Serotonine

Qocaïne

Badass junkie
Ik heb er niet of nauwelijks verstand van.. maar..

Serotonine is een neurotransmitter die is betrokken bij stemming, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Serotine speelt ook een grote rol bij concentratie en alertheid.

Door het gebruik van bijvoorbeeld de drug XTC raakt deze stof op... deze moet aangemaakt worden wat een lange tijd duurt (ongeveer 3 maanden). Wanneer je binnen deze tijd weer een pil neemt is het dus serieus schadelijk omdat je een groot tekort hebt aan serotonine.

Ook tripmiddelen als LSD werkt op serotonine.. ik zal de werking niet helemaal uitleggen.. maar ook dit is schadelijk voor je hersenen.

Maar mijn vraag uiteindelijk is:

Wanneer je bijvoorbeeld een joint rookt of space cake eet wordt je stemming ook anders. Je emoties worden heftiger, je hebt meer of minder eetlust etc.etc. Ook de dagen erna ben je minder alert en kan je jezelf minder concentreren. Kan ik hieruit concluderen dat deze middelen dus ook schadelijk zijn voor je hersenen? En dus werken op serotonine? Er wordt beweerd van niet... maar ik betwijfel het.

Dus wanneer je in februari XTC neemt en ook vollop jointjes rookt etc. Zal het dus ook schadelijk zijn neem ik aan?
De drie maanden regel is dus handig om toe te passen op al deze drugs?

Groetjes ^_^

A

Anonymous

Gast
Serotonine heeft ook nog verband met je geheugen.
De stof raakt na 1 keer een pil gebruiken niet op, maar het voorkomt de heropname, bij vaker gebruiken raakt het wel op, dat doet schade toe aan je serotonine systeem.

Wiet heeft geen effect op je serotonine, dat zou je wel merken als dat wel was :P

J0rrit

Badass junkie
maar, het heeft effect op alertheid op slaap etc. Ma tis toch zo dat speed ook ervoor zorgt dat er wat serotonine vrij komt ( minder dan bij xtc ). Van speed en schijve wordt je allebei iets alerter en heb je minder slaap. Maar speed zorgt toch echt voor een grotere alertheid dan schijven ( veel groter ), ook heb je veel minder slaap nodig op speed. Raar, want op schijven komt er juist meer serotonine vrij?

Mac...

Badass junkie
Ja maar het wakker blijven heeft ook niks met de serotonine te maken, gloof dat dat door de (non)adrenaline kwam.

rich28

Experimenterende gebruiker
Van veel mensen die vaak blowen hoor je toch wel klachten van vergeetachtigheid en emotieloosheid/depressiviteit..... dus het werkt ongetwijfeld op je serotonine/dopamine, alleen slurpt xtc natuurlijk in 1 keer veel meer op dan een blowtje, maar bevoordelijk voor je geheugen e.d. is blowen natuurlijk niet

Mac...

Badass junkie
Volgens mij heeft blowen echt helemaal geen effect op je serotonineafgifte en opname. Dat heeft meer met andere zaken te maken, maar weet zo niet welke. Weet ook niet helemaal hoe het stoned zijn te werk gaat.

J0rrit

Badass junkie
Mac... zei:
Ja maar het wakker blijven heeft ook niks met de serotonine te maken, gloof dat dat door de (non)adrenaline kwam.

ja klopt, alertheid trouwens ook, net zoals grote pupillen alleen deze heb je bij scgijve meer dan speed, terwijl je bij speed wel meer adrenaline hebt.

Op de gene voor me: volgens mij werken bijna alle drugs op serotonine en/of dopamine. Maar toch voelen niet alle drugs hetzelfde aan. Want wiet werkt op je dopamine en coce bijv ook. Maar deze 2 voelen niet hetzelfde. Geen ervaring maar het is volgens mij een wereld van verschil. Blijkbaar heeft het dus ook te maken met iets anders. Bijv. dat de ene drug dopamine/serotonine afgifte opwekt in andere delen van de hersenen dan andere, waardoor het dua anders aanvoelt.

Bal0n

Badass junkie
Qocaïne zei:
Ik heb er niet of nauwelijks verstand van.. maar..

