Tabak

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ik keek eens rond op dit forum, en kwam er achter dat er eigenlijk geen topic over tabak was. Dan bedoel ik niet de tabak zelf, maar meer de verslaving aan de tabak, en meer het geestelijke gedeelte. Ik heb al een tijd lang heel veel informatie proberen in te winnen van internet, boeken, mensen die roken, ervaringen van mensen etc.

Voor mij ligt het zo:
Ik ben begonnen met roken vanaf mijn 15e. Het was voor een deel stoerdoenerij, maar voor een ander deel ook nieuwsgierigheid. Mijn moeder heeft me hele leven gerookt, en als je van jongs af aan al ziet dat sjekkie's plezier geven, ga je dat op een gegeven moment geloven. Hoe dan ook, ik was begonnen op mijn 15e, sinds die tijd doorgerookt. Ik raakte verslaafd. (wat natuurlijk nogal logisch is.) Wanneer het precies is begonnen weet ik niet. Niemand niet denk ik. Zoiets komt langzaam opzetten, en je weet pas dat je echt verslaafd bent als je op een gegeven moment wilt stoppen.

Wat ik begrepen heb uit de dingen die ik te weten gekomen ben is dat nicotine een zeer geraffineerde verslaving is. Het geeft niet echt een roes, of een kick. Wat dan ook heel anders werkt als veel andere drugs. Als ik rook, merk ik zelf dat ik me goed voel. Ik voel me tijdens het roken ontspannen. Rustig, gewoon relaxed. Maar als ik bekijk hoe ik me voor de sigaret voelde, en hoe ik me erna voelde, is het gewoon een grote viceuze cirkel. Ik krijg ontwenning, word onrustig, ga roken, en het verdwijnt. Maar op het moment dat ik de sigaret uitmaak, wil ik stiekem weer een nieuwe.

(kennen mensen dit? Het gevoel van, ik wil meer en meer en meer, maar na lang inhaleren krijg je ene beetje vieze smaak in je mond, maar toch wil je er nog een.)

Ik heb dus de afspraak gemaakt met mezelf om vanaf aankomende maandag niet meer te roken. Ik wil het wel, maar aan de andere kant zegt een stemmetje: 'Wat moet je maandag dan doen? In de pauze? Na het eten? Tijdens een film?' En geloof me, ik wil het echt. Maar de ja en de nee die telkens tegen elkaar op botsen maakt dit zo'n dilemma.

Cold turkey dan? Dit lijkt me geen goede optie voor mezelf. Ik weet zeker, dat als ik mezelf ga straffen door te zeggen dat ik na de huidige uitgedrukte sigaret stop, ik 20 minuten later volledig in paniek raak. 'Ik mag het niet, ik mag het niet!' En stel, dit hou ik een week vol. Dan verandert er verder niks. Ik blijf mezelf straffen door te blijven zeggen dat ik het niet mag. Ik moet zorgen dat ik het niet meer wil, maar hoe krijg ik dit voor elkaar?

De ontwenningen zijn erg mild, dat weet ik. Maar het is gewoon niet leuk. Een hunkering, een verlangen naar iets wat je niet mag doen van jezelf, is voor mij onmogelijk. De gedachte alleen dat je de rest van je leven jezelf moet straffen, en elke keer weer het roken uit de weg moet gaan. Vreselijk.

Roken is dus in principe een veroorzaker van problemen, die veroorzaakt zijn door de sigaret. Ik zal me nooit volledig kunnen ontspannen als ik blijf roken, en toch vind ik het lekker en doe ik het graag.

Een lap tekst, lees het als je er zin in hebt. Geef maar aanvullingen, stel vragen, geef antwoord op vragen, maak opmerkingen of wat dan ook. Ik ben gewoon heel gefrustreerd aan het worden.

''Waarom lukt het me niet een afkeer te creeeren tegen het roken?''

