Overbrugging van abrupt stoppen diazepam

Timdiazepam

Newbie
Beste allen,

Sinds tien jaar gebruik ik volgens voorschrift 20 mg diazepam. Voor alcohol remissie, depressie en als spierverslapper. Er zijn perioden dat de spanning te hoog is en dat ik het voorschrift overschrijd waardoor ik aan het eind van de maand in de problemen kom door een tekort.
Heeft iemand ervaring hoe deze dagen zonder voer voor de GABA receptoren oa te overbruggen? Ik sta stijf van de paniek en spanning. Hartelijke groet uit Leeuwarden, Tim

MDMAutist

Bewuste gebruiker
Mijn ervaring is, hoe meer middelen je gebruikt tegen paniek en spanning, hoe sterker dit wordt als je deze middelen niet neemt. Je creëert een soort verslaving/vicieuze cirkel. Je eigen vermogen om om te gaan met dingen neemt af en je wordt steeds zwakker. Ik raad je aan om te gaan Boksen/Kickboksen. Er zijn in jouw omgeving vast wel coaches die dit afgestemd op jouw klachten geven. Het kan je fysiek en mentaal veel sterke i.p.v. zwakker maken. Je hoeft niet perse tegen andere te Boksen/Kickboksen als je dat (nog) niet wil, mocht je niet individueel maar in een groep gaan.
Een andere sport kan ook heel goed werken om je uit die modus te halen. Het zal verslavend gaan werken. Elke keer als je niet weet wat je met jezelf aan moet zul je gaan sporten :) Het is coping die je sterker maakt 😉
Je kunt evt Wietolie(THC/CBD combi) proberen. Of als je eigenwijs bent en jezelf toch wilt verdoven, drink dan een paar keer per week de rode variant van het verslavende middel Kratom. Doe dit te veel/vaak en je hebt er nog meer paniek en spanning bij.
Een microdosering van een lichte paddo (200/300 me B+ bijv) kan ook helpen. Maar als je teveel neemt kun je ook knetter para worden.
Tegen spierspanningen heb ik veel geprobeerd. Valium werkte bij mij voor een korte periode. Maar de dosering moest door gewenning heel snel omhoog 😐 Niet te doen dus. Wietolie hielp bij mij niet. Blowen op 1 of andere manier wel. Maar ik word daar snel para van. Kratom hielp bij mij ook, maar niet in de mate als Valium dat doet en maar voor 4/6 uur. Mogelijk vanwege de veel kortere halfwaarde tijd.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Beste allen,

Sinds tien jaar gebruik ik volgens voorschrift 20 mg diazepam. Voor alcohol remissie, depressie en als spierverslapper. Er zijn perioden dat de spanning te hoog is en dat ik het voorschrift overschrijd waardoor ik aan het eind van de maand in de problemen kom door een tekort.
Heeft iemand ervaring hoe deze dagen zonder voer voor de GABA receptoren oa te overbruggen? Ik sta stijf van de paniek en spanning. Hartelijke groet uit Leeuwarden, Tim

Ja als je op een dag 2 milligram minder neemt dan normaal, dan kun je je al flink onrustig voelen, met veel emotionele schommelingen, hoofdpijn, en zweten. Als je nog minder neemt dan kun je ook last krijgen van een hoge bloeddruk, slaapproblemen, spierpijn, en echt een hele waslijst aan klachten.

Vanwege de lange werkingsduur van diazepam duurt het drie dagen voordat zulke bijwerkingen op hun piek zijn. Dus je zou daarmee kunnen spelen, als in dat je een avond geen diazepam neemt, dan niet kunt slapen, en zo een dag overbrugt om 20 milligram te besparen.

Maar je gaat sowieso last krijgen van vervelende bijwerkingen als je ineens minder neemt. Want je bent lichamelijk afhankelijk en benzo's zijn wat dat betreft echt nasty.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Voor de volgende keer een pro-tip: het is dus beter om stiekem een tijdje 2 milligram per dag minder te slikken zodat je na 10 weken een extra stash hebt van 20 milligram.

Ik bedoel, het is natuurlijk beter om helemaal niet ineens veel diazepam te nemen, want bij schommelende doseringen krijg je heel snel last van vervelende bijwerkingen. Zeker in jouw geval is dat risicovol omdat je dan kunt terugvallen in je alcoholverslaving. En dan ben je nog verder van huis.

Maar als je toch je medicijnen gaat misbruiken, dan liever slim :wink:

_shikantaza

Badass junkie
Er zijn al veel goede dingen gezegd maar bespreek het gewoon met de arts die ze voorschrijft. Dat er onenigheid is moet niet ten koste van jouw welzijn gaan.

Maargoed, benzo’s zijn geen langetermijn optie. Je krijgt gewenning en de bijwerkingen worden steeds aanweziger als je dan de dosis ophoogt.

En het kan voorkomen dat je paradoxale effecten krijgt na lang gebruik.

ik wil je niet bang maken maar afbouwen is op de lange termijn echt wel beter dan doorgebruiken.

