Ruigoord

ennas

Newbie
Allereerst --> ik weet niet of dit topic hier op de juiste plek staat.

Ik lees in sommige tripreports dat mensen hebben getript in/op Ruigoord. Ik ben wel nieuwgierig naar deze plek. De website heb ik zojuist bezocht. Ruigoord wordt op de site een 'culturele vrijhaven' genoemd.
Toch heb ik nog geen duidelijk beeld van Ruigoord

Vertel is iets over Ruigoord!

caatje

Badass junkie
WAAR IS RUIGOORD?
Ruigoord ligt halverwege Amsterdam en Haarlem, tussen Halfweg en het Noordzeekanaal. Neem bus 82 richting IJmuiden tot halte Ruigoord of volg de weg in deze richting en sla af bij de Accraweg.

--------------------------------------------------------------------------------
WAT IS RUIGOORD?
Ruigoord is een dorpje op een voormalig eiland aan de kop van de Afrikahaven, temidden van het industriegebied Westpoort, waar alle gebouwen en gronden een culturele bestemming hebben.

--------------------------------------------------------------------------------
WAT DOET RUIGOORD?
De kunstenaars die in Ruigoord individueel werken in ateliers en studio's vormen tezamen met een aantal kunstenaars van elders een kunstenaarsgemeenschap die veel gezamelijke projecten doet.

GEZAMENLIJKE PROJECTEN.
Dit zijn onder meer de culturele programma's in het kerkgebouw en in de grote schuur, zoals het literaire Woord in Ruigoord, de muziekavonden, tentoonstellingen, poëziefestival en het jaarlijkse openluchtfestival Landjuweel.

HOE TYPEER JE DAT?
In Ruigoord ontmoeten avant-garde en alternatieven de gevestigde kunst, de culturele activiteiten zijn low-budget, laagdrempelig en gericht op zo groot mogelijke participatie van publiek. Dit alles is grensverleggend en heeft een internationaal karakter.

WIE BETAALT HET?
Ruigoord verdient zelf geld en heeft enige subsidie voor aktiviteiten en overhead; verhoudingsgewijs willen we dat zo houden. In de opbouwfase is er vooral behoefte aan eenmalige bijdragen voor de restauratie en het aanpassen van gebouwen en voor nieuwe voorzieningen.

WAAR KOMT HET VANDAAN?
De kunstenaarsgemeenschap komt uit een eeuwenoude traditie waar kunstenaars samen werken aan nieuwe inzichten en uitingsvormen die vaak relevant blijken voor maatschappij en samenleving. De opvattingen met name geworteld in de artistieke vernieuwingsbewegingen van de vorige eeuw.

WAAR MOET DAT EINDIGEN?
Met zo'n dertig jaar ervaring is voor Ruigoord the sky the limit en het einde vooralsnog niet in zicht. Voor het geval het hier uiteindelijk toch gaat onderlopen werkt de kunstenaarsgemeenschap maar vast aan DE ARK RUIGOORD!

ennas

Newbie
hoe groot is het?
vrije toegang?
openingstijden?
zijn er winkels?
mag je er ook komen als 15 jarige
is het een park of hoe ziet het er buiten uit?

Wacky

Badass junkie
Een dorpje met een stuk of 15 huizen, een kerkje waarin bijeenkomsten en feesten worden georganiseerd, nog een schuur ofzo en een lap weiland. Door het dorpje verspreid zie je verschillende kunstwerken en gedichten op de muren enzo. Het dorpje is niet permanent bewoont, de huizen zijn enkel atelliers.

Er staat geen groot hek rond het dorp, je kunt er altijd gewoon doorheen lopen. :) Hier: http://www.ruigoord.nl zie je een agenda met evenementen.

caatje

Badass junkie
ennas zei:
hoe groot is het?
vrije toegang?
openingstijden?
zijn er winkels?

*Een piepklein dorpje.
*De toegang is soms vrij soms kost t een paar euro
*Openingstijden? Tja uh als je voor een feest gaat kijk je in de agenda op de site
*Winkels? hmm standjes tijdens "feest"dagen dat wel, en de ateliers natuurlijk.
*Als 15 jarige mag je er komen maar weet niet of het dan interessant is. Het merendeel wat er rondloopt is toch volwassen en sommige hebben hun kids bij.
*Hoe het eruit ziet: kijk op hun site en klik foto's aan.

Ik heb het idee dat jij denkt dat het een grote kermis/pretpark is maar dan vergis je je toch lichtelijk!

azgaza

Badass junkie
hoe groot is het?
vrije toegang?
openingstijden?
zijn er winkels?

