Schadelijkheid ketamine

Spor

Wijs gebruiker
Ten eerste sorry als dit al eens besproken is, maar ik kon geen echt verhelderend topic erover vinden...

weet iemand wat voor schade ketamine nou eigenlijk aanricht, bij kleinere hoeveelheden als de 100mg p/kg van de olney's lesions ?

Zowel bij kleine hoeveelheden, als bij k-holes, aan de hersenen, neus, of andere ingewanden zoals lever, weet ik t... Gewoon ALLE schade die bekend is zeg maar.

Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen nog de olney's lesions gevonden, en denk niet dat ik nog eens 6 gram in een keer ga snuiven, dus denk niet dat dat erg veel betrekking op mij heeft. Ik heb er wel naar gezocht, niet alleen hier maar ook op google, maar vind geen écht verhelderende, uitsluitende informatie.

Ik ben natuurlijk vooral benieuwd naar de schade aan de hersenen, en erna ingewanden. Dat het in geval van snuiven niet goed voor je neus is, snap ik (en heb ik ervaren :P)

Ik vind het zo veraderlijk, omdat ik bij de meeste andere drugs (behalve ghb en benzo's eigenlijk) totaal geen downsides van ervaar... Na mdma, pep, coke, u name it, ben ik de volgende dag altijd vet brak, en van roken in alle vormen heb ik eens per jaar een erg lelijke rochel voor een maandje lang... Oftewel, bij andere drugs merk ik wel dat het echt schadelijk is, ook bij ghb door de coma's, en van benzo's weet ik het gewoon. Maar keta is echt bewustzijnsveranderend, en kan het 4 keer op een dag doen, met in de tussentijd weer nuchter te worden. Dat heb ik nog nooit gekund met bewustzijnsverandere drugs...

Nou, ik hoop dat iemand mij verheldering kan geven :)

jcp

Bewuste gebruiker
Aangezien iedere ambulance ketamine bij zich heeft (in grotere dosissen) voor als ze snel ledematen af moeten zetten ed :) zou ik me niet al te druk maken over de schadelijkheid van kleine dosissen.

Het kan wel redelijk verslavend zijn en de ongelukken gebeuren met mensen die stikken in hun tong/braaksel of zichzelf verwonden en dit gewoonweg niet in de gaten hebben.

Spor

Wijs gebruiker
Skippy zei:
Je neus vind het iig minder prettig.

Hier hebben we neusspray voor :wink:

Oke, das al een opluchting.., Maar voor zover kan ik behalve neus schade nergens iets vinden over schadelijkheid, tenzei je olney's lesions hoeveelheden pakt, wat we niet van plan zijn... Het kan toch bijna niet dat het totaal niet slecht is in kleine hoeveelheden ? ik ben bang dat ik strax hersenscahde heb ofzo, want ik word er wel extreem vaag van, veel vager als de meeste drugs.

DreamWeaver

Badass junkie
Hierboven word aangegeven dat ambulances ketamine hebben en dat het een geneesmiddel is. Dat klopt, maar dat maakt het nog niet goed voor je! Ketamine zorgt voor kleine 'gaatjes' in je hersenen (net zoals lachgas), en die helen niet meer (itt tot lachgas). Permanente schade dus.

exact

Belezen gebruiker
jcp zei:
Aangezien iedere ambulance ketamine bij zich heeft (in grotere dosissen) voor als ze snel ledematen af moeten zetten ed :)

lijkt me niet fijn om geamputeerd te worden tijdens een keta-trip :confused:

edit:
haha, oke, ik vond het een beetje raar. :P

DreamWeaver

Badass junkie
exact zei:
jcp zei:
Aangezien iedere ambulance ketamine bij zich heeft (in grotere dosissen) voor als ze snel ledematen af moeten zetten ed :)

lijkt me niet fijn om geamputeerd te worden tijdens een keta-trip :confused:

Buiten dat je niet tript op de vloeibare s-ketamine die in de anasthesie gebruikt worden omdat hier benzo's doorheen gegooit zijn (behalve als je DreamWeaver heet en sowieso al teveel keta gebruikt), ga je er niets van merken omdat vanaf een mL of 15 je binnen een paar seconden bewusteloos gaat.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
DreamWeaver zei:
Hierboven word aangegeven dat ambulances ketamine hebben en dat het een geneesmiddel is. Dat klopt, maar dat maakt het nog niet goed voor je! Ketamine zorgt voor kleine 'gaatjes' in je hersenen (net zoals lachgas), en die helen niet meer (itt tot lachgas). Permanente schade dus.

