Presenteren

Deep Blue

Bewuste gebruiker
Hallo Df’ers,

Ik zit met een vraagske ivm met farmacie. Aangezien ik weinnig bekend ben met wat er op de markt is hoop ik hier raad te vinden.

Binnen een paar weken moet ik een presentatie geven, en ik ben hier echt niet goed in. Ik ben namelijk niet goed in hardop vertellen en tegelijk bedenken wat ik moet zeggen. Dit in combinatie met de stress (het is vrij belangrijk), zal mij mogelijk een slechte presentatie opleveren. Nu dacht ik in de eerste plaats een minimale dosis speed te gebruiken. Maar zijn er misschien betere alternatieven in de farmacie? Waarschijnlijk zijn rilatin of concerta wel goed, maar deze zijn op voorschrift, en dat is dus een enorm nadeel.

Grtz

Berbatov

Bewuste gebruiker
Ritalin of concerta krijg je sowieso volgens mij alleen bij een ADHD-diagnose.
Ritalin of speed zijn de meest geschikte middelen inderdaad, samen met coke, maar laat ik je dat laatste maar niet aanraden, haha. Ik denk sowieso dat het de beste manier is om voor de spiegel, of tegenover een vriend of familielid te oefenen. Dat brengt je zelfvertrouwen sowieso heel erg omhoog. Verder gewoon nuchter blijven. Je moet het sowieso leren, later moet je vast wel meer presentaties geven. Om dan nou elke keer drugs te gebruiken is niet slim.

Mocht je het toch besluiten te doen, probeer het dan een keer van tevoren zodat je weet hoe het is, en niet dat je pas begint met experimenteren op het moment supreme. Speed werkt beter en is makkelijker aan te komen dan Ritalin, maar aan de andere kant is het ook weer risicovoller voor de gezondheid.

Succes met je beslissing in ieder geval!

Pammer

Bewuste gebruiker
Beste Deep Blue,

alvast succes met je presentatie.
Zou je kunnen uitleggen waarom je voor Amfetamines kiest tegen stress?
Ik dacht eerder aan bloeddrukverlagende middelen om stress en om eerder te 'kalmeren'.
Beta-blokkers zijn bloeddrukverlagende middelen.
Je kan altijd naar de dokter gaan en je probleem uitleggen en die zal gerust een paar beta-blokkers of iets dergelijks voorschrijven.

Edblok

Newbie
Waarom is het tegenwoordig zo dat je niet gewoon ergens slecht in mag zijn. Voor een publiek iets presenteren en je er zorgen over maken lijkt me nou niet gigantisch problematisch, en ik denk dat 90 % van de Nederlanders hier wel in meer of mindere mate last van heeft. Dan maar meteen een pil erin douwen? Slechte huisarts die dat meteen voorstelt. Of zelfs speed?? :rolleyes: JE bent er zo te zien al van overrtuigd dat het slecht zal gaan. Dit heeft een naam: faalangst. Dat los je niet op door aan de medicijnen of drugs te gaan, maar is een mini persoonlijkheidsstoornis, je denkpatroon is gewoon verkeerd. Neem de presentatie de avond ervoor goed door, erken het ook aan jezelf wanneer het gewoon goed is (ga niet te perfectionistisch doen want niemand is perfect), maak een wandelingetje voordat je het podium opgaat en je zult zien dat het wel goed komt. Als je er zonder vertrouwen in stapt, met of zonder drugs, komt t zoiezo niet goed.

Succes :)

zazzoo

Bewuste gebruiker
Zoals reeds gezegd, beta-blokkers, muziekanten met podiumvrees nemen het vaak, maar het is me niet duidelijk of het gebruikt wordt om het beven hiermee weg te nemen of echt de angst, het beven zal zoizo hiermee verminderen en misschien dat het daardoor ook de drempel verlaagt.

Benzo's zijn hier een slecht idee want dan ga je helemaal de mist in vrees ik. Pep, volgens mij ook geen goed idee. Misschien helpt een beetje codeïne, ik zeg een beetje, maar als je er niet mee bekend bent is het moeilijk te doseren, je kan het zo gaan halen bij de apotheker in de vorm van hoest siroop.

