Septum scheef door 3mmc

Ik gebruik nu 1,5 jaar bijna elk weekend 3mmc en snuif het best veel. Het is me de laatste tijd opgevallen dat ik maar door 1 neusgat nu kan ademen. Ik vroeg me af wat dat was en ben dus gaan googlen. Het blijk dus dat mijn neustussenschot scheef is gaan staan en dit zorgt voor problemen met adem halen. Ik heb een vraag aan mede gebruikers of die hier ook last van hebben. Ben een beetje bang dat in de enigste ben die dit probleem heeft

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik gebruik nu 1,5 jaar bijna elk weekend 3mmc en snuif het best veel. Het is me de laatste tijd opgevallen dat ik maar door 1 neusgat nu kan ademen. Ik vroeg me af wat dat was en ben dus gaan googlen. Het blijk dus dat mijn neustussenschot scheef is gaan staan en dit zorgt voor problemen met adem halen. Ik heb een vraag aan mede gebruikers of die hier ook last van hebben. Ben een beetje bang dat in de enigste ben die dit probleem heeft
Je hebt jezelf gediagnosticeerd via Google? Zou het zeker even laten checken bij de huisarts.

LionX

Badass junkie
Speculeren is niet toegestaan :upsidedown:
Een scheef neustussenschot krijg je niet door snuiven. Dat komt aangeboren voor of door een flinke tets op je neus.
Zelf heb ik er ook last van maar dat komt door een drietal aanvarinkjes met hardere voorwerpen dan mijn neus...
Je neus zal verstopt zitten door alle zooi die erin zit. Tijdje stoppen en spoelen met zoutoplossing werkt goed.

LionX

Badass junkie
Je kan je neustussenschot goed kapot krijgen (ontstoken, doorboord, bebloed, scheef, krom) door drugs te snuiven, geloof me
Helemaal mee eens dat je je neustussenschot goed kan verzieken door snuiven. Maar scheef krijgen lukt je echt niet.
Als de KNO arts op de OK een septum correctie doet (neustussenschot recht zetten) dan breken ze hem eerst.
Dat gaat met kracht, dus je neustussenschot scheef snuiven is echt onzin.

Dirkdirk

DF-koning
Helemaal mee eens dat je je neustussenschot goed kan verzieken door snuiven. Maar scheef krijgen lukt je echt niet.
Als de KNO arts op de OK een septum correctie doet (neustussenschot recht zetten) dan breken ze hem eerst.
Dat gaat met kracht, dus je neustussenschot scheef snuiven is echt onzin.
Ik zou denken dat een ontsteking en een verdikking van het weefsel zo uit de hand kan lopen dat het scheef gaat groeien, maar dat is dan misschien niet zoals medisch omschreven als scheve septum.

ik doe ook maar een duit in het zakje, verder geen idee

Releave

Newbie
Echt alleen maar verschuiven kan denk ik niet zomaar zonder dat er ook beschadigingen hebben plaats gevonden.

Er kan van alles gebeuren door snuiven idd. Ontstekingen, verdikkingen, perforatie, polypen. Ik zou zeggen 4 weken helemaal niets snuiven, je neusholtes na de eerst week af en toe met een neusdouche en zoutwater van de drogist spoelen, en even alles laten helen.
Mocht je neus nog steeds dicht zitten aan het einde van deze periode, dan naar de huisarts. Tenzij je ook echt met je ogen ziet dat je neusschot plotseling scheef staat natuurlijk. In dat geval zou ik direct naar je huisarts gaan.

DaapStaaf

Newbie
Wilde hier ff op reageren..

Verschuiven kan zeker wel. Is bij mij zelf gebeurd. Tot 2023 had ik maar een paar keer gesnoven (pep vooral) en na dit jaar omgeveer de helft, dus 25ish van de 52 zaterdagen 3mmc/3cmc gesnoven te hebben (wel flinke hoeveelheden, elke keer binges), is ie scheef gegaan (naar rechts) wat eerst nooit zo was. Dus rechterneusgat krijgt veel minder adem binnen dan links. Reukvermogen zo goed als weg. Continu loopneus. Heb t na laten kijken en er is ‘geen aantoonbare drugs schade’. Erg bijzondere conclusie - Maargoed, ik zit dus voor de rest van m’n leven zonder reuk en moeilijk ademhalen, droge neus, dergelijke klachten. Voorkant (neustip) die eerst hard was is nu wat beweegzamer. Lekker bommen die zooi, als je nog een werkende neus wil als je later oud en versleten bent.

Casrus

DF-koning
Heb een tijdje terug een filmpje op youtube gezien (Joe Rogan?) dat erover ging dat er een patroon is van door één neusgat ademen waarbij afwisselend het ene neusgat ademt en het andere niet. Zou dat hier ook aan de hand kunnen zijn?

Benjolink

Belezen gebruiker
Heb je ook meer negatieve dingen ervaren door je 3mmc gebruik...

ikzouhetechtnietweten

Bewuste gebruiker
Wilde hier ff op reageren..

Verschuiven kan zeker wel. Is bij mij zelf gebeurd. Tot 2023 had ik maar een paar keer gesnoven (pep vooral) en na dit jaar omgeveer de helft, dus 25ish van de 52 zaterdagen 3mmc/3cmc gesnoven te hebben (wel flinke hoeveelheden, elke keer binges), is ie scheef gegaan (naar rechts) wat eerst nooit zo was. Dus rechterneusgat krijgt veel minder adem binnen dan links. Reukvermogen zo goed als weg. Continu loopneus. Heb t na laten kijken en er is ‘geen aantoonbare drugs schade’. Erg bijzondere conclusie - Maargoed, ik zit dus voor de rest van m’n leven zonder reuk en moeilijk ademhalen, droge neus, dergelijke klachten. Voorkant (neustip) die eerst hard was is nu wat beweegzamer. Lekker bommen die zooi, als je nog een werkende neus wil als je later oud en versleten bent.
same here🫡

Bovenaan