Welke effecten hebben die 'gaatjes' dan?

Petricov

Belezen gebruiker
DreamWeaver zei:
Ketamine zorgt voor kleine 'gaatjes' in je hersenen (net zoals lachgas), en die helen niet meer (itt tot lachgas). Permanente schade dus.

Doet alcohol toch ook, als je hersencellen worden afgebroken groeien deze niet meer aan, dus ook niet van Lachgas... Toach?

Spor

Wijs gebruiker
Die gaatjes zijn de zogenaamde "olney's lesions"... Maar als ik me goed herinner waren die toch pas vanaf 100mg per kg lichaamsgewicht ? Aan die hoeveelheden komt niemand lijkt me... Weet iemand hier zo wat die gaatjes dan doen ? Heb dat hele stuk een keer gelezen, toen ik nog geen keta gebruikte, staat er wel in geloof ik, maar weet het niet meer precies. Wel dus dat het volgens hun pas vanaf 100mg per kg lichaamsgewicht komt. Iets wat in de ambulance misschien wel gebeurd ?

Petricov

Belezen gebruiker
Ik denk dat keta het zelfde gaatje maakt als Alcohol, dus of je nu een lijntje keta neemt of je zuipte je elke dag naar de klote :P Same shit :)

Spor

Wijs gebruiker
Ja, maar zuipen doe ik niet JUIST omdat het zoon kankerzooi is. Net heroine, maar dan schadelijk (met een :wink: om hevige dicussies te voorkomen)

Voor mij bijna alle drugs, alleen geen meth, heroine, gbl, pcp.... of alcohol !

Zou het wel bijzonder zonde vinden om keta daar ook bij te zetten :( das namelijk wel me favo denk ik... (na wiet natuurlijk)

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
In 'Uit Je Bol' (9e herziene druk) wordt ketamine gebruik afgeraden, omdat het slecht zou zijn voor het immuunsysteem. En ook zou bijbalontsteking kunnen ontstaan.

Dit zou vooral betrekking hebben op het snuiven van ketamine, maar het is me niet helemaal duidelijk of het roken van keta net zo slecht is.
Het eten van keta raden ze ook af. Slechts het inbrengen van keta dmv een injectie kan hun goedkeuring wegdragen; uiteraard moet dit door, en in het bijzijn van, een ervaren persoon gebeuren.

Ik denk dat een enkele keer geen kwaad kan, maar langdurig gebruik is dus een big no no.

Ketaboy

Bewuste gebruiker
kapitein-x zei:
In 'Uit Je Bol' (9e herziene druk) wordt ketamine gebruik afgeraden, omdat het slecht zou zijn voor het immuunsysteem. En ook zou bijbalontsteking kunnen ontstaan.

Dit zou vooral betrekking hebben op het snuiven van ketamine, maar het is me niet helemaal duidelijk of het roken van keta net zo slecht is.
Het eten van keta raden ze ook af. Slechts het inbrengen van keta dmv een injectie kan hun goedkeuring wegdragen; uiteraard moet dit door, en in het bijzijn van, een ervaren persoon gebeuren.

Ik denk dat een enkele keer geen kwaad kan, maar langdurig gebruik is dus een big no no.

Ghehe ik wou er net na refereren. Roken van keta? waar heb je dat vandaan ghehe nog nooit ergens gelezen of van gehoord.. wist helemaal niet dat dat kon.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ketaboy zei:
kapitein-x zei:

Ghehe ik wou er net na refereren. Roken van keta? waar heb je dat vandaan ghehe nog nooit ergens gelezen of van gehoord.. wist helemaal niet dat dat kon.

Ik heb zelf geen verstand van keta, maar op de zelfde bladzijde in 'uit je bol' staat dat het ook gerookt kan worden, er staat: 'de vloeistof wordt dan verdampt tot poeder.'

shokora

Wijs gebruiker
Petricov zei:
DreamWeaver zei:
Ketamine zorgt voor kleine 'gaatjes' in je hersenen (net zoals lachgas), en die helen niet meer (itt tot lachgas). Permanente schade dus.

Doet alcohol toch ook, als je hersencellen worden afgebroken groeien deze niet meer aan, dus ook niet van Lachgas... Toach?

