Poging acid-base extractie

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Ik had ooit eens heel erg slechte speed. Die speed heb ik gewassen met aceton. Er is een hoop troep uitgewassen maar de speed bleef van slechte kwaliteit. Zo slecht dat ik het niet ga gebruiken. Het is ongeveer 18 gram en ligt al een paar jaar licht en luchtdicht geseald in de kast.

In plaats van weggooien ga ik het bij wijze van experiment proberen te zuiveren door middel van acid base extractie. Vind ik leuk.

Ik gebruik hiervoor;
Gedemineraliseerd water
Natrium hydroxide
Dichloormethaan
96% zwavelzuur
250 ml scheitrechter
Glazen
pH meter (niet gekalibreerd)

8B1FF68C-B1D4-4E77-888D-5A2CFBD67008.jpeg

Laatst bewerkt:

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Ik heb ongeveer 250 ml gedemineraliseerd water in een bekerglas gedaan en daar 6.018 gram speed doorheen gemengd. 250 ml water is ruim voldoende om 6.018 gram speed op te lossen. Niet alles lost op. Het “spul” dat niet oplost ga ik er uit filteren.

D5907E6B-3EF8-479A-8A88-E10F678A9C17.jpeg

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
@Amfitamientje Power
Heb je deze speed getest voor en na het wassen met aceton?

Zou leuk zijn als je wat cijfers kon geven, en ook na dit experiment nog even laat testen.

Normaal gesproken laat ik speed pas testen nadat ik het heb gewassen. Dat scheelt gewoon tijd en ik ben alleen geïnteresseerd in het eindresultaat. Deze speed was na het wassen nog steeds erg slecht. Ik had geen zin en tijd om deze “onzinspeed” te laten testen.

Ik weet alleen dat het bagger is. Ik heb wel opgeschreven dat ik ben begonnen met 50 gram natte speed. Na het drogen bleef er 31.958 gram over. Na wassen met aceton bleef er 18.804 gram over. Als aantekening stond er bij dat ik een bloedneus kreeg na 150 Mg snuiven en dat de speed maar matig werkte.

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Ik heb het filter klein geknipt zodat het minder water met amfetaminesulfaat opzuigt. Dat is zonde. Het filter heb ik met twee wasknijpers in het glas vastgemaakt.

Dit is het resultaat na filteren. Helder water met amfetaminesulfaat oplossing (hoop ik). Verder een hoop “spul” “versnijdingsmiddel” dat wel oplost in aceton maar niet in water. Het “spul laat ik drogen om te wegen”

C404748E-3AF7-41BE-9574-C945F19FEDCF.jpeg

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Let op!!! Natriumhydroxyde (NaOH) is erg corosief en kan erge brandwonden veroorzaken. Als het op je huid of ogen komt meteen afspoelen met veel water. Het beste gebruik je rubberen handschoenen en een veiligheidsbril.

Let op!!! Gebruik alleen zuivere NaOH dus niet het spul dat in gootsteenontstopper zit want daar zit aluminium en misschien ook zware metalen in. Ik gebruik NaOH 99.85% zonder zware metalen.

Ik ga nu natronloog maken van NaOH (droge vaste stof, korreltjes) en gedemineraliseerd water. Ik heb wat gedemineraliseerd water in een glas gedaan en voeg beetje bij beetje NaOH toe totdat het water verzadigt is en er geen NaOH meer oplost. Daarna voeg ik nog een klein beetje water toe om de laatste NaOH op te lossen.

Nu heb ik natronloog. Deze waterige oplossing is een sterke base en verdringt zwakkere basen uit hun zouten.

Tijdens het oplossen van NaOH komt er warmte vrij en gaat het water licht bruisen. Deze reactie is niet heel heftig omdat het hier om kleine hoeveelheden gaat.

47069B96-1486-485D-ACCA-A7D8A7D162A2.jpeg

Laatst bewerkt:

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Van aceton wordt gezegd dat het te agressief reactief is met amfetaminesulfaat en dus beter alleen gebruikt wordt voor het wassen van grotere hoeveelheden waarbij aceton slechts korte tijd in aanraking komt met het amfetaminesulfaat. Je kunt bijvoorbeeld in plaats van aceton ook ether of nafta gebruiken, dat verdampt alsnog op relatief lage temperatuur.