Maar ik lees dat je de presentatie pas binnen een paar weken moet geven, kan je ze dan niet heel goed inoefenen, of een paar trefwoorden op papier zetten en erbij nemen? Ik had er vroeger ook last van bij presentaties (ik werkte toen bij een reclamebureau als art director) heb het 1 keertje op de coke gedaan, maar volgens collega/vriend viel het te hard op :) Naarmate je vaker presentaties moet geven went het wel, op voorhand denk je "oh nee dat lukt me nooit" maar eens je er staat zal het wel vlot lopen.

Off topic:
Ik ben misschien wat te nieuwsgierig maar, over wat gaat de presentatie precies als ik mag vragen? :flushed:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Beta-blokkers... Nog meer slimme gedachten ?

Van een beta-blokker gaat hij hoogstwaarschijnlijk op de grond liggen omdat zen bloeddruk veel te laag wordt...

Het enigste wat je hier tegen kan doen is inderdaad oefenen voor de spiegel en je familie, dit is nu echt een moment waarop je dus GEEN drugs moet gebruiken. Als je drugs gaat nemen omdat je nerveus bent tijdens een prestatie ga je dat altijd nemen om een prestatie te doen. En dan kun je er nog verslaafd aan raken op den duur.

Probeer jezelf onder controle te krijgen, drugs/medicijnen zijn hier echt niet het juiste antwoord.

Als het je zonder lukt kun je daarna ook extra trots zijn op jezelf, zie het als een extra uitdaging :wink:

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Beta-blokkers... Nog meer slimme gedachten ?

Van een beta-blokker gaat hij hoogstwaarschijnlijk op de grond liggen omdat zen bloeddruk veel te laag wordt...

Het enigste wat je hier tegen kan doen is inderdaad oefenen voor de spiegel en je familie, dit is nu echt een moment waarop je dus GEEN drugs moet gebruiken. Als je drugs gaat nemen omdat je nerveus bent tijdens een prestatie ga je dat altijd nemen om een prestatie te doen. En dan kun je er nog verslaafd aan raken op den duur.

Probeer jezelf onder controle te krijgen, drugs/medicijnen zijn hier echt niet het juiste antwoord.

Als het je zonder lukt kun je daarna ook extra trots zijn op jezelf, zie het als een extra uitdaging :wink:

Lees even. Heb vlug een citaat van Trimbos-Instituut gehaald:
Zijn bètablokkers een oplossing tegen spreekangst? Sommigen menen van wel. Bètablokkers worden voorgeschreven bij hoge bloeddruk of bij hartklachten. Je kan ze ook incidenteel gebruiken als de situatie waarin je bang bent niet zo vaak voorkomt, bijvoorbeeld net voor een speech. Lichamelijke verschijnselen van angst nemen dan af. Hartkloppingen, trillen en blozen verdwijnen een half uur na gebruik. Bij sociale angst zijn het juist déze verschijnselen die je angst versterken. Dus door de bètablokkers kan daarom de angst afnemen. Aldus het Trimbosintituut.

zazzoo

Bewuste gebruiker
Voila et merci Pammer, das dan ook weer duidelijk. Heb hier Atenolol liggen, just in case.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Ik geloof het wel, maar blijf een beetje sceptisch. Stel nu dat je begint met je presentatie en het lekker gaat en je vanzelf rustig wordt. Dan gaat ineens je propanolol werken en voel je je minder goed :)

Maar zoals hierboven staat, het zal dan wel veilig zijn he :P

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Ik geloof het wel, maar blijf een beetje sceptisch. Stel nu dat je begint met je presentatie en het lekker gaat en je vanzelf rustig wordt. Dan gaat ineens je propanolol werken en voel je je minder goed :)

Maar zoals hierboven staat, het zal dan wel veilig zijn he :P
Zoals jij in je vorige posts zei, het is beter om het 'naturel' voor mekaar te krijgen. Maar als je het echt niet zitten kan je overschakelen naar bétablokkers.
Ik denk, als je je dosis laag genoeg houdt, dat je normaal niet neervalt :)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Hier nog maar eens dezelfde post:

Even een correctie wat betreft de bèta-blokkers. Jullie hadden gelijk :flushed: Het kan inderdaad zonder gevaar tegen de zenuwen gebruikt worden.