Niet geheel waar, er wordt iedere seconde een groot aantal hersencellen afgebroken en weer aangemaakt. Het zelfde gebeurt bij alle andere cellen in je lichaam.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat drugs geen permanente schade aan je celdeling kunnen aanrichten. Maar argumenten als 'het doodt hersencellen' zijn altijd een beetje pseudo-wetenschappelijk. Sterker nog, leven doodt hersencellen :)

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
kapitein-x zei:

JOEPIE, alle vrouwen kunnen lekker aan de Keta!! :hearteyes:

Spor

Wijs gebruiker
shokora zei:
leven doodt hersencellen :)

Whehe, strax gaan ze dat ook nog verbieden :P

Maar als ik het zo lees valt het allemaal dus wel mee ? Ik bedoel mijn immuunsysteem kan wel wat hebben, en dat lijkt me niet permanent beschadigd ofzo, verder lijkt me een bijbalontsteking uiterst onprettig, maar zal ook geen blijvende schade opleveren denk ik ? Ik maak me echt vooral zorgen over permanente schade, en over mn hersenen... Kwaaltjes zo hier en daar heb ik in 6 jaar drugsgebruik bijzonder weinig last van gehad - met uitzondering op die maand dat ik stopte met blowen dat ik een zware griep te pakken kreeg...

Verder: ketamine roken ?? Hier heb ik dus ook nog nooit van gehoord en lijkt me ook niet echt lekker, gezond, of met enig voordeel ? Iemand hier ervaring mee ?

exact

Belezen gebruiker
Long-term side effects
Main article: Olney's lesions
In 1989, psychiatry professor John Olney reported that ketamine caused reversible changes in two small areas of the rat brain. 40mg/kg resulted in fluid-filled bags ("vacuoles") appearing inside cells. The bags disappeared after several days, unless high doses of the far more toxic PCP or close relative MK801 were repeatedly given, in which case some cell death was seen. Roland Auer injected monkeys with MK801 and was unable to produce any vacuoles. I asked Auer in 1998 whether persons undergoing anesthesia with Ketalar were at risk of these changes. His reply was that he doubted that it was even a remote possibility because of fundamental differences in metabolism between the rat and human brain. Ketamine can block excito-toxicity (brain damage due to low oxygen, low sugar, epilepsy, trauma etc.) but it can also excite the brain at low doses by switching off the inhibitory system. Why isn't this damaging in monkeys and humans? The answer probably lies in the fact that ketamine binds to an increasingly wide range of different receptors as the dose level rises, and some of these receptors act to shut down the excitement. In humans, by the time a potentially toxic dose is reached, the "excitement window" has been passed and the drug is starting to activate other systems that switch cells off again, a result of ketamine's promiscuity that improves its safety relative to MK801. MK801 binds very specifically to N-P receptors. The other part of the explanation is that rats have rates of brain metabolism that are almost twice as high as those in humans to start with. It is because of this higher base rate of metabolism that ketamine causes over-excitement in rats at doses below those at which it activates shutdown systems.”[50][51][52]

Vutskits et al from Geneva showed that short-term exposure of cultures to ketamine at concentrations of > or =20 microg/ml leads to a significant cell loss of differentiated cells and that non-cell death-inducing concentrations of ketamine (10 microg/ml) can still initiate long-term alterations of dendritic arbor in differentiated neurons, including dendritic retraction and branching point elimination. They also demonstrated that chronic (>24 h) administration of ketamine at concentrations as low as 0.01 microg/ml can interfere with the maintenance of dendritic arbor architecture. These results raise the possibility that chronic exposure to low, subanesthetic concentrations of ketamine, while not affecting cell survival, could still impair neuronal morphology and thus might lead to dysfunctions of neural networks.[53]

Ketamine effects on horses, which where applied by the US army in Arizona during the 1980's proved ketamine provided horses with the faculty to jump notably higher than when they were not under the influence of ketamine.