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb het idee dat roken ook altijd lekker zal blijven, hoe lang je ook gestopt bent. Ik rook ook al sinds mijn 15e (ben nu 22), ben ooit eens een half jaar gestopt maar na dat halve jaar smaakte de eerste peuk mij weer meer dan voortreffelijk en ik bleef het altijd lekker vinden. De moeder van mijn ex was volgens mij als zo'n 20 a 30 jaar gestopt maar die heeft vaker aan mijn pakje gesnoven omdat het zo ontzettend lekker ruikt :wink:

Je raakt er natuurlijk steeds meer aan gewend om niet te roken, maar ik denk dat zodra je eenmaal begonnen bent, je er je leven lang soms aan herinnerd zal worden.

Wat in ieder geval wel heel gemakkelijk te doen is, is voor jezelf te beslissen op welke momenten je écht wilt roken en op welke momenten je het dus ook écht lekker vind. Ik ben dit voor mezelf nagegaan en dat kwam neer op: 's Ochtends gelijk als ik wakker ben, 's middags na de lunch en 's avonds na het eten. De rest deed ik uit gewoonte.

Ik rook nu (buiten het weekend) alleen nog op die momenten en dat ging me eigenlijk heel gemakkelijk af. 't Scheelt me in ieder geval 5 pakjes per week zonder er echt moeite voor te hoeven doen.

Een wetenschappelijke verklaring, geen idee... :wink:

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Lees allens carr "stoppen met roken" eens. Heeft je direct een ander inzicht op de sigaret.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
theholyganja zei:
Lees allens carr "stoppen met roken" eens. Heeft je direct een ander inzicht op de sigaret.

DAT wou ik zeggen. Sjezus, die man is geniaal. Heb het boek gelezen, en voelde me zo vrolijk. Toen in de avond de fout in gegaan. De ontwenning liet me roken, of zoals allen zegt: 'Er is geen ontwenning, het enige wat je voelt is de nicotine die je lichaam verlaat, wat een licht honger gevoel en onzekerheid geeft'. Daarna het boek weer gelezen, en het klopt allemaal. Een roker is een roker, ook al rookt diegene maar 1 sigaret per dag. Je blijft het in stand houden.

Het boek laat je nadenken over het roken, waarom je rookt, wat het je oplevert, wat de voordelen zijn, en wat het nou eigenlijk echt voor je doet. Helemaal niet. Het werkt echt hypnotiserend. En als je bij jezelf gaat denken dat het voelt als een opoffering ga je al de fout in. Dit hebben de wilskrachtstoppers dus, die nooit weten wanneer ze precies zijn gestopt.

Leuk en aardig, maar ikzelf ben weer begonnen. Vandaag hele dag zonder, eerste dag ooit, en moet eerlijk zeggen dat de ontwenning best meevalt. Het is de brainwash die je laat denken dat je niet zonder kan, dat je er NU EEN MOET HEBBEN, maar zodra je je eigen rookgedrag kent, valt dit best mee.

Serieus lees dit boek. Het is geen wondermiddel, maar echt briljant.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Veel mensen denken dat ze door het roken zich niet anders voelen, maar ik ben nu een paar dagen gestopt en ik voel me duidelijk anders! Echt heel helder, mijn zicht lijkt opeens helderder, alles lijkt iets feller en het is alsof mijn blikveld groter is (kan illusie zijn, weet het niet) Ik kan opeens heel diep in en uitademen, en mijn neus is niet meer verstopt, wat eerst altijd wel zo was. Maja, dan zei ik altijd van ah joh, ik ben gewoon verkouden, komt niet door het roken.

Aparte ervaring om dit mee te maken

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
't scheelt toch meer dan je denkt he!

Ben half jaar geleden een maandje gestopt geweest, wat een longinhoud! Helaas ben ik inmiddels weer lekker aan het paffen :)

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
jammer man, vind het zelf ook moeilijk te geloven dat je na een trekje of een sigaret bijna altijd weer in je oude patroon valt. Denk zelf ook wel is van, oh eentje nog, kan geen kwaad, maar het is ontzettend moeilijk om recreatief te roken. Zeg maar gerust onmogelijk.

