ik uiteindelijk vanzelfs na meerdere 'slippertjes' in een echte full-blown relapse terecht.

Dit is hoe het voor mij werkt in elk geval.

Edit: bij procesverslavingen zal je wat meer moeten zoeken naar wat verslavingsgedrag is en wat niet.
Bij drugs kan je zeggen, je gebruikt niet meer. Bij een eet- of seksverslaving ligt dat wat gecompliceerder natuurlijk.

Maar in feite geld hetzelfde. Je zet voor jezelf in kaart wat gezond gedrag is en wat terugval gedrag is. En als je daaroverheen gaat is het een terugval.

Dirkdirk

DF-koning
Er is net een topic geopend waar je je ei kwijt kan als je in een terugval zit.

Een idee om het hier te hebben over wat een terugval is? Waar trek je de grens werd er al gezegd. Is 1 dag een terugval, 1 week.
Juist goed om te accepteren of het gevaar dat je dan de drempel juist verlaagt om in die loop te zitten van wel/niet gebruik?

Misschien verschilt het ook per drugs?
Het is een beetje als oorlogswetten. Die slaan ook nergens op. Als het oorlog is probeer je elkaar kapot te schieten, dan ga je je niet aan regels houden. En zo is het met een terugval ook. Daar zijn geen algemene regels voor.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
En moet je voor een terugval helemaal willen stoppen of een verslaving hebben?

Ik heb geen verslaving en wil niet helemaal stoppen met drugs, maar wil wel wegblijven van bepaalde frequenties van gebruik. Soms lukt dat niet en gebruik ik meer dan ik zou willen, is dat dan een terugval?

Druktemaker

DF-koningin

Ik heb geen verslaving en wil niet helemaal stoppen met drugs, maar wil wel wegblijven van bepaalde frequenties van gebruik. Soms lukt dat niet en gebruik ik meer dan ik zou willen, is dat dan een terugval?
Het is zeker wel een bepaalde vorm van terugval, maar ergens vind ik hem dan ook wel neigen naar verslaving. Dat baseer ik nu op het stukje dat het soms niet lukt om je aan de afspraken met jezelf te houden.
Misschien heeeel kort door de bocht van mij hoor!

Lid 103682

Bewuste gebruiker

Als je terug valt in je streefdoel, dan verraad mijn zinskeuze het al. Heb je de post van @LucidLucy gelezen? dit vind ik echt een ijzersterke post die hierop aansluit.

Een waterdicht doel was mijn golden key. Daarmee bedoel ik dat je doel heel concreet is, zonder uitwegen of uitzonderingen, zodat je discipline en wilskracht gaat stijgen.

Laatst bewerkt:

cutepool

Bewuste gebruiker
Terugval: ik gebruik alles weer. Meth, dissos, psychs, benzos, opiates, stims.
Alles omdat ik (voor iets stoms) mijn baan kwijt ben en nu een brain-dead job heb. Uaaaaghhhh
Misschien binnenkort mezelf laten opsluiten, kanker

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
@Druktemaker

Ik snap wat je bedoelt en in zekere zin is er wel over verslaving te spreken, of het neigt er idd naar. Het lastige is dat het om polygebruik gaat en er op dit moment niet 1 stofje is die een gevaar voor me vormt. Ik heb ook niet het gevoel dat ik absoluut ergens vanaf moet of ik zoveel gebruik dat ik maatregelen moet gaan nemen. Het is wel af en toe zo een moment dat ik denk: was het nou nodig om dat ook nog naar binnen te gooien? Dat is dan de terugval denk ik.

@Paddestoel

Zo een waterdicht doel lijkt me inderdaad een effectieve maatregel. Om welke stof(fen) ging dat dan bij jou? Ik vind het lastig om een concreet doel op te stellen omdat de stofjes die ik door elkaar gebruik niet meer op 1 hand te tellen zijn en er ook niet 1 is waar ik op dit moment in de gevarenzone lig. Dan zou ik bijvoorbeeld tijdstippen af kunnen spreken dat er gebruikt mag worden of een aantal dagen in de week, maar dat voelt niet als een effectief omdat je dan bijv op de andere dagen weer meer kan gaan gebruiken.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Heb ook talent in terugval helaas , al is het nu wel veel minder als eerst (wiet paar keer in maand ipv dagelijks, disso's max 10x in de maand, psychedelica max eens in de maand was om de twee weken jaren lang) dus wel degelijk veel minder als eerst. En hou wel wat geld over nu wat lekker is.

Alleen opiaat gebruik is nog wat meer als ik zou willen. Maar dat heeft een directe link met chronische pijn..