Er zijn echter drie groepen die het niet mogen nemen: mensen met al een lage bloeddruk, astma-patiënten en diabetes-patiënten. De eerste twee groepen mogen het echt niet gebruiken, de laatste wel maar hierbij is het gevaar dat een bèta-blokker een hypoglycemie maskeert.

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Hier nog maar eens dezelfde post:

Even een correctie wat betreft de bèta-blokkers. Jullie hadden gelijk :flushed: Het kan inderdaad zonder gevaar tegen de zenuwen gebruikt worden.

Er zijn echter drie groepen die het niet mogen nemen: mensen met al een lage bloeddruk, astma-patiënten en diabetes-patiënten. De eerste twee groepen mogen het echt niet gebruiken, de laatste wel maar hierbij is het gevaar dat een bèta-blokker een hypoglycemie maskeert.
Klopt. Zorg ook dat je de betablokkers van de dokter krijgt en niet zomaar een willekeurige betablokker neemt. Het moet namelijk van de '1. Niet-selectieve (beta1 + beta2) blokkers' klasse zijn. Er bestaan ook nog 'Selectieve beta1-blokkers' en 'Alpha1 bètablokkers'. Deze zijn af te raden om te gebruiken voor zenuwen of iets dergelijks.

De lijst van de betablokkers die je WEL mag nemen:
Carteolol
Nadolol
Penbutolol
Pindolol
Propranolol
Sotalol
Timolol
Dit is de werkzame stof. Kijk deze na op de bijsluiter, want het kan zijn dat je een merknaam hebt ipv wit product.

De andere betablokkers worden meestal voor hartpatiënten gebruikt of voor mensen met een veel te hoge bloeddruk. Het zijn dan ook meestal veel sterkere betablokkers, met een langere en verschillende werking. Van deze kun je dus degelijk flauwvallen door een te lage bloeddruk.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Je moet sowieso een voorschrift hebben, dus dan kun je het meteen aan de dokter vragen.

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Je moet sowieso een voorschrift hebben, dus dan kun je het meteen aan de dokter vragen.
Ik zeg het voor het geval dat mensen betablokkers in hun medicijnkastje vinden, of...

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Pammer zei:
Sublimo zei:
Ik zeg het voor het geval dat mensen betablokkers in hun medicijnkastje vinden, of...

Daar had ik nog niet aan gedacht, goed van jou. Nu denk ik dat het voor dit soort dingen sowieso beter is om ff langs te gaan bij je dokter. Die kent je beter dan wij.

Arizona

Bewuste gebruiker
Je kan wat valeriaan nemen, heeft mij destijds prima geholpen bij het afrijden. Of een ademhalingsoefening:
adem uit = spanning gaat naar buiten
adem in = onstspanning komt naar binnen
zo behoud je de de natuurlijke zenuwen die oh zo belangrijk zijn voor het geven van een presentatie. Succes iig!!

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Arizona zei:
Je kan wat valeriaan nemen, heeft mij destijds prima geholpen bij het afrijden. Of een ademhalingsoefening:
adem uit = spanning gaat naar buiten
adem in = onstspanning komt naar binnen
zo behoud je de de natuurlijke zenuwen die oh zo belangrijk zijn voor het geven van een presentatie. Succes iig!!

Dat is pas een goed advies :) Klachten verhelpen met de fytotherapie. Echter, als de zenuwen echt te erg zijn ga je niet veel merken van valeriaan. Maar het is en blijft een goede oplossing, je zou eens moeten langsgaan bij een kruidenwinkel die dat soort dingen vekopen. Die kunnen ook nog sprays samen stellen speciaal voor jou, voor jou klachten.

Maar de ademhalingsoefening is ook zeer efficiënt. Tenmiste als je het goed doet.

Bij beide dingen is geloven in jezelf en dat wat je doet om rustig te worden natuurlijk ook belangrijk. Als je het zonder medicatie kan doen heb je nog een betere prestatie geleverd.
Je hebt je eigen grenzen verlegd en een probleem overwonnen puur op eigen kracht.

En dan moet je inderdaad nog wat zenuwen overhouden bij een prestatie. Zonder zenuwen, compleet op het gemak, gaat er meer dingen fout dan bij een beetje zenuwen.