'' Recreatieve rokers bestaan niet in mijn ogen. Je rookt wel, of je rookt niet''.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
LeonR123 zei:
'' Recreatieve rokers bestaan niet in mijn ogen. Je rookt wel, of je rookt niet''.

Ik heb jarenlang alleen tijdens een biertje af en toe een sigaret gerookt. Waren er niet meer dan 3 in de week. Later ben ik pas echt gaan roken. Sinds ik volledig rook kan ik ook niet echt recreatief meer roken inderdaad.

Ik geloof wel dat je als je alleen maar recreatief gerookt hebt in je leven dat het niet zo'n probleem is.

Een vriend van me heeft twee jaar gerookt en is toen abrubt gestopt, die rookt nu nog zo'n 1 a 2 peuken per maand... respect! Das een uitzondering op de regel :sunglasses:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
SmartieAndMe zei:
Een vriend van me heeft twee jaar gerookt en is toen abrubt gestopt, die rookt nu nog zo'n 1 a 2 peuken per maand... respect! Das een uitzondering op de regel :sunglasses:

Als je gestopt bent, waarom zou je dan nog 1 a 2 sigaretten in de maand roken? Als je niet meer rookt zijn de sigaretten niet lekker meer (dat zijn ze zoiezo niet, maar het is de illusie dat ze ons wat geven. Ze zorgen alleen dat de ontwenning 'eventjes' weggaat) Het geeft niet eens een high, dus dat snap ik dan niet. Is het voor de gezelligheid? zovan, ah joh, we roken allemaal, doe gwn ff gezellig mee?

Leg mij dit eens uit, ik snap het niet,

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Nu ja ik heb Allen's boek ook gelezen. Maar zo een sigaret kan gezellig zijn.
Nog 1tje roken voor de schoolpoort met vrienden.

UnknownLeprechaun

Belezen gebruiker
Ik kan nu wel gaan beginnen peinzen over de verslaving zelf, maar voor ik het weet schrijf ik dan een hele pagina vol xP.

Wat ik wel snel even kwijt wil, als je wilt stoppen;
Stel je rookt pakjes gefabriceerde filtersigaretten, probeer dan eens over te schakelen naar vieze zware shag. Ik persoonlijk word soms wel eens misselijk als ik plots gerolde shaggies begin te roken. Zowiezo is het meer gedoe om dan eentje te rollen dan gewoon een sigaret uit een pakje te halen.
Het is maar een theorie; ik probeer geen stoppen-met-roken methode voor te stellen, maar het toont wel een beetje wat de verslaving precies inhoudt

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ok mannen ik doe mee met het stop treintje... Ik ben het beu om altijd sigaretten nodig te hebben. Dat gevoel te hebben van ik wil er 1. 1 op te steken dan en dan weer 1 nodig hebben.
IK STOP ERMEE!

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
theholyganja zei:
Ok mannen ik doe mee met het stop treintje... Ik ben het beu om altijd sigaretten nodig te hebben. Dat gevoel te hebben van ik wil er 1. 1 op te steken dan en dan weer 1 nodig hebben.
IK STOP ERMEE!

:sunglasses:

Ik ook, hoewel de joints dan even puur worden tot ik daar ook mee ben gestopt :)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
LeonR123 zei:
SmartieAndMe zei:

Als je gestopt bent, waarom zou je dan nog 1 a 2 sigaretten in de maand roken? Als je niet meer rookt zijn de sigaretten niet lekker meer (dat zijn ze zoiezo niet, maar het is de illusie dat ze ons wat geven. Ze zorgen alleen dat de ontwenning 'eventjes' weggaat) Het geeft niet eens een high, dus dat snap ik dan niet. Is het voor de gezelligheid? zovan, ah joh, we roken allemaal, doe gwn ff gezellig mee?

