Pseudoverkoop

PyxL4

Experimenterende gebruiker
Ik vroeg mij iets af over pseudoverkoop door de politie.

Over pseudokoop lees je best veel: dat undercoveragenten zich kunnen voordoen als koper in het kader van een onderzoek. Maar hoe zit dat juridisch met het omgekeerde, dus dat een undercoveragent zich voordoet als dealer/verkoper?

Komt dit in Nederland daadwerkelijk voor?

En zo ja, onder welke voorwaarden mag dat dan precies? Het lijkt mij juridisch best ingewikkeld, omdat de politie dan misschien zelf actief een strafbaar feit lijkt uit te lokken of mogelijk maakt

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter

Over pseudokoop lees je best veel: dat undercoveragenten zich kunnen voordoen als koper in het kader van een onderzoek. Maar hoe zit dat juridisch met het omgekeerde, dus dat een undercoveragent zich voordoet als dealer/verkoper?

En zo ja, onder welke voorwaarden mag dat dan precies? Het lijkt mij juridisch best ingewikkeld, omdat de politie dan misschien zelf actief een strafbaar feit lijkt uit te lokken of mogelijk maakt
Plus dat het dom is, een gebruiker hebben ze niet(s) veel aan. Hun hebben het in dit geval op zijn minst identiteit fraude aan het plegen als ze niet hun echte naam gebruiken..
De dealers of eigenlijk nog een level hoger is wie ze moeten hebben toch in zulke gevallen?

Denk dat je er met een 'goede' advocaat zo mee wegkomt en de agent zelf op zijn minst een berisping zal krijgen als je goed alle details vastlegt en bewaard met screenshots als die er zijn.

Vraag het mij daarom ook af waarom het überhaupt wel eens geprobeerd wordt. Of het is een corrupte agent zodra die jou geld zou aannemen of ben ik gek?

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dit gaat toch helemaal niet over identiteitsfraude?

Ik ben geen expert in wetgeving, maar ik kan me voorstellen dat de privacy van de gebruiker in dit geval zwaarder weegt dan het maatschappelijk oplevert om een gerechtelijke procedure te starten.

Undercover acties worden met name ingezet om criminele netwerken op te rollen. De impact die zo'n netwerk op de maatschappij heeft, gerechtvaardigd (naar mijn idee) de maatregelen die inbreuk maken op de privacy. Denk aan het geweld of ander leed dat door zo'n netwerk speelt.

Ze zijn helemaal niet geïnteresseerd in een eindgebruiker. Wat dient dat voor groter doel om de veiligheid in de maatschappij te vergroten. Richting gebruikers wordt vooral juist ingezet op preventie. Denk aan de campagne 'drugs raakt ons allemaal' van de landelijke overheid. Of in Rotterdam de borden met 'Er kleeft bloed aan jouw pil'.

Wat ik weleens van dichtbij heb meegemaakt is dat een maatje van mij op heterdaad werd betrapt tijdens een deal (als klant). De dealer was met de auto en kon wegkomen. Hij dus niet. Toen is ie wel meegenomen naar bureau en verhoord. En ik dacht ook dat z'n telefoon was uitgelezen, maar dat weet ik niet meer zeker. Maar alles ten dienste om info te krijgen over de dealers. Niet om de gebruiker te straffen.

Maar mijn mening zou het een inefficiënte inzet zijn van middelen om gebruikers via de juridische weg aan te pakken. Wat heeft het voor zin? 🤷
Of je moet het misschien zo rigoureus aanpakken als Duterte in de Filipijnen. Maar dat lijkt me sterk.

De Zandman

DF-koning
In principle is uitlokking gewoon strafbaar, en dat geldt ook voor de popo.
Uitlokker wordt als dader bestraft.
Uitzondering:
Door een rechter commissaris en een officier van justitie kan tot op een zeker niveau een uitzondering worden gemaakt, per geval getoetst.
Denk aan een lok auto of een lokfiets.
Bij grotere zaken geldt weer: per geval getoetst.

Neo-Shulginist

Badass junkie

In Nederland wordt dat niet zoveel gedaan. In de jaren '90 zijn er nogal slechte ervaringen opgedaan met de zogeheten IRT-affaire. Daarbij was de politie betrokken bij de invoer van cocaïne. Maar ze zijn de cocaïne kwijtgeraakt en er zijn ook nooit verdachten aangehouden op basis van het onderzoek.

Sindsdien is het heel lang taboe geweest om te werken met criminele infiltranten. Pas sinds het mega-proces rondom Ridouan Taghi worden infiltranten (en kroongetuigen) meer en meer gezien als een geoorloofd opsporingsmiddel. Dus het begint nu langzaamaan weer een beetje in zwang te geraken. Maar zoals je al leest in het stuk wat @LucidLucy deelt, zitten er nogal wat haken en ogen aan de inzet van infiltranten.
Er moet een zwaarwegende verdenking liggen, en daarvoor moet de politie al veel bewijs voor hebben verzameld. Pas dan mag de politie, onder strikte supervisie van het OM, infiltranten inzetten.

Dit is dus niet een opsporingsmiddel wat ze gaan inzetten tegen willekeurige gebruikers. Al was het maar omdat gebruik niet strafbaar is. Er zal dus altijd aanleiding voor een verdenking van handel moeten zijn voordat ze dit soort dingen gaan doen. En je kan je voorstellen dat de politie ook geen zin heeft om al dat werk te doen voor een kleine vis.

Brakka Mang

Badass junkie

Dat heeft toch totaal geen zin want ze zoeken mensen die drugs te koop aanbieden , dus leveranciers. Handel is strafbaar maar aanzet tot handel mag niet.

Brakka Mang

Badass junkie
In Nederland wordt dat niet zoveel gedaan. In de jaren '90 zijn er nogal slechte ervaringen opgedaan met de zogeheten IRT-affaire. Daarbij was de politie betrokken bij de invoer van cocaïne. Maar ze zijn de cocaïne kwijtgeraakt en er zijn ook nooit verdachten aangehouden op basis van het onderzoek.

Sindsdien is het heel lang taboe geweest om te werken met criminele infiltranten. Pas sinds het mega-proces rondom Ridouan Taghi worden infiltranten (en kroongetuigen) meer en meer gezien als een geoorloofd opsporingsmiddel. Dus het begint nu langzaamaan weer een beetje in zwang te geraken. Maar zoals je al leest in het stuk wat @LucidLucy deelt, zitten er nogal wat haken en ogen aan de inzet van infiltranten.

Er moet een zwaarwegende verdenking liggen, en daarvoor moet de politie al veel bewijs voor hebben verzameld. Pas dan mag de politie, onder strikte supervisie van het OM, infiltranten inzetten.

Dit is dus niet een opsporingsmiddel wat ze gaan inzetten tegen willekeurige gebruikers. Al was het maar omdat gebruik niet strafbaar is. Er zal dus altijd aanleiding voor een verdenking van handel moeten zijn voordat ze dit soort dingen gaan doen. En je kan je voorstellen dat de politie ook geen zin heeft om al dat werk te doen voor een kleine vis.

Ananassen van klaasie🤣

Bovenaan