Speed en Sporten?

Gabbertje

Wijs gebruiker
Hay,

Ik heb al een behoorlijke lange tijd in me hoofd om met speed op naar de sportschool te gaan.

Alleen heb ik het nog niet gedaan omdat ik niet weet of het wel zo veilig is. Speed verhoogd je hartslag en temperatuur, maar sporten ook.

Ik wil een keertje ervaren hoe het is om met speed op te gaan sporten. Van vrienden hoor ik dat het heerlijk is. Maar ik denk liever om me lichaam.

Hopelijk kunnen jullie me wat helpen.

-HardstyleGabber

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Ik zou het niet aandurven, maar ik ben dan ook een oud mens met weinig conditie. Ik zou dus bang zijn dat ik te ver door ga, omdat ik die vermoeidheid dus minder zou voelen door de speed. :weary:

Gabbertje

Wijs gebruiker
Ik zou het niet aandurven, maar ik ben dan ook een oud mens met weinig conditie. Ik zou dus bang zijn dat ik te ver door ga, omdat ik die vermoeidheid dus minder zou voelen door de speed. :weary:

Daar zat ik dus ook mee. Ben wel Van plan met me beste vriend te gaan dan. Hij blijft dan nuchter dus kan me ook in de gaten houden dat ik niet te ver ga.

Kwa conditie maak ik me geen zorgen. Naast roken en drugs leef ik gezond. Sport 1 a 2x per week.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Niet doen, je hartslag kan dan echt gevaarlijk hoog oplopen. Dat kan direct tot een hartinfarct leiden als je pech hebt, maar anders is het op de lange termijn ook gewoon echt niet goed.

Bovendien sport je als het goed is om je conditie of kracht beter te maken en speed breekt deze juist af. Het heeft uiteindelijk dus een averechts effect, hoewel het op dat moment makkelijker lijkt te gaan allemaal.

Ik heb vroeger ooit eens een paar keer op efedrine gesport, meestal hardlopen. Vond het heerlijk, met voor mijn gevoel dezelfde inspanning rende ik veel harder bijvoorbeeld. Totdat ik een keer ermee naar de sportschool ging en mijn hartslag zag op de crosstrainer, daar schrok ik echt van. Met een inspanning die normaal een hartslag van rond de 80% zou opleveren, ging ik enen naar bijna 100%. Toen ben ik er ook direct mee gestopt, want dat is gewoon gevaarlijk als je dat te lang doet.

Gabbertje

Wijs gebruiker
Niet doen, je hartslag kan dan echt gevaarlijk hoog oplopen. Dat kan direct tot een hartinfarct leiden als je pech hebt, maar anders is het op de lange termijn ook gewoon echt niet goed.

Bovendien sport je als het goed is om je conditie of kracht beter te maken en speed breekt deze juist af. Het heeft uiteindelijk dus een averechts effect, hoewel het op dat moment makkelijker lijkt te gaan allemaal.

Ik heb vroeger ooit eens een paar keer op efedrine gesport, meestal hardlopen. Vond het heerlijk, met voor mijn gevoel dezelfde inspanning rende ik veel harder bijvoorbeeld. Totdat ik een keer ermee naar de sportschool ging en mijn hartslag zag op de crosstrainer, daar schrok ik echt van. Met een inspanning die normaal een hartslag van rond de 80% zou opleveren, ging ik enen naar bijna 100%. Toen ben ik er ook direct mee gestopt, want dat is gewoon gevaarlijk als je dat te lang doet.

Bedankt voor je reactie. Dan houd het dus op, ik sport inderdaad om gezond te worden. Was meer voor 1 keer de beleving hahaha.

Ketaboy

Bewuste gebruiker
Ik heb een jaar overlapping gehad tussen de periode dat ik begon met geregeld sporten (twee tot drie keer per week fitness) en het nog dagelijks gebukt gaan onder speedgebruik. Wat ik er nog van weet is dat je hartslag inderdaad een stuk hoger zal zijn bij cardio (niet voor niets het woord voor Hart in de klassieke talen zullen we maar zeggen :P). Bij krachttraining is dit minder een probleem. Verhoogd is die natuurlijk wel, maarja in rust is die ook zeker 20 slagen hoger dan normaal, alleen is er dan niet een hartmeter prominent aanwezig die te pas en te onpas reality checks serveert :P (ondanks dat met al die smartwatches these days ook niet helemaal meer opgaat).

Pep gebruik bij fitness heeft er wel aan bijgedragen dat ik snel verbluffend resultaat heb kunnen behalen. Iets dat nuchter mij niet zou lukken omdat ik een ongedisciplineerde ADD'r ben haha. Door de pep kon ik

1. makkelijker me over de drempel krijgen daadwerkelijk te gaan.

2. doordat ik vaak ging sporten voor ik de wilskracht had verzameld iets te eten, sporten ik vaak op een lege maag. Een flink aantal uur niet eten voorafgaand aan krachttraining resulteert in een effectievere workout op gebied van spierproductie en vetverlies, zie hier: https://greatist.com/fitness/why-you-should-exercise-on-an-empty-stomach

3. Daarnaast onderdrukt speed (bij mij in ieder geval) pijnsignalen, waardoor ik dus mijzelf net wat verder kon pushen.

Soms ben je je meer bewust van de resultaten van het trainen dan anders, dit komt is mijn ervaring doordat je erg bent uitgedroogd. Dit zie je terug in onder meer je gezicht, wat een slanker (of droger) meer afgetraind gelaat en algemeen voorkomen oplevert. De grap is dat wanneer je dan vervolgens wat zouts nuttigt, je spontaan een plofkop hebt haha.

4. Verder heb ik de theorie dat de toename in algemene spierspanning als gevolg van speed op een bepaalde manier ook de spieren meer belast / effectievere workout oplevert.

Naja al met al zou ik het toch afraden om te sporten met pep. Want ondanks je resultaat zal boeken, is deze vooral cosmetisch... op de achtergrond pleeg je kei keiharde roofbouw op je lijf. Nu moet ik zeggen wel uitzonderlijk gezond te leven qua voeding en vitaminen etc, dus mogelijk dat het daarom goed ging. Maarja.

Verder is dit experiment sowieso een indicatie dat de verslaving aan terrein wint, middelen zelfs maar overwegen te integreren bij een activiteit / setting anders dan uitgaan / speciale gelegenheid in de sociale sfeer is een duidelijke waarschuwing en signaal dat niet onderschat moet worden.

Note: deze post moet uitsluitend gezien worden als een verslag van iemands beleving aangaande sport en pep. Op de link ergens halverwege na, heb ik totaal geen onderzoek gedaan en het is allemaal ook nog eens geput uit herinneringen van een periode die enkele jaren geleden heeft plaatsgevonden. Naja doe ermee wat je wil maar neem het niet zonder meer aan haha.

Laatst bewerkt:
Bovenaan