Leg mij dit eens uit, ik snap het niet,

Precies wat je zegt, gewoon gezelligheidsroken. Is wel bijna altijd op een moment dat er ook een hoop bier vloeit, dat heeft er ook veel invloed op he.

Tenminste, als ik vroeger bier dronk lustte ik sigaretten blijkbaar wel want zo ben ik begonnen.
Walldac zei:
Ik kan nu wel gaan beginnen peinzen over de verslaving zelf, maar voor ik het weet schrijf ik dan een hele pagina vol xP.

Wat ik wel snel even kwijt wil, als je wilt stoppen;
Stel je rookt pakjes gefabriceerde filtersigaretten, probeer dan eens over te schakelen naar vieze zware shag. Ik persoonlijk word soms wel eens misselijk als ik plots gerolde shaggies begin te roken. Zowiezo is het meer gedoe om dan eentje te rollen dan gewoon een sigaret uit een pakje te halen.
Het is maar een theorie; ik probeer geen stoppen-met-roken methode voor te stellen, maar het toont wel een beetje wat de verslaving precies inhoudt

Bij mij werkt dit altijd wel aardig voor het minderen in ieder geval. Vooral omdat ik lang niet altijd zin heb om te rollen en dan soms maar niet rook. Ook krijg je veel meer nicotine binnen als je een sjekkie rookt dus kun je langer zonder.

Helaas geldt alleen de term vieze zware shag niet voor mij, vind het heerlijk roken. Veel zachter en minder gebleekte smaak. Tenminste, Javaanse Jongens driekwart dan :wink:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Precies wat je zegt, gewoon gezelligheidsroken. Is wel bijna altijd op een moment dat er ook een hoop bier vloeit, dat heeft er ook veel invloed op he.

Ik snap wat je bedoelt. Maar het gaat er bij mij gewoon niet in, dat je púúr voor de gezelligheid rookt. Dat zou dus betekenen dat je er niet van afhankelijk bent? Je gaat niet craven naar sigaretten als je een keer alleen bent?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Nee niet echt. Ik heb best wat vrienden die alleen roken als ze aan een biertje zitten, ze houden het eigenlijk allemaal vol. Heb ik zelf ook wel eigenlijk.

Ik rook nu een half pakje per dag ofzo maar het is niet dat ik het echt nodig heb, vind het alleen zo lekker :mrgreen: Als ik bijvoorbeeld een weekendje weg ben met de familie ofzo dan rook ik gewoon het hele weekend niet (familie is niet zo fan van roken).

Lichamelijk ben ik er dus niet van afhankelijk denk ik. Was twee jaar terug op vakantie in Africa, 3 weken in de bush zonder sigaretten automaat, maar heb er geen seconde aan gedacht! Toen ik op schiphol kwam ben ik wel eerst via de Starbucks naar de kiosk gelopen om eerst een emmer koffie en een pakje sigaretten weg te werken haha

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
SmartieAndMe zei:
Lichamelijk ben ik er dus niet van afhankelijk denk ik. Was twee jaar terug op vakantie in Africa, 3 weken in de bush zonder sigaretten automaat, maar heb er geen seconde aan gedacht! Toen ik op schiphol kwam ben ik wel eerst via de Starbucks naar de kiosk gelopen om eerst een emmer koffie en een pakje sigaretten weg te werken haha

Ik ga niet proberen je tegen te werken en te zeggen dat dit onzin is, want je weet het zelf het beste natuurlijk. Wat ik denk, eerlijk gezegd, is dat je wel degelijk verslaafd bent. Als je op vakantie bent heb je genoeg afleiding, waardoor je er niet aan hoeft te denken. Maar het feit dat je terugkomt en gelijk sigaretten gaat kopen getuigt volgens mij wel degelijk van verslaving. Ik snap ook niet wat een sigaret voor je doet als je niet verslaafd bent. Het is toch alleen het wegwerken van de ontwenning?

