Stoppen met Benzo's en cannabis

Gast1987

Newbie
Beste forumleden,

Ik kijk soms op dit forum en heb na een paar dagen denken besloten mijn vraag hier te stellen.
Jarenlang (15 jaren) heb ik cannabis gerookt, elke dag: 's ochtends als ik opstond rookte ik een jointje en gedurende de dag tot vlak voor het slapen gaan bleef ik roken, de hele dag door 2 gram per dag was voor mij geen probleem.

Vanwege de huidige coronacrisis, en vanwege de ontzettend zware lockdown in het land waar ik mij bevind besloot ik te starten met Diazepam (2-10 mg per dag) en Alprozalam (0,25 tot 1 mg per dag en soms een combinatie van voorgenoemde benzo's) om rustig te kunnen slapen. (ik heb veel vrienden die arts zijn, daarom het is het voor mij ontzettend makkelijk om aan medicijnen te komen). Ik gebruikte op een gegeven moment cannabis en benzo's tegelijkertijd.

Inmiddels ben ik ruim een maand geleden gestopt met cannabis. En sinds 1,5 week ook met de benzo's (na dit ca 2 a 3 maanden te hebben gebruikt)
In de kast liggen nog een paar doosjes met deze pillen, maar deze kan ik daar prima laten liggen zonder dat ik deze ga gebruiken (al zou het 's avonds voor het slapen gaan wel makkelijk zijn, ik ben al vanaf dat ik een kind was een ontzettend slechte slaper).

Nu ervaar ik (volgens mij) niet heel veel problemen met het stoppen van cannabis en/of de benzo's. Ik heb eerder een stoppoging gedaan met cannabis, maar deze was niet succesvol. Dit keer ben ik ervan overtuigd dat ik dit niet meer ga gebruiken. Met name omdat ik met regelmaat droom over het gebruikt van cannabis en 's ochtends wakker word met een gevoel van schaamte dat ik weer zou hebben gebruikt.

Het enige wat ik ervaar is dat ik ontzettend moe ben, met name bij het wakker worden en overdag. Als ik bijvoorbeeld overdag Netflix aanzet val ik vrijwel direct in slaap, maar 's avonds werkt dit niet. Daarnaast heb ik ook last van mijn stoelgang, ik heb veel vaker diaree dan daarvoor.

Kunnen jullie mij vertellen of vermoeidheid en de stoelgang een probleem is dat jullie ook hebben ervaren na het stoppen?
Ik ben namelijk benieuwd of dit afkickverschijnselen kunnen zijn en of jullie dit ook hebben ervaren.

Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven!

Doffert

Experimenterende gebruiker
Ik ervaar ook altijd problemen met de stoelgang bij stoppogingen van nicotine, dus ik denk dat dit er zeker te maken mee zou kunnen hebben.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Stoelgang en slecht slapen hoort bij de ontwenningsverschijnselen van benzo's en cannabis.

Mijn advies: Verander je levensstijl. Dus meer bewegen en sporten, gezonder eten (zo weinig mogelijk bewerkte producten) en probeer eens na te gaan waarom je de hele dag aan het blowen was. Wat ga je uit de weg?

Dit ga je natuurlijk niet binnen een week merken, het duurt even. Maar na 6-8 maanden ga je een duidelijk verschil merken!

Gast1987

Newbie
De reden dat ik ooit begonnen ben met blowen is vanwege het slaapprobleem dat ik vanaf mijn jeugd (zo lang ik mij kan herinneren) al heb. Rond mijn 18e begonnen met blowen, in het begin vond ik het niet eens fijn maar ik was zo wanhopig omdat ik niet in slaap kon komen dat ik wel wat moest doen. Ik werkte toen voor een baas en moest er s'ochtends vroeg uit. Wanneer ik 's nachts op de klok keek rekende ik steeds uit hoeveel uren ik nog kon slapen (wat de wanhoop steeds groter maakte en ik dus wel opzoek moest naar een manier om in slaap te komen). Dat probleem is nu weg, omdat ik al jaren een eigen bedrijf heb, maar daardoor is het vele blowen er in de loop van de jaren ingeslopen omdat ik overdag zonder dat iemand het merkte kon blowen. Het in slaap komen is nog wel steeds een probleem maar ik kom wel aan mijn 8 uur slaap per dag, ik slaap gewoon uit. Echter heb ik helaas niet het gevoel dat ik uitgeslapen wakker word, sterker nog, ik word vermoeider wakker dan voordat ik ga slapen, en blijf hier gedurende de dag ook last van houden. Totdat het rond middernacht is, dan ben ik klaarwakker en niet meer vermoeid waardoor ik niet in slaap komen.

