Paddo's groeien scheef!!

HUSTL4R

Newbie
Ik heb een probleem ment men shrooms...ze groeien scheef!
Ik denk dat het normaalste is dat ze naar het licht toe groeien! Ze zijn momenteel al 8cm ofzo maar er zijn er ook nog kleinere die nog niet opengaan! Is het nu de bedoeling dat ik de grote pluk en de kleintjes laat staan tot ze groot zijn of, was dit men eerste "flush"??
Als de hoeden scheef over de rand groeien kan dit dan kwaad voor de sporen die in de hoeden zitten en normaal gezien eruit vallen? Of speelt het ni zoveel rol? Het zijn "Golden teachers"!

KoxBox

Badass junkie
HUSTL4R zei:
Ik denk dat het normaalste is dat ze naar het licht toe groeien! Ze zijn momenteel al 8cm ofzo maar er zijn er ook nog kleinere die nog niet opengaan! Is het nu de bedoeling dat ik de grote pluk en de kleintjes laat staan tot ze groot zijn of, was dit men eerste "flush"??
Als de hoeden scheef over de rand groeien kan dit dan kwaad voor de sporen die in de hoeden zitten en normaal gezien eruit vallen? Of speelt het ni zoveel rol? Het zijn "Golden teachers"!

Zien ze er zo uit?

Zo ja: plukken, zo nee: laten staan en nog wat wachten. En het is niet erg dat ze scheef groeien.

Bijlagen

• paddo.jpg
    paddo.jpg
    14,5 KB · Weergaven: 892

HUSTL4R

Newbie
KoxBox zei:
HUSTL4R zei:

Zien ze er zo uit?

Zo ja: plukken, zo nee: laten staan en nog wat wachten. En het is niet erg dat ze scheef groeien.

ze groeien wel scheef naar beneden met de bovenkant van de hoed naar beneden gericht! Ze zien er nog wel niet zo uit! Wachten tot de hoeden opengaan?

KoxBox

Badass junkie
Ja, de hoedjes moeten minstens zo open staan als op de foto. Het is niet erg hoor dat ze raar groeien. Wat je wel kan doen is je set zo zetten dat het licht er loodrecht op schijnt.

peter pan

Experimenterende gebruiker
scheef groeien ze altijd. Maar je moet er wel op letten dat het vliesje wat onder het hoedje zit niet openspringt. Je moet ze plukken voor dat dat gebeurt. Anders verspreiden de sporen zich over je grow-kit en dit beperkt de verdere groei van je shrooms.

Die op de foto zien er uit alsof dat vliesje wel al open gesprongen is...

KoxBox

Badass junkie
peter pan zei:
scheef groeien ze altijd. Maar je moet er wel op letten dat het vliesje wat onder het hoedje zit niet openspringt. Je moet ze plukken voor dat dat gebeurt. Anders verspreiden de sporen zich over je grow-kit en dit beperkt de verdere groei van je shrooms.

Die op de foto zien er uit alsof dat vliesje wel al open gesprongen is...

Maar neen, wie heeft je dat nu weer wijsgemaakt? Paddenstoelen laten hun sporen maar vallen als de hoedjes helemaal naar boven zijn gekruld (of toch bijna). Niet als ze net hun vliesje lossen.

Vanaf je ziet dat de hoedjes bijna horizontaal (of er voor maakt niet uit maar dan zeker) staan moet je plukken(of er voor maakt niet uit maar dan zeker), een uur later kunnen ze hun sporen al laten vallen.

peter pan

hmm maar dan is het toch verstandig om te plukken als het vliesje strak staat. Dat is dan net voordat het openspringt. Zo voorkom je dat er grote kans is op spoor verlies binnen korte tijd. En aangezien je niet elke moment thuis bent is het handig het zekere voor het onzekere te nemen niet?
Dan zeg ik niks geks toch?

KoxBox

Badass junkie
peter pan zei:
hmm maar dan is het toch verstandig om te plukken als het vliesje strak staat. Dat is dan net voordat het openspringt. Zo voorkom je dat er grote kans is op spoor verlies binnen korte tijd. En aangezien je niet elke moment thuis bent is het handig het zekere voor het onzekere te nemen niet?
Dan zeg ik niks geks toch?

