Rotte tanden?

Deep Blue

Bewuste gebruiker
Dat speed slecht is voor de tanden is wel bekend, maar ik vraag me af bij welke hoeveelheden/frequentie-gebruik je je tanden echt verkloot.
1 keer per maand? 1keer per week?

Lana

Wijs gebruiker
Dat is bij iedereen verschillend denk ik. Je moet ze wel blijven verzorgen en netjes poetsen.
Bij de één wordt z´n haar lelijk, bij de ander z´n gebit.

Ik heb vanaf m´n 12e/13e tot 19e/20e dagelijks speed en crack gebruikt en ik heb mooie witte tanden met maar 2 gaatjes. Wel bij sommige tanden de hoekjes afgebrokkeld, maar dat zie je niet als je het niet weet.
Dus het hoeft je gebit niet erg aan te tasten.

Dr. Tommy

Badass junkie
ik denk ook dat dat per persoon verschilt. ik poets mijn tanden 3x per dag en gebruik ook mondwater en probeer niet de tanden op elkaar te zetten.

silverfish

Bewuste gebruiker
Ik wil je niet ongerust maken maar ik heb van mijn 14e tot mijn 17e behoorlijk veel speed gebruikt, ik verkocht het destijds nl zelf. En al die tijd netjes mijn tanden gepoetst. Toch had ik na 3 jaar opeens ongelovelijk veel gaatjes en het heeft mijn gebit behoorlijk verkloot. Ik heb er sinds die tijd alles aan gedaan om het bij te houden, dus ook zo'n 5000 euro's aan mondhygieniste, 3 kronen etc. Het ziet er nu weer prima uit allemaal maar is dat het je waard?
Anderzijds, als je af en toe een paar lijntjes snuift zal het wel loslopen waarschijnlijk, kwestie van doseren en goeie tandhygiene.. :mrgreen:

JewCookie

Wijs gebruiker
Ik denk dat het voor het overgrote deel ligt aan je verzorging van je tanden.

Veel mensen die dagelijks gebruiken / beginnen te gebruiken beginnen vaak het tandenpoetsen af en toe over te slaan. Elke keer dat je niet poetst tast je de gewoonte van het tandenpoetsen aan. Met als gevolg dat tandenpoetsen steeds minder sterk in je dagelijkse routine zit waardoor het overslaan hiervan steeds gemakkelijker gaat en het gevoel van 'godverdomme ik moet mijn tanden nog poetsen' steeds minder word bij het overslaan hiervan.

Bij een deel van de hierboven beschreven groep mensen kan dit leiden / leidt dit na een tijdje zelfs tot een totaal verlies van deze gewoonte. Tanden poetsen word hierdoor niet meer routinematig op vaste / gewone tijden gedaan maar de tijden worden zeer onregelmatig en word langzaamaan zelfs incidenteel. Je zou zeggen dat dit geen ramp is, wat het in eerste instantie ook niet zo hoeft te zijn, maar dit gaat zo goed als altijd gepaard met een ferme klap in de frequentie van het poetsen.

Als ook dit 'normaal' word dan begint vaak het echte verwaarlozen. Steeds minder vaak word er tijd gemaakt voor een poetsbeurt, met al snel tot gevolg dat de gehele dag geen tandenborstel aangeraakt word. In het begin knaagt het toch een beetje, maar ook dit gedrag sluipt er vaak in no-time in. Het overslaan begint 'normaal' te worden en het gebid vervalt steeds verder. Het uiterlijk van het gebid went hierdoor net zo snel als het niet poetsen, waardoor zelfs dit niet gemakkelijk meer aanzet tot het poetsen hiervan. Poetsen gebeurt 'nu' nog maar eens in de zoveel dagen en gaat langzaam naar ongeveer om de week. Het gebid begint er langzaamaan ook erg onverzorgd en vies uit te zien. Er begint zich een onplaatsbare glans of eigenlijk kleur te ontwikkelen die steeds sterker zichtbaar word en steeds donkerder zal kleuren..

Dit is natuurlijk wel het extreemste, maar ook dit komt voor. Met veelal als dit een lange periode vol gehouden word een behoorlijk rot gebid tot gevolg. Hehe, volgens mij zou ik met zo'n gebid alleen nog maar pap durven te drinken zo gevoelig als ze moeten zijn.. Even terug in de tijd, maar volgens mij zit er niet veel verschil in toen je nog geen tanden had en een gebid als deze na een tijd lang verwaarlozing. Denk niet dat je met zo'n gebid veel meer kan als zonder gebid..:P

Het komt er dus op neer dat de gebidsproblemen vaak komen door de laxheid / luiheid welke deze hobby met zich mee kan brengen, vaak bij dagelijks gebruik. De aantasting door de amfetamientjes zelf valt hierbij in het niet, hoewel deze zowizo wel te overzien is. Zeker als je hier bewust mee omspringt door bijvoorbeeld melk te drinken.

En toen was het bedtijd! :wave:

silverfish

Bewuste gebruiker
Mm, ik ben toch echt nogal ijdel en poetste mijn tanden zeker 3 keer per dag. Volgens mijn tandarts kwam het in mijn geval doordat je gebit tussen je 14de en 17de nog niet volledig ontwikkeld (lees: sterk) is en daardoor heel snel naar de haaien gaat door (teveel) speedgebruik, zeker als een slecht gebit al ''in de genen zit''.
Mijn tandarts had onmiddelijk door dat ik speed gebruikte, vertelde het destijds zelfs fijn even door aan mijn mams, de klootzak.
Hij bleek overigens later zelf een alcoholist en een enorme coke-addict te zijn, vandaar ook zijn 'inzicht' waarschijnlijk...
(loop overigens gelukkig allang bij een andere tandarts...:wink:

JewCookie

Wijs gebruiker
domzel zei:
en je tanden poetsen na een lijn schijnt ook niet echt goed te zijn

Vlak na tandenpoetsen sinasappelsap drinken is ook behoorlijk slecht voor je tanden. Zelfde idee als bij speed, beschermlaagje poets je ook foetsie..

Ha!

Experimenterende gebruiker
Ik gebruik al een tijdje speed, afwisselend van 1 a 2 ker per maand tot dagelijks.. Heb last van tanderosie, afgesleten en afgebroken tanden, uitgekauwde vullingen en af en toe gaatjes.. Ik let laatste tijd goed op tandenpoetsen en tandarts bezoekjes, anders loop ik op mn 25e met een kunstgebit..

Ha!

Experimenterende gebruiker
Ik gebruik al een tijdje speed, afwisselend van 1 a 2 ker per maand tot dagelijks.. Heb last van tanderosie, afgesleten en afgebroken tanden, uitgekauwde vullingen en af en toe gaatjes.. Ik let laatste tijd goed op tandenpoetsen en tandarts bezoekjes, anders loop ik op mn 25e met een kunstgebit..

^_^

Bewuste gebruiker
Gebruik regelmatig speed en 0 gaatjes. Maar is gewoon verschillend per persoon en je eet/drink gewoonten en hygiene. Slecht is het wel ja voor je gebid die speed.

Bovenaan