Even een stomme vraag mischien, waar staat dat iig nu voor ? Ben dat al vaker tegengekomen hier maar snap het niet :P

Hetzelfde geldt voor het + 1 systeem :P Zou fijn zijn als iemand mij dit kon uitleggen, dat soort dingen zijn niet mijn sterkste kant :tearsofjoy:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
KoxBox zei:
Sublimo zei:
KoxBox zei:
Iig = in ieder geval. Dopehead. :beer:

Haha dankje, en het + 1 systeem dan ? :P

Ja sorry, van drugs weet ik een hoop. Maar van chattaal... Rampzalig :wave:

+1 is gewoon dat je die persoon zijn mening deelt. :grin:

Ik dacht het al, heb het ook al eens geschreven. Maar het is eigenlijk zo onnozel om iets te schrijven wat je niet begrijpt :wave:

Maar bedankt voor de nauwkeurige uitleg :wink: Nu is mijn dag weer goed :P

En als mensen vinden dat we teveel off-topic gaan, vergeef mij. Na 30 mg meth-amfetamine komt alles er een stukje makkelijker uit :hearteyes:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
KoxBox zei:
Gebeurt vaker dan je denkt... Denk ik. :grin:

Ja, maar dat zijn onnozele vragen. Zoals hoe moet ik mijn capsule dichtdoen en weten jullie of ik goede ketamine heb ?

Die worden door ons wel rechtgezet. Maar niemand weet of ik het + 1 systeem snap, was al slim genoeg om het op het juiste moment te gebruiken.

En als ik een vermoeden heb wil ik meestal een bevestiging. Feiten, harde feiten.

Arizona

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Als je het zonder medicatie kan doen heb je nog een betere prestatie geleverd.
Je hebt je eigen grenzen verlegd en een probleem overwonnen puur op eigen kracht.
en grote kans dat je dan direct na afloop van de presentatie wat endorfine door je lijf voelt stromen :rock:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Arizona zei:
Sublimo zei:
Als je het zonder medicatie kan doen heb je nog een betere prestatie geleverd.
en grote kans dat je dan direct na afloop van de presentatie wat endorfine door je lijf voelt stromen :rock:

Ja, en dat zal je pas een goed gevoel geven :hearteyes:

Voldoening bereikt zonder drugs.

Flameon

Badass junkie
Oefenen, valeriaan of rialin inderdaad .... maarja aan dat laatste kom je niet zo makkelijk als je geen doktor hebt die het je voor schrijft

Pammer

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
KoxBox zei:
Gebeurt vaker dan je denkt... Denk ik. :grin:

Ja, maar dat zijn onnozele vragen. Zoals hoe moet ik mijn capsule dichtdoen en weten jullie of ik goede ketamine heb ?

Die worden door ons wel rechtgezet. Maar niemand weet of ik het + 1 systeem snap, was al slim genoeg om het op het juiste moment te gebruiken.

En als ik een vermoeden heb wil ik meestal een bevestiging. Feiten, harde feiten.

Sorry dat ik ook even off-topic ga :P.
Ik persoonlijk vind jou vraag alles behalve 'onnozel'. Je kan ze amper vergelijken met vragen hoe je een capsule dicht doet, dat is namelijk iets totaal anders. Wat jij vraagt is iets dat je weet of niet weet. Dat van die capsule is gewoon absolute domheid want het is PURE logica. 'iig' kan je niet zomaar met logica begrijpen. Enkel door het gokken waarvoor die i en die g staan, maar dan kan je er makkelijk naast zitten.
Het is hetzelfde als je een vijs krijgt en een moer en dat je niet zou weten wat je moet doen met deze 2 tezamen... Daarmee kan je de capsule-vraag vergelijken! :grin:

Sorry, wout dit even zeggen :beer:

Arizona

Bewuste gebruiker
Xanax is echt niet verstandig voor een presentatie, als je dit niet gewend bent. Is ook te heftig middel als je dit verder niet gebruikt.

Mike

Bewuste gebruiker
Grappig dat de TS hier verder helemaal niet meer reageert, ben wel benieuwd wat hij nu gaat doen?

