Rebound insomnia?

Waterkan01

Experimenterende gebruiker
Ik sta een beetje voor een raadsel.

Ruim een halfjaar geleden begon ik met het slikken van slaappillen vanwege een burn-out. Ik begon met temazepam 20 mg (werkte te kort), daarna zopiclon 3.75 mg (werkte goed, maar kreeg er rare dromen van) en tot slot lormetazepam 2 mg. Ik nam de pillen niet dagelijks, meestal zo'n 2 tot 3 keer per week. De andere nachten kon ik meestal gewoon redelijk slapen (6-8 uur per nacht), dus ik had niet het gevoel dat ik lichamelijk afhankelijk was.

Lormetazepam werkte alleen zo goed en fijn dat ik daar de laatste tijd een beetje misbruik van heb gemaakt. De dokter benadrukte dat ik ze max. vier dagen achter elkaar mocht slikken, maar toen ik ziek was, heb ik ze toch 1,5 week achter elkaar geslikt.

Na die week lormetazepam besloot ik volledig met pillen te stoppen, want nu het weer beter met me gaat, wil ik weer volledig op eigen kracht kunnen slapen. Maar sinds het stoppen kan ik totaal niet meer (in)slapen. Slaap al een week gemiddeld 3-4 uur per nacht. Is dit lichamelijke afhankelijkheid van alle benzo's die ik het afgelopen halfjaar heb geslikt, rebound insomnia van de lormetazepam, een mentaal probleem of iets anders?

Is het verstandig om de pillen af te bouwen? Zo ja, hoe? Ik probeer het nu cold turkey, maar dat gaat dus niet echt goed. Ik heb maandag een afspraak bij de dokter, maar wilde het eerst hier even vragen.

Waterkan01

Daar is weinig raadselachtig aan. Je hebt een afhankelijkheid van benzo's gecreëerd. Google maar even op Ashton Manual en lees 'm door om te weten te komen hoe een benzo afbouw in zijn werk gaat.
Maar de problemen zijn pas op komen zetten na die week lormetazepam. Daarvoor kon ik regelmatig prima een week zonder slaappil. Dus kan het niet gewoon rebound insomnia zijn?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Het komt puur door die anderhalve week dagelijks gebruik. Gaat vanzelf wel over hoor.
Precies volhouden, als je langer dan 2 weken dagelijks gebruikte zou ik afbouwen aanraden. Maar met 10 dagen is in 1x stoppen sneller om weer een 'normaal ' slaap ritme terug te krijgen.

Sterkte!

Waterkan01

Precies volhouden, als je langer dan 2 weken dagelijks gebruikte zou ik afbouwen aanraden. Maar met 10 dagen is in 1x stoppen sneller om weer een 'normaal ' slaap ritme terug te krijgen.

Sterkte!
Bedankt allebei! Dat stelt me gerust. Ik heb van de week wel één pil genomen om de nacht door te komen, maar ik ga er nu helemaal mee stoppen dan.

_shikantaza

Badass junkie
Je hebt een halfjaar benzo’s gebruikt en dus op onnatuurlijke manier geslapen. Het zal wel vrij snel richting normaal gaan maar voordat je weer puur natuur lekker slaapt ben je wel een tijdje verder. Meestal slaap je sowieso wel meer dan je denkt.

Waterkan01

Je hebt een halfjaar benzo’s gebruikt en dus op onnatuurlijke manier geslapen. Het zal wel vrij snel richting normaal gaan maar voordat je weer puur natuur lekker slaapt ben je wel een tijdje verder. Meestal slaap je sowieso wel meer dan je denkt.
Ik trek het nu al slecht. Heb veel last van dissociatie door de vermoeidheid :(
Maar je bedoelt toch niet dat het nog weken gaat duren voor ik 1 (of een paar) goede nacht(en) maak? Want op dit moment is dat het enige waar ik naar snak.