Maar wat je nu zegt is helemaal iets anders dan wat je ervoor zei. :wink:
Zo een vaart loopt het nu ook allemaal weer niet, al je bv. om 10 's morgens ziet dat de vliesjes al redelijk strak staan, zal je waarschijnlijk (hangt natuurlijk van een aantal factoren af) rond een uur of 2-3 kunnen oogsten.

Maar inderdaad als je dat 's morgens ziet dat je bijna gaan openspringen en je weet dat je pas om 6u 's avonds thuis bent, dan kan je ze beter 's morgens al oogsten.

Dan zeg je inderdaad niks geks. :)

peter pan

Ja in mijn eerste post kwam het over alsof direct na het openspringen van het vliesje de sporen vrijkwamen. En ik geloof je wanneer je zegt dat dat niet direct gebeurt.
Mijn ervaring met groeien was inderdaad dat als je dan 's avonds thuis komt er een hoop sporen liggen over je bakje als je ze net te laat geplukt hebt. Vandaar m'n poging tot waarschuwen naar de topic starter :)

Sinds dien pluk ik ze liever net voor het vliesje openspringt. Just to be sure :)

KoxBox

Badass junkie
peter pan zei:
Ja in mijn eerste post kwam het over alsof direct na het openspringen van het vliesje de sporen vrijkwamen. En ik geloof je wanneer je zegt dat dat niet direct gebeurt.
Mijn ervaring met groeien was inderdaad dat als je dan 's avonds thuis komt er een hoop sporen liggen over je bakje als je ze net te laat geplukt hebt. Vandaar m'n poging tot waarschuwen naar de topic starter :)

Sinds dien pluk ik ze liever net voor het vliesje openspringt. Just to be sure :)

Als je vroeger naar de smartshop ging kreeg je ook altijd paddenstoelen met hun vliesje dicht.
Ik denk dat ze misschien iets langer bewaren dan ofzo, er moet alleszins wel een reden voor geweest zijn.
Of misschien was het omdat ze anders niet in het doosje pasten. :mrgreen: Kan ook natuurlijk.

HUSTL4R

Newbie
KoxBox zei:
peter pan zei:

Als je vroeger naar de smartshop ging kreeg je ook altijd paddenstoelen met hun vliesje dicht.
Ik denk dat ze misschien iets langer bewaren dan ofzo, er moet alleszins wel een reden voor geweest zijn.
Of misschien was het omdat ze anders niet in het doosje pasten. :mrgreen: Kan ook natuurlijk.

Okay!! Mor ze groeien een deel ondersteboven dus de sporen gaan moeilijk kunne vallen denk ik :)
Dus de grote mag ik plukken en de rest laten groeien?

HUSTL4R

Newbie
HUSTL4R zei:
KoxBox zei:
peter pan zei:

Okay!! Mor ze groeien een deel ondersteboven dus de sporen gaan moeilijk kunne vallen denk ik :)
Dus de grote mag ik plukken en de rest laten groeien?

Ik heb de grote voorzichtig verwijdert, en de kleintjes laten staan. Er is een beetje groen bruin aan de stelen, kan dit kwaad? En de rest in het bakje laat ik groeien?
Als ik alles heb zou verwijdert hebben, wat gebeurt er dan? Ik verwijder de restjes en begin gewoon opnieuw?

KoxBox

Badass junkie
Waren die grote hun hoedje al open? Dat groen bruin is niets om je zorgen over te maken, de rest laat je inderdaad gewoon nog even groeien tot hun hoedjes opengaan. Hoewel het beter is om alles in één keer te oogsten omdat je anders meer kans hebt op contaminatie. Tenzij er maar bv. een 3tal plukklaar zijn en de rest niet kan je die natuurlijk wel al oogsten.

Als je alles geoogst hebt (zorg zeker dat alle aborts, dus de zeer kleintjes die je niet kan opeten ook verwijderd) begin je inderdaad gewoon opnieuw. Soaken voor 12u en dan terug deksel eraf en in de zak plaatsen, en dit kan je 4-5 keer herhalen.

Ik moet zeggen dat het mij verbaasd hoeveel mijn growbox kan hebben. Ik heb er al met vieze vingers in gezeten, de aborts heb ik gewoon laten zitten en er zit sinds de eerste flush nog een laag water in de zak. En flush 4 komt nu prima op.

