Opvoeden van kinderen

Gaya

Newbie
Bij liefde, sex en relaties hoort natuurlijk ook het opvoeden van kinderen, want er worden uit langdurige relaties soms kinderen geboren.

Maar eerst even voorstellen: Mijn naam is Gaya en ik ben moeder van drie kinderen, een dochter van 20 en 2 zonen van 18 en 11 jaar. Ik woon samen met een ex-druggebruiker en ben hem zeer dankbaar want door zijn inbreng in mijn gezin is géén van mijn kinderen gaan expirimenteren met drugs. We hebben nooit moeilijk gedaan als de kinderen met vragen kwamen en ik het bestaan van drugs nooit verborgen gehouden, dat vond ik zelf dé beste manier omdat verboden zaken zoals drug erg aantrekkelijk zijn en blijven.

Nu zullen jullie je misschien afvragen waarom ik dan in het forum verschijn, nou dat zit zo. Mijn jongste zoon speelde nog wel eens bij een gezin verder op bij ons in de straat, op een bepaalde avond kwam hij thuis en zijn gedrag was anders als anders. Tijdens het eten was het niet aan te slepen, hij had een werkelijke vreet kick. Nu bleek bij navraag dat de vrouw des huizes die dag in zijn bijzijn *en dat van hun dochter van 7 jaar* 3 joints gerookt had. Ik heb nooit geweten dat de rook van een joint zoveel invloed op jonge kinderen kon hebben.

Na nog verder navraag bij artsen en nieuws berichten is gebleken dat 1 joint gelijk staat aan 15 normale sigaretten, dus mijn zoon heeft maar liefst die dag 45 sigaretten naar binnen gewerkt via de "afval"rook van die 3 joints.( http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=961 ) Ik ben hier erg van geschrokken en mijn zoon mag dus niet meer bij deze mensen spelen omdat het gebruik niet meer stopt in het bijzijn van kinderen.

Ook het gebruik in een kamertje apart schijnt niet voldoende te zijn om de kinderen te vrijwaren van de "afval"rook van een joint!

Wat zouden jullie doen ? Als jij of je partner zwanger raakt, gewoon doorgaan met gebruik of stoppen omdat je weet hoeveel schade drugs geven aan je ongeboren kind?
Lees dit even door vóór je antwoord geeft.
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=775

Groetjes Gaya

Vanadesse

Wijs gebruiker
Ik vind persoonlijk dat je, als je kinderen wilt, je er ook voor 100% voor moet gaan. Dat wil zeggen dat je je kind alles wilt geven. Als jij drugs blijft gebruiken terwijl je zwanger bent, hoe graag wil je je kind dan? Vraag ik mij dan af... Ik snap best dat het ook voor de aanstaande moeder moeilijk is om te stoppen, maar je zet wel een nieuw wezentje op de wereld, en dat wezentje moet gevoed worden in jouw buik!

Drugsbaby's is niet voor niets een bekend beroep onder de jeugdzorg. Kinderen die bij de geboorte hebben moeten afkicken kunnen flinke schade oplopen. Je ziet onder drugsgebruikers dan ook vaak huilbaby's als de baby daadwerkelijk onder invloed is geweest en kan verschillende problemen in het gedrag vertonen naar mate het ouder word. Zeker iets waarvan je bewust moet zijn.

Ik vind het sowieso niet verantwoord van ouders om drugs te gebruiken terwijl je kinderen hebt of zwanger bent. Je geeft toch een verkeerd voorbeeld aan je kind. Als je kiest voor kinderen kies je ook een voor een ontzettend grote verantwoordelijkheid, en als je die verantwoordelijkheid niet op je kan nemen moet je ook niet kiezen voor kinderen.

Jeroen83

Bewuste gebruiker
15 Sigaretten in een joint is onzin. Ik heb redelijk wat onderzoeken gelezen en de meest constructieve hiervan ( non-amerikaans zowiezo ) duiden meestal op ong 3 a 4 keer zo veel teer in een joint als in een normale sigaret. Dit komt vooral door de niet gezuiverde wiet en verder omdat er meestal iets meer tabak in een joint zit als in een sigaret.

En zowiezo, als u kind heeft lopen "meeroken" zal hij ZEKER niet al die afvalstoffen ingeademd hebben. Uw zoon heeft dus zowiezo geen 45 sigaretten in zn gezicht gehad. Ookal zou die 15 sigaretten verhouding kloppen dan zou hij nog neit eens 1 sigaret aan teer in zijn longen gekregen hebben.