Serotonine is een neurotransmitter die is betrokken bij stemming, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Serotine speelt ook een grote rol bij concentratie en alertheid.

Door het gebruik van bijvoorbeeld de drug XTC raakt deze stof op... deze moet aangemaakt worden wat een lange tijd duurt (ongeveer 3 maanden). Wanneer je binnen deze tijd weer een pil neemt is het dus serieus schadelijk omdat je een groot tekort hebt aan serotonine.

Ook tripmiddelen als LSD werkt op serotonine.. ik zal de werking niet helemaal uitleggen.. maar ook dit is schadelijk voor je hersenen.

Maar mijn vraag uiteindelijk is:

Wanneer je bijvoorbeeld een joint rookt of space cake eet wordt je stemming ook anders. Je emoties worden heftiger, je hebt meer of minder eetlust etc.etc. Ook de dagen erna ben je minder alert en kan je jezelf minder concentreren. Kan ik hieruit concluderen dat deze middelen dus ook schadelijk zijn voor je hersenen? En dus werken op serotine? Er wordt beweerd van niet... maar ik betwijfel het.

Dus wanneer je in februari XTC neemt en ook vollop jointjes rookt etc. Zal het dus ook schadelijk zijn neem ik aan?
De drie maanden regel is dus handig om toe te passen op al deze drugs?

Groetjes ^_^

LSD schadelijk? Vermoeiende spookverhalen, maar daar zal ik verder niet op in gaan.

Nee, je conclusie is niet juist. Gevoel wordt tot stand gebracht door misschien wel honderden biochemische reacties. Je kan dus sowieso niet 1 gevoel aan 1 neurotransmitter toekennen.

Bovendien zijn er verschillende neurotransmitters of biochemische compounds die een vergelijkbaar effect geven. Zo zorgt zowel dopamine afgifte als adrenaline afgifte voor een wakker en alert gevoel.

Qocaïne

Badass junkie
rich28 zei:
Van veel mensen die vaak blowen hoor je toch wel klachten van vergeetachtigheid en emotieloosheid/depressiviteit..... dus het werkt ongetwijfeld op je serotonine/dopamine, alleen slurpt xtc natuurlijk in 1 keer veel meer op dan een blowtje, maar bevoordelijk voor je geheugen e.d. is blowen natuurlijk niet

Jah.. zo dacht ik dus ook..

Maar wat bal0n zegt is ook weer waar.. ^0)
Ingewikkeld allemaal...

Dus wanneer je een pilletje inneemt heeft het waarschijnlijk helemaal geen gevolgen om binnen 1/2 maanden een jointje te roken of paddo's te nemen?

Ben wel weer wat wijzer geworden! Thnx for the reactions.

Flashing Moments

Belezen gebruiker
serotonine isniet de enige neurotransmitter hoor :wink:
coke werkt op dopamine en speed vooral op noradrealine
en THC beïnvloedt vooral de werking van anandamide. Anandamide zorgt ervoor dat het beloningscentrum in de hersenen op een indirecte manier geprikkeld wordt. Daarom voel je je zo lekker

J0rrit

Badass junkie
Flashing Moments zei:
en THC beïnvloedt vooral de werking van anandamide. Anandamide zorgt ervoor dat het beloningscentrum in de hersenen op een indirecte manier geprikkeld wordt. Daarom voel je je zo lekker

dopamine ook, dit heeft ook te maken met beloning. Verder heeft coke ook invloed op adrenaline en speed ook op dopamine en zelfs serotonine

Bal0n

Badass junkie
Flashing Moments zei:

Voor zover ik het snap beïnvloed THC AEA helemaal niet. THC heeft evenveel "aantrekkingskracht" op de CB receptoren als AEA. Oftewel, THC vervangt AEA in de synaps (right?).

boy

Bewuste gebruiker
THC bindt zich gewoon aan dezelfde receptor (CB1) als anandamide dat doet. Serotonine, dopamine en (nor)adrenaline hebben hier zo goed als niks mee te maken.

Bal0n

Badass junkie
Mac... zei:
uhm... :confused:
Nja vast wel. Maar kan me moeilijk voorstellen dat THC werkelijk iets vervangd..