There is a long list of medicines that could counteract these potential toxic effects, including clonidine, anticholinergics, benzodiazepines and barbiturates.[51][52]

On 21 June 2007 Hong Kong Medical Journal has put up a report regarding the misuse of 'street K'. The report suggests that long term use may result in damage to the liver or urinary bladder, or even acute renal failure. However, the researchers suspect that the damage "may be due to other toxins that the 'street ketamine' has been contaminated with".[54]

In a study of 9 daily ketamine users, Shahani et al found "marked thickening of the bladder wall, a small capacity, and perivesicular stranding, consistent with severe inflammation. At cystoscopy, all patients had severe ulcerative cystitis. Biopsies in 4 patients revealed epithelial denudation and inflammation with a mild eosinophilic infiltrate. Cessation of ketamine use, with the addition of pentosan polysulfate, appeared to provide some symptomatic relief."[55]

een flinke lap tekst, waar ik zelf geen tijd voor heb om te lezen. voor diegene die het willen lezen! :wink:

serge50

Newbie
Voor eyebeekaii als je 6 gram keta wil snuiven. Ben je dus wel op een andere planeet. Met 250mg (dus 1/4 gram) ben je in een K-hole. Geloof me met 170mg zit je er ook in hoor.
Waar jij het vandaan haalt van 100mg/kilo lichaamgewicht zou ik niet weten.
Maar als je 200mg Intra Musculair inspuit, ben je verdoofd en klaar voor een operatie. Zoals hier ergens vermeld dat een ambulance dit bij zich heeft. En dat klopt!
Maar keta is ontwikkeld om een operatie te kunnen uitvoeren zonder dat je aan een beademing support of hartbewaking moet gekoppeld worden. Zodat een dokter/chirurg in spoedgevallen een operatie kan uitvoeren in zijn eentje. Zonder dat er risico is voor hart- of ademstilstand.

Maar is nu enkel voor dierenartsen nog in gebruik en bij kinderen. En in noodgevallen op volwassen mensen. Dit vanwege dat bij volwassen mensen de neveneffecten te groot zijn. Trippen en enorm geil worden.

En Dreamweaver kom maar een keertje langs, zal je met keta een keertje inspuiten. Als je durft te beweren dat er benzo's enzo inzitten en je niet tripped. In de medische keta die hier gebruikt wordt zitten zelfs nog niet eens bewaarmiddelen in.

DreamWeaver

Badass junkie
serge50 zei:
En Dreamweaver kom maar een keertje langs, zal je met keta een keertje inspuiten. Als je durft te beweren dat er benzo's enzo inzitten en je niet tripped. In de medische keta die hier gebruikt wordt zitten zelfs nog niet eens bewaarmiddelen in.

Ben ik altijd toe bereid :)

Op de spoed vertelde de anesthesist me iets anders, vlak voordat ik rechtstreeks de kosmos ingeblazen werd door 15 ml s-ketamine.

"Medisch gebruik
Ketamine wordt nog steeds gebruikt bij kinderen en oudere mensen omdat het in verhouding tot andere anesthetica veel minder de ademhaling onderdrukt. Omdat bij het bijkomen uit de narcose ook hallucinogene bijverschijnselen merkbaar kunnen worden, wordt het middel vaak samen met een benzodiazepine toegediend om hallucinaties te voorkomen of te onderdrukken, bij de diergeneeskunde wordt vaak ketaval gebruikt, een combinatie van de benzodiazepine Diazepam (Valium) en ketamine."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketamine"

Drientje

DF-koning
DreamWeaver zei:
serge50 zei:

Ben ik altijd toe bereid :)

Op de spoed vertelde de anesthesist me iets anders, vlak voordat ik rechtstreeks de kosmos ingeblazen werd door 15 ml s-ketamine.

Wou legaal naar het keta universum!!!! En nog gratis ook!!! Ik rij op de dierenambulance en ze zijn aan het lobbyen om ook keta in de ambulance te hebben voor de dieren die te erg lijden, en als je dan met een stervend en gillend konijn achterin zit.... Geef dat beest 0.015 ml keta en hij is stil. Weleens een konijn horen gillen?

