Oxycodon

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Een paar vragen over Oxycodon 5mg (normale afgifte - niet gereguleerd). De oxy gebruikt als pijnstiller ivm. een heftig ontstoken en opgezwollen testikel. De verstandige paracetamol/ibuprofen-combi werkt onvoldoende.
  • Na twee nachten heb ik de idee dat de oxy (bedoeld als pijnstiller) het effect van zolpidem (sederend) tegenwerkt. Kan dat logisch kloppen ?
    If so, dan heb ik voor een domme combinatie gekozen.

• Na hoe veel dagen opeenvolgend oxy gebruik kan ik in de problemen komen ?
    Voor komende nacht ga ik het niet nemen, omdat ik bang ben dat het mij wakker houdt (zoals de voorbije nacht) EN omdat ik voor de volgende werkdag ook iets moet bedenken.
    Als vervangende pijnstiller heb ik nog diclofenak 50 mg (gewoon) en 75 mg (retard) liggen.

• Maar morgen/vrijdag moet ik wat fysieke arbeid doen (beloofd aan en vriend) en daarvoor een eindje fietsen. Dacht om juist dan voor vertrek nog wel een een oxy te gebruiken. Slimme of domme gedachte?
    Mogelijk handiger het overgebleven pilletje diclofenac nemen ?
PS. Ik zoek hier geen artsenadvies maar puur feedback van mensen met gebruikerservaring met oxy evt. in combi met zolpidem.
De HA weet dat paracetamol/ibu niet voldoende is maar heeft geen potentere pijnstilling aangerijkt. Het antibioticum zou binnen enkele dagen voor verlichting moeten zorgen.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Na twee nachten heb ik de idee dat de oxy (bedoeld als pijnstiller) het effect van zolpidem (sederend) tegenwerkt. Kan dat logisch kloppen ?
If so, dan heb ik voor een domme combinatie gekozen.

Misschien dat er sprake is van kruistolerantie? Dit lijkt me echter sterk, aangezien zolpidem een GABA-agonist is en oxycodon zich bindt o.a. aan de μ-opioïde receptor en verder geen invloed heeft op GABA, volgens mij. Dit is wat Wikipedia zegt over kruistolerantie tussen stoffen die niet onder dezelfde groep geclassificeerd worden:

"Sometimes cross-tolerance occurs between two drugs that do not share mechanisms of action or classification. For example, in rats some amphetamine-like stimulants have been shown to exhibit cross-tolerance with caffeine, though this effect was not observed with amphetamine itself. It is likely that this mechanism of cross-tolerance involves the dopamine receptor D1.[4] Amphetamines also have cross-tolerance with pseudoephedrine, as pseudoephedrine can block dopamine uptake in the same manner that amphetamines do, but less potently.[5]

Alcohol is another substance that often cross-tolerates with other drugs. Findings of cross-tolerance with nicotine in animal models suggest that it is also possible in humans, and may explain why the two drugs are often used together.[6] Numerous studies have also suggested the possibility of cross-tolerance between alcohol and cannabis.[7]

Cigarette smoking produces increased metabolic tolerance to caffeine due to upregulation of the CYP1A enzyme family (see aryl hydrocarbon receptor).
"

Kan misschien wel het geval zijn dus, maar dan vind ik het gek dat ik nog nooit gelezen of gehoord heb over dat je oxycodon niet met zolpidem moet combineren, omdat ze elkaars werking zouden remmen. Je zou eerder synergie verwachten.

Na hoe veel dagen opeenvolgend oxy gebruik kan ik in de problemen komen ?
Voor komende nacht ga ik het niet nemen, omdat ik bang ben dat het mij wakker houdt (zoals de voorbije nacht) EN omdat ik voor de volgende werkdag ook iets moet bedenken.
Als vervangende pijnstiller heb ik nog diclofenak 50 mg (gewoon) en 75 mg (retard) liggen.

Ik heb in één maand tijd 30 pillen 5mg snelwerkend, 30 pillen 10mg snelwerkend en 30 pillen 10mg langwerkend opgemaakt en ik heb hier helemaal niets aan overgehouden qua fysieke klachten. Hele grote maar: het is zeer waarschijnlijk dat ik er niets van merkte, omdat ik nadat alles op was gewoon overstapte op andere dingen, waaronder GHB. Dit was in een periode van 5 maanden dat ik ketamine, oxycodon, mitragynine, GHB, (dex)amfetamine en dan ook nog eens voorgeschreven medicatie daarnaast allemaal door elkaar gebruikte, dus op basis van mijn ervaring met oxycodon kan ik je niet echt iets betrouwbaars vertellen. Wat ik je wel kan zeggen is dat ik nooit over de 40mg (in één keer ingenomen) heen ging en heel vaak ook überhaupt niets meer voelde van de oxycodon, omdat je echt waanzinnig snel tolerantie opbouwt. Als ik dit merkte aan mezelf dan nam ik een pauze van 2 of 3 dagen en begon dan weer. Dezelfde high als de eerste keer heb ik nooit meer gehad. Zodra je je dosis blijft verhogen om dezelfde high te behalen kan het al heel snel heel gevaarlijk worden, maar persoonlijk denk ik niet dat dagen na elkaar oxycodon gebruiken veel kwaad kan, mits je niet in een korte tijd je dosis heel erg blijft ophogen om dezelfde high te blijven voelen, want dat is hoe je lichaam er afhankelijk van raakt en je dus heftige afkickverschijnselen kan krijgen.

