Speed\Schizofrenie

shivago

Newbie
Beste mensen, ik ben sinds een klein jaartje schizofreen, waarschijnlijk omdat ik altijd alles opkrop en speed heb gebruikt.
Via deze weg wil ik graag mijn ei kwijt kunnen dat me al lang dwars zit en jullie waarschuwen.
Ik werkte bij een bakker, ik zal geen naam noemen, waar het erg druk en hecktisch werken was.
Door de lange werkdagen en vermoeiend werk ben ik speed gaan gebruiken.
Dit kon ik op de werkvloer in grote hoeveelheden kopen voor een prikje.
Ik was ook zeker niet de enige die daar gebruikten.
In het begin ging dit allemaal prima en alles liep op rolletjes.
Tot ik op een gegeven moment dacht dat mijn collega`s over me aan het praten waren.
Ik maak fouten dacht ik maar als er een probleem is komen ze vast wel naar me toe.
Er kwam niemand maar ik bleef dit gevoel houden.
Ik vroeg er iets over aan een goede collega, of hij iets had gehoord, nee zei hij hoezo?
Ik gaf geen antwoord en wist me geen raad.
Hierdoor ben ik meer gaan snuiven en bleef last hebben van die gedachten.
Een dag later hoorde ik het ze letterlijk zeggen, ik zou ontslagen worden die dag.
Ik wachte behoorlijk gespannen af maar kreeg niets te horen.
Zo ging het een paar dagen door.
Ik zat niet meer goed in mijn vel en was mezelf niet meer.
Ik melde me een week ziek met de griep, na deze week zonder speed ging ik weer werken en ook weer snuiven.
Vijf dagen alweer zonder ook maar een minuut te slapen, toen ging het mis.
Ik kwam thuis en ging achter de computer zitten, toen hoorde ik mijn broer en zijn vriendin praten, ze zaten in het tuinhuisje en waren me aan het bespioneren.
Ik durfde niet te gaan kijken en vluchte boos naar mijn slaapkamer toe.
Nu ben ik de lul met snuiven dacht ik en besloot pas iets te zeggen als ze er zelf over begonnen.
Ik probeerde nog even te slapen voor dat mijn vader thuis kwam van het werk.
Toen hij thuis kwam en we aan het eten waren vroeg mijn vader opeens, gebruik jij drugs?
Zie je nou wel dacht ik en begon meteen over wat dat voor een manier is om zijn zoon zo te laten bespioneren.
Bespioneren zei hij waar heb je het over?
Ik zei dat ik mijn broer en zijn vriendin die middag had gehoort in de tuin en wist dat hij er zat om mij te controleren.
Hij wist nergens van zei hij.
Hoe weet je dan van die drugs vroeg ik?
Nou, dat is je broer opgevallen hij zei dat ik maar eens moest vragen.
Want hij vond dat je zoveel was afgevallen.
Je moet je verbeeld hebben dat je dat heb gehoort.
Ik had hier sterk mijn twijfels over, ik weet toch wel wat ik gehoort heb.
Mijn vader wou de speed hebben, die heb ik hem voor de helft gegeven want ik was te stom om stoppen.
Diezelfde avond was ik op mijn kamer en kwamen de stemmen weer terug.
Nu konden ze mij ook horen.
Weer waren het mijn broer & vriendin maar nu ook de buren.
De buren en mijn broer hadden camera`s op mijn kamer gehangen om mij te bespioneren zeiden ze en ik moest de rest van de speed ook weg gooien dan gingen ze pas weg.
De hele nacht in paniek gezeten, ik heb wel nog geslapen want ik was nu al 6 nachten wakker en ben gewoon omgevallen.
De volgende ochtend werd ik wakker en hoorde ze nog steeds.
Ik was hardop terug aan het praten (schelden), toen mijn vader op mijn kamer kwam.
Kom naar onderen dan praten we er over, zei hij.
Ik kom godverdomme mijn bed nog niet meer uit voor dat die camera`s weg zijn, zei ik loei kwaad tegen mijn vader.
Mijn vader keek me aan en wist niet wat hij moest, hij probeerde me te kalmeren.
Maar hij kon me niet wijs maken dat er geen camera`s hongen, dat moet zei ik.
Ik was er heilig van overtuigd dat het zo was en wilde mijn broer voor de rest van mijn leven niet meer zien of spreken.
Ook was ik boos op mijn vader en de buren waar ik overigens nog een paar keer aan de deur ben geweest voor te vragen en binnen te kijken.
Ik ben zelfs met een vriend die bij mij op bezoek was daar geweest, zo zeker was ik ervan.
Mijn vader was het zat en dwingde me om een dokter op te zoeken.
Met tegenzin ben ik gegaan en heb van de camera`s verteld.
Hij stuurde me meteen door naar het crisis center om daar te praten.
Ze zeiden dat ik me door de speed die stemmen verbeelde, dat ik moest rusten en ziek was(schizofreen).
Ik voelde me helemaal niet ziek alleen verward, en ik had uit bronnen vernomen dat speed niet lijdt tot schizofrenie.
Ik geloofde het dus niet en snoof nog een tijdje door en had enorm last van de stemmen waarvan ik mezelf al wijs heb gemaakt dat het telepathie is.
Ik bleef complete verhalen horen, mijn hele levens loop alles wat slecht aan me is elke rare beweging elke rare gedachten kreeg ik te horen.
De woorden werden me uit de mond gehaalt en ik kon geen kant meer op.
Maar ik bleef erbij, het was niet die klote speed en het was geen schizofrenie.
Mijn hele leven leek wel een grote grap te zijn en alles wat ik van mezelf dacht bleek niet meer dan een leugen te zijn.
Een beroerde week of twee later was ik op bezoek bij die vriend waar ik ook mee bij de buren was geweest.
Hij had in de gaten dat ik nog snoof en vroeg erna.
Ik begon te huilen en gaf toe, hij gooide de laatste speed die ik had in de wc.
Ik heb sinds die dag nog 1 keer gesnoven.
We zijn nu ongeveer 7 a 8 maanden verder maar de stemmen zijn er nog steeds en zullen ook nog wel even blijven.
Mijn leven lijkt voorbij, ik ben depressief en soms zelfs een betje suïcidaal.
Ik heb mijn familie en buren ervan beschuldigt mij te bespioneren met camera`s.
Ik heb bijna mijn enige goede vriend verloren.
Het is zeker geen pretje om hier bij bijna elke gedachten aan te moeten denken en ik hoop er ooit op een dag nog helemaal vanaf te komen.