_shikantaza

Badass junkie
Waarschijnlijk slaap je over een week al stukken beter. Jouw huisarts heeft je niet voor niets gewaarschuwd. De gewenning met Benzo’s gaat hard.

De Zandman

DF-koning
Een benzo verslaving heb je heel snel te pakken!
Als je twee weken elke dag benzodiazepinen neemt heb je zal enige gewenning te pakken.
Na die twee weken heb je al een nachtje of wat plafonddienst te doorstaan....als je in 1 x stopt is mijn ervaring.
Laat staan als je een half jaar benzo's gebruikt hebt.

Waterkan01

Een benzo verslaving heb je heel snel te pakken!
Als je twee weken elke dag benzodiazepinen neemt heb je zal enige gewenning te pakken.
Na die twee weken heb je al een nachtje of wat plafonddienst te doorstaan....als je in 1 x stopt is mijn ervaring.
Laat staan als je een half jaar benzo's gebruikt hebt.
Gelukkig heb ik ze niet elke dag gebruikt en kon ik ook regelmatig makkelijk periodes zonder. Dat zal het ‘herstel’ vast ten goede komen toch? Volgens mij had ik voor die week dat ik elke dag lormetazepam slikte, zo’n drie weken geen slaappil aangeraakt.

_shikantaza

Badass junkie
Dat zal zeker schelen maar met dagelijks gebruik gaat 't echt hard. Je kunt btw wel CBD/N/G of Melatonine proberen, dat zijn niet-verslavende stoffen die wat kunnen helpen met slaap en rust (maar niet de benzo-knockout uiteraard).

De Zandman

DF-koning
Met benzo's is het net hetzelfde als met alcohol.
Heel makkelijk teveel, heel moeilijk terug....ook alweer uit eigen ervaring helaas moet ik zeggen.

Waterkan01

Dat zal zeker schelen maar met dagelijks gebruik gaat 't echt hard. Je kunt btw wel CBD/N/G of Melatonine proberen, dat zijn niet-verslavende stoffen die wat kunnen helpen met slaap en rust (maar niet de benzo-knockout uiteraard).
Melatonine werkt al een tijdje niet meer voor me helaas. CBD heb ik geprobeerd, maar dat lijkt op dit moment ook weinig effect te hebben. Had op een gegeven moment 100mg genomen, wat volgens mij heel veel is, maar nul effect. Lijkt erop dat niks tegen deze insomnia opkan en ik het gewoon uit moet zitten…

Neo-Shulginist

Badass junkie
Weken? 😱 Ik hoopte dagen…
Als alleen inslapen het probleem is en je verder geen symptomen vertoont van ontwenningsverschijnselen, dan duurt het meestal een dag of drie dat je niet zo goed kan slapen, en daarna gaat het wel snel beter.

Heb je meer last van ontwenningsverschijnselen, dan kan het wel een stuk langer duren. In zo'n geval is het mogelijk ook verstandiger om langzaam af te bouwen. Ik zou daarbij aanraden om hulp van de huisarts in te schakelen.

Een lijstje met bijwerkingen:

Abrupt or over rapid withdrawal from high doses can provoke:

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Benzo's zijn erg gemeen, en het gaat snel mis.
Idd beter nooit aan beginnen!
Als tangtermijn gebruiker kan ik zeggen dat ik ook 2+ maanden clean was , dat tenminste had nog 34x in de week poziclon 7.5mg wat snel uit het lichaam is maar je een metaal achtige nasmaak van krijgt de dag erna.
Maar goed bedoel te zeggen dat met dicretie een vast ´programma´ als je het wil zo noemen is de neuroloog het is puur medisch namelijk) de mij rivotril voorschrijft omgerekend volgens sommige site tot 60mg dagelijks. Mijn recept is ook voor 1 jaar of langer eigenlijk hoef alleen even langs te komen zodat de dokter ook ziet hoe het met me gaat.
Werkt voor mij wonders tegen radiculopathie en krampen die ik de nacht kreeg vaak waar ik nog 4 dagen+ spierpijn aan had paar keer in de maand :(
Rivotril werkt ook pijnstillend bij zenuwpijn