Dus even voor de duidelijkheid: ga niet zoveel gebruiken als dat ik deed, want ik denk dat ik er echt gewoon geluk mee gehad heb door polygebruik.

Maar morgen/vrijdag moet ik wat fysieke arbeid doen (beloofd aan en vriend) en daarvoor een eindje fietsen. Dacht om juist dan voor vertrek nog wel een een oxy te gebruiken. Slimme of domme gedachte?
Mogelijk handiger het overgebleven pilletje diclofenac nemen ?

Voor welk doeleind, recreatief gebruik? Zo ja, hoeveel ben je dan van plan te nemen? Want als je dusdanig veel neemt dat er een groot risico ontstaat op een verkeersongeluk, dan lijkt mij dat heel onverantwoord. Ik kan me geen antwoord bedenken hierop dat neer zou komen op dat dit een slim idee is. Het is nooit een slim idee om onder invloed deel te nemen aan het verkeer.

Laatst bewerkt:

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
@Zweevteev , bedankt voor jouw reactie.
Er zit niks recreatiefs aan mijn ( voorgenomen) gebruik.
Doel is zorgen dat ik een gedane toezegging nakom zonder dat pijn er een stokje voor steekt. Dus het blijft bij opnieuw 5 mg oxycodon.
Moet nog wel even goed nadenken over verkeersveiligheid. Niet aan gedacht. In Amsterdam dwars door centrum rijd je bij even minder goed opletten zo tegen een toerist aan.

Kruistolerantie klinkt tegelijk interessant en ongrijpbaar. Daarbij speelt ook nog mijn brute antibioticum.

inner_search

Badass junkie
@Zweevteev , bedankt voor jouw reactie.
Er zit niks recreatiefs aan mijn ( voorgenomen) gebruik.
Doel is zorgen dat ik een gedane toezegging nakom zonder dat pijn er een stokje voor steekt. Dus het blijft bij opnieuw 5 mg oxycodon.
Moet nog wel even goed nadenken over verkeersveiligheid. Niet aan gedacht. In Amsterdam dwars door centrum rijd je bij even minder goed opletten zo tegen een toerist aan.

Kruistolerantie klinkt tegelijk interessant en ongrijpbaar. Daarbij speelt ook nog mijn brute antibioticum.
Denk dat ja al geen voortuig mag besturen men een opiaat in je systeem (?).

neem je ook probiatica na je antibiotica ?.
Zo niet raad ik je bacteri17 aan 1 week na het einde van je kuur om je goede bacteriën en gutt op orde te stellen.

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Klopt en er zijn grenswaardes daarvoor, waar je snel boven zit. Geldt ook op de fiets (mijn vervoermiddel of choice). Met voor allerlei categorieën substanties weer een eigen grenswaarde.

Puur juridisch zal ik morgen niet met oxy mogen fietsen, ook al is het maar 5 mg. Maar gek genoeg heb ik er geen enkel probleem mee om na een feestje terug naar huis te fietsen. Waarbij ik weet dat ik nog duidelijk onder invloed ben. Duidelijk geen engel .... ben ik.

Ik blijk meer diclofenac in de retard versie te hebben dan ik dacht, dus de oxy blijft wat vannacht en morgen betreft ongebruikt en miskend in de doordrukstrip zitten. ( misschien toch een keertje recreatief proberen ? )

Wel weer het een en ander geleerd ondertussen. Bedankt DF !

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ik meen recent gelezen te hebben dat dat na 2 weken wel mag als je zelf niet het idee hebt dat het medicijngebruik je focus dusdanig belemmert dat je een gevaar zal vormen voor anderen die deelnemen aan het verkeer. Dit ging echter over een benzodiazepine, maar ik gok dat iets gelijkaardigs ook wel over andere sedenerende middelen vermeld zal worden in de bijsluiter die mensen krijgen.

Laatst bewerkt:

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Die twee weken heb ik ook gezien voor oxy,, onder meer op https://www.apotheek.nl/medicijnen/...jden-alcohol-drinken-en-alles-eten-of-drinken .
De eigen beoordeling is vrijwel altijd scheef in de richting van "ik kan dat wel, natuurlijk !" Hoe meer onder invloed hoe overmoediger aanvankelijk.
En wat voor de strafwet mag, kan best toch een verzekeringsprobleem opleveren.

Nuttiger informatie voor dit topic is dat (in ieder geval in mijn geval) diclofenac voor pijnbestrijding veel beter en stabieler werkte dan oxy.
En dan heb ik het niet over de vrij verkrijgbare K versie maar de uitsluitend onder recept verkrijgbare hoger gedoseerde Na versie.
Ik gebruikte uit de oude doos Diclofenac Na 75 mg retard, effectief als een tierelier. (dungedrukt ivm. harm reduction: oude doos want "niet gebruiken na maart 2013", blijkt werking echter niet verloren te hebben)

Kitty Katt

Wijs gebruiker
Je mag oxycodon nemen, en 1 zolpidem.
ONDER TOEZICHT.
GEEN DRANK. GEEN JOINTJ3
Het is aan jouw lijf aan te voelen of je slomer bent, alles kan.
En even niet meteen gaan autorijden. Even weten wat je voelt.