Ik heb mijn leven te danken aan mijn vader en een vriend die ik hier bijde erg dankbaar.
Ik hoop ook dat ze dat weten.
Mocht je ooit in de verleiding komen om speed te gaan gebruiken, kijk dan uit want voor je het weet is het te laat en gaat het je net zo af als mij

Drugs maakt meer kapot dan je lief is.
Shivago

quotethemadraven

Bewuste gebruiker
Dude, ik snap precies hoe je je voelt k'heb ongeveer hetzelfde scenario meegemaakt, maar wat ik niet snap is hoe ze erbij zijn gekomen om je dan als schizofreen te gaan behandelen. Heb zelf na een pschychose 6 maanden nabehandeing gehad. En stemmen horen was er op de moment van de psychose, nadien niet meer. Maar ik heb zeker het eerste jaar na het voorval restverschijnsellen gehad. Net als bij jou beelde ik het me soms in dat het allemaal over mij gaat, dat soort paranoïde gedrag. Maar net het feit dat je zo een tijd erna nog last hebt van je privénachtmerrie, is volgens mij eerder eigen aan de modelpsychose die amfetaminen kunnen uitlokken.

Zouden ze niet te snel een label hebben gekleefd? Moet je eens voor jezelf op een rij zetten, of dit alles ook gebeurt zou zijn zonder speed? Als volgens jou dat absoluut niet zo is, dan is het meer kans een restverschijnsel dan schizofrenie. Met schizofrenie daar word je mee geboren namelijk.
Drugs kan dan een trigger zijn, maar je zij nergens last van te hebben voor je gebruik? Schizoïde of manisch of een fobie, er aan overhouden lijkt me allemaal waarschijnlijker dan dat gemakkelijk geroepen schizofrenie.

Hoor je stemmen ben je gelijk schizofreen, ben je moeilijk in bedwang te houdenis het ADHD, weten ze het niet zeker en vertoon je vanalles en nog wat ben je borderline. Pas op met die heren wil ik maar zeggen, wees kritisch en zorg dat je op de hoogte bent van wat ze je doen nemen aan pillen. Voor je het goed en wel doorhebt maken ze een plant van je.