Absurde vragen zeg, wat hebben mensen toch een raar beeld bij Ruigoord. Het is gewoon een onbewoond dorp met kunstenaar ateliers waar af en toe evenementen worden georganiseerd, meer niet. Vroeger was het wel iets anders, want in eerste instantie hadden ze het hele dorp inclusief de kerk gekraakt, en werden de huizen tot kunstenaars ateliers maar de mensen woonden er ook. Ze begonnen toen ook met festivallen organiseren, al weer sinds de jaren 80 volgensmij, en het ontwikkelde zich dus steeds verder. In 1997 werd helaas een heel groot stuk terrein er om heen weggehaald, er ligt nu water achter, maar vroeger was een groot stuk land. Voor mensen die het nooit vroeger gezien hebben, is dat natuurlijk niet jammer, maar ik ken het zoals het er voor die tijd uit zag, en het is gewoon niet leuk dat ze het zo inbouwen. Ik weet nog hoe het eruit zag omdat mijn moeder tot 1996 daar een paard had staan, en we kenden een paar van de voormalige bewoners, en kwamen daar toch heel regelmatig. Tot dus het land erachter gesloopt werd, toen kwam ik er nooit meer, tot 2007.. afgelopen jaar dus, 10 jaar later. Ach ja. De plek blijft speciaal. Er mogen trouwen sinds 2000 geen mesnen meer wonen, dus het is niet echt een écht dorp meer.

Maargoed nu je vragen:
- Het is niet zo heel groot, je hebt de kerk, wat weggetjes eromheen, wat land en dergelijke dingen, en een schuur. Vroeger was het dus wel groot, maar dat is dus een grijs verleden.
- Vrije toegang natuurlijk niet op de festivallen en feesten die er zijn, maar als er niets georganiseerd wordt kan je er natuurlijk gewoon rond wandelen mocht je daar zin in hebben.
- Ruigoord is nooit echt dicht, dus van openings tijden is geen sprake. De feesten beginnen vaak om 10-11 uur 's avonds, behalve Solstice, die begint geloof ik overdag al. Je kan natuurlijk ook een paar uur eerder komen binnenvallen, want het terrein kan je toch altijd op.
- Er zijn normaal gesproken geen winkels nee.
- Je kan er komen als 15 jarige, maar ik vraag me toch ten zeerste af wat je er te zoeken hebt, zoek wat over de achtergrond en realiseer wat een speciale plek het is, of blijf er gewoon weg.
- Het is geen park, het is een dorp. Of het was een dorp.

http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?t=11086 Als je tegen 13 bladzijde lulverhaal kan; dit speelt zich af op ruigoord, en het vertelt ook een klein beetje over de achtergrond, althans, de achtergrond en ik, want ik ken de plek al heel erg lang.

Hier; een tekst over hoe ruigoord ontstond en verder ontwikkelde, ga maar lezen.
Begin jaren zeventig. Westelijk van Amsterdam lag een dorp, midden in een
gebied dat wordt aangemerkt als toekomstig uitbreidingsgebied voor de
Amsterdamse haven. Het moest een tweede Botlek worden, zegt Ruigoorder
Rudolph Stokvis. Boerenbedrijven werden opgekocht, in Ruigoord moest
worden ontruimd, het omliggende land werd opgespoten met zand ter
voorbereiding van de aanleg van meer industrieterreinen, van kades voor
nieuwe havens.

Stokvis: "Toen wij er kwamen en vielen voor de charme van de plek, waren
al huizen dichtgetimmerd. Maar midden in het dorp stond die kerk, het huis
van de bovenmeester ernaast. Juist aan die kerk ontleenden wij de visie
dat het misschien allemaal zo'n vaartniet zou lopen."

Zo nam een groep kunstenaars en schrijvers in Ruigoord zijn intrek.
Stokvis, toen begin veertig, was net uit het buitenland teruggekeerd en
stichtte in Ruigoord zijn gezin. Met onder anderen schrijver Gerben
Hellinga en dichter Hans Plomp behoort hij tot wat we nu de stichters van
Ruigoord kunnen noemen. Er werd gekraakt, kapotgezaagde vloeren werden
hersteld, ateliers werden geopend. Anarchistisch, zo men wil, kunstzinnig,
hippie-achtig.

Alles moest kunnen, iedereen was welkom - mits hij of zij maar meehielp.
De kerk werd een centrum van cultuur, de vlakte basis voor
vliegerfestivals, het Amsterdams Ballon Gezelschap werd opgericht en
temidden van dat alles groeiden de kinderen er op zonder vermanende
woorden, zonder dreiging van verkeer.