HUSTL4R

Newbie
KoxBox zei:
Waren die grote hun hoedje al open? Dat groen bruin is niets om je zorgen over te maken, de rest laat je inderdaad gewoon nog even groeien tot hun hoedjes opengaan. Hoewel het beter is om alles in één keer te oogsten omdat je anders meer kans hebt op contaminatie. Tenzij er maar bv. een 3tal plukklaar zijn en de rest niet kan je die natuurlijk wel al oogsten.

Als je alles geoogst hebt (zorg zeker dat alle aborts, dus de zeer kleintjes die je niet kan opeten ook verwijderd) begin je inderdaad gewoon opnieuw. Soaken voor 12u en dan terug deksel eraf en in de zak plaatsen, en dit kan je 4-5 keer herhalen.

Kheb ze gisterenavond gesoaked, vandaag opengedaan! En er waren nog hele kleine stoeltjes over! dus ik heb ze eraf geschraapt en opnieuw gesoaked? Kan dit kwaad?

KoxBox

Badass junkie
HUSTL4R zei:
KoxBox zei:

Kheb ze gisterenavond gesoaked, vandaag opengedaan! En er waren nog hele kleine stoeltjes over! dus ik heb ze eraf geschraapt en opnieuw gesoaked? Kan dit kwaad?

Oewww, niet doen! Ga maar vlug dat water afgieten en je bak in de zak plaatsen!

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
KoxBox zei:

En doen he!

Die 2e keer soaken is absoluut overbodig. Je soaked alleen om het substraat weer vochtig te krijgen.

KoxBox

Badass junkie
PepTalk zei:
KoxBox zei:

En doen he!

Die 2e keer soaken is absoluut overbodig. Je soaked alleen om het substraat weer vochtig te krijgen.

Dat en ik denk dat je anders het substraat veel te rap uitput, of gewoon verzuipt. :P

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik denk eerder verstikken.
Wanneer er water instaat, kan het mycelium geen zuurstof opnemen ( wat ze wel gebruikt in geringe hoeveelheden lijkt me?)

Die 12 uur normale soaking overleeft het wel. Langer misschien ook, maar misschien ook niet.

KoxBox

Badass junkie
PepTalk zei:
Die 12 uur normale soaking overleeft het wel. Langer misschien ook, maar misschien ook niet.

Ik zie die 12u meer als een richtlijn, ik denk niet dat je je daar zo strikt moet aan houden.
Mijn sets hebben wel al eens 15u gesoaked of maar 9u, enz. Maar 24u lijkt mij inderdaad een beetje teveel van het goede..

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
I undersnap you:)

Persoonlijk denk ik dat enkele uren soaken al voldoende moet zijn.
Er word na 4/5 uur denk ik echt niet nog meer water opgenomen.

Ik mis echter het geld om hiermee te experimenteren en de ervaring om dit te kunnen bekrachtigen.

KoxBox

Badass junkie
PepTalk zei:
I undersnap you:)

Persoonlijk denk ik dat enkele uren soaken al voldoende moet zijn.
Er word na 4/5 uur denk ik echt niet nog meer water opgenomen.

Ik mis echter het geld om hiermee te experimenteren en de ervaring om dit te kunnen bekrachtigen.

Wat ik wel al vaak heb gelezen/gehoord, is dat je alleen de eerste keer 12u moet soaken. Om hem te "activeren".
Na dat hij flushes heeft gegeven zou naar het schijnt zoals jij zegt 4/5u voldoende moeten zijn.
Maar ik heb hier zelf ook geen ervaring mee, maar ik denk wel dat het mogelijk moet zijn.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Soms word de 1e keer wel 24 uur aanbevolen.

Ach ja, gewoon doen wat er in je handleiding staat. Kun je als het niet lukt altijd terug waar je hem gekocht hebt. Ik kreeg gewoon een nieuwe:)

4 maanden nadat ik hem gekocht had, zonder bon, zonder bewijs.

KoxBox

Badass junkie
PepTalk zei:
Soms word de 1e keer wel 24 uur aanbevolen.

Ach ja, gewoon doen wat er in je handleiding staat. Kun je als het niet lukt altijd terug waar je hem gekocht hebt. Ik kreeg gewoon een nieuwe:)

4 maanden nadat ik hem gekocht had, zonder bon, zonder bewijs.

