Risico's Tramadol

inferno33

Bewuste gebruiker
Een vriend van me krijgt van zn pa unlimited supply van Tramadol(voor eigen gebruik), hoe potentieel verslavend is dit spul precies en maakt het het waarschijnlijk dattie de overstap naar een ander broertje uit de opiaatfamilie neemt? Ik vond het namelijk vrij, extreem.

(Deze jongen is wel benzoverslaafd btw)

Hallo Inferno!
Mijn Nederlands is niet goed, sorry, maar ik probeer te antwoorden:
Met welke medische indicatie heeft dijn vriend dat Tramal bekomen? Gewoonlijk word het van een arts verschreeven tegen erge pijn, als lichte pijnstillers niet verder kunnen helpen. Ik vind het redelijk onverantwoordelijk van de pa hem zomaar veel Tramal te geven, bij uitstek waneer dijn vriend het "just for fun" pakt (??!) of is dat medisch nodig? Voorall moet hij voorzichtig daarmee zijn, want hij heeft allemaar een probleem met benzos, dus gaat het snell dat hij Tramal ook misbruikt. Buitendien kan hij een tolerantie ontwikkelen, dat bedoelt, hij moet meer van de Tramal pakken, omdat hij dezelfde effecten had.
Ik denk, dat Tramal gevaarlijk voor dijn vriend worden kan. Hij moet opletten, dat hij niet van een tweede geneesmiddel verslaafd word.

Voor meer Informatie kan je hier lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramadol

inferno33

Bewuste gebruiker
die vader is nogal fucked up, jongen komt net van de kliniek(om af te kicken dus) stopt papa(die psychiater is) hem vol met tramadol, diclovenac, haldol en valium terwijl die ook nog xanax en antiepileptica krijgt van zijn échte psychiater...

Het wordt dus idd just for fun voorgeschreven.

acidboy

Badass junkie
Die pa is niet helemaal goed dan, medicatie voorschrijven aan je eigen zoon, terwijl hij al een andere psychiater heeft.
Maargoed, dat is een bekend fenomeen, dat ouders die arts (of psychiater) zijn, op geneeskundig gebied niet zo goed met hun kinderen omgaan.

Edit: Om even ontopic te blijven, Tramadol is natuurlijk gewoon een opiaat, zij het een zgn. 'matige', het blijft een opiaat. En dus verslavend. Dus die vriend van je moet erg oppassen denk ik zo, hij heeft al een benzoverslaving en psychologische problemen zeg je, dan is het niet ongevaarlijk om ook nog eens opiaten te slikken.

inferno33

Bewuste gebruiker
Had al zoiets verwacht ja... Ik ga binnenkort maar ns naar zijn psychiater, even de situatie aankaarten, want dit gaat problemen vormen denk ik..

silverfish

Bewuste gebruiker
Oppassen, tramadol kan (epileptische) aanvallen veroorzaken in hoge doseringen! Niet meer dan 350 mg per dag gebruiken. Zo'n aanval is geen pretje.

inferno33

Bewuste gebruiker
nu snap ik er al helemaa;l geen zak meer van, hij is epileptisch:| of heeft iig al meerdere malen in zn leven zo'n aanval gehad

BADJASMAN

Belezen gebruiker
Heb je het over Zaldiar ?
En hoeveel tramadol zit
er dan precies in ? Dat middel
wordt voor ontstekingspijn etc
voorgeschreven.

BADJASMAN

Belezen gebruiker
inferno33 zei:
die vader is nogal fucked up, jongen komt net van de kliniek(om af te kicken dus) stopt papa(die psychiater is) hem vol met tramadol, diclovenac, haldol en valium terwijl die ook nog xanax en antiepileptica krijgt van zijn échte psychiater...

Het wordt dus idd just for fun voorgeschreven.

Tramadol in combinatie met Valium kan de kalmerende uitwerking extra versterken..

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Tja, ik heb eens in het ziekenhuis gelegen, en ik vroeg ze vriendelijk of ze wilden stopen met morfine toedienen via infuus, kreeg ik
"nee" te horen, zo lag ik dan een hele week daas in me bed. ik was er zo flauw van, dat ik dus steeds vlak voor dat hat apparaat de morfine toediende, ik m er even uithaalde... na 12 uur was ik nuchter, helder en ik kon weer rondlopen... De dokter was niet blij, en zei dat ik daardoor enorme afkick verschijnselen zou krijgen...

Toen ik m vertelde hoe ik t precies gedaan had, geloofde hij t niet, dat ik al 12 uur zonder die (troep) morfine zat.

Ik vertelde m dat ik nergens last vcan had, ik had alleen last van de morfine.

Het leek wel alsof de morfine je gedachten onderdrukte, totaal geen leuke gedachten, alsof je een hele week tegen een bad trip aan zit, 0,0 controle, verdoofde gedachten, slappe spieren, geen enkele zin in iets, geen fut, geen trek. (toen ik ineens geen zin had in een enorm bord vol met rijst en kip kerrie, wist ik dat die rommel in mijn infuus de boosdoener was.)... Ik had minder last van de pijn dan de verdoving.

Nee, een keertje opium ofzo is wel leuk, maar om het zo toegediend te krijgen, is kut. Ik kon wel dingen horen, en me er aan ergeren, maar ik kon er niet op reageren. :confused:. Dat was dus letterlijk een hel. een nachtmerrie.