En de depressies dat wist je op voorhand: what goes up, must come down. Laat de moed niet zakken jongen. En geef vooral je lot niet volledig uit handen aan de heren met hun witte jas.
Succes man ik duim voor je.

thunder-droopy

Belezen gebruiker
jo, ze plakken idd wel erg snel het stempel schizofreen erop vind ik,
het is inmiddels bewezen dat een mens na een aantal dagen slaapgebrek gaat hallucineren, stemmen horen etc. wat ik zo lees in je verhaal heb je aardige periode's gehad van slapeloosheid. de periode's dat je dan wel slaapt zijn niet lang genoeg om e.e.a. te herstellen, die hallucinaties door slaapgebrek zijn langdurig. door je overmatig gebruik van speed en geen rust erna kweek je depressies etc.
maar goed laat dit verhaal van jou voor mensen die speed gebruiken of willen gaan gebruiken een waarschuwing zijn dat men (net als met elke (hard)drug) voorzichtig en wijs dient om te gaan.
suc6 met je herstel toegewenst en onwijs veel sterkte!!

btw wil ik nog ff je moed bewonderen om dit te plaatsen hier!

Tony Montana

Belezen gebruiker
huh...

ik zeg bullshit.

Dit is echt persoonsgebonden. Volgens mij ben je al een stresskip en door de drukke baan en het gebruik van speed ben je dingen gaan verbeelden. En ook doordat je dingen opkropt heb je geen uitlaat klep.
Dit wil NIET zeggen dat het bij iedereen zo gaat.

Je scheert nu alles over 1 kam.

Relax dude... neem het leven zoals het komt. Als je je over alles gaat druk maken en overal iets achter zoekt, dan vind ik het ook niet gek dat je nu schizo bent. Nog ff en dan kunnen ze je in een gekkenhuis stoppen.

Maar dit komt echt niet alleen door de drugs. Dit komt ook door iemands persoonlijkheid.
Snuif zelf ook al een tijdje (meerdere jaren) coke en speed... maar ik heb nergens last van. Geen schizo, geen geheugenverlies... niets.

Het is echt persoonsgebonden.

Serenity

Badass junkie
Niet alleen persoonsgebonden. Ook situatiegebonden. Het is maar hoe je ergens mee omgaat. Hij zegt ook niet dat het zo bij iedereen loopt, hij doet z'n verhaal om anderen te waarschuwen.
Ik vind 't dapper dat je je verhaal zo neerzet hier. Schizofrenie zet ik ook m'n vraagtekens bij. Volgens mij heb je een goede psychose te pakken.

pythregius

Bewuste gebruiker
ik vind het inderdaad dapper, en ik vind ook dat een drugsforum hier ook zeer geschikt voor is, je hebt pas door dat je teveel gebruikt/ verslaafd bent, waneer het te laat is.
ik sluit me aan.
ik sluit me bij quotethemadraven, dat dit waarschijnelijk een psychose is, natuurlijk kunnen wij geen conclussie trekken, verdiep jezelf in de klachten, ga meerdere psychische ziekenhuizen af, en zoek info van mensen die dit ook hebben gehad, maar zorg er vooral voor dat je een dag besteding hebt, werk of wat dan ook maakt niet uit, kijk wat je aan kunt , stil zitten helpt je alleen maar verder in je depressie.
ik wens je heel veel sterkte toe, nogmaals dit is mooie info voor het forum
bedankt :)

groeten pythregius

Dumpy

Wijs gebruiker
Tripreporter
Heftig verhaal, bedankt voor het delen!

Eigenlijk is alles hierboven al gezegd.. blijf bezig en zorg dat je niet in neerwaartse spiraal terecht komt.

Heel veel sterkte!!

neti

Badass junkie
Schizofrenie is vaak in aanleg aanwezig in de genen. Vaak komt het in families vaker voor en is de ziekte overdraagbaar. Wat ik hier mee wil zeggen is dat de schizofrenie al aanwezig is, maar opgeroepen/ getriggerd wordt door de speed (en het daarbij behorende leefpatroon).

Schizofrenie en psychoses komen vaak in combinatie van elkaar voor. Heb je familieleden die last hebben van deze ziekte, wees dan zeer voorzichtig met drugs, omdat schizofrenie ok bij jou in de genen voor kan komen.

Snuifdoos

Belezen gebruiker
Een zeer herkenbaar verhaal. Ik heb dit soort psychoses al enkele keren gezien bij andere mensen, en zelf 1 maal meegemaakt, hoewel in mindere mate. In alle gevallen ging het over mensen die langer dan 2 dagen aan een stuk speed gebruikten en niet geslapen hadden. Bij mij gingen de stemmen weer weg nadat ik een lange tijd geslapen had, maar ik zit nu nog altijd te twijfelen of sommige stemmen toen niet ècht waren. Nu gebruik ik nog vrij regelmatig, maar sindsdien blijf ik nooit meer langer wakker dan 2 dagen. Desnoods gooi ik er een benzo bij om te slapen, maar dit wil ik nooit meer meemaken. Vele nachten achter elkaar doorhalen vind ik ook zonde van de speed, want je gebruikt veel meer op het eind, en de beste nacht was uiteindelijk toch de eerste...

inferno33

Bewuste gebruiker
Lang niet slapen kan toch ook hallucinaties opleveren? Je zei namelijk wel 5 nachten al niet geslapen te hebben met de eerste echte hallucinaties(en dan bedoel ik dus niet de paranoïde dingen als denken dat mensen het over jou hebben). niettemin, sterkte ermee.

