Soorten Ketamine

Heyho,

straight to the point; welke soorten Ketamine zijn er op dit moment? Ben een redelijke newbie wat dit betreft. Heb nou voor t 3e keer ket gehaald en me valt toch een duidelijk verschil van de eerste 2 keer op.
Voor context, ik hou er steeds meer dan 3 maanden tijd tussen ( laatste keer was in december ) dus tolerantie zou geen ding mogen zijn toch.

Heb nou al veel gehoord over S en R ket, de eerste keren was het ook zeer zeker suiker, nou zaten in het zakje alleen maar kleine staafjes ( goed klein gemaakt voor gebruik natuurlijk ).

Wat zijn de verschillen in effect, potentie en kwaliteit?
Gister avond een paar sleutelpunten gedaan en vond het minder leuk dan de suiker variant ( misschien ook te weinig ). Vooral viel me op dat ik veel moeilijker kon slapen uiteindelijk.

Als een foto handig is kan ik straks op zoek naar een stafje in het zakje :wink:

Bedankt voor jullie hulp,
Groetjes

scoobybono

Belezen gebruiker
Naar mijn kennis is er maar één soort ketamine. Andere middelen die worden verkocht waarvan mensen zeggen die erop lijken zoals 2f-ketamine (2-FDCK) worden wel als ketamine soort genoemd maar zijn een totaal andere stof. Als iemand naar jou toe komt en zegt dat die "S" ketamine of "R" ketamine heeft zou ik wat vraagtekens hebben en het spul niet nemen. Je zegt al dat je verschillende ervaringen met je ket gebruikt, daarom is het belangrijk om je spul altijd te laten testen. Dan weet je zeker dat je niet belazerd wordt en je wel het juiste goedje neemt.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Heyho,

straight to the point; welke soorten Ketamine zijn er op dit moment? Ben een redelijke newbie wat dit betreft. Heb nou voor t 3e keer ket gehaald en me valt toch een duidelijk verschil van de eerste 2 keer op.
Voor context, ik hou er steeds meer dan 3 maanden tijd tussen ( laatste keer was in december ) dus tolerantie zou geen ding mogen zijn toch.

Heb nou al veel gehoord over S en R ket, de eerste keren was het ook zeer zeker suiker, nou zaten in het zakje alleen maar kleine staafjes ( goed klein gemaakt voor gebruik natuurlijk ).

Wat zijn de verschillen in effect, potentie en kwaliteit?
Gister avond een paar sleutelpunten gedaan en vond het minder leuk dan de suiker variant ( misschien ook te weinig ). Vooral viel me op dat ik veel moeilijker kon slapen uiteindelijk.

Als een foto handig is kan ik straks op zoek naar een stafje in het zakje :wink:

Bedankt voor jullie hulp,
Groetjes

Ketamine is een stof met een zogeheten chiraal centrum. Van een stof met een chiraal centrum komen verschillende isomeren voor, die elk andere eigenschappen kunnen hebben.

De isomeren zijn in principe een spiegelbeeld van elkaar. Net zoals je rechter- en linkerhand dat zijn.

Die S-ketamine en R-ketamine slaan dus op de verschillende isomeren en hebben dus inderdaad andere eigenschappen. Welke precies welke eigenschappen heeft, weet ik niet meer. De een was vaak meer verdovend, de ander vaak meer psychedelisch.

Vaak komen ze ook gewoon voor als een racemisch mengsel. Wat betekent dat de stof gelijke delen aan de isomeren bevat. 50/50 R en S dus.

Of dit nu zichtbaar is aan de vorm van de kristallen (suiker of staafjes) is al een lang discussiepunt geweest onder gebruikers. De één zegt van wel, de ander zegt (volgens mij ook zeer terecht) dat de kristalvorming eerder te maken heeft met het productieproces.

Misschien dat @Neo-Shulginist hier meer over kan vertellen.