Ik vroeg de zuster of zij de morfinespuit "uit" wilde zetten. krijg je een opmerking van "Je voelt je zo beter" omdan alles te negeren wat ik zei, en weglopen.

Ik heb me nog nooit zo hulpeloos en zwak gevoeld. alsof ik weer werd behandeld als een klein kind, met zijn fantasietjes.

Dit zal vast ook een reden zijn, dat ik nooit aan de heroine zou gaan. Alleen maar om die zwakte, lege gedachten, niet meer te hoeven voelen.

----
dmt en lsd zijn heel anders, die geven je de kans om te sturen, en liggen helemaal in je eigen handen. Je hebt maar een klein beetje gedachtenkracht nodig om het een andere kant op te sturen.
---

Morfine duwde je alsof er een olifant op je lag een gat in, zeg maar een K-hole, zonder visuals. pure leegte, nutteloosheid, gewoon vreselijk.

DrMed

Experimenterende gebruiker
Morfine en Tramadol zijn niet echt te vergelijken.
Sowieso is Tramadol geen "echte" opiaat.
Het valt wel in die categorie pijnstillers, maar het is een syntetische stof.

Niet om direct partij te trekken voor de vader, maar denk er wel aan dat die gast psychiater is en hier voor heeft gestudeerd.
Wij kunnen allemaal wel heel wijs roepen dat hij verkeerd bezig is, maar we weten lang niet genoeg over de patient om dat te kunnen onderbouwen.
Mischien is er wel veel meer met hem aan de hand dan inferno weet.

inferno33

Bewuste gebruiker
Kan ook, maar die vader schrijft voor, bóvenop wat die psychiater voorschrijft, en dat weten ze niet van elkaar... Dat is mijn grootste probleem, hij mag van mij zn tramadol, en zn valium en wat dan ook, maar niet zonder dat de behandelend arts dat weet.

DrMed

Experimenterende gebruiker
inferno33 zei:
Kan ook, maar die vader schrijft voor, bóvenop wat die psychiater voorschrijft, en dat weten ze niet van elkaar... Dat is mijn grootste probleem, hij mag van mij zn tramadol, en zn valium en wat dan ook, maar niet zonder dat de behandelend arts dat weet.

Weet pa ook niet wat zijn zoon's psych hem voorschrijft of alleen andersom?
Ben het met je eens dat het een rare situatie is hoor, maar logischerwijs zou je zeggen dat hij toch het beste met zijn zoon voor heeft, vandaar mijn reactie.

inferno33 zei:
Een vriend van me krijgt van zn pa unlimited supply van Tramadol(voor eigen gebruik), hoe potentieel verslavend is dit spul precies en maakt het het waarschijnlijk dattie de overstap naar een ander broertje uit de opiaatfamilie neemt? Ik vond het namelijk vrij, extreem.

(Deze jongen is wel benzoverslaafd btw)

Ik heb vorige week een paar zetpillen Tramadol 200 mg gehad van mijn huisarts i.v.m. nierstenen. Ik slik daarnaast nog een anti-depressiva (Remeron 45 mg) en een anti-psychotica (Dipiperon 40 mg).

Ik vroeg aan mijn huisarts of dat geen wisselwerking gaf, en die zei dat het wel kon. Bij de apotheek duurde het 20 minuten voordat ze het meegaven (ze waren de hele tijd aan het overleggen of ze het wel mee mochten geven aan mij).

Na een paar dagen Tramadol te hebben geslikt was ik erg suf / duizelig en had ik last van slapeloosheid en misselijkheid.
De Tramadol alleen al kan voor problemen zorgen, maar als het een wisselwerking heeft voel je je knap beroerd.
Ik heb `s avonds een epileptische aanval gehad. Daar weet ik zelf niets meer van gelukkig. De mensen die thuis waren hebben me toen geholpen.
Ik heb de volgende dag mijn psychiater opgebeld en zij zei dat ik de Tramadol niet had mogen hebben.

Effecten Tramadol voor mij:

- Ik ben weer stemmen gaan horen. (Ze zei dat zelfs mensen die nog nooit psychotisch zijn geweest dat met de Tramadol kunnen worden.

- Serotinesyndroom (ik heb een serotine vergiftiging) Ik mag een week even geen Remeron en Dipiperon.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotoninesyndroom

- Epilepsieaanval (Ik moet 4 weken een anti-epileptica slikken)

Inferno33: Ik zou als ik jouw was het gewoon doorgeven aan z`n echte psychiater en hem zelf ook proberen over te halen om van de Tramadol af te blijven. De oplettenheid van de apotheek is ook niet alles, gelet op mijn situatie en de reden dat de apotheek al die middelen wel meegeeft aan die vriend van je.

inferno33

Bewuste gebruiker
DrMed zei:
Weet pa ook niet wat zijn zoon's psych hem voorschrijft of alleen andersom?
Ben het met je eens dat het een rare situatie is hoor, maar logischerwijs zou je zeggen dat hij toch het beste met zijn zoon voor heeft, vandaar mijn reactie.

Dat zou ik niet weten, ik dacht van wel.. En of die vader het beste voor heeft met zijn zoon staat nog te bezien, beetje vage familie daar, om te beginnen heeft die zoon zijn vader een keer(toen hij onwijs vaag was weleenswaar) in zijn arm gestoken, en loopt die vader echt áltijd op hem te kankeren. En als hij die medicijnen echt nodig heeft kan ik me voorstellen dat die psych ze wel voorschrijft.. Dus ik ga nu maar eventjes bellen.

Bovenaan