Ritalin over de de datum

DrMed

Experimenterende gebruiker
Als ritalin over de datum is, werkt het dan nog en kan ik die nog gewoon slikken?
Mijn voorraad is op en m'n bestelling komt pas later deze week binnen.
Nu heeft een vriend van me nog wat doosjes liggen, maar die zijn wel een paar jaar over de datum...

Peterblaat

pff, paar jaar is wel veel. Ik zou het niet aanraden, maar ik heb altijd gehoord dat amphetamines redelijk stabiele moleculen zijn, en dat er alleen een datum op het pakje staat omdat de wet dat zegt.

Je kan het ook even bij de apotheek bespreken, want ik durf ook niet zo 1, 2, 3, te zeggen wat voor (al dan niet giftige) stoffen er vrij komen wanneer methylfenidaat "bederft"

Vrije Geest

Belezen gebruiker
Is 2,5 jaar voor een benzo, nitrazepam, dus ook niet erg gezond (een benzo is al niet gezond, maar je begrijpt wat ik bedoel)?

Peterblaat

het ligt erg aan het molecuul. Er zijn moleculen waarvan nog niet is vastgesteld na hoelang deze gaan ontleden, maar volgens de wet moet er een houdbaarheidsdatum op de verpakking staan.
Ik meen mij te herinneren (maar correct me if I'm wrong) dat Amphetamines over het algemeen erg stabiel zijn en ook onder die groep vallen.
Hoe stabiel Nitrazepam is weet ik niet. Dat is altijd na te vragen bij een apotheek of arts.

Armani7

Bewuste gebruiker
Peterblaat zei:
het ligt erg aan het molecuul. Er zijn moleculen waarvan nog niet is vastgesteld na hoelang deze gaan ontleden, maar volgens de wet moet er een houdbaarheidsdatum op de verpakking staan.
Ik meen mij te herinneren (maar correct me if I'm wrong) dat Amphetamines over het algemeen erg stabiel zijn en ook onder die groep vallen.
Hoe stabiel Nitrazepam is weet ik niet. Dat is altijd na te vragen bij een apotheek of arts.

methylphenidaat is geen amfetamine

Peterblaat

hmm, ik kan niet vinden wat ik ooit gelezen heb, maar weet vrij zeker keer een bijsluiter gehad te hebben die beweerde dat methylfenidaat tot de 'amphetamines' behoorde... vond ik ook al vreemd omdat het geen phenethylamine kern heeft, maja, ik dacht dat die bijsluiter wel deskundiger zou zijn dan ik.
naja, dan hou ik het wel weer op "wekamine" tot ik die bijsluiter nog is gevonden en gelezen heb...

speeseend

Wijs gebruiker
Het wordt op Wikipedia omschreven als:"Methylfenidaat is een aan amfetamine verwant indirect werkend sympathicomimeticum..."

Kortom, het is verwant, qua werking e.d. heeft het van elkaar weg. Of moet ik het zo niet zien?

Gr.,

De eend

Mike-L S

De Methylfenidaat zal niet over datum raken... Maar er zitten nog andere stoffen in, ik citeer calciumfosfaat, lactose, tarwezetmeel, gelatine, magnesiumstearaat en talk.. En daar zal de tht datum wel voor zijn..

speeseend

Wijs gebruiker
Mike-L S zei:
De Methylfenidaat zal niet over datum raken... Maar er zitten nog andere stoffen in, ik citeer calciumfosfaat, lactose, tarwezetmeel, gelatine, magnesiumstearaat en talk.. En daar zal de tht datum wel voor zijn..

En nu... Hoe sterk beinvloeden die de ''onbeperkte'' houdbaarheid? Kan je pilletje met een Benzodiazepine erin gevaarlijk worden omdat de hulpstoffen vervallen? Of geldt dit stukje van jou enkel op Methylfenidaat?

Ik blijf hierover al enige tijd ''wakker liggen''. Nergens wordt officieel aangegeven wanneer een THT - een UHT wordt bij benzodiazepines. En wat ernu precies gebeurd wanneer ze over die grens gaan. Zal de pil minder gaan werken, wordt deze giftig...wat zal er mee gebeuren?

Groetjes,

De eend

aretamya

Newbie
Ik ben hier dus eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar, als het over de datum is, wat gebeurd er dan, wordt dan alleen de stof minder werkzaam? Of gebeurd er dan iets waardoor het schadelijk (of schadelijker) kan worden voor je gezondheid.

Bovenaan