Lid 103682

Bewuste gebruiker
@Geneesmiddel , het gaat om een lange periode opiaten gebruik, daarvoor en daarna benzodiazepinen.
Polygebruik post ik straks over.
mijn valkuilen was stoppogingen met als doel later weer sporadisch te gebruiken, of af en toe genieten zoals ik het noemde.

Dat is een beredenering waar ik mijzelf compleet voor de gek hield. 90 dagen een reset doen van wiet, om te verlangen naar de periode dat ik dan 1 keer per week zou blowen. Een eye opener was:
Je brein kent het woordje 'niet' niet. Dus 'ik ga niet blowen tot de zomer' was hopeloos.

Vreemd genoeg kon ik het toen pas loslaten en ervaarde ik echt de bevrijding. Ik zal best in de toekomst wat wiet doen of een goede whisky. Maar of dat over 4 maanden is of 4 jaar. I don't care.. Door clean en cravingvrij te ervaren, heb ik veel zelfvertrouwen gekregen dat ik het kan. Niet de strijd met de drugs aangaan maar met mezelf. En niet alleen strijden, positieve doelen stellen. 'Samenwerken' met mijzelf.zoals een hulpverlener zou doen. Het draaide bij mij om spanning en emotie kwijt te raken. Niet gebruiken was niet genoeg. Ik moest leren hoe ik daar zelf mee moest omgaan. Ik ben mijzelf gaan bekijken door de ogen van een hulpverlener.

Lid 103682

Bewuste gebruiker
@Geneesmiddel
Gebruik je diverse rc's. Of wat anders Je hoeft niks te delen natuurlijk
Mijn voorbeeld is dat ik mijn issue concreet maakte. Ook al waren t maar 2 weekenden per jaar.
Voorbeeldje
-hoeveelheid tniet kunnen stoppen.
- nasleep
-frequentie
-combinatie , welke middelen en waar heb je de meeste problemen mee.
Dan hetzelfde maar dan met doelen, En als ik het deed:
. Ik maakte een voorbereiding qua duur en dosering. En ik prikte de dag in mijn agenda, dus geen impulsiviteit. En voor, tijdens en na m'n weekend die 3 punten tevreden over zijn.

Een time capsule vind ik super hulpzaam want aangepaste dosering kopen was niet haalbaar. @Snuffelaar welke heb jij, die zag er heel goed uit?

Ohja, de rc markt kan super verleidelijk zijn. Best veel topics met ' welke zal ik nu proberen'

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
@Geneesmiddel
Gebruik je diverse rc's. Of wat anders Je hoeft niks te delen natuurlijk
Mijn voorbeeld is dat ik mijn issue concreet maakte. Ook al waren t maar 2 weekenden per jaar.
Voorbeeldje
-hoeveelheid tniet kunnen stoppen.
- nasleep
-frequentie
-combinatie , welke middelen en waar heb je de meeste problemen mee.
Dan hetzelfde maar dan met doelen, En als ik het deed:
. Ik maakte een voorbereiding qua duur en dosering. En ik prikte de dag in mijn agenda, dus geen impulsiviteit. En voor, tijdens en na m'n weekend die 3 punten tevreden over zijn.

Een time capsule vind ik super hulpzaam want aangepaste dosering kopen was niet haalbaar. @Snuffelaar welke heb jij, die zag er heel goed uit?

Ohja, de rc markt kan super verleidelijk zijn. Best veel topics met ' welke zal ik nu proberen'
Dit ding kreeg ik enkel open door het te smelten met een torcher. Onmogelijk te openen zonder er schade aan toe te brengen.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
@Paddestoel

Het gaat dan om 1/2 keer in de week (soms redelijk wat) alcohol, 1/2 keer in de week kratom, onregelmatig GHB, eens in de zoveel weken keertje een disso, stimulant op feestjes, phenibut, psychedelica, benzo. Deels hiervan is ook combineren. In ieder geval moraal van het verhaal zo gaan er meer dagen voorbij dat je wel iets gebruikt, ondanks dat het ook deels relatief onschuldige dingen zijn (kratom, psychedelica).

Om op jouw punten terug te komen:
Hoeveelheid: bijna met alles goed in de hand te houden, af en toe uitschieter met alcohol en stimulanten op feestjes wil ik wel eens net iets teveel pakken. Voorderest gebruik ik niet hogere doses dan k zou willen.
Nasleep: weet niet exact wat je hiermee bedoeld maar meestal hecht ik wel veel waarde aan nachtrust en de volgende dag dus hou ik daar rekening mee
Frequentie: met de drugs individueel zit de frequentie wel safe maar de frequentie van onder invloed zijn is dan wel weer redelijk hoog. Dit is een lastig puntje want wat is teveel? Dan ligt het er in mijn ogen helemaal aan wat je gebruikt. Ik weet goed welke dingen hoog verslavingspotentieel hebben of lichamelijk veel schade doen en daar blijf ik qua frequentie rekening mee houden.
Combinatie: middelen worden wel gecombineerd, soms wat onnodige combis maar zeker niet frequent

Onbedoeld veel te lang verhaal geworden over mijzelf maar goed

@Snuffelaar was het niet de bedoeling dat die kluis dichtbleef totdat het tijdslot er vanaf was?

