Hoi,
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de toffe en interessante reacties!
Daarnaast me excuses voor het late reageren (ik ben altijd langzaam met reageren, ook op andere social media).
Een kleine 2 maanden geleden ben ik gestopt met de speed en wiet. Echter neem ik nu al bijna 3 weken dagelijks XTC en anders 2CB, ook ben ik weer een week of 2 aan het blowen. Hier baal ik behoorlijk van, en wil vanaf 1 januari ook weer stoppen met het gebruik van XTC/2CB/wiet.
Ben veel aan het denken geweest waarom ik toch de keuze heb gemaakt om weer te gaan gebruiken... het is heel moeilijk om nuchter te zijn en te blijven: ik ben mega onrustig (o.a. me benen dus), maar ik heb ook weinig geduld: ik wil dat alles zo snel mogelijk voorbij gaat, en kan vaak niet wachten tot het avond is, om dan vervolgens (veel te vroeg) te gaan slapen, in de hoop dat de volgende dag me beter af gaat.
Ook wanneer ik bij vrienden of familie vind ik het moeilijk om "lang" (langer dan een paar uur) te blijven, zodra we bij gepraat zijn, en ik niks meer te vertellen heb, wil ik zo snel mogelijk naar huis, alsof ik maar weinig tijd heb (terwijl dit totaal niet het geval is).
Los van dit onrustige/gehaaste/ongeduldige gedrag, heb ik ook weinig te vertellen/inspiratie/interesse/motivatie om iets te gaan doen, ik voel me heel leeg, en daardoor ook erg nutteloos. Ik stel veel uit, en als ik er dan toch aan begin heb ik er weinig zin in, waardoor ik het snel afraffel, of binnen korte tijd al stop en weer terug aan tafel ga zitten (om vervolgens vaak nutteloos Youtube filmpjes te gaan kijken).
Ik denk dat dit ervoor heeft gezorgd dat ik een paar weken terug toch weer drugs heb genomen; ik vermaak me meer, ben meer op me gemak, heb meer zin om iets te doen, voel me minder ongemakkelijk en leeg op sociaal vlak.
Overmorgen dus wil ik hier weer mee stoppen en dan nuchter verder gaan, hopelijk hou ik het dan wat langer vol, maar hopelijk lukt het me ook om meer aan mezelf te gaan werken. Zodat ik wat rustiger en geduldig word, meer kan genieten van momenten etc. - dit gaat zeer moeilijk worden weet ik uit ervaring.
Welkom op het forum. Persoonlijk al door een aantal verslavingen gegaan waaronder speed, coke en wiet. Allen met succes een stop op dagelijks gebruik gezet. De onrustige benen of ledematen hielden meestal niet langer dan 1 week aan. Heb je dit al besproken met jouw begeleiders of huisarts? Misschien ligt een aandoening hier wel aan de basis. Ik hoop dat je een oplossing voor jouw probleem vind. Zo te lezen kan en wil je wel stoppen maar herval je door dit symptoom?
Dankjewel voor je reactie. Ik neem al enkele jaren medicatie: om te kunnen slapen, en tegen OCD (dwanghandelingen). Samen met mijn psychiater ben ik nu andere medicatie aan het testen, wat hopelijk ervoor gaat zorgen dat ik minder onrustig ben. Klopt, ik wil graag stoppen met gebruik, maar door deze lichamelijke onrust, en bovenstaande klachten maakt het heel erg moeilijk.
Goh, ik was tot hiertoe een échte verslaving streds voor denk ik. Ikzelf heb een recente bijna 4-FA (4-fluoramphetamine, pep rc) achter de rug, ca 2j geleden, waar ik op het einde minder controle leek te hebben en van maandelijks, nr wekelijks en meerdere keren/week, omdat de dag(en) zonder zo leeg voelden, de drang om te nemen werd groter en dacht minder en minder aan de nadelen, als het mij nu maar ff lekker doet voelen. Dan werd ik deels gered door de ban van 4-fa. Maar ondertussen al vele andere stims ontdekt en van de pure amfetamine rc's tot de meer entactogene stims. En ook deze neem ik gewoon te vaak en snel achtereen.