Same here! Ik was ook verbaasd, maarja Azarius staat natuurlijk wel voor kwaliteit en service natuurlijk! :hearteyes:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Had hem bij de high life in Goes:)

Van Azarius verbaasd het me toch ook wel hoor.
Maar idd erg goede service! Toch merk je daarin het verschil met de echte commerciële wereld.

KoxBox

Badass junkie
PepTalk zei:

Maar idd erg goede service! Toch merk je daarin het verschil met de echte commerciële wereld.

Inderdaad, in een gewone shop is het persoonlijk contact en weten ze wie je bent. Via internet weten ze niets van je, ik kon evengoed een mail gestuurd hebben met daarin: mijn set werkt 4weken na aankomst. (wat ik ook gedaan heb) Maar dan met de bedoeling om gewoon nog een set te krijgen, ze hebben geluk dat ik niet zo een rot persoon ben dan... :P
Ze hebben zelf voorgesteld om een nieuwe te sturen, ik heb er zelf niet moeten naar vragen!

Zo een blindelings vertrouwen vind ik echt ongelooflijk.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Jou set werkte NIET 4 weken na soaking lijkt me dan?:P

Bij mij ging het hetzelfde, ik wilde bij de shop gewoon aangeven dat hij het niet deed.
Na wat geregel heen en weer kreeg ik een nieuwe. Met diepe verontschuldigingen erbij.

De nieuwe staat nu toch ook al wel een dag of 10, nog steeds zonder resultaat :(
Ik heb misschien groene vingers, witte duidelijk niet.

HUSTL4R

Newbie
KoxBox zei:
PepTalk zei:

Inderdaad, in een gewone shop is het persoonlijk contact en weten ze wie je bent. Via internet weten ze niets van je, ik kon evengoed een mail gestuurd hebben met daarin: mijn set werkt 4weken na aankomst. (wat ik ook gedaan heb) Maar dan met de bedoeling om gewoon nog een set te krijgen, ze hebben geluk dat ik niet zo een rot persoon ben dan... :P
Ze hebben zelf voorgesteld om een nieuwe te sturen, ik heb er zelf niet moeten naar vragen!

Er stond in de gebruiksaanwijzing dat ik na de eerste oogst stap 4 opnieuw moest doen...soaken!
Ik heb het eruit gehaald en in de zak gezet...de stukken die ik eraf heb gehaald waar de voet van de shrooms stonden ziet groen??? En de rest wit?
Is dat goed of gewoon weg gooien...tis maar dat ik niemand van de grond wil schrapen moesten we een stoelendans doen :tearsofjoy:

KoxBox

Badass junkie
Het wit is het mycelium (waar de paddo's uitkomen) dus gewoon laten staan, zeker niet weggooien! Zou zonde zijn.

Je zal het wel merken als het schimmel is, het stinkt en het is harig.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
HUSTL4R zei:
KoxBox zei:
PepTalk zei:

Er stond in de gebruiksaanwijzing dat ik na de eerste oogst stap 4 opnieuw moest doen...soaken!
Ik heb het eruit gehaald en in de zak gezet...de stukken die ik eraf heb gehaald waar de voet van de shrooms stonden ziet groen??? En de rest wit?
Is dat goed of gewoon weg gooien...tis maar dat ik niemand van de grond wil schrapen moesten we een stoelendans doen :tearsofjoy:

Klopt, dat moet je ook doen.
Maar niet dubbel ( 2 keer 12 uur).

Je had die kleine paddestoeltjes moeten verwijderen VOOR het opnieuw soaken.
Als je dit niet had gezien(1), of dat ze in die tijd van het soaken waren gegroeit(2) dan had je ze kunnen verwijderen(1) of kunnen laten staan(2) maar in beide gevallen niet opnieuw hoeven soaken.

Dat die overgebleven ''stronken'' groenig worden is redelijk normaal. ( of bedoel je alleen verkleuring van de oogst? Want dan is het echt gewoon normaal.
Dit komt door de stoffen in de paddenstoel waar je van gaat trippen.

Als het wel op de restjes in de bak is, dat komt omdat je de paddenstoelen dan niet helemaal of niet juist geoogst hebt. Ik zou dan aanraden het gewoon te laten staan.

KoxBox

Badass junkie
Je moet je paddenstoelen altijd met een draaiende beweging voorzichtig losmaken, dan zou er niets meer mogen overblijven op de bodem.