En dat is een gok, want bijna ALLE onderzoeken die er zijn over Meeroken zijn tegenstrijdig aan elkaar. Niemand kan nu ECHT zeggen of meeroken echt zo slecht is als dat de media/politici ons willen laten geloven. Maar bijna al die onderzoeken duiden wel aan dat de hoeveelheid schadelijke stoffen die je binnen krijgt bij meeroken minimaal is. Het zou alleen gevolgen kunnen hebben als je met grote regelmaat in een ruimte zit met rook. één keer zal niet veel uit maken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Passief_roken

Maargoed, als ik een kind zou krijgen zou ik zo goed als stoppen met het gebruik van drugs, zowiezo tijdens het bijzijn van mijn kind en als die uberhaupt in de buurt is. Ik zou misschien op gelegenheden nog wel blowen, zolang mijn kind dit maar niet mee kan krijgen. Ik behandel het ongeveer precies zoals een normale ouder zou doen met dronken worden van alchohol.

Dus ik ben het eens met jou, laat je kinderen niet spelen bij die famillie sinds ze zomaar zitten te blowen naast een stel kinderen. En ik vind het ook zeer onverantwoordelijk van die vrouw!

Maar de feitjes die je er bij haalt ben ik niet eens mee

Ik heb knallende koppijn, tjeu :tongueout:

Edit: Sorry ik ben er niet helemaal bij. Over dat uw kind stoned thuis kwam betwijfel ik zelf sterk dat dat alleen met meeroken zal gebeuren. Behalve als het een erg krappe ruimte is, de joint erg slecht word opgerookt ( veel laten smeulen ) zal je denk ik er uberhaupt als kind wat van kunnen merken.

Heeft u er ook rekening mee gehouden dat uw kind gewoon een trekje geprobeert heeft? Dat is ook nog een mogelijkheid :tongueout:

Trouwens, die onderzoeken die je linkte duiden op dat 1 joint per week net zo schadelijk is als 15 sigaretten per dag slaat totaal NIET op meeroken of wat de moeder zelf ervaart. Het slaat op de ontwikkeling van de baby in de buik. Ik geloof best dat stoned worden als je een baby in je buik hebt erg slecht voor de baby is ( het is zowiezo achterlijk om dat uberhaupt te doen ) . Maar dat kan je niet toepassen op meeroken :)

Atropa

Bewuste gebruiker
Als een vrouw zwanger is, hoort ze gewoon goed te rusten en te slapen, geen alcohol of een kop koffie. En uiteraard geen rook in je huis.

Veel vitamines uit fruit, goede vette vis en pasta's. Rood vlees zou ik evt. ook niet doen. En als vader hoor je de vruchtbare bodem (lees: je vrouw) gewoon te ondersteunen en met haar te zijn tijdens die 'saaie' 9 maanden. Verder moeten vrouwen zoveel mogelijk hun lichaam verticaal houden en niet sjouwen, bukken of drukke bewegingen maken.

Als stelletje hoor je een gezond nest te zijn voor een ongeboren spruit, zodat die in ieder geval met een schone lij te wereld komt en niet al vervuild is voordat die het levenslicht ziet.

Als je ten onwillen van zo'n onschuldig mensje je eigen genot doorzet, heb je het oudersschap niet begrepen.

Verder zou ik sowieso m'n kind al vanaf jongs af aan educatie geven waar die wat aan heeft. Veel belangrijke levenszaken worden op school niet gegeven, die spitsen zich enkel toe op maatschappelijke ambitie.

Een goede ouder maakt van z'n kind een individu die zelf op z'n eigen platform staat. En dan hoeven veel zaken nog nauwelijks besproken te worden.

Als een kind 6 jaar is, laat ik hem sporten en veel hardlopen. Hoe eerder en mens kennis maakt met een endorfine stoot, des te rationeler die denken gaat.

En als het over cannabis gaat en m'n kind wil dat echt gebruiken. Vind ik dat prima, als voorwaarde stel ik wel dat die het puur rookt en uit een pijpje. Is een goede leerschool.

Jeroen83

Bewuste gebruiker
Atropa zei:
En als het over cannabis gaat en m'n kind wil dat echt gebruiken. Vind ik dat prima, als voorwaarde stel ik wel dat die het puur rookt en uit een pijpje. Is een goede leerschool.

Dat deel ik met jou :) Ik zou tegen mijn kind zeggen, als je iets gaat gebruiken (liever niet ofc), doe het dan thuis, en wees er eerlijk over. Dan zal ik niks tegen mn kind houden :)

Als je het gaat verbieden doet je kind het toch.

flipkonijn

Bewuste gebruiker
15 Sigaretten per joint is onzin.