De toen nog jonge burgemeester Frank IJsselmuiden, net benoemd in de
aangrenzende gemeente Haarlemmerliede, die eveneens werd bedreigd door de
Amsterdamse uitbreidingsplannen, ontdekte dat het opspuiten van de vlakte
daar aan de rand van Amsterdam was geschied zonder vergunning.

En hij kwam in actie.

Stokvis: "Vervolgens is het bouwproces stopgezet. In diezelfde periode,
1973-1974, brak de oliecrisis uit, de economie raakte in een dip en zo
heeft de boel hier twintig jaar stilgelegen. Dus iedereen dacht: dit is
voor de eeuwigheid."

Op de opgespoten vlakte ging weer van alles groeien, en binnen de kortste
keren lag Ruigoord, eerst zo kaalgeslagen, er weer lommerrijk en vredig
bij.

Een vrede die tot begin jaren negentig duurde. Toen de economie weer
opbloeide, werden de plannen uit de kast gehaald. De Amerikahaven en de
Afrikahaven moesten worden gegraven, terreinen uitgebreid.

Ruigoord moest ook plat.

Maar de kunstenaarskolonie, met de kerk als cultureel centrum, met
festivals (het eerste Landjuweel werd in 1985 gehouden) op de vlakte, was
intussen als 'rafelrand' van de stad zo bijzonder geworden, dat men begon
te spreken over cultureel erfgoed. Dit was een ontmoetingsplek geworden
voor, zoals Stokvis zegt, 'zielsverwanten', mensen met een alternatieve
levenswijze, met interesse in theater, muziek en kunst.

Oude hippies, jonge hippies, mensen in met natuurlijke pigmenten geverfde
kleren, met rastaharen en rugzakken, natuurminnend, energiezuinig, bereid
mee te bouwen aan wigwams en kunstwerken van sloophout, bereid drie dagen
te kamperen zonder een douche in de buurt, met een kuil om te plassen en
te poepen.

Zo was Ruigoord inmiddels wereldberoemd in Nederland en dat moest worden
behouden. Stokvis: "Want dat alternatieve van vroeger, bestaat hier voort.
Die spirit is er nog steeds."

Dus de groene enclave werd inzet van acties. De ME is er nog wel eens aan
te pas gekomen. Stokvis: "Uiteindelijk was het toch: oke, geef die jongens
een kans."

Met het Havenbedrijf is toen een plan gemaakt om Ruigoord te behouden.
Onder voorwaarden. Het groen mocht blijven, de kerk mocht blijven, maar
wonen mocht niet meer. Stokvis: "Want bewoners kunnen procedures
aanspannen." De huizen werden ateliers, het dorp kreeg een plek in het
bestemmingsplan als cultureel bedrijventerrein. Ruigoord was daarmee sinds
de millenniumwisseling weer officieel.

Maar dat had zijn prijs. Ruigoord is nu zo officieel dat in de
anarchistische kolonie van weleer niets meer gebeurt wat niet op papier is
geregeld. Stokvis zal het niet zo verwoorden, maar de overwinning
'achtervolgt' hen nu dagelijks. Ruigoord is nu een organisatie, met
stichtingsbesturen, onderhevig aan regelgeving. Stokvis: "En er komt
steeds meer bij kijken."

Ze hebben nu een kantoor, ze krijgen subsidie. Stokvis: "Om subsidie te
krijgen, moet je beleid maken, en jaarverslagen schrijven. Nou, dat konden
wij allemaal niet, dus nu hebben we ook een zakelijk leider. Bier verkopen
vergt een vergunning, een festival houden vergt vergunning. Om een
vergunning te krijgen, moet je toiletten plaatsen, moet je gecertificeerde
beveiliging inhuren. Dan heb je opeens een begroting waarop de post
beveiliging hoger is dan de post muziek!"

De Landjuweeleditie van dit jaar is de tweede die zo officieel en volgens
de regels is georganiseerd. Bezoekers kunnen straks dus netjes wassen en
plassen. Maar op sites wordt gemopperd over de toegangsprijs: 45 euro voor
drie dagen.

Dus voor Stokvis, die alle varianten van de Ruigoordfestivals heeft
meegemaakt, is het dezer dagen ook wel eens slikken. Eigenlijk, zegt hij,
is hij razend. "Vroeger waren de festivals gratis. Het maakte niet uit of
er tweeduizend mensen kwamen, of drieduizend. Iedereen die kwam, hielp
mee. We kochten bier, en dat verkochten we weer. We hadden geen kosten,
laat staan overheadkosten, dus ook geen verliezen. Er was helemaal geen
begroting."