Ik vraag mij af hoe je van plan bent het surplus aan vloeistof te ontdoen van het amfetaminesulaat.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
@Amfitamientje Power . Weeg je niet af hoeveel NaOH (geen NaHO) je gebruikt? Dus echt gewoon tot het niet meer oplost?
Ik hou meer van precieze hoeveelheden en cijfers :). Wel interessante proef. Ben benieuwd hoe goed dit gaat lukken.

Van aceton wordt gezegd dat het te agressief reactief is met amfetaminesulfaat en dus beter alleen gebruikt wordt voor het wassen van grotere hoeveelheden waarbij aceton slechts korte tijd in aanraking komt met het amfetaminesulfaat. Je kunt bijvoorbeeld in plaats van aceton ook ether of nafta gebruiken, dat verdampt alsnog op relatief lage temperatuur.
Dat vroeg ik mij ook af terwijl ik eigenlijk, als er gesproken wordt over speed wassen, altijd lees dat ze dan (droge)Acetone gebruiken. Wasbenzine zou hiervoor dan toch ook werken? Misschien beter?

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Ik heb de natronloog in een 50ml injectiespuitje gezogen zodat ik het beetje bij beetje kan toevoegen aan de oplossing met amfetaminesulfaat. De oplossing met amfetaminesulfaat heeft nu nog een pH van 6.7 volgens de niet gekalibreerde pH meter.

Ik ga nu net zolang natronloog toevoegen aan de oplossing met amfetaminesulfaat totdat de oplossing met amfetaminesulfaat een pH van 12 heeft. De base in het amfetaminesulfaat zal dan loskomen van het amfetaminezout.

In plaats van een pH meter kan je ook pH-papier gebruiken. Dat is nog beter dan een onbetrouwbare meter.

D5568A92-8C3D-48E0-BD76-FB9F3C761E9E.jpeg

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
(droge)Acetone gebruiken. Wasbenzine zou hiervoor dan toch ook werken? Misschien beter?
'Droge Aceton' kwam dacht ik gewoon neer op steriel verpakt, dat vocht nog geen kans heeft gehad om zich te mengen met, in andere woorden 'gewoon zuivere aceton'. Aceton verdampt alsnog vrij vlot dacht ik, ik weet niet of dat zo'n groot verschil maakt.

Wasbenzine (van de Kruidvat in ieder geval) is Nafta met enkele gelijkende molecuulstructuren, iets minder specifiek gezuiverd uit fossiele brandstoffen dus. Zou in de praktijk meestal wel moeten werken gok ik, al zullen sommige mensen stellen dat je een meer betrouwbaar resultaat bekomt wanneer je meer eenzijdige producten toepast in het proces waar ook wel iets voor te zeggen valt. Aan gootsteenontstopper worden wel eens zware metalen toegevoegd bijvoorbeeld, voor zulk soort grappen wil je uitkijken bij de meeste applicaties.

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
@Amfitamientje Power . Weeg je niet af hoeveel NaOH (geen NaHO) je gebruikt? Dus echt gewoon tot het niet meer oplost?
Ik hou meer van precieze hoeveelheden en cijfers :). Wel interessante proef. Ben benieuwd hoe goed dit gaat lukken.

Gewoon een beetje warer verzadigen met NaOH. Het gaat er om dat je een sterke base krijgt. NaOH is niet duur. Als je precieze cijfers wil is het belangrijk dat je de oplossing met amfetaminesulfaat tot pH 12 basisch maakt. De natronloog die je overhoudt gooi je gewoon in de gootsteen. Misschien wordt de gootsteen er schoon van.

Speed wassen met wasbenzine lijkt me geen goed idee. Als je een beetje wasbenzine laat verdampen op een spiegel zie je dat er een vettig laagje achterblijft. Dat wil je niet in je speed.

Laatst bewerkt:

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Dichloormethaan is een a-polair oplosmiddel.Water is een polair oplosmiddel. Vettige stoffen lossen goed op in a-polaire oplosmiddelen en niet in polaire. Zouten bijvoorbeeld lossen goed op in polaire oplosmiddelen niet in a-polaire oplosmiddelen. In een mengsel van water en dichloormethaan wordt de amfetaminebase uit het water verdrongen naar de dichloormethaan.

Let op!!! Dichloormethaan is een sterk oplosmiddel. Bij aanraking met de huid kan er irritatie optreden. Het droogt de huid erg uit. Niet teveel van de damp inademen. Bij langdurige blootstelling (jaren en jaren) kan schildersziekte optreden. Niet knoeien op kunststof of geverfde oppervlakken want kunststof en verf lossen gewoon op. Gebruik alleen zuivere dichloormethaan.