En de schadelijkheid van passief roken wordt echt zwaar overschat.
Net als die kankerzwarte longen van dode mijnwerkers op de pakjes sigaretten.. :rolleyes:

Maar dat die moeder wat joints zit te roken bij haar kind van 7 jaar (ook al weet die nog niet wat het is) vind ik persoonlijk niet door de beugel kunnen. Al lijkt het me wel kunnen als de kinderen aan het slapen zijn.

deadlock

Badass junkie
funkmaus zei:
Atropa zei:

Dat deel ik met jou :) Ik zou tegen mijn kind zeggen, als je iets gaat gebruiken (liever niet ofc), doe het dan thuis, en wees er eerlijk over. Dan zal ik niks tegen mn kind houden :)

Als je het gaat verbieden doet je kind het toch.
Als je het niet verbiedt ook.

Het is belangrijk om de interesse weg te nemen.

Ik denk dat ouders gewoon veel moeten luisteren en consequent zijn. A la supernanny.

Angramar Temenos

Badass junkie
Ik vind van niet. Als mijn ouders stijve "consequente" mensen waren die regels altijd pico bello naleven was ik van huis gegaan. Ik vind dat ouders juist relaxt, zeer voorlichtend moeten zijn, kinderen voor grote fouten behoeden maar ze van kleine fouten moeten laten leren. Als kinderen die fouten niet maken namelijk, wordt het aleen maar aanlokkelijker.

deadlock

Badass junkie
Angramar Temenos zei:
Ik vind van niet. Als mijn ouders stijve "consequente" mensen waren die regels altijd pico bello naleven was ik van huis gegaan. Ik vind dat ouders juist relaxt, zeer voorlichtend moeten zijn, kinderen voor grote fouten behoeden maar ze van kleine fouten moeten laten leren. Als kinderen die fouten niet maken namelijk, wordt het aleen maar aanlokkelijker.
Je tweede zin is pure onzin. Je kan prima consequent zijn zonder een Hitler regime. Kijk maar eens naar het programma. Relaxed en voorlichtend gaan hand in hand met consequent zijn. Je moet de regels die er zijn alleen duidelijk afbakenen. En het gaat vooral om kleine kinderen. Als je het goed doet op zeer jonge leeftijd, gaat het later allemaal vanzelf.

Jeroen83

Bewuste gebruiker
Ik denk toch dat als je de supernanny methode zou volgen dat kinderen toch OM de ouders heen drugs zullen gaan gebruiken. Interesse wegnemen kan denk ik alleen goed met negatieve info geven, geen positieve info, ik zou mn kind gewoon de hele waarheid vertellen denk ik.

Iedere manier van aanpak heeft wel een keer gewerkt denk ik, het is de vraag welke de meest veilige resultaten geeft op het kind. Ik denk dat voorlichting en zorgen uiten het beste werkt. Dat je als ouder eerlijk bent over drugs, je kind er ook eerlijk over kan laten zijn, maar er toch voor zorgt dat je kind het veilig doet of liever niet.

Bliep. :stoned:

deadlock

Badass junkie
De essentie van de supernanny is dat alles bespreekbaar moet zijn en dat je aan het kind uitlegt wáárom iets niet mag of waarom ze in de hoek gezet worden.

Je ziet ook bij veel gezinnen met problemen na een week een extreme verandering. De strafhoek is nauwelijks nog nodig en de kinderen hebben weer plezier. En niet ten koste van hun ouders, broertjes of zichzelf. Dan volgt de terugval als de nanny weer weggaat uiteraard wel weer, omdat de ouders niet consequent de nieuwe methodes blijven gebruiken.

Angramar Temenos

Badass junkie
deadlock zei:
Angramar Temenos zei:
Je tweede zin is pure onzin. Je kan prima consequent zijn zonder een Hitler regime. Kijk maar eens naar het programma. Relaxed en voorlichtend gaan hand in hand met consequent zijn. Je moet de regels die er zijn alleen duidelijk afbakenen. En het gaat vooral om kleine kinderen. Als je het goed doet op zeer jonge leeftijd, gaat het later allemaal vanzelf.

Dat bedoel ik precies, het afbakenen. Als er "vaste" regels bij ons waren, had ik vroeger echt m'n best gedaan om m'n ouders zo veel mogelijk te ergeren. Mijn vader was altijd meer van, "Gebruik gezond verstand, etc". Geen duidelijke regels, goede voorlichting/uitleg van wat ik had gedaan toen ik het verneukte, etc. Werkte bij mij goed :). Maar ja, ik had ook een enorm probleem met authoriteit, dus het werkte bij mij meer dat m'n vader een "wijze, begrijpende heeft-het-goed-met-je-voor-rol" aannam dan de authoritatieve rol. Het hangt ook maar allemaal af van de kinderen en hoe de ouder met dingen omgaat.

deadlock

Badass junkie
Nee, dat bedoel ik dus niet. Het gaat er niet om dat je van je kinderen eist dat ze altijd zo en zo laat thuis zijn of dat ze niet op tafel mogen dansen.