FerdFatoehaus

Badass junkie
De reden dat ik ooit begonnen ben met blowen is vanwege het slaapprobleem dat ik vanaf mijn jeugd (zo lang ik mij kan herinneren) al heb. Rond mijn 18e begonnen met blowen, in het begin vond ik het niet eens fijn maar ik was zo wanhopig omdat ik niet in slaap kon komen dat ik wel wat moest doen. Ik werkte toen voor een baas en moest er s'ochtends vroeg uit. Wanneer ik 's nachts op de klok keek rekende ik steeds uit hoeveel uren ik nog kon slapen (wat de wanhoop steeds groter maakte en ik dus wel opzoek moest naar een manier om in slaap te komen). Dat probleem is nu weg, omdat ik al jaren een eigen bedrijf heb, maar daardoor is het vele blowen er in de loop van de jaren ingeslopen omdat ik overdag zonder dat iemand het merkte kon blowen. Het in slaap komen is nog wel steeds een probleem maar ik kom wel aan mijn 8 uur slaap per dag, ik slaap gewoon uit. Echter heb ik helaas niet het gevoel dat ik uitgeslapen wakker word, sterker nog, ik word vermoeider wakker dan voordat ik ga slapen, en blijf hier gedurende de dag ook last van houden. Totdat het rond middernacht is, dan ben ik klaarwakker en niet meer vermoeid waardoor ik niet in slaap komen.
Blowen verneukt je slaapkwaliteit enorm. Je slaat de rem-fase over waardoor je helemaal niet lekker uitgerust wakker wordt. En je hebt jezelf wijsgemaakt dat je het nodig hebt om te slapen.

Wat je nodig hebt is een goede dagindeling en een gezonde levensstijl. Daar valt altijd enorm veel te winnen in de meeste gevallen.

Gast1987

Newbie
zoals aangegeven, ik blow inmiddels al ruim 1 maand niet meer. Daarnaast beweeg ik dagelijks voldoende en ik eet gezond, voldoende groenten en fruit, vlees en vis, noten, etc, dus lekker gevarieerd. Ik snap dat blowen niet bevordelijk is voor de (REM) slaap.
Om terug te komen op de hoofdvraag: denk je dat de vermoeidheid een afkick verschijnsel is, of niet?

FerdFatoehaus

Badass junkie
zoals aangegeven, ik blow inmiddels al ruim 1 maand niet meer. Daarnaast beweeg ik dagelijks voldoende en ik eet gezond, voldoende groenten en fruit, vlees en vis, noten, etc, dus lekker gevarieerd. Ik snap dat blowen niet bevordelijk is voor de (REM) slaap.
Om terug te komen op de hoofdvraag: denk je dat de vermoeidheid een afkick verschijnsel is, of niet?
Absoluut. Gezien je van 2 middelen tegelijk afkickt is de ontwenning ook heftiger.

Wat doe je zoal aan sport?

inner_search

Badass junkie
Ik wandel elke dag een paar keer met mijn hond, en daarnaast ben ik begonnen met hardlopen een paar dagen geleden.
Al wat @Ganggang💯 al heeft gezegt.
En je mag blij zijn dat je stoelgang en slaap je enige problemen zijn tijdens het stoppen (ik veronderstel cold turkey ?) Met de benzo's.
Probeer toch nog wat meer te bewegen en niet enkel wandelen of lopen.
Zoek een sport die je kan aanzien als hobby.

En voor de rest , doe zo voor zoals je bezig bent !
Je bent zeer goed bezig , maar realiseer je dat je nog weeken tot zelfs maanden last kunt hebben van withdrawl effecten van de benzo's.

Veel succes en welkom op het forum !.

Anderemaan

Wijs gebruiker
Ik wandel elke dag een paar keer met mijn hond, en daarnaast ben ik begonnen met hardlopen een paar dagen geleden.
Thuis veel opdrukken en andere oefeningen doen hielp mij heel erg als ik zin had om te blowen. Goed dat je bent gaan hardlopen!

Ikzelf struggle al heel lang met mijn wiet verslaving. Soms doe ik het weken niet en dan weer elke dag. Ik rookte alleen in de avond al 2 jaar, maar die 2 gram haal ik makkelijk vaak.

Wat mij het meest helpt is dingen ondernemen. Spontaan uit eten gaan, of een stad/museum bezoeken. Met vrienden zijn en sporten is ook een goede afleiding.