Temptation

Belezen gebruiker
speed is sneaky stuff en als je geen ijzeren wil hebt "stick" je voor je het weet. ik ben er zelf wel (voor een gedeelte dan maar daar begon het mee in de eerste plaats) mijn beste vriend mee verloren. ik wilde niet inzien dat ik een verslaving had. ook heb ik vaak gehoorshalucinaties en gezichtshalucinaties als ik lang wakker ben.
speed heeft me wel van mijn spinnenfobie af geholpen en ik kan ook zaken anders bekijken nu, dus in die zin was het wel positief.
ondertussen kan ik wel met speed omgaan. gebruik het alleen nog als ik naar een feestje ofzo ga en heb ondertussen een heel goeie vriend leren kennen, een echte soulmate. heb terug een leven buiten drugsforum...

veel sterkte nog!!!

Tweak

Newbie
hmm, kan me een beetje bedenken hoe je je voelt.
Na ongeveer tussen 96 - 100u aan speed gehangen te hebben zonder slaap en eten heb ik een heel tijdje stemmen gehoord en me dingen ingebeeld , o.a mensen in men kamer met een mes of dingen buiten men raam enzo. Men huisarts geconsuleert en hij zei dat het verwijsde naar shizofrenie ( aangezien men grootmoeder en tante het ook hadden (rip) geloofde ik dit meteen. Toen even met men broer naar St Betthany's kliniek in limburg geweest (soort afkick centrum). Daar me bevraagd, werd me aangeraden stress te vermijden, constant mondelinge conversaties te hebben en rusten. Na 3-4 weken was ik er bovenop. Beelde me vaak wel nog wat in maar na verloop er ook van afgeraakt.
Ik persoonlijk denk, dat het meestal gewoon in je hoofd zit.
Sindsdien snuif ik enkel nog in het weekend en enkel als ik thuis met maten zit. Feesten kan ook zonder een drug :grin:

Mijn excuses dat het is uitgedraaid tot een redelijk lang bericht :smoke:

Bomb

Experimenterende gebruiker
ik heb al een paar keer rare dingen meegemaakt met speed, zonder dat hiermee extreem slaaptekort gepaard ging.

ik weet niet of het in de verste verten te vergelijken valt met schizofrenie of psychoses ofzo, maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat, door de combinatie van (en overdrijving in...) speed + alcohol mijn bewustzijn totaal uitgeschakeld wordt
ik functioneer wel nog volledig, ik weet nu enkel niet of dat "simpele" black-outs waren, of (een lichte vorm van) een "andere persoonlijkheid" die overneemt.

Mijn vriendin weet me alleszins te vertellen dat ik allesbehalve sympathiek ben op zo'n moment (zij denkt wel dat er enkel alcohol in het spel was)
een andere keer was het wel "plezant" dat ik net op msn zat... herinner me nog dat ik aanmeldde, iemand begroette en dan volgt een zwart gat van een half uurtje denk ik.
Hierna weer "wakker geschoten" en vol verbazing gelezen wat ik allemaal getypt had
werd er toen redelijk bang van eigelijk, want ik had toch heel freaky dingen gezegd :openmouth:

maar @ topicstarter: veel succes nog om alles te boven te komen, hopelijk komt het in orde! is zeker een goed idee van jou om dit hier te vertellen. Doet mij ook wel even nadenken!

grtz

shivago

Newbie
Beste mensen super bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Door jullie reacties ben ik bij mezelf nagegaan of het schizo of een psychose is.
Ik heb toch maar besloten dat het een psychose is want ik had hier nog nooit las van en in mijn familie ken ik ook niemand.
Nadat ik dit besloten heb denk ik er weer heel ander over en heb bijna geen last meer van de stemmen ik denk er wel nog over maar dit gaat wel weer over.
Ik denk dat als ik jullie reacties niet had dat ik nog altijd stemmen zou horen en depresief was.
Door jullie reacties heb ik weer hoop gekregen en kijk er al naar uit als het weer helemaal weg is.
Nogmaals bedankt voor het lezen en reageren, dit heeft veel voor me betekent en me erg goed gedaan.
Thanx hiervoor

Groetjes Shivago

Bovenaan