Voor sommige met chroniche problem blijkt het mede dor dit en mijn ervaring dat waarom de neuroloog precies dit voorstelde is het voor mij inderdaad een levenskwalteit meer. Geen bijwerkingen meer als langzaam / sloom na genoeg jaren met 30+ mg oxy met 6 mg Clonazepam dagelijks.

Niet altijd is het een kans om nooit aan te beginnen. Het maakt de pijnscore 1 punt lager en de oxy 2 oxy met soms drank 2 of 3. Wat een voldoende is totaal mede daardoor helaas

My 2 cents

Waterkan01

Als alleen inslapen het probleem is en je verder geen symptomen vertoont van ontwenningsverschijnselen, dan duurt het meestal een dag of drie dat je niet zo goed kan slapen, en daarna gaat het wel snel beter.

Heb je meer last van ontwenningsverschijnselen, dan kan het wel een stuk langer duren. In zo'n geval is het mogelijk ook verstandiger om langzaam af te bouwen. Ik zou daarbij aanraden om hulp van de huisarts in te schakelen.

Een lijstje met bijwerkingen:

Abrupt or over rapid withdrawal from high doses can provoke:
Ik heb alleen last van insomnia.
Het is nu al een week aan de gang, maar dat komt misschien ook omdat ik tussendoor nog één zo’n 2 mg pil heb genomen. Denk dat die dosering gewoon vrij heftig is voor mij (is ook het hoogste dat ze voorschrijven). Als ik helemaal stop, komt het hopelijk snel goed.

De Zandman

DF-koning
Ik denk dat het idd snel goed gaat komen, aangezien je geen langere tijd achter elkaar aan de benzo's hebt gezeten.
Idd een dag(nacht) of 3 zal het gaan duren, en dan is mijn advies: laat de benzo's maar beter links liggen....

_shikantaza

Badass junkie
Sja, als je bij blijft nemen blijf je slapeloosheid tegenkomen. Lever het liever in bij de apotheek ofzo.

Waterkan01

Sja, als je bij blijft nemen blijf je slapeloosheid tegenkomen. Lever het liever in bij de apotheek ofzo.
Ja echt stom, maar ik word soms zo moedeloos van het niet slapen dat de verleiding om eens in de zoveel dagen een pil te nemen groot is... ben er eergisteren ook weer ingetrapt en zónder succes. Pil genomen, alsnog niet kunnen slapen, en extra balen omdat ik met die pil waarschijnlijk m'n insomnia in de hand werk. Ik heb ze nu eindelijk in de prullenbak gegooid (en vuilniszak meteen weggebracht).

Kan mezelf wel voor m'n kop slaan. Het ging namelijk ff beter, twee nachten achter elkaar prima geslapen, daarna weer even wat minder en meteen gezwicht. Zo verslavend die dingen.

Zit nu te kijken naar thc-olie als (tijdelijke) vervanger om iig de komende tijd een beetje normaal te slapen. Maar wil uiteindelijk natuurlijk weer zelf kunnen slapen.

De Zandman

DF-koning
Nu ga je het ene middel tegen het andere omruilen.
Ook thc olie is verslavend!
Is dat inwisselen nou verstandig?
Ik heb ook een slaapstoornis, ik heb uiteindelijk na allerlei artsen en onderzoekers gekozen voor een medicamenteuze behandeling.
Anders slaap ik practisch niet.
Deze behandeling bestaat uit het nemen van een dosis seroquel, dat legt het pieker molentje stil, en een zolpidem om in slaap te vallen.
Deze aanpak werkt reeds jarenlang tamelijk goed.
Maar het is niet zoiets als Hallelujah het is opgelost.
Helaas niet.
Maar het scheelt wel.