Ook moet je je beseffen dat je niet moet stoppen, en ook niks van jezelf afneemt. Jij maakt de keuze om het niet te doen ookal denk je het soms wel te willen. Hoe bewuster je word van die keuze elke keer als je een craving hebt, hoe makkelijker het is. Je mag het, je wilt het, maar jij besluit het niet te doen. Zo voelt het minder als jezelf iets afnemen. Meer als jezelf helpen en een verstandige keuze maken.

inner_search

Badass junkie
Ook moet je je beseffen dat je niet moet stoppen, en ook niks van jezelf afneemt. Jij maakt de keuze om het niet te doen ookal denk je het soms wel te willen. Hoe bewuster je word van die keuze elke keer als je een craving hebt, hoe makkelijker het is. Je mag het, je wilt het, maar jij besluit het niet te doen. Zo voelt het minder als jezelf iets afnemen. Meer als jezelf helpen en een verstandige keuze maken.
Dat vind ik een bijzonder aangename manier van denken !
Thx om die tip even te delen , hier heb ik namelijk ook wel wat aan !.

Anderemaan

Wijs gebruiker
Dat vind ik een bijzonder aangename manier van denken !
Thx om die tip even te delen , hier heb ik namelijk ook wel wat aan !.
Hee geen probleem. Zo lukt het mij ook het best om te stoppen en minderen met dingen. Hoe negatiever je het voor jezelf laat klinken, hoe meer dat stemmetje gaat tegenstribbelen.

Is een hele interessante manier om met verslaving om te gaan. Het word al een tijd gebruikt met het stoppen met roken en werkt in veel % van de gevallen. Het idee is dat je zelfs je pakje sigaretten bij je houdt tijdens het stoppen. Elke keer als je zin hebt of een sigaret pakt kan je op je pakje kijken waar je de positieve en negatieve dingen van het roken voor jezelf op hebt geschreven.

Ik heb ook in meerdere trips gehad dat ik hierover nadacht en de 17 dagen erna compleet kon stoppen met alles op deze manier zonder er moeite mee te hebben.

inner_search

Badass junkie
Hee geen probleem. Zo lukt het mij ook het best om te stoppen en minderen met dingen. Hoe negatiever je het voor jezelf laat klinken, hoe meer dat stemmetje gaat tegenstribbelen.

Is een hele interessante manier om met verslaving om te gaan. Het word al een tijd gebruikt met het stoppen met roken en werkt in veel % van de gevallen. Het idee is dat je zelfs je pakje sigaretten bij je houdt tijdens het stoppen. Elke keer als je zin hebt of een sigaret pakt kan je op je pakje kijken waar je de positieve en negatieve dingen van het roken voor jezelf op hebt geschreven.

Ik heb ook in meerdere trips gehad dat ik hierover nadacht en de 17 dagen erna compleet kon stoppen met alles op deze manier zonder er moeite mee te hebben.
Top man !
Die truc van die sigaretten werkt voor mij niet.
Maar werkte wel tijdens men eerste keer afkicken van de speed , ik had altijd een 250mg op zak , nooit wat van genomen toen.
Maar de gedachte dat het kon was idd wel een opluchting in men hoofd.
Dat zou ik nu bij de benzo's niet kunnen.
Dan tik ik er direct 1tje weg als ik nog maar denk withdrawl te voelen.

Maar +1 voor de tips !.

Gast1987

Newbie
Bedankt voor alle tips en de moeite die jullie nemen om mij van informatie te voorzien!

Voor mij is het gekke dat ik geen cravings heb naar de pillen of naar wiet. Het enige dat ik ervaar is die extreme vermoeidheid.
Ik zou inderdaad wat meer kunnen gaan sporten, dat ga ik dus vanaf morgen ook maar doen.

Maar wederom terugkerend naar de vraag: ervoeren jullie die vermoeidheid ook?

Laatst bewerkt:

inner_search

Badass junkie
Bedankt voor alle tips en de moeite die jullie nemen om mij van informatie te voorzien!

Voor mij is het gekke dat ik geen cravings heb naar de pillen of naar wiet. Het enige dat ik ervaar is die extreme vermoeidheid.
Ik zou inderdaad wat meer kunnen gaan sporten, dat ga ik dus vanaf morgen ook maar doen.

Maar wederom terugkerend naar de vraag: ervoeren jullie die vermoeidheid ook?
Ja , ik ervaar die overdreve moeheid zelf in men taper, dus ja dat is normaal , en duurt nog enkele weken.
Probeer zo min mogelijk kofie en energie drank/boosters te nemen , dat gaat even werken en krijg je dubbel zo hard een dip.
Wat bvb wel kan werken voor jouw , is een keto dieet gaan volgen. Door de extreem lage carbs en hoge proteine en hoge vetten , ga je minder vermoeid zijn.
Voor mij is dit geen optie aangezien ik niet verzadigd geraak zonder koolhydraten te eten , wat uitslaat in constant chagrijnig zond lopen.

Edit.
Zoals je al aangeeft en terug meer gaat sporten , ga je meer endorfine aanmaken.
Wat een natuurlijke rush/boost geeft en de moeheid ook voor een stuk weghaalt.

Maar , heb geduld en paniekeer niet , maar je zal echt nog wel 4 tot ... weken last hebben van de "afkick".

Bovenaan