Tussen stims die inwerken op je serotonine (6apb, 4fma, 3cmc) probeer ik echt meer tijd tussen te laten. Maar vb 3fa, dat durf ik echt té vaak te nemen, zondag 200mg, vandaag al 100mg, ik snak er net iets harder naar, zonder lijk ik iets te missen en voek ik me wat ongemakkelijk. Dus misschien is er soort van verslaving in de maak.
Moet er wel bij zeggen ik heb ADHD en neem hier dagelijks Rilatine modified release 40mg (methylfenidaat) voor, dus ik neem eigenlijk best wat stofjes die op mn dopamine enzo werken.
En ik herken wel degelijk het gevoel van algemene onrust, niks concentratie, restless leggs, nerveus, maar mn dagelijkse Rilatine behelpt dit best goed, vooral op mn werk, maar thuis, tijdens weekend, verlof, grijp ik dan makkelijker nr straffere stims, omdat ik vaak zonder een heel zenuwachtig iemand lijk, vaak rusteloos nzo...amfetamine rc's maakt me dan juist meer gefocust, met lekkere energie en sociaal.
Jij kampt natuurlijk meg een jarenlange en dagelijkse verslaving, wat natuurlijk nog velen malen intenser is. Wel is zo'n afkickperiode persoonlijk zeer afhankelijk, maar jouw periode lijkt me wel uitzonderlijk lang te duren. Is er in samenspraak met de arts geen middel ter beschikking, dat deze periode dragelijker kan maken? Ik zeg maar iets, zou methylfenidaat in jouw geval niet kunnen helpen, omdat het een zwakke variant is van amfetamine en hier dan met der tijd ook mee af te bouwen, want jouw huidige situatie lijkt me kleine hel.
Succes en sterkte 😉
Bedankt voor je reactie. Het te vaak en te snel achtereen drugs gebruiken klinkt mij bekend in de oren. Als ik het goed begrijp ben je na het stoppen met 4FA eigenlijk meer andere drugs gaan gebruiken, ter vervanging? (Zoals ik nu dus met XTC heb voor amfetamine)
Pas goed op jezelf en op je gebruik is mijn tip, want ongeveer zoals jij het beschrijft is het bij mij ook gegaan. Pas bij een periode clean zijn kom je erachter hoeveel invloed het heeft gehad, en hoeveel psychische problemen het kan opleveren - althans is mijn ervaring.
Vorig jaar heb ik een screening gehad betreft autisme en ADHD, echter had ik niet veel kenmerken van ADHD, dus medicatie in die richting wilt mijn psychiater niet voorschrijven. Het is wel een aantal keer te sprake gekomen met verschillende behandelaars die ik heb/gehad heb, maar dit leekt hen geen van allen een goed idee, bang dat de medicatie een nieuwe verslaving word.
Zoals eerder vermeld zou een aandoening natuurlijk de oorzaak kunnen zijn. Dus ik zou het zeker even met je HA bespreken.
Toch zijn dit soort symptomen vrij gebruikelijk voor iemand die stopt met drugs. Lang niet alleen bij speed.
Over het algemeen is het mentale onrust die zich uit in fysieke onrust. Nou is onrust een erg breed en nietszeggend woord. Dus het zou interessant zijn om eens te gaan onderzoeken wat die mentale onrust nou inhoud. Zijn het bepaalde gedachten, bepaalde emoties, etc. Nou zal dit erg lastig zijn als je jarenlang dit allemaal gedempt hebt. Voor mij vergde het veel oefening voordat ik überhaupt onderscheid kon maken tussen bepaalde basisemoties. En voordat ik emoties überhaupt kon onderscheiden van mijn denken.
Ik gebruikte zelf o.a. speed op dagelijkse basis. Maar niet zo lang als jij. Verder gebruikte ik veel pyrovalerones, coke en benzodiazepines. En de jaren daarvoor vooral wiet.