Als ik je een tip geven mag, dan zal ik je aanraden het toch op eigen kracht te doen. Geloof me, dat geeeft veel meer voldoening en bovendien zal je merken dat je er dan een volgende keer veel sterker voor staat.

Mijn eerste presentatie ooit (lang geleden) was voor ongeveer 8 medestudenten en geloof me, ik ben die dag voor mijn gevoel 20 keer doodgegaan.

Wel had ik ervoor gezorgd dat ik de presentatie tot in de puntjes had voorbereid en tot op de komma precies wist wat ik moest zeggen. Dat is de enige en beste tip die ik je kan geven. dan kan er namelijk niets meer fout gaan.

Zorg dat je letterlijk en figuurlijk met beide benen op de grond staat, sta rechtop en zorg ervoor dat je overkomt alsof je weet waar je het over hebt.

Het gevoel dat ik na die presentatie had, is met geen enkele drugs op te roepen en ik heb daarna bijna nooit meer last van zenuwen gehad voor een presentatie, zelfs niet voor zalen met 100 of meer mensen.

Succes!

Arizona

Bewuste gebruiker
@ Winehouse: weet niet of jij ooit wel's een presentatie hebt gegeven, maar je adviezen omtrent dit onderwerp zijn niet oke. Serieus, je gaat iemand geen pammetjes of andere tranqz aanraden omdat hij/zij bang is nerveus te zijn voor het geven van een presentatie.

Pammer

Bewuste gebruiker
Arizona zei:
@ Winehouse: weet niet of jij ooit wel's een presentatie hebt gegeven, maar je adviezen omtrent dit onderwerp zijn niet oke. Serieus, je gaat iemand geen pammetjes of andere tranqz aanraden omdat hij/zij bang is nerveus te zijn voor het geven van een presentatie.

Je hebt grotendeels gelijk maar omdat Winehouse goed bevriend is met Benzo's kent ze ze van top tot teen en omdat ze er zo'n grote ervaring mee heeft kan ze zelf inschatten wat ze aankan qua Benzo's. In tegenstelling tot andere mensen kunnen benzodiazepines altijd vergeetachtigheid en sufheid veroorzaken die alles behalve bij een presentatie horen.

Arizona

Bewuste gebruiker
Pammer zei:
Je hebt grotendeels gelijk maar omdat Winehouse goed bevriend is met Benzo's kent hij ze van top tot teen en omdat hij er zo'n grote ervaring mee heeft kan hij zelf inschatten wat hij aankan qua Benzo's. In tegenstelling tot andere mensen kunnen benzodiazepines altijd vergeetachtigheid en sufheid veroorzaken die alles behalve bij een presentatie horen.
Je slaat de spijker op zijn kop :)

Maar goed ff iets heel anders ik ben benieuwd of OP de presentatie al heeft gegeven en hoe het is gegaan..?

Winehouse

Badass junkie
Pammer zei:
Je hebt grotendeels gelijk maar omdat Winehouse goed bevriend is met Benzo's kent hij ze van top tot teen en omdat hij er zo'n grote ervaring mee heeft kan hij zelf inschatten wat hij aankan qua Benzo's. In tegenstelling tot andere mensen kunnen benzodiazepines altijd vergeetachtigheid en sufheid veroorzaken die alles behalve bij een presentatie horen.

Sinds wanneer ben ik een hij ? :confused:
Maar gelijk heb je, als je nog niet goed bevriend ben met Miss. Pam kun je beter voor iets anders gaan..

Pammer

Bewuste gebruiker
Winehouse zei:
Pammer zei:
Je hebt grotendeels gelijk maar omdat Winehouse goed bevriend is met Benzo's kent ze ze van top tot teen en omdat ze er zo'n grote ervaring mee heeft kan ze zelf inschatten wat ze aankan qua Benzo's. In tegenstelling tot andere mensen kunnen benzodiazepines altijd vergeetachtigheid en sufheid veroorzaken die alles behalve bij een presentatie horen.

Sinds wanneer ben ik een hij ? :confused:
Maar gelijk heb je, als je nog niet goed bevriend ben met Miss. Pam kun je beter voor iets anders gaan..
Sorry :openmouth:. Ik zal het vlug aanpassen!
Vergeef mij :flushed:

Bovenaan