Leuke optie als je van sommige dingen af en toe een pauze wilt nemen. Misschien leuk om ooit aan te schaffen maar ook erg frustrerend denk ik

De Apotheker

Badass junkie
Het is een beetje als oorlogswetten. Die slaan ook nergens op. Als het oorlog is probeer je elkaar kapot te schieten, dan ga je je niet aan regels houden. En zo is het met een terugval ook. Daar zijn geen algemene regels voor.
En de kliniek is net het prisoners of war kamp waar die opeens gelden.

Paranoize.

Badass junkie
Een terugval is eigenlijk simpelweg doen wat je niet meer wou doen. Of je brein je nou in de maling genomen heeft om een biertje te drinken of een snuifje te nemen of een blowtje te roken of een pilleke te nemen of weer bepaald seksueel gedrag toont of wat dan ook.

Je was er klaar mee en gestopt, je stond achter je besluit maar je verslaafde brein heeft het toch weer gedaan.

CuriousExplorer

DF-koning

Als je meer gebruikt dan je wilt, hoe kun je het anders omschrijven dan een terugval?

Daarom niet terugval als in gebruiken, maar terugval tegenover jezelf.

Of zo zie ik het tenminste.

Lid 103682

Bewuste gebruiker
@Geneesmiddel
Ik begrijp je nu beter.
Verslaafd aan de roes is een bestaand fenomeen inmiddels.
Verslaafd aan onder invloed zijn lijkt mij problematisch poly gebruik? Je bent niet lichamelijk verslaafd, als je wilt kan je altijd uitpluizen waarom je liever onder invloed bent. Dus ook de oorzaak aanpakken. Succes iig :)

LucidLucy

Verslaafde in herstel
@Geneesmiddel ,

Vreemd genoeg kon ik het toen pas loslaten en ervaarde ik echt de bevrijding. Ik zal best in de toekomst wat wiet doen of een goede whisky. Maar of dat over 4 maanden is of 4 jaar. I don't care.. Door clean en cravingvrij te ervaren, heb ik veel zelfvertrouwen gekregen dat ik het kan. Niet de strijd met de drugs aangaan maar met mezelf. En niet alleen strijden, positieve doelen stellen. 'Samenwerken' met mijzelf.

Hele mooie visie. Ik hoop dit later ooit ook op mezelf toe te kunnen passen. Voor nu heb ik de handdoek in de ring gegooid wat betreft middelen. Stoppen met vechten en craving vrij leven.

Maar stiekem zou ik ooit in de toekomst nog weleens leuke sessies willen hebben. Een keertje LSD bijvoorbeeld. Voor nu weet ik dat als ik dat zou doen, het eindigt in LSD, 2cb, ketamine en mogelijk nog wat extra's. En de weken daarna craving naar andere middelen.

Laatst bewerkt:

Lid 103682

Bewuste gebruiker

Ik las net dit topic van @LucidLucy (aanrader!)
En moest meteen aan dit topic denken

"Je begint niet opnieuw, je begint vanaf je ervaring"

Om in mijn omgeving iemand met een terugval moed in te willen spreken zei ik ook vaak. Een terugval hoort erbij. Voortaan schrap ik die zin omdat het niets toevoegt aan iemands gevoel van hopeloosheid en deze zin wel inspirerend is.

Brakka Mang

Badass junkie
Wanneer ik tegenwoordig gebruik en ik doe dat een aantal dagen achter elkaar dan zie ik dat niet direct als een terugval. Ik stop dan ook meestal weer een paar maanden.

Alchohol daarentegen wordt voor mij snel problematisch en is mijn drugs of choice, ik weet dit en na 2 dagen stop ik hier mee. Ik merk dan nu wel dat ik snel ontwenning ervaar na een x aantal dagen. Dit zie ik dan ook niet aleen terugval. Ik heb wel gewoon een dagritme en kan zelf stoppen.

Vroeger had ik hier problemen mee en heb hiervoor ook behandeling gehad.

Wanneer ik ga drinken op basis van een negatieve ervaring en emotie dan vind ik wel dat ik een terugval heb. Dit komt gelukkig weinig voor omdat ik er steeds beter mee om kan gaan maar door mijn complexe ptss problematiek gebeurt het helaas nog wel zo nu en dan. Laatste keer is al weer 6 maanden geleden.

Bovenaan