Toen ik stopte kreeg ik ook veel last van lichamelijke onrust. Maar niet in die mate zoals jij het omschrijft. Ik ben er zelf actief mee bezig geweest om dit te verminderen door de mentale onrust te verminderen. Ik heb hierbij veel gehad aan meditatie en ademhalingstechnieken. Vooral kalmerende ademhalingsoefeningen werken goed. Over het algemeen hebben die een langere uit- dan inademing. Een erg goede is bijvoorbeeld de 4 - 7 - 8 ademhaling. 4 seconden inademen, 7 seconden vasthouden, 8 seconden uitademen. En dit blijven herhalen.
In de kliniek kwam die onrust altijd enorm sterk naar boven in groepssessies. Eigenlijk elke situatie die ongemakkelijk is, wekt die onrust bij mij op. En die sessies waren altijd extreem ongemakkelijk, dus kon ik daar goed op oefenen. Zolang ik kon focussen op een kalme gecontroleerde ademhaling, lukte het om stil te blijven zitten.
Het heeft echt wel veel oefening gekost.
Na 5 weken ongeveer was bij mij de grootste onrust eruit. Na nog langer oefenen was ik minder onrustig dan 'normale' mensen.
Ik denk dat als ik er niet zo actief mee had geoefend. Dat ik dit nog maanden, of zelfs blijvend had gehad.
Het enige wat ik nog overhield waren wat spastische ticks (zoals je ze ook ziet bij Giles de la Tourette). In het begin kwamen die nog vaak voor. Maar over de maanden zijn deze verdwenen. Maar dit heeft wel lang geduurd. Hier kon ik ook weinig aan doen. Dit is meer vanzelf verdwenen.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Edit: bij mij zat die mentale onrust vaak in emoties die ik niet goed kon duiden. Vaak angst, zenuwachtigheid, schuld en schaamte waren goede triggers.
Maar ook terugkerende gedachten, bijvoorbeeld over gebruik, konden dit triggeren.
Maar dit zal voor iedereen anders zijn denk ik. Daarom is het weleens interessant om te onderzoeken welke mentale onrust er achter die fysieke onrust zit.
Dankjewel voor je reactie. Fijn om te lezen dat je het je (deels) bekend voor komt! En inderdaad, ik vind het heel moeilijk om emoties te herkennen en te onderscheiden, ook het bespreken hoe je je precies voelt is voor mij erg moeilijk (altijd wel al gehad).
Onlangs heb ik me aangemeld voor schema therapie, waarvoor ik ben aangenomen. In de hoop dat ik zo meer controle krijg over bepaalde emoties en handelen.
Zeker de ademhaaloefeningen is een goed idee van je! Mijn vorige psycholoog raadde mij dit ook aan om vaker te gaan doen. Echter is het er niet heel vaak van gekomen en was ik het alweer een beetje vergeten. Goed dat je het zegt. Ik hoop dat het mij ook gaat lukken te onderzoeken waar de onrust vandaan komt, word nog vervolgd...
Mijn advies: stop eerst met speed en daarna pas met cannabis. Of andersoms.
Deze 2 soorten drugs versterken de kans op psychische klachten en ook als je er plotsklaps mee stopt.
Reden waarom veel afkickpogingen mislukken is omdat men tegelijk met alles stopt en het daardoor onnodig zwaar maken.
Dankjewel voor je reactie. Ik vind het moeilijk om hierin te kiezen wat makkelijker/beter is om te doen, in één keer stoppen met alles, of één voor één. Het "probleem" bij mij is dat als ik alleen blow, het werkt als een downer en dat weer veel trek in speed doet oproepen. Andersom, als ik alleen speed gebruik, wat nogal een upper is, krijg ik ook weer zin om (meer) te gaan blowen, zeker eind van de dag (compenseert de upper weer een beetje, en het smaakt dan nog lekkerder).
Nogmaals iedereen bedankt voor de toffe reacties!
En natuurlijk alvast een fijne jaarwisseling toegewenst!