Saffraan

Glorf

Experimenterende gebruiker
Heya,
ik kende iemand die ging helemaal uit zn dak als ie saffraan rijst te eten kreeg want als je daar een vrachtwagenlading van op zou eten had je zulke fijne drugs binnen.

Nu heb ik een beetje lopen browsen, en safranal (één van de werkende stoffen in saffraan ) bind zich aan de GABAa receptor in je brein. Benzodiazepines en barbituren doen datzelfde en het leidt tot
Among the behavioral effects of such drugs are relief of anxiety (anxiolysis), muscle relaxation, sedation, anticonvulsion, and anesthesia.
http://en.wikipedia.org/wiki/GABAA_receptor
http://en.wikipedia.org/wiki/Safranal

dus wie weet een saffraanrijst loods hier in Nederland?

jopsa!

Newbie
ey vet!

Ik wist wel dat (oud verhaaltje) vroeger in het ooste koninginne soms het dure saffraan in het ete deden van hun zoon, omdat ze dan sneller verliefd zoude worde en eindelijk uns een keer onder de plak zoude rake.

Ik weet dat in de supermarkt bij mij in het dorp dat ''dure'' saffraan voor un paar cent te koop is. Ga ik zeker eens probere, maar dan hoop ik wel dat ut geen nepsaffraan is, die is er ook, van een makkelijker te kweke plant.

groetjes

sjaartrol

Bewuste gebruiker
jopsa! zei:
Ik weet dat in de supermarkt bij mij in het dorp dat ''dure'' saffraan voor un paar cent te koop is. Ga ik zeker eens probere, maar dan hoop ik wel dat ut geen nepsaffraan is, die is er ook, van een makkelijker te kweke plant.

als hij werkelijk maar n paar centen kost is het zowiezo geen echte saffraan... da spul is serieus duur he

Glorf

Experimenterende gebruiker
Tis zo duur omdat het van vermalen saffieren is gemaakt. En die Perzen wisten van wanten, vraag Sheherazade maar.

sjaartrol

Bewuste gebruiker
Glorf zei:
Tis zo duur omdat het van vermalen saffieren is gemaakt. En die Perzen wisten van wanten, vraag Sheherazade maar.

LOL !

Saffraan is een specerij die gewonnen wordt uit de saffraankrokus (Crocus sativus), een knolgewas dat behoort tot de familie van de lissen (iridaceae). De oranjerode stempels van deze violetbloeiende plant leveren de zeer kostbare saffraan, die zowel kleur- als smaakstof is en bovendien een geneeskrachtige (pijnstillende) werking heeft.