X

Spor

Wijs gebruiker
eyebeekaii zei:
weet iemand wat voor schade ketamine nou eigenlijk aanricht, bij kleinere hoeveelheden als de 100mg p/kg van de olney's lesions ?

serge50 zei:

Ik heb het over grote permanente schade. Heb ooit dat stuk over olney's lesions gelezen en die gaatjes waar ze het over hadden ontstonden echter pas bij 100mg/kg als ik me niet vergis. Sowiso sorry als dat niet klopt, maar dat is tenslotte de reden waarom ik het vraag. Ik merk het zelf al vanaf 1 spraytje, 40mg dus ik weet heus wel dat je spaced van veel minder dan dat, ik vraag me dus af wat de schade dan is... ?

en sorry als dat niet duidelijk was...

ketanest

Experimenterende gebruiker
Spor zei:
eyebeekaii zei:

serge50 zei:

Ik heb het over grote permanente schade. Heb ooit dat stuk over olney's lesions gelezen en die gaatjes waar ze het over hadden ontstonden echter pas bij 100mg/kg als ik me niet vergis. Sowiso sorry als dat niet klopt, maar dat is tenslotte de reden waarom ik het vraag. Ik merk het zelf al vanaf 1 spraytje, 40mg dus ik weet heus wel dat je spaced van veel minder dan dat, ik vraag me dus af wat de schade dan is... ?

en sorry als dat niet duidelijk was...

Ik gebruik Ketanest (25mg Ketamine per ml) vanaf 2002.
Ben begonnen met oraal gebruik.
Vanaf 2003 ben ik I.M. gaan spuiten.
Omdat ik dagelijks spuit kreeg ik te maken met gewenning, z.g.n. "tolerantie" en gebruik hiervoor nu een antihystamine tablet (2 x p/d) deze wordt ook voor b.v. hooikoorts gebruikt, en een creme voor mijn gezicht (die na gebruik rood en vurig wordt, net zonnebrand)
Het laatste jaar heb ik het gebruik terug gebracht tot 2 x per week, maar wel iedere keer de K-hole ervaring.
Ik spuit 2,2 ml ketanest en trip daar ongeveer 1 uur op. (het lijkt veel langer omdat er zoveel informatie op je af komt)
Ik liep ook met gedachten rond over eventuele schade aan het lichaam, en bij alles wat je voelt denk je dat het wel met de ketamine gebruik te maken zal hebben.
Ik heb mij vorige maand helemaal laten onderzoeken d.m.v. een totale bodyscan. Dit heb ik in Duitsland laten doen via het Nederlands bedrijf "Prescan"
Daarbij zijn mijn hersenen en alle organen gescanned met MRI, en het hart en longen ook nog met CT.
De resulaten waren ook voor mij zeer verrassend, 0,0 schade, en ook uit de bloed, urine, en ontlastng onderzoeken kwamen geen negatieve resultaten.
ik kan nu dus stellen dat langdurig gebruik van Ketamine, voor mij is dit nu al 6 jaar, (waarvan 5 jaar dagelijks of soms 2 x p/d) geen blijvende lichamelijke gevolgen heeft.
Er is nu wel een middenrifbreuk gevonden waardoor ik veel last heb van maagzuur, maar dat is met een simpel pilletje te verhelpen.
Ik denk wel dat dit door de Ketamine is veroorzaakt, maar dan kan je nog niet over ernstige schade spreken.
Hoewel ik nog vaak tijdens een trip het idee heb dat ik dood aan het gaan ben, of al dood ben, heb ik daar helemaal geen angst voor, ik ben steeds weer verbaast dat ik weer wakker word. :)

elstinkydermeister

Belezen gebruiker
shokora zei:
Niet geheel waar, er wordt iedere seconde een groot aantal hersencellen afgebroken en weer aangemaakt. Het zelfde gebeurt bij alle andere cellen in je lichaam.

eveneens niet geheel waar. jarenlang werd zelfs geloofd (bij gebrek aan bewijs van het tegendeel) dat eens een hersencel afsterft, deze niet meer opnieuw wordt aangemaakt. zodoende zijn hersenen het enig weefsel in gans het lichaam dat enkel afsterft en niet bijgroeit. pijnlijk om te horen maar waar.
recent onderzoek geeft aan dat er echter wel hersencellen terug aangemaakt worden, maar het aantal relatief klein en het gebeurt niet overal in de hersenen. dus het is alleszins nog steeds helemaal niet te vergelijken met enig ander weefsel.

volledig artikel: http://www.medinews.be/full_article/det ... ?aid=10348

Valentijntje

Bewuste gebruiker
Re:

kapitein-x zei:
Ketaboy zei:
kapitein-x zei:

Ik heb zelf geen verstand van keta, maar op de zelfde bladzijde in 'uit je bol' staat dat het ook gerookt kan worden, er staat: 'de vloeistof wordt dan verdampt tot poeder.'

Dat is basen.. :wave:

Bovenaan