Nu is het tijd om de amfetaminebase uit de basische oplossing te wassen. Ik heb de oplossing met amfetamine in de scheitrechter gedaan. Daarna heb ik nog ongeveer 50ml dichloormethaan in de scheitrechter gedaan. Geen exacte hoeveelheid dichloormethaan dus. Als je amfetaminebase er maar in wil oplossen. Beter iets teveel dan iets te weinig.

Het is belangrijk dat alle amfetamineoplossing in aanraking komt met de dichloormethaan. Ik heb de stop op de scheitrechter gedaan en ben alles goed gaan schudden. De amfetaminebase lost nu op in de dichloormethaan. Nu is het belangrijk om het mengsel te laten rusten zodat het water zich van de dichloormethaan kan scheiden. Dichloormethaan is zwaarder dan water.

Als er duidelijk twee lagen zichtbaar zijn en het water goed gescheiden is van de dichloormethaan kan ik de dichloormethaan met opgeloste amfetaminebase aftappen in een schoon glas. Zorg dat er geen water mee afgetapt wordt. Omdat dichloormethaan en amfetaminebase verdampen leg ik een schoteltje op het glas.

Ik herhaal dit nog twee keer om zoveel mogelijk amfetaminebase uit het water te wassen.

D8024BF3-B218-4F0C-824C-EF5C43835400.jpeg

Laatst bewerkt:

ATGC

Bewuste gebruiker
Mooi topic Amfetamientje, ik zie dat je je er redelijk in hebt verdiept :)

IMO is NaOH van de bouwmarkt, die korrels redelijk puur materiaal. Er zijn onstoppers op de markt geweest die wat aluschaafsel bevatten om H2 te genereren, vermoedelijk om de natronloogoplossing mobieler te maken door de bubbels.

DCM is trouwens geen fris spul, de EU wil het uitfaseren als gebruik als verfafbijt. Het is trouwens ook redelijk waarschijnlijk carcinogeen.

Vraag me wel af waar de grens ligt op dit forum qua scheikunde. Als iemand dex van levo kan scheiden (vziw erg moeilijk) dan gaat het waarschijnlijk te ver...

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Speed wassen met wasbenzine lijkt me geen goed idee. Als je een beetje wasbenzine laat verdampen op een spiegel zie je dat er een vettig laagje achterblijft. Dat wil je niet in je speed.
Wasbenzine heeft aan het einde wel meer verhitting nodig dan dan Nafta in ieder geval ja, wat nogal twijfelachtig is aangezien het een licht ontvlambaar middel betreft. Wellicht kan een verdampbaar zuur zelfs uitkomst bieden. Ether valt in verband met legale redenen niet aan te raden in ieder geval, mensen hebben teveel the Fast & the Furious gekeken. Het is allemaal niet altijd even ideaal maar dat is ook onderdeel van het jongleer spel gok ik.
Er zijn ook wel andere opties die op hogere temperatuur verdampen maar dat komt ook met andere voor- en nadelen.

Vraag me wel af waar de grens ligt op dit forum qua scheikunde.
Persoonlijk denk ik dat het er maar net aan ligt hoe strak de kringspier staat. Zuur base filtratie is een van de meest basale scheikundige processen en mensen zullen altijd blijven verkennen hoe ze deze in de praktijk kunnen toepassen. Bepaalde winkels hebben alle benodigdheden zelfs netjes op een rij staan. Aan de andere kant, het filtratieproces overloopt in veel van scheikundige processen meer dan de helft van de stappen, het is maar net waar de fixatie ligt. Zonder hetzelfde proces hadden we bijvoorbeeld ook nooit het wonder gehad dat gedioniseerd fruitwater of zelfs aromas heet, er valt zogezegd genoeg geld op legale wijze mee te verdienen, heuheuheu.

Op het internationaal DF en Bluelight is er een afgesloten scheikundig deel waar het wordt toegelaten om algemene processen vrij te bespreken, hier zijn ze nog vrij wazig en hebben ze wel bepaalde richtlijnen. Als je een beetje specifiek zoekt kun je het ook wel meer specifiek benoemd zien worden. In wetenschappelijke database is vaak ook verrassend veel te vinden als je een beetje weet weet naar welke termen je moet zoeken. In de bieb van mn opleiding was een net hardcopy boek over 'gabapentanoide synthese' te vinden. :')

Dat gezegd hebbende denk ik dat dit forum relatief minder bereid is de grenzen te rekken, wat zijn goed recht is natuurlijk.
Als iemand dex van levo kan scheiden (vziw erg moeilijk) dan gaat het waarschijnlijk te ver.
Ik zag laatst een wetenschappelijk artikel voorbij komen waarin werd besproken dat er een methode is ontdekt waarbij ze grootschalig goedkoop stereoisomeren kunnen scheiden. Dit zou bijvoorbeeld zeer wenselijk wezen bij de ontwikkeling van medicijn tegen malaria. Wat anders.