Persoonlijk viel me vaak wel op dat de suiker variant wat meer verdovend was en de staafjes meer psychedelisch. Maargoed, misschien kwamen ze gewoon van een verschillende supplier met een ander proces. Dat is lastig te zeggen. Volgens mij vermelden ze bij het testcentrum ook niet welk isomeer er in je zakje zit (correct me if I'm wrong)

Overigens is ketamine niet de enige stof die chiraliteit vertoont. Dit zie je ook bij bijvoorbeeld amfetamine. Straat speed is vaak een racemisch mengsel van dexamfetamine en levoamfetamine. Maar in de medische wereld worden ze ook weleens los als medicijn voorgeschreven.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ketamine is een stof met een zogeheten chiraal centrum. Van een stof met een chiraal centrum komen verschillende isomeren voor, die elk andere eigenschappen kunnen hebben.

De isomeren zijn in principe een spiegelbeeld van elkaar. Net zoals je rechter- en linkerhand dat zijn.

Die S-ketamine en R-ketamine slaan dus op de verschillende isomeren en hebben dus inderdaad andere eigenschappen. Welke precies welke eigenschappen heeft, weet ik niet meer. De een was vaak meer verdovend, de ander vaak meer psychedelisch.

Vaak komen ze ook gewoon voor als een racemisch mengsel. Wat betekent dat de stof gelijke delen aan de isomeren bevat. 50/50 R en S dus.

Of dit nu zichtbaar is aan de vorm van de kristallen (suiker of staafjes) is al een lang discussiepunt geweest onder gebruikers. De één zegt van wel, de ander zegt (volgens mij ook zeer terecht) dat de kristalvorming eerder te maken heeft met het productieproces.

Misschien dat @Neo-Shulginist hier meer over kan vertellen.

Persoonlijk viel me vaak wel op dat de suiker variant wat meer verdovend was en de staafjes meer psychedelisch. Maargoed, misschien kwamen ze gewoon van een verschillende supplier met een ander proces. Dat is lastig te zeggen. Volgens mij vermelden ze bij het testcentrum ook niet welk isomeer er in je zakje zit (correct me if I'm wrong)

Overigens is ketamine niet de enige stof die chiraliteit vertoont. Dit zie je ook bij bijvoorbeeld amfetamine. Straat speed is vaak een racemisch mengsel van dexamfetamine en levoamfetamine. Maar in de medische wereld worden ze ook weleens los als medicijn voorgeschreven.
Ik weet dat het Oostenrijkse drugstestsysteem Check!t een keer de chiraliteit van tientallen ketamine-monsters heeft getest. De gebruikers die de samples aanleverden waren ervan overtuigd dat ze S-ketamine hadden of R-ketamine; want dat was zo geadverteerd en ze dachten het te kunnen zien aan de kristalvorm. Uit de test bleek dus dat het allemaal gewoon racemische ket was.

Er is op zich wel S-ketamine op de markt, maar dan moet je echt een flesje Ketanest hebben van farmaceutische afkomst. Dat wordt namelijk in ziekenhuizen gebruikt als pijnstiller. Maar die flesjes staan onder strenge controle en worden dus niet in grote oplages op de zwarte markt aangeboden.

Het DIMS test in Nederland niet de chiraliteit van middelen. Dus wat precies de situatie hier is, dat blijft een beetje gissen. Toch denk ik dat doorgaans gebruikers veel zekerder denken te weten wat ze gebruiken dan werkelijk waar is. Dus vooral bij mensen die zweren dat ze echt zeker weten wat ze in hun neus stoppen krijg ik sterke twijfels :wink:

Niet om te zeggen dat er geen verschil zit tussen de S- en R-variant. Want in wetenschappelijke onderzoeken worden weldegelijk significante verschillen in effect gevonden. Echter vertrouw ik wel op statistische analyse van extern gevalideerde vragenlijsten, en niet zo op beschrijvingen van individuen over hun subjectieve ervaringen. Al was het maar omdat individuele gebruikers vaak niet eens hun dosis afwegen. Laat staan dat ze op regelmatige tijdsintervallen precies dezelfde vragenlijst invullen om te checken of ze dezelfde ervaring hebben.

Nog even een counterfactual om het gespeculeerd over de kristalvorm te ontkrachten: wat denk je dat er gebeurt als je staafjes-ket met wat wrijving in kleinere stukjes breekt? Juist.. je krijgt suiker, of kleinere brokjes :wink:

Bovenaan