Stoppen cravings ooit

Birdie45

Newbie
Hallo allemaal,

Nieuw hier, lees al wel een tijdje mee. Afgelopen 3 jaar heb ik veel verschillende soorten drugs gebruikt.
Op een gegeven moment kon ik niet meer slapen en ben ik met verschillende pammetjes gaan gebruiken.
Het was wachten tot het mis ging en dat gebeurde. Ik kreeg vreselijke paniekaanvallen. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en met hulp overal mee kunnen stoppen.
Nu een half jaar niks meer gebruikt maar nog steeds heb ik cravings.. gaat dit ooit over?
Of is dit iets blijvends?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Alvast bedankt!
Groetjes

Kordie

DF-koning
Eens verslavingsgevoelig, altijd verslavingsgevoelig mijn inziens.
Dus de zin in zal slijten maar niet volledig weggaan denk ik.
Voor alcohol bestaan wel zuchtremmers, weet niet of dat ook voor andere drugs geldt.

Het is juist de kunst om cravings goed te kunnen opvangen.
Bv iets gaan doen wat je gedachten verzet.
Klopt, makkelijk gezegd dan gedaan :)

Manu76

Badass junkie
Cravings na 6 maanden klinkt ook een beetje alsof je die periode nog mist. Misschien begrijpen waarom je drugs en pammetjes nam en de onderdrukte problemen accepteren en naar iets mooiers toewerken.

_shikantaza

Badass junkie
Hallo allemaal,

Nieuw hier, lees al wel een tijdje mee. Afgelopen 3 jaar heb ik veel verschillende soorten drugs gebruikt.
Op een gegeven moment kon ik niet meer slapen en ben ik met verschillende pammetjes gaan gebruiken.
Het was wachten tot het mis ging en dat gebeurde. Ik kreeg vreselijke paniekaanvallen. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en met hulp overal mee kunnen stoppen.
Nu een half jaar niks meer gebruikt maar nog steeds heb ik cravings.. gaat dit ooit over?

Groetjes
Gaat over. Voor mij heeft het programma van NA me geholpen. Vereist wel structureel aandacht en actie, maar trek heb ik vrijwel nooit meer.

Birdie45

Newbie
Cravings na 6 maanden klinkt ook een beetje alsof je die periode nog mist. Misschien begrijpen waarom je drugs en pammetjes nam en de onderdrukte problemen accepteren en naar iets mooiers toewerken.
Ja idd, zit nu voor mijn gevoel in een tussenperiode. Bijna een nieuwe baan, oude hobby's opgepakt, ook heel wat therapie gehad. Bedankt voor de reminder. Al het nieuwe brengt wat onrust waardoor ik idd toch het verdoven wat mis.. eye-opener!

Vincent A

Bewuste gebruiker
Hallo allemaal,

Groetjes
Naar mate de tijd vordert zal het minder worden maar de drugs blijft in je ziel gekerft

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Heb bijna geen cravings meer na een half jaar. Alleen vrijdagmiddag spookt het wel door me hoofd, maar ik ga dan gewoon mezelf afleiden en op tijd naar bed doet wonderen 😉.

Ga jij nog feestjes en dergelijken? Kan me voorstellen dat je dan wel cravings krijgt.

Alinde

Badass junkie
Eens verslavingsgevoelig, altijd verslavingsgevoelig mijn inziens.
Dus de zin in zal slijten maar niet volledig weggaan denk ik.
Voor alcohol bestaan wel zuchtremmers, weet niet of dat ook voor andere drugs geldt.

Het is juist de kunst om cravings goed te kunnen opvangen.
Bv iets gaan doen wat je gedachten verzet.
Klopt, makkelijk gezegd dan gedaan :)
Wat ik geleerd heb, is dat deze zuchtremmers wel voor alcohol bestaan maar niet voor andere drugs.
Dat vertelde de verslavingsarts in de kliniek.

Plex

Badass junkie
Hallo allemaal,

Groetjes
Hé maat, cravings heb je gewoon. Hoe snel deze verminderen en of ze ooit weg gaan hangt af van de heftigheid van je verslaving. Maar minder wordt het op den duur, dat kan ik je wel zeggen. Hou vol!

Birdie45

Newbie
Heb bijna geen cravings meer na een half jaar. Alleen vrijdagmiddag spookt het wel door me hoofd, maar ik ga dan gewoon mezelf afleiden en op tijd naar bed doet wonderen 😉.

Ga jij nog feestjes en dergelijken? Kan me voorstellen dat je dan wel cravings krijgt.
In mijn geval ging het samen met wappen. Dus dat moet ik een soort van opnieuw ontdekken. Ik ben nu wel helemaal uit die wereld en kies voor gezondere andere activiteiten..

OtherShore

Badass junkie
trek heb ik vrijwel nooit meer.
Ik heb tegenwoordig ook vrijwel nooit meer trek.

Zolang je drugsgebruik blijft zien als iets positiefs en wenselijks hou je cravings denk ik. Daarom is het belangrijk dat je stopt met het rechtvaardigen en verheerlijken van drugsgebruik en dat je jezelf goed inprent dat het allemaal niet zo leuk en mooi was als in je fantasie. Dan wordt het verlangen langzaam minder.