Dat papierwerk, die begrotingen, vergunningen en veiligheidseisen storen
hem meer dan die kolenbergen die sinds januari de horizon vormen. "Want
het is verder weg dan aanvankelijk nog de bedoeling was." De kranen van de
Ceresterminal kunnen hem zelfs bekoren: "Zeker 's avonds, prachtig
gezicht."

Adrenochroom

Wijs gebruiker
Ik denk dat je het als 15 jarige heel erg oninteressant vind, veel te vreemde sfeer en het is niet even een plek om gewoon 'lijp' te worden, als je lekker een pilletje en een lijntje wilt nemen kun je dat véél beter in je plaatselijke discotheek doen.

Adreno

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Het is een plek met een verleden, en als je daar bij hoort is het jou plek.

Artestieke vrijheid.

Nee als 15 jarige kan je beter naar het park gaan. of naar het strand en in de duinen gaan zitten. ( wel de eerste keer met een hulplijn of sitter erbij)

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
waaw, mooi verhaal..

Toch de moeite om eens een bezoekje te brengen lijkt me!
Ik kan de furie van stokvis wel begrijpen, op het einde toe. Spijtig dat het zo gegaan is. Maar Toch ook weer gelukkig dat het nog bestaat!

Kan je er kamperen/overnachten ? Lysergine25, had jij dit niet eens gedaan met je camper?

het is namelijk niet bij de deur...
Ik hoop dat ik de komende Solstice kan komen! :grin:

azgaza

Badass junkie
Argulas zei:
waaw, mooi verhaal..

Ik kan de furie van stokvis wel begrijpen, op het einde toe. Spijtig dat het zo gegaan is. Maar Toch ook weer gelukkig dat het nog bestaat!

Kan je er kamperen/overnachten ? Lysergine25, had jij dit niet eens gedaan met je camper?

Als je volgende solstice komt kunnen we meeten, want ik ga ook sowieso weer, ook al stormt het en vriest het 20 graden, ik zal er zijn. Vorig jaar was er trouwens ook storm en het was niks dat een (komische) paraplu niet kon voorkomen.

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Houd je van mediteren, samen zingen, muziek maken enzo. en voel je je op je gemak in vrolijke kleding. Dan is het jou plek :)

Beseme

Experimenterende gebruiker
Ruigoord is moeilijk te omschrijven. Het is een mooie plek met heel veel verschillende mensen door elkaar, waardoor de sfeer bijzonder word. Ik ben er nog maar 1 keer geweest, maar ik vond de sfeer heel prettig en ook de reden waarom ik vaker wil komen. :hearteyes:
Zoals eerder al gezegd, wat zou je doel zijn om naar Ruigoord te gaan? Als je helemaal lijp wilt worden dan zou ik inderdaad maar gewoon in de buurt een leuke discotheek opzoeken. Wil je een bijzondere ervaring kom dan met een feest naar Ruigoord toe.

pythregius

Bewuste gebruiker
waarom zou een 15 jarige hier niet thuis horen? ik zie meerdere van die leeftijd, meestal iets ouder maar ook zeker 15 jarigen, het zijn allemaal van die blije hippie kinderen, ben je ook een open minded beetje maf wezen denk ik dat je het erg naar je zin hebt, spiritueel of gewoon als fijne plek met mensen lullen, ik vind het op die feesten net een commune, mensen staan er klaar voor je, mensen hebben mij geattendeert om veel te drinken bijvoorbeeld als ze mijn zwetende trippende kop zagen, maar ga er neit heen met het idee, ik ga naar een houseparty, ik zou zeggen probeer het, ik vind het een super fijne plek.

kortom ruigoord :hearteyes:

ik denk dat we je beter kunnen vertellen of ruigoord leuk en interresant voor je is als je vertelt wat voor iemand jij bent :wink:

azgaza

Badass junkie
pythregius zei:
waarom zou een 15 jarige hier niet thuis horen? ik zie meerdere van die leeftijd, meestal iets ouder maar ook zeker 15 jarigen, het zijn allemaal van die blije hippie kinderen, ben je ook een open minded beetje maf wezen denk ik dat je het erg naar je zin hebt, spiritueel of gewoon als fijne plek met mensen lullen, ik vind het op die feesten net een commune, mensen staan er klaar voor je, mensen hebben mij geattendeert om veel te drinken bijvoorbeeld als ze mijn zwetende trippende kop zagen, maar ga er neit heen met het idee, ik ga naar een houseparty, ik zou zeggen probeer het, ik vind het een super fijne plek.

ik denk dat we je beter kunnen vertellen of ruigoord leuk en interresant voor je is als je vertelt wat voor iemand jij bent :wink:

Ik denk dat veel van de reacties ook afgingen op de vragen die de topicstarter stelde, het beeld slaat nergens op en ik denk ook dat wat topicstarter zal zien misschien is niet wat diegene wnest.

pythregius

Bewuste gebruiker
azgaza zei:
pythregius zei:

Ik denk dat veel van de reacties ook afgingen op de vragen die de topicstarter stelde, het beeld slaat nergens op en ik denk ook dat wat topicstarter zal zien misschien is niet wat diegene wnest.

ben ik het mee eens, maar het kan geen kwaad om het mee te maken, mensen die ruigoord niet gewend zijn houden er toch vaak fijne dromen aan over.

greetz

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
Camperen kan er wel maar is zwaar verboden ....
In de zomer met Solstice en Landjuweel mag je er wel camperen.

Je kan er eigenlijk niets, er is niets, geen snackbar geen sigaretten automaat.

Desolaat, verlaten en eenzaam .... zo fijn om op Ruigoord te zijn.

Stonie

.+.

Experimenterende gebruiker
Ruigoord lijkt me wel erg interresant
Ik ben er nog nooit geweest ik denk dat ik er wel een keer heen ga als er een goa feest word gehouden. :grin:

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Ik ben er alleen heen gegaan, met een fles water, een zakje paddo's en een waterdichte slaapzak(meer niet), ik mocht daar een nachtje blijven slapen, na overleg. De volgende ochtend was er iemand die me rond een uur of 07:00 wakker maakte of ik ook mee wilde helpen broodjes bakken :grin: :grin:.

Wel heelrlijk, om gewoon jezelf te kunnen zijn, over dingen te kunnen praten zonder dat ze meteen rare vragen stellen over hoe, wat en waar, je vandaan komt en naartoe gaat.

magicwasso

Belezen gebruiker
ik ben alleen 2 keer in ruigoord geweest (op een normaal goa feest en op solstice), het waren allebij heel heftige ervaringe, zo heftig dat ik niet meer weet als ik daar ooit terug kom (hoop ik wel, maar moet eerst mijn angste overwinnen). Ik heb er niks tegen ruigoord, als ik terug zie waren de mensen daar en alles gewoon perfect :hearteyes: , maar tja het was in mijn eigen paranoia niet zo leuk, mijn eerste badtrip heb ik daar ook gehad. Maar ben nou blij om meer te weten over ruigoord, (hoe die begonnen is enzo). Nu wil ik wel gaan, maar tja nogsteeds een beetje bang, we zien wel misschien wel bij solstice 2008.
(dit is wel alleen mijn ervaring moet je zelf niks van aan trekken, ik raad het zelf aan om te gaan als je zo als hier boven al gezegd is, van alternative dinge houd)

gtz
wasso

Delirium

Badass junkie
magicwasso zei:
ik ben alleen 2 keer in ruigoord geweest (op een normaal goa feest en op solstice), het waren allebij heel heftige ervaringe, zo heftig dat ik niet meer weet als ik daar ooit terug kom (hoop ik wel, maar moet eerst mijn angste overwinnen). Ik heb er niks tegen ruigoord, als ik terug zie waren de mensen daar en alles gewoon perfect :hearteyes: , maar tja het was in mijn eigen paranoia niet zo leuk, mijn eerste badtrip heb ik daar ook gehad. Maar ben nou blij om meer te weten over ruigoord, (hoe die begonnen is enzo). Nu wil ik wel gaan, maar tja nogsteeds een beetje bang, we zien wel misschien wel bij solstice 2008.
(dit is wel alleen mijn ervaring moet je zelf niks van aan trekken, ik raad het zelf aan om te gaan als je zo als hier boven al gezegd is, van alternative dinge houd)

gtz
wasso

Je hoeft toch geen LSD ofzo te gebruiken daar? Ga er een keer op MDMA heen, dan houd je al snel van alles en iedereen daar :mrgreen:

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
azgaza zei:
Argulas zei:
waaw, mooi verhaal..

Als je volgende solstice komt kunnen we meeten, want ik ga ook sowieso weer, ook al stormt het en vriest het 20 graden, ik zal er zijn. Vorig jaar was er trouwens ook storm en het was niks dat een (komische) paraplu niet kon voorkomen.

Hehe tof! Ik kijk er al naar uit!

pinheadlarry

Bewuste gebruiker
het is een mooi stukje grond,,,was daar vorig jaar op Landjuweel
was dit jaar ook verplan om weer heen te gaan,,,maar is het al niet is ontruimd? zou zeer jammer wezen namelijk.

Bovenaan