Waterkan01

Nu ga je het ene middel tegen het andere omruilen.
Ook thc olie is verslavend!
Is dat inwisselen nou verstandig?
Ik heb ook een slaapstoornis, ik heb uiteindelijk na allerlei artsen en onderzoekers gekozen voor een medicamenteuze behandeling.
Anders slaap ik practisch niet.
Deze behandeling bestaat uit het nemen van een dosis seroquel, dat legt het pieker molentje stil, en een zolpidem om in slaap te vallen.
Deze aanpak werkt reeds jarenlang tamelijk goed.
Maar het is niet zoiets als Hallelujah het is opgelost.
Helaas niet.
Maar het scheelt wel.
Ik weet niet goed wat wel en niet verstandig is, wel weet ik dat ik deze slapeloosheid slecht trek in combinatie met de burn-out die nog sluimert. Thc lijkt me dan nog enigszins natuurlijk, minder schadelijk en minder verslavend (lichamelijk dan) in vergelijking tot echte medicatie. En zoals ik zei wil ik het alleen gebruiken om deze periode van ontwenning te overbruggen.
Gelukkig heb ik 'van mezelf' geen slaapstoornis, ik weet uit ervaring dat ik een heel goede slaper kan zijn, maar de omstandigheden zijn nu ff kut :(

_shikantaza

Badass junkie
Waarom niet CBD, CBN of CBG? Die zijn niet verslavend. THC wel, hoewel wietolie mij een betere keuze lijkt dan een antipsychoticum als Quetiapine (Seroquel).

Waterkan01

Waarom niet CBD, CBN of CBG? Die zijn niet verslavend. THC wel, hoewel wietolie mij een betere keuze lijkt dan een antipsychoticum als Quetiapine (Seroquel).
Ik had een tijd geleden (toen m'n slaapprobleem nog niet eens zo extreem was) een combi van CBD en CBN gekocht, 160 euro ervoor neergelegd en nul effect. Ik neem CBD wel nog elke avond trouw, maar meer als bijgeloof dan dat het echt iets voor me lijkt te doen.

De Zandman

DF-koning
Seroquel is niet verslavend.
Dat wil niet zeggen dat je niet moet afbouwen, want als je in 1 x stopt slaap je dus gewoon niet, maar je krijgt geen ontwenningsverschijnselen.
Om te kunnen slapen werkt het bij mij uitstekend.
Thc olie daarentegen heeft bij mij geen meerwaarde om in slaap te kunnen vallen....

_shikantaza

Badass junkie
Ontwenningsverschijnselen van Antipsychotica kunnen erger zijn dan van benzo's. Zelf probeer ik al jaren van de Olanzapine af te komen. Een Diazepam taper was echt easy in vergelijking.

Google maar eens Quetiapine withdrawal. Alleen doen als je tegen een horror story kunt :wink:

De Zandman

DF-koning
Ik spreek uit ervaring.
Ik was in het buitenland toen door een fout van de apotheek mijn seroquel ineens op was in mijn backsterrol.
Dus ineens zonder seroquel!
Ik heb er maar vrij weinig van gemerkt behalve: slapeloosheid.

@Waterkan01 hoe gaat het nu met het slapen? Jouw rebound insomnia kan ook deels mentaal zijn. Als je zsm goed wil slapen en het lukt niet kom je in een cirkel. Selffulfilling prophecy. Ontwenning van de benzo duurt een aantal dagen (als ik jouw gebruik zo lees), maar jouw verwachting is niet aangepast. Jij verwacht/wilt snel slapen en gaat je daardoor inspannen, daardoor lukt het juist niet.

Nu is het geen ontwenning meer, maar een onjuist verwachtingspatroon van jezelf. Geef jezelf de tijd en verwacht geen wonderen. Slaap is geen willen.

Bovenaan