Laatst bewerkt:

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Ik heb een zwavelzuur oplossing gemaak van 3 delen water en 1 deel zwavelzuur 96%. Eerst het water in een glas en dan langzaam het zwavelzuur anders is de reactie te heftig. Zwavelzuur is een gevaarlijk goedje.

Met een pipet druppelde ik steeds een klein beetje zwavelzuuroplossing in de dichloormethaan met amfetaminebase. Na 1 druppel zag ik meteen witte wolk ontstaan op het zware dichloormethaan. Helaas kon ik geen pH meten met de plastic pH meter in de dichloormethaan omdat de plastic pH meter dan zou oplossen.
Ik heb teveel zwavelzuuroplossing toegevoegd waardoor het zout verdween.

Mislukt. Volgende keer beter.

Om een beetje proffesioneel over te komen heb ik de dichloormethaan met amfetamine en zwavelzuur gedumpt in het bos. Zo doen die proffesionals uit Brabant het, dus ik ook.

Nee hoor. De troep staat buiten te verdampen in een RvS pannetje.

Amfitamientje Power

Wijs gebruiker
Is het voor een volgende keer een idee om een oplossing van 95% IPA en 5% zwavelzuur96% te maken om het sulfaat in de dichloormethaan te maken?

Steeds een druppeltje IPA met zuur toevoegen aan de dichloormethaan, mengen en daarna meteen het sulfaat uit de dichloormethaan filteren. Druppeltje toevoegen en filteren. Steeds herhalen totdat er geen sulfaat meer ontstaat.

Als ik IPA in plaats van water gebruik om het zwavelzuur te verdunnen lost de amfetaminesulfaat niet op en hoef ik geen water verdampen uit de amfetaminesulfaat. De amfetamine blijft in het filter en de oplosmiddelen verdampen snel.

Kan IPA en zwavelzuur gemixt worden zonder dat er rare dingen gebeuren?

Fenrir

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter
Vraag me wel af waar de grens ligt op dit forum qua scheikunde. Als iemand dex van levo kan scheiden (vziw erg moeilijk) dan gaat het waarschijnlijk te ver...
Persoonlijk denk ik dat het er maar net aan ligt hoe strak de kringspier staat. Zuur base filtratie is een van de meest basale scheikundige processen en mensen zullen altijd blijven verkennen hoe ze deze in de praktijk kunnen toepassen. Bepaalde winkels hebben alle benodigdheden zelfs netjes op een rij staan. Aan de andere kant, het filtratieproces overloopt in veel van scheikundige processen meer dan de helft van de stappen, het is maar net waar de fixatie ligt. Zonder hetzelfde proces hadden we bijvoorbeeld ook nooit het wonder gehad dat gedioniseerd fruitwater of zelfs aromas heet, er valt zogezegd genoeg geld op legale wijze mee te verdienen, heuheuheu.

Op het internationaal DF en Bluelight is er een afgesloten scheikundig deel waar het wordt toegelaten om algemene processen vrij te bespreken, hier zijn ze nog vrij wazig en hebben ze wel bepaalde richtlijnen. Als je een beetje specifiek zoekt kun je het ook wel meer specifiek benoemd zien worden. In wetenschappelijke database is vaak ook verrassend veel te vinden als je een beetje weet weet naar welke termen je moet zoeken. In de bieb van mn opleiding was een net hardcopy boek over 'gabapentanoide synthese' te vinden. :')

Dat gezegd hebbende denk ik dat dit forum relatief minder bereid is de grenzen te rekken, wat zijn goed recht is natuurlijk.
Heel grofweg is dit de scheidingslijn: bewerkingen waarbij de actieve stof niet geëxtraheerd wordt uit grondstoffen en niet fundamenteel veranderd wordt zijn oké. Extractie en productie mogen echter niet expliciet besproken worden.
Daarom dat speed wassen, lemon tek maken, changakruidenmengsels etc. besproken mogen worden, maar "GHB maken 101" of "Zo extraheer je DMT" niet.

Bovenaan