Begrijp me niet verkeerd, de illusie dat sigaretten lekker zijn heb ik nog steeds. En je doet er niemand kwaad mee, dus waarom zou iemand erop tegen zijn?

Het enige wat ik wil zeggen is dat het nogal vreemd klinkt in mijn ogen. Maar he, ik laat iedereen vrij te doen en laten wat hij wilt, dus wil je sigaretten roken? geen probleem :wink:

Ik ben geen antiroker, en zal dat ook nooit worden.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja tuurlijk, ik bedoel ook niet te zeggen dat ik een of andere messias ben die sterker is dan de rest :P ik zeg alleen dat ik nooit echt last heb van ontwenningsverschijnselen en geen moeite heb met niet roken. Ik rook gewoon puur omdat ik het lekker vind.

Heb toevallig dit gesprek een paar maanden terug ook gehad met iemand, die zei dat ik verslaafd was omdat ik anders wel niet zou roken. Toen heb ik uiteindelijk 2 maanden niet gerookt om mijn punt aan te tonen

Ik bedoel hiermee puur de lichamelijke verslaving, sommige mensen die bijvoorbeeld al 20 jaar roken en dan stoppen krijgen trillende handen, hoofdpijn en gaan zweten als ze stoppen. Daar heb ik gewoon geen last van. Het is niet zo dat ik nooit aan roken denk, als ik me verveel zal ik ook vaak een sigaret pakken, maar volgens mij kun je het pas een verslaving noemen als je het dwangmatig nodig hebt en het niet kunt laten liggen.

Alcohol kun je toch ook recreatief gebruiken zonder verslaafd te zijn? Ik pak ook zeker elk weekend een aantal biertjes, elk weekend weer. Betekent niet dat ik niet zonder kan.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Dat is altijd het beste inderdaad.

'' De eerste of tweede sigaret, of zelfs de tiende (met geluk)
die iemand rookt, kan de hunkering veroorzaken. Waar het op neer
komt is dat je door te roken, een gevoel krijgt wat je weg probeert
te halen door te roken. Dit gevoel gaat nooit meer helemaal weg,
tenzij je stopt. Kort gezegd: roken veroorzaakt problemen die er nooit
waren geweest zonder sigaret "

Onthoud dit, en je ziet waarom roken zo ontzettend nutteloos en belachelijk is. Geld betalen om je lichaam consequent naar de klote te helpen? Het is puur om de economie draaiende te houden, om de zakken van die rijke kloten te spekken. Maar dat is een discussie los hiervan.

Ben geen antiroker, onthoud dat ook.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Klopt, das het nare eraan. Als je er nooit aan begint zul je het ook niet lekker vinden, maar zodra je begint met roken blijf je het je levenlang merken...

Was ik maar nooit begonnen, zo veel makkelijker :P

Scheelt een hoop geld in ieder geval, had een leuk autootje kunnen kopen :sunglasses:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Probeer niet te denken dat het te laat is. Je zegt 'was ik er maar nooit aan begonnen', en ja tuurlijk, dat heeft vrijwel elke roker. Hoe dan ook, probeer er open voor te staan dat het honderd keer beter voelt om te stoppen. Hoewel ik dit zelf ook lastig vind begin ik me dit steeds meer te realiseren. En nogmaals, lees het boek van allen carr. Kijk de dvd (pm me als je m wilt) en sta er open voor. Het is zonder twijfel de meest verslavende drug ooit, maar gelukkig met een van de mildste ontwenningen. Helaas is het als roker moeilijk om dit te zien.

Je snapt me wel. Als je wilt stoppen lukt het je, het is niet anders voor andere dna voor jou, mij, of elke andere roker.

respect

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Know, was ook meer een sarcastische opmerking. :grin: Weet van mezelf dat ik kan stoppen want heb het al vaker gedaan voor langere tijd. Het is meer het punt dat je er voor 100% achter moet staan.

Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om te stoppen want ik geniet er nog teveel van, als je er niet volledig achter staat heeft het ook geen zin.

Ik ga wel zeker dat boek van Allen Carr lezen, klinkt interessant! En misschien denk ik er daarna wel heel anders over :smoke:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ik weet niet wat jij ons probeert aan te smeren, maargoed.

smartieandme lees idd het boek, misschien verandert dat de ilussie dat je het lekker vind. Wie weet, zou toch geen kwaad kunnen om te proberen?

idd, dacht ik ook :wink:

kafka43

Newbie
Ik ben nu 68 en rook sinds mijn 18 jaar. Ik ben 4 maanden rookvrij met de hulp van een rookstoppneumoloog en Champix.(In België is er voor beide tussenkomst van de ziekteverzekering!)
Ik wou dit even laten weten. Misschien kan het sommige rokers helpen.
Ik heb soms nog drang en af en toe verlangen.
Ben twee kilo bijgekomen.

Ik noem mijzelf nog niet een ex-roker maar een niet-roker.

Zelfs met hulpmiddelen blijft het verdomd moeilijk. Succes aan ieder die probeert te stoppen.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik heb ook ergens gelezen dat je verslaafd kan geraken aan het rollen of schieten van sigaretten. Omdat je dan eigenlijk tegen je lichaam zegt dat je stof eraan komt. Herkenbaar voor iemand?

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Roken is een drugsverslaving, en niets anders. Waarom kunnen we gewoontes buiten roken wel gemakkelijk afleren, en het roken zelf is plotseling zo'n vaste gewoonte worden dat we het maar niet meer proberen? Ja hoor, daar ga ik weer met me oh zo irritante allen car citaten. Maar geloof me, ik begrijp steeds beter hoe het in elkaar zit, en hoe meer je erover weet, hoe makkelijker het is om die stap van het stoppen zelf te maken. (dan spreek ik mezelf tegen, maar ik weet er nu dus veel meer over, dus maandag is het weer afgelopen met al dat gerook. Het helpt echt.

'' In London we drive to the left, but we don't have any problems driving to the right when we're abroad do we? ''
Met andere woorden, hoe ik het zie, roken is geen gewoonte maar puur het gemis van de nicotine. En door de illusies die je zelf creëert denk je dat roken een gewoonte is.

Zie wat je er mee doet. In mijn ogen is roken geen gewoonte, maar denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel, niet?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Op het moment dat roken een gewoonte geworden is doe je het ook niet meer omdat je het lekker vind, maar puur omdat je het gewend bent. Op zo'n moment heeft roken sowieso geen zin meer.

Jullie hebben me toch een beetje gemotiveerd, want ik ben voor het weekend toch maar begonnen met nog minder roken. Rook er nu nog 2 of 3 op een dag, voor mij momenteel goed genoeg :)

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ik vraag me plotseling af hoeveel nicotine je binnenkrijgt bij een sigaret. Als ik de pakjes lees staat er een aantal op, maar als je rekening zou houden met verbrande nicotine, nicotine die in de sigaret achterblijft, nicotine die je weer uitademt, aantal trekjes om de zoveel seconden etc.

Zou dat te meten zijn?

Zum

Newbie
Ik ben al 1,5 jaar bevrijd van het roken dankzij het boek van Allen Carr en ik weet ook dat ik er echt nooit meer 1 zal opsteken.

Ik heb er een berg rust bij gekregen en een hele hoop energie..heerlijk gewoon :) :grin:

Er zwerft nog ergens een torrentje rond met de nederlandse video versie van stoppen met roken van Allen Carr (p.m. voor een linkje).

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
LeonR123 zei:
Ik vraag me plotseling af hoeveel nicotine je binnenkrijgt bij een sigaret. Als ik de pakjes lees staat er een aantal op, maar als je rekening zou houden met verbrande nicotine, nicotine die in de sigaret achterblijft, nicotine die je weer uitademt, aantal trekjes om de zoveel seconden etc.