Dat gebeurd toch ook by Tryptamines en psychedelische phenethylamines? THC is gewoon een cannabinoid, en het menselijk brein heeft cannabinoid receptoren.

Mac...

Badass junkie
aah zo..
Dacht dat die ook één of andere reactie losmaakten wat betrefd het loslaten van hormonen. Had ook wel eens gehoord dat THC je bloed dikker maakt, waardoor er dus minder zuurstof getransporteerd kan worden wat ook weer leidt tot het stoney gevoel, maar betwijfel of dit helemaal klopt.

Qocaïne

Badass junkie
En je bloed wordt dus waarschijnlijk dikker.. wat idd het stoney gevoel geeft.

Verklaring voor de day after.. is waarschijnlijk omdat het bloed heel langzaam verdunt.. gok ik zo.

boy

Bewuste gebruiker
Bal0n zei:
boy zei:
Ik denk eerder dat je bloedvaten vernauwen dan dat je bloed echt dikker wordt.

Je vaten verwijden juist door THC :)

Oke, dan haal ik wat dingen door elkaar :P Is het dan nicotine die je bloedvaten vernauwd? Ik herinner me vaag iets in die richting.

Anyway @ Mac, drugs zorgen niet voor vernauwing van alle bloedvaten he. Bij amfetaminen verwijden ze bijvoorbeeld in de spieren, maar vernauwen ze in de huid.

Mac...

Badass junkie
Hmm dat verklaart wel het warm/koud effect..

Maarre is er nou iemand met een def antwoord hoe stonedness nou precies werkt, want ik weet niet zeker of het bloedverdikkingsverhaal nou klopt :confused:

Mac...

Badass junkie
Nee dat klopt, speed werkt idd op je serotonine, maar zo licht dat je er niet euforisch van wordt. Wat je merkt bij speed is vooral de dopamine en de noradrenaline die je zo stijf maken als een strijkplank

A

Anonymous

Gast
Mac... zei:
Nee dat klopt, speed werkt idd op je serotonine, maar zo licht dat je er niet euforisch van wordt. Wat je merkt bij speed is vooral de dopamine en de noradrenaline die je zo stijf maken als een strijkplank

Maar werkt speed ook tegen de opname van serotonine? Zoals MDxx?

J0rrit

Badass junkie
Mac... zei:

nope, ma je voelt je wel beter dan normaal, komt door de dopamine?

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
BobG zei:
Serotonine heeft ook nog verband met je geheugen.
De stof raakt na 1 keer een pil gebruiken niet op, maar het voorkomt de heropname, bij vaker gebruiken raakt het wel op, dat doet schade toe aan je serotonine systeem.

nee xtc is geen heropnameremmer, dan zou het ook vele minder intens voelen

het zorgt voor vrijgave van abnormale hoeveelheiden serotonine.

SSRIs (meest gebruikte soort antidepressiva, prozac, seroxat enz) zijn heropname remmers

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
Toename van serotonineaanmaak: l-tryptofaan

Remming van serotoninemetabolisme: mao-remmers

Toename van serotonineafgifte: amfetaminen (incl. mdma/xtc dus), en remeron

Serotonineheropnameremming: SRI's (SSRI's, SNRI's etc.), tramadol, sommige tricyclische antidepressiva

Stimulatie van serotonine- receptoren (m.n. 5-HT1): buspiron, pethidine, lithium, lsd, triptanen

Bron: Framacotherapeutisch kompas, Centraal zenuwstelsel (psychische aandoeningen) / Depressie en antidepressiva[/list][/list]

J0rrit

Badass junkie
fneawognfkgln zei:

Serotonineheropnameremming: SRI's (SSRI's, SNRI's etc.), tramadol, sommige tricyclische antidepressiva

Stimulatie van serotonine- receptoren (m.n. 5-HT1): buspiron, pethidine, lithium, lsd, triptanen

Bron: Framacotherapeutisch kompas, Centraal zenuwstelsel (psychische aandoeningen) / Depressie en antidepressiva[/list][/list]

conclusie? van welke stof van al die stoffen heb je meeste serotonine en dus voel je je t beste? xtc?

