(Paddo's) Oogsten + te veel vocht

Kwak

Bewuste gebruiker
Hoi,

Ik heb de PES Amazonian Paddo Kweekset Mondo gekocht.

Op de foto zie je dat bij sommige paddenstoelen het hoedje is gescheurd. De paddenstoelen zijn echt nog heel erg klein.
Toch oogsten? Dit word mijn eerste oogst.

Op de tweede foto zie je water. Ik heb dit water voor de zekerheid eruit gehaald leek mij veel.
De volgende keer wel of niet eruit halen?

DankkkIMG_4845.JPGIMG_4843.JPG

Acoustic

Belezen gebruiker
Mij zien ze er wel oogstrijp uit, van zodra het vlies onder het hoedje begint los te laten kun je oogsten.
Die gescheurde hoedjes kan komen door een te hoge temperatuur.
Het water onderaan kan je erin laten, dat zorgt voor een goede luchtvochtigheid.

• Like
Waarderingen: Kwak

Kwak

Bewuste gebruiker
Dank voor je reactie.

Ik heb ze gisteren nacht toch geoogst. Ik wilde niet weer het risico nemen dat ik te laat was met het oogsten.

En dat laagje met water heb ik juist eruit gehaald. Ik wist niet heel zeker of paddenstoelen in een te vochtige ruimte moesten staan.

Enig idee waarom de paddenstoelen zo klein uitvallen?

Ik gebruik een warmtemat met boven op de mat twee deksels (aluminium?) van glazenpotjes.

MDMAutist

Bewuste gebruiker
Ik zou de volgende keer iets eerder oogsten (voordat de hoeden open zijn gescheurd) en dan alles plukken. De meeste paddo's zijn namelijk rijp. Mocht echt de minderheid rijp zijn en de rest nog klein, dan kun je eerst de rijpe paddo's plukken en de dag daarna de rest. Wacht je langer, dan kun je een subflush krijgen. Er komt dan een volgende vlucht aan die niet doorzet. Hiermee verspil je mogelijk een vlucht. Ik zou het water er uit halen. Er zitten veel bacteriën in. Maak de binnenkant van de zak goed schoon met water en zeep. Daarna eventueel met spiritus en als laatste met 70% alcohol. Dit verkleint de kans dat er besmetting vanaf de binnenkant van de zak in het substraat komt, mocht je kweekzalm inzakken. Gooi de volgende keer 1/2 tot 1 glas water onderin de zak. Dit zorgt samen met het vocht in het perliet voor een hoge luchtvochtigheid. Gedemineraliseerd water is het beste, maar hoeft niet. Soak je kit en zet het een nacht in een koude kamer of koelkast. De volgende dag voorzichtig afgieten door alleen een randje van het deksel los te maken en aluminiumfolie om de bodem en randen wikkelen. Dit zorgt dat er geen licht aan de onderkant/zijkanten komt. Hierdoor heb je minder kans op groei aan de onderkant/zijkant. De deksel er pas afhalen als het bakje weer in de zak staat. En natuurlijk afwashandschoenen/latex handschoenen gebruiken die je eerst hebt ontsmet en niet ademen op de kit(mondkapje).
Een warmtematje is niet ideaal. Een warmtematje met thermostaat is iets beter. De luchtvochtigheid in een kitje is ook niet ideaal.
Maar de meeste Cubensis soorten zijn aardig te kweken met een kitje. Zorg dat je kit voldoende licht heeft. Dit hoeft voor zover ik weet geen UV licht te zijn.
Het is weer een heel verhaal geworden 😆 Ik hoop dat je er wat aan hebt.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ik zou de volgende keer iets eerder oogsten (voordat de hoeden open zijn gescheurd) en dan alles plukken. De meeste paddo's zijn namelijk rijp. Mocht echt de minderheid rijp zijn en de rest nog klein, dan kun je eerst de rijpe paddo's plukken en de dag daarna de rest. Wacht je langer, dan kun je een subflush krijgen. Er komt dan een volgende vlucht aan die niet doorzet. Hiermee verspil je mogelijk een vlucht. Ik zou het water er uit halen. Er zitten veel bacteriën in. Maak de binnenkant van de zak goed schoon met water en zeep. Daarna eventueel met spiritus en als laatste met 70% alcohol. Dit verkleint de kans dat er besmetting vanaf de binnenkant van de zak in het substraat komt, mocht je kweekzalm inzakken. Gooi de volgende keer 1/2 tot 1 glas water onderin de zak. Dit zorgt samen met het vocht in het perliet voor een hoge luchtvochtigheid. Gedemineraliseerd water is het beste, maar hoeft niet. Soak je kit en zet het een nacht in een koude kamer of koelkast. De volgende dag voorzichtig afgieten door alleen een randje van het deksel los te maken en aluminiumfolie om de bodem en randen wikkelen. Dit zorgt dat er geen licht aan de onderkant/zijkanten komt. Hierdoor heb je minder kans op groei aan de onderkant/zijkant. De deksel er pas afhalen als het bakje weer in de zak staat. En natuurlijk afwashandschoenen/latex handschoenen gebruiken die je eerst hebt ontsmet en niet ademen op de kit(mondkapje).
Een warmtematje is niet ideaal. Een warmtematje met thermostaat is iets beter. De luchtvochtigheid in een kitje is ook niet ideaal.
Maar de meeste Cubensis soorten zijn aardig te kweken met een kitje. Zorg dat je kit voldoende licht heeft. Dit hoeft voor zover ik weet geen UV licht te zijn.
Het is weer een heel verhaal geworden 😆 Ik hoop dat je er wat aan hebt.
is een bericht van 4 maanden geleden..
verder klopt bovenstaande totaal niet.. als de boel is dichtgegroeid is mycelium robuust.

flush na flush tot de boel is uitgedroogt en geen vruchten meer geeft.. gewoon handen wassen, alcohol, mondkapje enz enz is niet nodig. je kan de cake gewoon voorzichtig aanraken, overtollig water altijd afgieten / opdeppen met stuk keukenrol.

MDMAutist

Bewuste gebruiker
is een bericht van 4 maanden geleden..
verder klopt bovenstaande totaal niet.. als de boel is dichtgegroeid is mycelium robuust.

flush na flush tot de boel is uitgedroogt en geen vruchten meer geeft.. gewoon handen wassen, alcohol, mondkapje enz enz is niet nodig. je kan de cake gewoon voorzichtig aanraken, overtollig water altijd afgieten / opdeppen met stu

Ik snap dat je het overdreven vind. Zelf ervaar ik bij de perliet kits dat ze veel minder sterk/volgroeid zijn als je ze binnen krijgt dan 10 jaar terug. Dit hoor ik ook van andere mensen. Ik hoor veel vaker over besmetting bij de eerste 2 vluchten of dat de kit een lage opbrengst geeft. Misschien heb jij een andere bron of gewoon een schoner huis 🙂

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ik snap dat je het overdreven vind. Zelf ervaar ik bij de perliet kits dat ze veel minder sterk/volgroeid zijn als je ze binnen krijgt dan 10 jaar terug. Dit hoor ik ook van andere mensen. Ik hoor veel vaker over besmetting bij de eerste 2 vluchten of dat de kit een lage opbrengst geeft. Misschien heb jij een andere bron of gewoon een schoner huis 🙂
Ik heb geen ervaring met kant-en-klaar kits.. maar ja, dat zou goed kunnen. Als je de boel open maakt voordat de cake is geconsolideerd, dan gaat het sowieso fout.

Bovenaan