Hier twee posts van mij uit een eerder soortgelijk topic:
Ik wil er nog even aan toevoegen dat wat je bent afgevallen voornamelijk spiermassa is en geen vetmassa. Zodra je stopt met speedgebruik, dan zal je vetmassa waarschijnlijk dus nog meer in volume toenemen om dat te compenseren, waardoor je dus (nog) zwaarder wordt...
Ik heb dit nagevraagd bij mijn huisarts en heb het ook zelf ondervonden. Ik ben nu sinds augustus gestopt met dagelijks speedgebruik en ben inmiddels ook bijna 15 kg zwaarder geworden. Echt heel blij ben ik hier niet mee, maar om nou om die reden weer dagelijks te gaan snuiven zie ik ook niet meer zitten. Ik leef liever in een gezond lichaam met een paar pondjes meer, dan dat ik weer terug moet naar dat magere speedlichaam vol met vage gezondheidskwaaltjes!
Phreakingout schreef:
Ik betwijfel het hoor.. Speed haalt de energie uit je lichamelijke reserves, in eerste instantie zijn dat vetten ( sowieso verwerkt het als eerste al het eten wat er in je maag zit ). En daarna pas gaat het ook lichamelijk weefsel en spieren zeg maar "opeten". Maar dan ben je al een aardige tijd bezig denk ik, en heb je niet gegeten bijvoorbeeld zodat het dus wel ergens de energie vandaan moet halen.
Dat is mijn interpretatie ervan Rolling Eyes
Ik ging er ook een beetje vanuit dat ze al een tijd bezig was en niet tot nauwelijks at... Je lichaam breekt dan eerder spierweefsel af dan vetcellen, dat zit in ons systeem en heeft nog te maken met de oertijden. Toen de mensen nog in grotten woonden, wisselden tijden van schaarste en overvloed zich af. Sommige momenten was er een overvloed aan voedsel, op andere momenten was er amper eten te vinden.
Wanneer schaarste zijn intrede deed, had de mens een hulpmiddel nodig om niet te verhongeren. Op één of andere manier moest het lichaam minder energie verbruiken, zodat het kon overleven met het weinige voedsel dat beschikbaar was en dus vertraagde het metabolisme (de vetverbranding) om energie te besparen en het lichaam begon reserves in de vorm van lichaamsvet op te slaan! Ons lichaam is geprogrammeerd om lichaamsvet op te slaan in tijden van schaarste... of wanneer we op een (pep)dieet zijn! Het is een verdedigingsmechanisme dat ons moet beschermen tegen een hongerdood.