Damius

Bewuste gebruiker
Hallo allemaal,

Groetjes
Tijd is je grootste vriend in deze. Je kunt cravings zien als een parabool. In het begin zijn ze intens (hoog), duren ze wellicht lang voor je gevoel en komen ze frequent voor. Naarmate de tijd vordert neemt de intensiteit af, zo ook de frequentie en de duur van de craving. Van tijd tot tijd zullen ze eens de kop op blijven steken. Stop ze niet weg, maar praat over je craving met mensen die je vertrouwt. Maak het bespreekbaar en analyseer het ook. Waar komt de craving vandaan? Welke behoefte zit daar eigenlijk onder? In welke situatie deed de craving zich voort? Je zult dan patronen ontdekken (bijvoorbeeld: hoge craving wanneer je vaker stress op werk hebt) en daar kun je mee aan de slag. De craving leidt tot een paradoxaal gevoel: je wilt jezelf belonen met het middel omdat je vindt dat je het waard bent; tegelijkertijd wijs je jezelf af door naar het middel te grijpen. Omarm de paradox voor dat moment, maar handel er niet naar. Dan verwijnt 'ie vanzelf en kun jij met onderliggende patronen aan de slag en uiteindelijk is het antwoord dan: ja, grotendeels. Cravings stoppen grotendeels ooit.

Birdie45

Newbie
Tijd is je grootste vriend in deze. Je kunt cravings zien als een parabool. In het begin zijn ze intens (hoog), duren ze wellicht lang voor je gevoel en komen ze frequent voor. Naarmate de tijd vordert neemt de intensiteit af, zo ook de frequentie en de duur van de craving. Van tijd tot tijd zullen ze eens de kop op blijven steken. Stop ze niet weg, maar praat over je craving met mensen die je vertrouwt. Maak het bespreekbaar en analyseer het ook. Waar komt de craving vandaan? Welke behoefte zit daar eigenlijk onder? In welke situatie deed de craving zich voort? Je zult dan patronen ontdekken (bijvoorbeeld: hoge craving wanneer je vaker stress op werk hebt) en daar kun je mee aan de slag. De craving leidt tot een paradoxaal gevoel: je wilt jezelf belonen met het middel omdat je vindt dat je het waard bent; tegelijkertijd wijs je jezelf af door naar het middel te grijpen. Omarm de paradox voor dat moment, maar handel er niet naar. Dan verwijnt 'ie vanzelf en kun jij met onderliggende patronen aan de slag en uiteindelijk is het antwoord dan: ja, grotendeels. Cravings stoppen grotendeels ooit.
Dankje! Wat een super uitleg daar heb ik zeker wat aan!

Kordie

DF-koning
Vandaag weer ervaren wat craving is.
Conclusie: het blijft in je sluimeren (althans in mij)

In periode van stress ben ik gevoelig voor alcohol en sederende middelen.
Vandaag las ik iets in de app van het ziekenhuis wat mij onrustig en boos maakte. Kidswaren ook super druk.
Op zo'n moment beginnen de radars te draaien: "hoe kom ik aan alcohol?" of "zal ik even langs de coffeeshop gaan?"
Want ik wil me dan graag verdoven.

Ik zou liegen als ik zeg dat ik nooit aan cravings toe geef.
Ook ik neem ook nu nog nog wel eens de buitenbocht en beland in de grindbak. Maar gelukkig niet meer tegen de bandenstapel.

Op momenten van cravings als vandaag ga ik iets doen.
Ik ben bv een stukje gaan autorijden. Lekker muziekje aan. Beetje rond kijken in het natuurgebied waar ik reed.
Uur later terug naar huis en het gevoel is weg. Of weg is verkeerd gezegd, het is minder geworden en hier kan ik dan mee handelen.

Dat heeft er ook alles mee te maken dat ik de verantwoordelijkheid heb te nemen voor een gezin/partner.
Ik kan hier niet op zondagmiddag bezopen thuis komen of stinkend naar de wiet. Zo simpel is het ook.
Gelukkig kan ik dit wel zien. Dat was jaren geleden wel anders. Dan had ik lak aan alles en iedereen.

Brakka Mang

Badass junkie
Hallo allemaal,

Groetjes
Uiteindelijk wel maar of je dat dan zelf nog meemaakt is een tweede😜

Denk dat belangrijker is om na te gaan wannneer je die cravings hebt? Wat is de trigger. Is er onderliggende problematiek, heb je nog paniekaanvallen of angsten waardoor je die cravings krijgt? En zeker na verloop van tijd gaan ze weg. Halfjaar na langdurig gebruik is kort. De regel js dat je minimaal een jaar nodig hebt om te herstellen van langdurig gebruik. Maar dat gaat niet vanzelf. Je zal moeten werken aan de oorzaken waardoor je middelen bent gaan misbruiken en je lichaam en geest hebben tijd nodig om te herstellen en ook spiritueel moet je weer met jezelf in het reine komen. En wat eerder ook al is gezegd, er zijn genoeg tools waarmee je kan leren omgaan met cravings zolang ze er zijn. Cravings zijn tijdelijk en gaan voorbij.

TheRealJJ79

Belezen gebruiker
Hallo allemaal,

Groetjes
Als je iets lang genoeg niet doet dan zou het moeten stoppen. Maar ik ken mensen die zijn 20 jaar gestopt met roken en die hebben nog steeds soms een moeilijk moment. Als ik voor mezelf spreek; nee, gaat niet over. Na een paar biertjes (alcohol) heb ik altijd een behoorlijke craving naar coke.

Bovenaan