Zou dat te meten zijn?

Heb ooit een aflevering van de Rekenkamer gezien waar ze van alles over roken gaan uitrekenen. Daar wordt ook een rookmachine gebruikt, die een heel pakje tegelijk kan oproken. Daarmee meten ze precies wat er in je longen binnenkomt enzo, best interessant. Weet alleen niet meer hoeveel precies :wink:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Heel toevallig deze TV-tip:

http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1980/tabak/

Vanavond op Nederland 1 om 20:30

"Wat zit er tegenwoordig in een sigaret? De industrie heeft de keuze uit honderden, mogelijk schadelijke, toevoegingen. Waarom is de lijst met toevoegingen niet openbaar zoals de Europese regelgeving voorschrijft? "

@moderator sorry voor de dubbele post, kan mijn vorige niet meer bewerken.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Daar wordt ook een rookmachine gebruikt, die een heel pakje tegelijk kan oproken.

Dat is dus geen betrouwbare bron, aangezien ik niemand ken die een sigaret van begin tot eind in een teug leegrookt. Misschien ben jij er zo een? Ik ken ze in elk geval niet :P Het schijnt dat meer dan de helft van de nicotine al verbrand is voor het je longen bereikt.

Het schijnt ook te zijn dat als je alle nicotine uit 1 sigaret puur zou injecteren in een ader je dood zou gaan. Dat heb ik althans begrepen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
LeonR123 zei:
Daar wordt ook een rookmachine gebruikt, die een heel pakje tegelijk kan oproken.

Dat is dus geen betrouwbare bron, aangezien ik niemand ken die een sigaret van begin tot eind in een teug leegrookt. Misschien ben jij er zo een? Ik ken ze in elk geval niet :P Het schijnt dat meer dan de helft van de nicotine al verbrand is voor het je longen bereikt.

Het schijnt ook te zijn dat als je alle nicotine uit 1 sigaret puur zou injecteren in een ader je dood zou gaan. Dat heb ik althans begrepen.

Gelukkig is daar rekening mee gehouden, de machine neemt trekjes die gelijk staan aan een gemiddeld rokend persoon en zal de sigaretten dus ongeveer net zo snel en realistisch oproken als een mens.

Als je alle nicotine in een keer zou injecteren zul je dat inderdaad niet overleven. Daarom is het ook levensgevaarlijk om bijvoorbeeld een sigaret op te eten. Ik zie er geen reden toe maar het zou een weddenschap kunnen zijn... :mrgreen:

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ja gezellig, lekker wedden om iets waar je leven vanaf hangt :P Hoewel, het lijkt me onwaarschijnlijk dat je bij een sigaret eten je dood zal gaan.

maarja, wie is er zo stom om tabak te 'eten' wat godsgruwelijk goor is? Zoiets gebeurd of alleen bij baby's en peuters, of hele domme mensen. Als je dan dood gaat is dat gewoon natuurlijke selectie.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
LeonR123 zei:
Ja gezellig, lekker wedden om iets waar je leven vanaf hangt :P Hoewel, het lijkt me onwaarschijnlijk dat je bij een sigaret eten je dood zal gaan.

maarja, wie is er zo stom om tabak te 'eten' wat godsgruwelijk goor is? Zoiets gebeurd of alleen bij baby's en peuters, of hele domme mensen. Als je dan dood gaat is dat gewoon natuurlijke selectie.

haha ja zo kun je het bekijken. Helaas is niet iedereen zo slim, en drank doet ook een hoop met je. Ik ben ook ooit zo dom geweest om onder invloed van heel veel drank op een sigaret te kouwen. Niet wetende dat je er risico's mee loopt en totaal ongeïnteresseerd vanwege de drank.

Dat resulteerde in een half uur lange sessie van het lozen van maaginhoud en een hoop spijt van zo veel domheid :grin:

Bovenaan