J0rrit

Badass junkie
Vraagjes:

Het is zo dat als je mdma vaker dan 1 keer per 2/3 maanden gebruikt het effect minder wordt. Maar wordt dan zoals gewoon tolerantie het effect van een dezelfde dosis minder? of kun je net zo goed 10 pillen gooien en dan voel je het ng steeds niet omdat je serotonine op is?

Mdma kent ook " normale " tolerantie, waarmee ik bedoel dat je meer nodig hebt voor hetzelrfde effect. Maar hoe snel gaat deze ongeveer?

Want ik gooide vrijdag 3 schijven, ( na 3 weken geen mdma ) waarvan ik de 1e 2 niet heel erg voelde maar na de 3e zo hard ging als maar wat. ( normaal ging k van eentje al vrij hard ) .Ik vroeg me af of dit te wijte was aan de normale tolerantie of hetgeen me serotonine moest oplade? Want ik d8 dat ik dan zoveel pille kon gooien als ik wilde ma dat k nix zou voelen? Heel raar want ik ben ng nooit zo hard gegaan, ik was zelfs aant hallucineren van de schijve? betekent dit dat me serotonine toch al goed opgeladen was? en de 1e 2 voelde k nie door tolerantie? En na hoeveel schijve voel je geen verschil meer dus na hoeveel schijve ( of hoeveel mg oingeveer ) is je serotonine hoeveelheid op zn piek?

A

Anonymous

Gast
fneawognfkgln zei:

SSRIs (meest gebruikte soort antidepressiva, prozac, seroxat enz) zijn heropname remmers

Het is zeker wel een heropname remmer.

Als serotonine vrijkomt voel je je goed. Niet als het heropgenomen wordt.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
DarkScope zei:
fneawognfkgln zei:

conclusie? van welke stof van al die stoffen heb je meeste serotonine en dus voel je je t beste? xtc?

hangt van de hersenen af per peroon, maar overwegend gaat het ocht wel naar de serotonine afgifte stofjes, dus amfetamine of xtc als drugs.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
BobG zei:
fneawognfkgln zei:

Het is zeker wel een heropname remmer.

Nee...
Prozac bv. is een heropnameremmer. Vandaar de milde werking.

Lees dat schema is hierboven dat ik heb gepost, das zo officieel als et zijn kan over stofjes.

Het komt ook vrij en het BLIJFT vrijkomen in absurde hoeveelheden. Dat zeg ik. Zie www.jellinek.nl > Drugs in het brein voor en eenvoudige uitleg met plaatjes; het is moeilijk te beschrijven.

A

Anonymous

Gast
Ik denk niet dat hij het snapt.
Terwijl het vrijkomt heeft de serotonine niet de mogelijkheid om terug in de opslag te komen. Daarom is mdma neurotoxistisch(sp?)

A

Anonymous

Gast
fneawognfkgln zei:
Het komt ook vrij en het BLIJFT vrijkomen in absurde hoeveelheden. Dat zeg ik. Zie www.jellinek.nl > Drugs in het brein voor en eenvoudige uitleg met plaatjes; het is moeilijk te beschrijven.

Ik zal jellinek wel kopieren:
De XTC situatie

XTC verandert twee dingen aan de normale situatie:

1)
XTC blokkeert de terugkeer van Serotonine naar het axon. XTC bindt zich aan de heropname-eiwitten waardoor de Serotonine niet terug kan.
2)
Er wordt meer Serotonine afgegeven dan normaal. Dat komt omdat XTC de vorm van de heropname-eiwitten verandert, waardoor ze als het ware van richting veranderen.
In plaats van Serotonine van de synaps
terug naar het axonuiteinde te brengen, brengen ze Serotonine van het axonuiteinde naar de synapsspleet.

Beide processen leiden tot een ophoping van Serotonine in de
synapsspleet, waardoor meer signalen verstuurd worden.

De serotonine kan niet terug, dus het remt de heropname.

Je blijft koppig en zegt dat jellinek gelijkt heeft, maar dat klopt en jij zit fout.

Bovenaan