Speed wassen met wasbenzine lijkt me geen goed idee. Als je een beetje wasbenzine laat verdampen op een spiegel zie je dat er een vettig laagje achterblijft. Dat wil je niet in je speed.
Wasbenzine heeft aan het einde wel meer verhitting nodig dan dan Nafta in ieder geval ja, wat nogal twijfelachtig is aangezien het een licht ontvlambaar middel betreft. Wellicht kan een verdampbaar zuur zelfs uitkomst bieden. Ether valt in verband met legale redenen niet aan te raden in ieder geval, mensen hebben teveel the Fast & the Furious gekeken. Het is allemaal niet altijd even ideaal maar dat is ook onderdeel van het jongleer spel gok ik.
Er zijn ook wel andere opties die op hogere temperatuur verdampen maar dat komt ook met andere voor- en nadelen.
Vraag me wel af waar de grens ligt op dit forum qua scheikunde.
Persoonlijk denk ik dat het er maar net aan ligt hoe strak de kringspier staat. Zuur base filtratie is een van de meest basale scheikundige processen en mensen zullen altijd blijven verkennen hoe ze deze in de praktijk kunnen toepassen. Bepaalde winkels hebben alle benodigdheden zelfs netjes op een rij staan. Aan de andere kant, het filtratieproces overloopt in veel van scheikundige processen meer dan de helft van de stappen, het is maar net waar de fixatie ligt. Zonder hetzelfde proces hadden we bijvoorbeeld ook nooit het wonder gehad dat gedioniseerd fruitwater of zelfs aromas heet, er valt zogezegd genoeg geld op legale wijze mee te verdienen, heuheuheu.
Op het internationaal DF en Bluelight is er een afgesloten scheikundig deel waar het wordt toegelaten om algemene processen vrij te bespreken, hier zijn ze nog vrij wazig en hebben ze wel bepaalde richtlijnen. Als je een beetje specifiek zoekt kun je het ook wel meer specifiek benoemd zien worden. In wetenschappelijke database is vaak ook verrassend veel te vinden als je een beetje weet weet naar welke termen je moet zoeken. In de bieb van mn opleiding was een net hardcopy boek over 'gabapentanoide synthese' te vinden. :')
Dat gezegd hebbende denk ik dat dit forum relatief minder bereid is de grenzen te rekken, wat zijn goed recht is natuurlijk.
Als iemand dex van levo kan scheiden (vziw erg moeilijk) dan gaat het waarschijnlijk te ver.
Ik zag laatst een wetenschappelijk artikel voorbij komen waarin werd besproken dat er een methode is ontdekt waarbij ze grootschalig goedkoop stereoisomeren kunnen scheiden. Dit zou bijvoorbeeld zeer wenselijk wezen bij de ontwikkeling van medicijn tegen malaria. Wat anders.