Laatst bewerkt:

Timdiazepam

Newbie
Hoi, bedankt voor je tips en reacties. Ik gebruik vanaf 2013 idd benzodiazepinen. Begonnen met lichte doseringen Alprazolam, Lorazepam, en een verhoging naar 40 mg Diazepam. Terwijl benzo’s eigenlijk maar voor een paar weken moeten en mogen worden voorgeschreven. Ik ben er ontzettend afhankelijk van geworden. Al het herkenbare manipulatieve verslavingsgedrag (terwijl ik zelf in de psychiatrie werk), is op mij van toepassing. Bij een normale dosering nu, functioneer ik juist heel goed, drink geen alcohol (meer), en vanwege 24/7 spierspanning en een trillend lichaam werkt het erg goed. Echter, als ik geen medicatie meer in huis heb kan ik het een dag en avond volhouden. Daarna, met alle tools om mezelf af te leiden, word ik hevig angstig, paniekerig, heel veel emotie of juist vlak, met wanen en confabuleren, tot aan psychotische trekjes aan toe. Ik compenseer dan alle mogelijke manieren om dit te onderdrukken. Geen die hard hard drugs trouwens. Het is vreselijk. Op die momenten zit ook niemand op mij te wachten waar ik mijn verhaal kwijt kan en het is de nacht werkelijk overleven. Ik heb er professionele hulp bij, alleen 24/7 is er simpelweg geen bereikbaarheidsdienst, dan sta je er alleen voor. Wil zo graag van alle rommel af, en hunker tevens naar adresjes (huisarts e.a. hebben mij allang in de gaten) waar ik benzo’s kan halen. Ik hou van helt leven, alleen met deze afhankelijkheid is het overleven.
Anyways bedankt voor de reacties.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Echter, als ik geen medicatie meer in huis heb kan ik het een dag en avond volhouden. Daarna, met alle tools om mezelf af te leiden, word ik hevig angstig, paniekerig, heel veel emotie of juist vlak, met wanen en confabuleren, tot aan psychotische trekjes aan toe. Ik compenseer dan alle mogelijke manieren om dit te onderdrukken.
Ja dat kunnen allemaal ontwenningsverschijnselen zijn die samenhangen met lichamelijke afhankelijkheid benzo's.

Als je langzaam afbouwt dan kun je zulke bijwerkingen tot een minimum beperken. Als je bijvoorbeeld 1 keer in de week 2 milligram omlaag gaat in dosis, dan voel je je misschien wel wat onrustig, maar is best te handelen. Dan heb je met name op de derde dag daarna even last van bijwerkingen, en de dagen erna om weer even te wennen.

Het kan best veel schelen als je geen benzo's meer nodig hebt. Daar word je lichamelijk echt veel rustiger van, kan je beter slapen, zijn je emoties stabieler, onthoud je dingen beter, heb je minder last van stijve spieren.

Maar om ervan af te komen is wel een flinke kluif.

Timdiazepam

Newbie
Benzo's zijn zo hard dat je aan de ontwenning dood kunt gaan. Hoezo ontkenning? Zorg dat je er van af komt kerel.
Dankjewel voor je reactie: idd, dit is deel van de angst. En dat terwijl het in de jaren 70 en 80 ruimschoots als zijnde ‘partydrug’ en makkelijk werd voorgeschreven door de artsen. Nu is dit beleid volledig aangescherpt. Het wordt een lastig traject met als doel totale abstinentie

Manu76

Badass junkie
Dankjewel voor je reactie: idd, dit is deel van de angst. En dat terwijl het in de jaren 70 en 80 ruimschoots als zijnde ‘partydrug’ en makkelijk werd voorgeschreven door de artsen. Nu is dit beleid volledig aangescherpt. Het wordt een lastig traject met als doel totale abstinentie
Geen haast hebben en heel langzaam afbouwen.. probleem is dat de taperstrips niet voorgeschreven worden en dat artsen het niet begrijpen.. begin maar eens met dagelijkse dosis niet te overschrijden..
Maar telkens kleine stapjes en desnoods telkens lange weekeindes zodra je weer een paar mg minder neemt.

mrorange

Bewuste gebruiker
Wellicht heb je iets aan kratom, maar dat is ook verslavend, dus dan zit je weer met een middel om van af te kicken. Ik zou gewoon in overleg met je arts een ruim afbouwschema doen. 6 tot 12 weken afhankelijk van hoe je reageert door steeds iets minder te nemen. En daarna een geschikt antidepressivum vinden en de eventueel onderliggende problematiek aanpakken. Als je het puur voor alcohol remissie gebruikt, waarom ga je dan niet onder toezicht bv antabus nemen? Benzos zijn alleen voor korte duur en is niet geschikt als antidepressivum. Het werkt wel maar alleen voor de korte termijn. Dus ik zou gewoon even doorbijten en afbouwen, want het is echt troep: check mijn benzo verslaving uit een ander topic:

Ik heb een benzo verslaving. Ik slikte 150 mg diazepam per dag, 1,5 jaar lang. (15 tabletten van 10 mg) Ik heb me op laten nemen in een kliniek, daar werd direct 2/3 geschrapt en ik ben echt door een hel gegaan. De afkick valt onder hetzelfde kopje als morfine/heroine. Gelukkig wel korter. Maar 7 dagen liggen halicuneren, versteend als een zombie in mijn eigen lichaam, overgeven, niet meer kunnen eten, niet geslapen.... verschrikkelijk, ik wilde wel onder de stenen kruipen van de ellende. Gelukkig duurt de afkick wat korter dan een opiaat. Na 72 uur begon ik me langzaam beter te voelen. Maar ik moest wel stoppen met afbouwen van de arts omdat het zo slecht ging. Ik ben nu stabiel op 3x 10 mg diazepam. Daar moet ik een aantal maanden op doorgaan en dan ga ik terug de kliniek in om verder af te bouwen. Het is aan de ene kant een prima middel tegen insults en het neemt de afkickverschijnselen specifiek voor alcohol vrijwel helemaal weg, maar het is extreem verslavend en je bouwt binnen no time tolerantie op. Daarnaast krijg je last van amnesie (alle herinneringen worden vaag en je kan ze nog moeilijk in de juiste tijdlijn plaatsen, je wordt vlakker in je emoties, waardoor je eerder geneigd bent om onverantwoorde dingen te doen, noem maar op. Het is vaak echt zeer onderschat, maar het is een hele zware drug.

Laatst bewerkt:
Bovenaan