HUSTL4R

Newbie
KoxBox zei:
Je moet je paddenstoelen altijd met een draaiende beweging voorzichtig losmaken, dan zou er niets meer mogen overblijven op de bodem.
Ze waren groot en in een trosjes en heb geprobeerd met een draaiende beweging maar het lukte niet echt! Maar het meeste is weg!
De hoeveelheid hoe kan je dat het beste verdelen? In "natte" porties, of in droge en hoeveel?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
HUSTL4R zei:
KoxBox zei:
Ze waren groot en in een trosjes en heb geprobeerd met een draaiende beweging maar het lukte niet echt! Maar het meeste is weg!
De hoeveelheid hoe kan je dat het beste verdelen? In "natte" porties, of in droge en hoeveel?

www.google.nl

Komop man, vragen zoals dosis kun je echt heel erg makkelijk vinden.

Of je het nat of droog verdeeld ligt maar net aan de weegschaal die je hebt.
Ik zou bij een niet nauwkeurige weegschaal de porties nat verdelen.

KoxBox

Badass junkie
HUSTL4R zei:

Als je een goede weegschaal hebt kan je ze droog verdelen, zo niet nat.
Ik zou beginnen met 2g droog (dus 20g nat), omdat zelfkweek op de één of andere manier sterker zijn dan die vroeger in de shop.
En het is altijd verstandig om je oogst eerst te verkennen, de ene oogst kan al wat potenter zijn dan de ander. Als je met 2g begint zou het wel goed moeten gaan, als het te mild is kan je de volgende keer altijd wat meer nemen.

Edit: Heb je al veel trip ervaring?

HUSTL4R

Newbie
KoxBox zei:
HUSTL4R zei:

Ik zou beginnen met 2g droog (dus 20g nat), omdat zelfkweek op de één of andere manier sterker zijn dan die vroeger in de shop.
En het is altijd verstandig om je oogst eerst te verkennen, de ene oogst kan al wat potenter zijn dan de ander. Als je met 2g begint zou het wel goed moeten gaan, als het te mild is kan je de volgende keer altijd wat meer nemen.

Ik heb wel ervaring met het trippen, flashen enz...
Mor ben er al lang mee gestopt!! Ik wou het gewoon is kweken om die ervaring te hebben gehad! Het is voor vrienden van mij die er veel ervaring mee hebben mor niet met "verse".
Ik vraag het liever omdak weet dat het geen "kinderspel" is en weet ook de risico's. Ik wil niemand een "bad trip" geven omdat ik zo dom ben geweest om teveel mee te geven ofzo! Ik weet dat er veel op internet over staat, mor dit forum dient echt voor zo'n vragen dus ik stel ze liever zo! Ik heb een 56Gr natte liggen nu... dus dat is een 5,6 droog?
Ik ge ervan uit dat de natte minder hard zijn dan droog? En dat je ze droog lang kan bewaren!
Ik vind het leuk om te zien hoe men vrienden het nuttigen en ik ben de nuchtere erbij! Je weet nooit eh!

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
HUSTL4R zei:
KoxBox zei:
HUSTL4R zei:

Ik heb wel ervaring met het trippen, flashen enz...
Mor ben er al lang mee gestopt!! Ik wou het gewoon is kweken om die ervaring te hebben gehad! Het is voor vrienden van mij die er veel ervaring mee hebben mor niet met "verse".
Ik vraag het liever omdak weet dat het geen "kinderspel" is en weet ook de risico's. Ik wil niemand een "bad trip" geven omdat ik zo dom ben geweest om teveel mee te geven ofzo! Ik weet dat er veel op internet over staat, mor dit forum dient echt voor zo'n vragen dus ik stel ze liever zo! Ik heb een 56Gr natte liggen nu... dus dat is een 5,6 droog?
Ik ge ervan uit dat de natte minder hard zijn dan droog? En dat je ze droog lang kan bewaren!
Ik vind het leuk om te zien hoe men vrienden het nuttigen en ik ben de nuchtere erbij! Je weet nooit eh!

Dat word ongeveer 5,6 droog dan ja.
Wat je met harder bedoelt begrijp ik niet zo goed, bedoel je hard in de zin van structuur of in de zin van het effect?

Structuur: Een droge paddenstoel is harder ja.
Effect: Op beide vormen zal je even hard trippen. ( mits je dezelfde dosis neemt natuurlijk)

Bovenaan