Ritalin en amfinesulfaat

MellowMarcelloww

Experimenterende gebruiker
Hallo,

Ik ben een groot fan van speed. Ik koop dit als pasta die naar verf ruikt, bij mijn weten is dit amfetaminesulfaat. Ik heb het nooit laten testen maar het resultaat is altijd OK (ik gebruik eens in de 3 weken, soms wat vaker). Nu heb ik een doosje ritalin te pakken weten te krijgen. Bij mijn weten is dit speed, maar dan als medicatie verpakt. Maar is dit nu hetzelfde als amfetaminesulfaat? En krijg je een extra kick als je eerst een ritalin slikt en als die begint te werken er een snuif gedroogde pasta overheen doet?
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft!

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Nee speed is amfetamine en ritalin is methylfenidaat als je het zo bekijkt zijn het twee aparte stoffen met ongeveer hetzelfde effect. Methylfenidaat werkt korter als speed maar 2 tot 4 uur voor ieder persoon anders. Dus om maar even te antwoorden ritalin is geen amfetamine.

MellowMarcelloww

Hoi Willem,

Bedankt voor je reaktie. Wat ik nu eigenlijk afvraag: is ritalin wel geschikt voor rekreatief gebruik? De typische ''dopamine rush" die je van speed krijgt, krijg je die ook van ritalin? En in welke dosis kun je die dan het beste nemen om dat effekt te krijgen? En als je er speed bij neemt, versterkt dat dan de werking van de ritalin of werken de middeltjes elkaar juist tegen?

Alvast bedankt voor je reaktie.

Hallo,

Nee ritalin is een amfetamine-aanverwant weliswaar niet gelijk aan speed, de werking van de beide "drugs" zijn anders op de hersenen. Speed zorgt voor een verhoogde afgifte dopamine zoals je dat waarschijnlijk al wist. Ritalin daarentegen geeft niet meer dopamine af, wel wordt de heropname van dopamine geblokt. Op die manier blijft je dopamine in de synapsspleet hangen.

Die dopamine rush zal je niet krijgen aangezien de dopamine niet in belachelijk hoge hoeveelheden word afgegeven zoals bij speed, er is een normale afgifte. Je dopa blijft weliswaar wel in de synapssleet zodat je een verzadigd gevoel houd bij alles wat je doet (dus ook bij saaie studie gerelateerde taken.)

Je moet het zo zien, ADHD en ADD'ers verliezen snel hun intresse omdat de dopamine heel snel weer wordt heropgenomen, normaal gesproken is hun dopa allang vertrokken na 5 minuten saaie bezigheden, en gaan ze opzoek naar iets anders.

Ook mensen zonder ADD, ADHD blijven scherper op ritalin, ook voor ons dus blijft de dopa hangen. Dus ik weet niet of je studeert, maar ik gebruik het eigenlijk alleen voor de studie en dat is ten zeerste aan te raden. Saaie dingen zijn net zo leuk als leuke dingen onder invloed, maar de rush is minimaal.

Over die combinatie met speed. Speed zorgt telkens voor een verhoogde afgifte en als je daar ritalin bij gebruik word die dopamine ook nog eens minder teruggestopt. Dus je dopa gaat telkens +1 terwijl dit niet of amper verminderd word. Dus er blijft absurd veel dopamine hangen en wat dat betreft zal je een flinke rush krijgen in combinatie.

Maar niet doen! Lijkt me niet goed voor je dopamine neuronen, daar leg je met die combinatie vast wel veel druk op.

Ohja en speed volgens blokkeert volgens mij zelf trouwens ook de heropname, ik weet niet eens of ritalin dat effect overtreft of versterkt. Als dat niet het geval is, dan zal een combinatie compleet zinloos zijn, oftewel het kan alle kanten op!

MellowMarcelloww

Bedankt voor dit uitgebreide en zeer informatieve verhaal. Het lijkt me inderdaad de vraag in hoeverre speed zelf die heropname van dopamine afremt, en of je die afremming nog kan versterken met ritalin. Zo nee dan is het inderdaad zonde want dan had je maar 1 middeltje hoeven te gebruiken, zo ja dan krijg je misschien die onovertroffen speedkick ik het kwadraat, of gebeurt er misschien wel iets onvoorspelbaars, oververhitting of nog erger b.v. Ik denk dat ik de pilletjes gewoon eens combineer met een heel klein snuifje. Ik hou jullie op de hoogte.

pwooppwoop

MellowMarcelloww zei:
of gebeurt er misschien wel iets onvoorspelbaars, oververhitting of nog erger b.v. .

dat zijn dus de dingen waarvan ik zeker wil zijn dat ze niet gaan gebeuren voor ik "een klein beetje" ga combineren

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ritalin en speed hebben ook gevoelsmatig een andere uitwerking. Ze peppen je beide op maar met ritalin heb je meer een gevoel van wat ga ik doen. Hmmz dat ga ik doen of toch niet nee heb er geen zin in. Kan ritalin eigenlijk niet anders omschrijven maar ook de rush is heel anders speed blijft komen terwijl ritalin een beetje op een punt zit van een tikkie meer mag wel. Denk dat mensen daardoor vaak meer ritalin gaan nemen dan nodig is. Ken ook meerdere mensen die dachten niets te voelen van ritalin omdat ze er niets van verwachte.

Speed is zuiverder in effect en de energie is helderder als ritalin. Als je ze samen combineert doe dan rustig aan. Van ritalin wordt ik zelf sneller paranoia en zelfs randpsychotisch dan met amfetamine. Omdat ze het zo snel voorschrijven wil niet zeggen dat het minder slecht voor je is dan speed. Succes ermee

MellowMarcelloww

Nou, ik heb gisterenavond gecombineerd maar ik vond er niet veel aan. Vorige week Ritalin al getest, ik kan me wel vinden in de beschrijving van Willem Vaag. Niet echt recreationeel eigenlijk, meer iets wat je neemt vlak voor een belangrijk gesprek of zo. Je wordt iets helderder, iets meer gefocused, iets opgewekter, maar de energie en rush van de pep miste ik.

Gisteren dus eerst een ritalin en daarna een snuifje speed. Pas van de speed werd ik echt blij. Als ik al iets voelde van een gecombineerd effekt was het zoiets van twee krachten in mijn hoofd die elkaar een beetje tegenwerkten, maar niet echt hinderlijk of zo.

Vanuit mijn ervaring gezien kan ik het niet echt aanraden, ookal gebeurde er ook niets vervelends. Eigenlijk zonde om het allebei te nemen.

Bovenaan