Borrelnoot
Newbie
-
jcp zei:Ik heb er een paar weken geleden ook wat in m'n tuin (en die van een vriend) gezaaid.
De soort die ik bestelde was Papaver Somniferium "lilac single".
Staan al aardig wat kleine sprietjes in de tuin nu!

weedlover zei:maanzaad is idd afkomstig van papaver en daar zal dus idd papaver uit voortkomen
maar om een beetje opbrengst te hebben, heb je wel een heel groot papaverVELD nodig!
grtz
In principe is de opbrengst per plant bij papaver nog helemaal niet zo slecht. Als je de bollen 'melkt' voor pure opium heb je misschien wel veel nodig, maar als je opiumthee maakt gewoon van de zaadbollen dan merk je van 5-10 exemplaren (afhankelijk van het formaat) al best wat geloof ik.weedlover zei:maar om een beetje opbrengst te hebben, heb je wel een heel groot papaverVELD nodig!
ktja zei:jcp zei:Ik heb er een paar weken geleden ook wat in m'n tuin (en die van een vriend) gezaaid.
De soort die ik bestelde was Papaver Somniferium "lilac single".
Staan al aardig wat kleine sprietjes in de tuin nu!
Toevallig bij de smartshop besteld? 10 euro voor 10 gram maanzaad wat in de winkel 50 cent kost.
Bovendien is deze soort papaver ongeschikt voor het winnen van opium, hier heb je Papaver Somniferum Somniferum voor nodig. Dus niet papaver Somniferum Lilac single, de concentratie alkaloiden in die plant is erg laag, daar groeit alleen maanzaad aan![]()
Ondanks het verbod op de handel in opiaten en aanverwanten mag het zaad van de Papaver Somniferum wel vrij verhandeld worden. De reden hiervoor is dat het in tegenstelling tot de plant vrijwel opiaat-vrij is. Het wordt ook wel ‘Lilac single’ genoemd, maar is bij ons bekender onder de naam maanzaad.
Even voor de duidelijkheid, de gewone klaproos (papaver rhoeas) bevat dus geen opium he. Je moet echt de grote papaverplanten hebben. En dan nog één van de twee soorten die je vaak in tuinen ziet staan. De andere soort heet papaver orientalis, google maar eens om de verschillen tussen die twee soorten te herkennen.Borrelnoot zei:De papaver soort die je nodig hebt is de Papaver Somniferum, ookwel bekend als de klaproos (serieus, ik stond hier van te kijken, deze dingen groeien overal bij mij in de buurt!)
Mayan zei:ik zou er persoonlijk als bewust gebruiker eens van proeven, maar zeker niet verder in gaan.

Borrelnoot zei:lolzypop zei:mmaar effe voor de duidelijkheid,
kan je nou gewoon maanzaadjes planten??!![]()
(tja kben niet zo' n tuin expert.)
thx
Naja, ik heb meerdere mensen horen zeggen dat het niet kan maar ook meerdere mensen horen zeggen dat het wel kan. Ook heb ik meerdere artikelen waaronder wikipedia die bevestigen dat het zo is.
Je moet niet de klaproos hebben, dat is papaver rhoas (oid) maar maanzaad komt van de slaapbol aka papaver somniferum somniferum.![]()
Allemaal moeilijk gedoe, maar wat ik heb begrepen van de mensen die maanzaad strooien dat wanneer je maanzaad koopt je het bij een biologische winkel moet doen. In de supermarkt of andere winkel lopen ze met chemicalien ed. te kloten waardoor je maanzaad mogelijk niet uitkomt. Ook schijnt het te zijn dat biologische soorten een hoger opiumgehalte hebben omdat ze niet alleen worden gekweekt om op te eten![]()
Ook toen ik 200g maanzaad kocht vroeg die kerel mij een beetje argwanend of ik er iets bijzonders mee van plan was dus dat bevestigd het allemaal een beetje![]()
Naja, ik heb al een paar handen in de tuin gestrooid dus ik merkt vanzelf of maanzaad werkt. Voor die 4 euro vind ik het 't experiment wel waard, ze komen iig wel uit dus dat is sowieso een pluspunt. Ik laat over een tijd nog wel weten of het gelukt is dan! :P