Je denkt veel te traditioneel.
Regels als taalgebruik tegen anderen, hoe je je gedraagt in situaties. Maar die regels hoef jij je kinderen niet te vertellen, dat moet ze gewoon geleerd worden. Maar het zijn wel regels.

Wat bijvoorbeeld wél een goede afgesproken regels kan zijn; Bellen als je niet thuis komt eten of slapen of een verandering in plannen had.

Angramar Temenos

Badass junkie
Dat snap ik. Als ik kinderen zou hebben, zou ik ze vooral veel leren door te confronteren. Ik vind confrontatie (En niet bescherming, wat volgens de meeste mensen goed is) het beste voor kinderen. Hoezo zouden kinderen geen seks en geweld mogen zien bijv? Maar dan wel met uitleg en voorlichting erbij.

deadlock

Badass junkie
Daar moet je ze niet mee confronteren. Je moet ze er zelf achter laten komen.

En sowieso te veel van alles is heel slecht.

Gaya

Newbie
Ik heb er pret in om te zien hoe jullie deze discussie oppakken :) En ik zie ook mening reactie van mensen zonder kinderen ... wel kan ik zeggen dat de reacties / meningen zullen veranderen op het moment dat er kinderen zullen zijn. :wink: Dit is niets bijzonders eigelijk want als ouder denken kan je eigelijk pas als je werkelijk een ouder bent. Als je de kleine in handen hebt veranderd de wereld ineens .. zomaar zonder dat je er in eerste instantie erg in hebt.

Als ik terug kijk zie ik dat ik een deel van de opvoeding van mijn ouders heb overgenomen, soms doe ik iets en dan zie ik ineens mijn eigen moeder en dan denk ik"nee toch maar liever dit niet". En dan pas ik het aan naar hoe ik het zelf het liefst wil zien.

Ik ben nu inmiddels 47 jaar en ik heb nog 1 kind te gaan in de pubertijd, ALS ik het bij hem net zo doe met de hulp van mijn vriend als bij mijn andere 2 kan ik blij zijn als mijn jongste ook die tijd door komt zonder drugs of drank.

Ik hoop dat jullie deze discussie nog even voortzetten, want persoonlijk vind ik het heel fijn om jullie denkwijze hier over te zien.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik vind dat zwangere vrouwen die drugs gebruiken strafbaar moeten zijn. En verder vind ik dat je als ouders ook geen drugs moet gebruiken. Hoogstens een jointje op zijn tijd zonder dat de kinderen het zien. Drank, zolang het niet buitensporig is. Van je huis een rookhol maken vind ik trouwens ook misdadig met kinderen.

Ik ben meerdere keren op een feest geweest waar kinderen van tussen de 4-12 rondliepen, terwijl de ouders op nog geen meter afstand de ene na de andere lijn naar binnen snoven. Dan is het voor mij geen feestje meer, ik ben ook weggegaan, omdat ik me er misselijk door voelde. Ik weet zelf van dichtbij hoe het kan zijn om als kind drugs/drank gebruik/ maar vooral misbruik te zien, en dat zou ik mijn eigen kinderen nooit willen aandoen.

Kinderen hebben recht op een veilige en gestructureerde omgeving, en moeten ten alle tijden het gevoel hebben op hun ouders te kunnen rekenen.... Als je denkt dit niet op te kunnen brengen is het ook simpel: gewoon geen kinderen nemen/krijgen.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik vind het walgelijk als vrouwen tijdens hun zwangerschap aan de drugs zitten, het is pure egoisme! Ik vraag me af of zulke vrouwen ook wel daadwerkelijk om hun ongeboren kindje geven....

Drugs gebruiken in het bijzijn van je kinderen vind ik ook geen goede zaak. Ik vind dat je als ouder zijnde nog best wel eens zo nu en dan uit je bol mag gaan, maar zorg er dan wel voor dat je kids een weekendje uit logeren zijn!

Een jointje roken waar de kinderen bij zijn, vind ik niet zo erg. Ik ken er een aantal die dat doen en dat zijn prima ouders verder. Zij gaan dan wel even in de tuin of op het balkon roken, want de kinderen hoeven het niet in te ademen natuurlijk!

Angramar Temenos

Badass junkie
TechNora zei:
Ik vind dat zwangere vrouwen die drugs gebruiken strafbaar moeten zijn. En verder vind ik dat je als ouders ook geen drugs moet gebruiken. Hoogstens een jointje op zijn tijd zonder dat de kinderen het zien. Drank, zolang het niet buitensporig is. Van je huis een rookhol maken vind ik trouwens ook misdadig met kinderen.

Ik ben meerdere keren op een feest geweest waar kinderen van tussen de 4-12 rondliepen, terwijl de ouders op nog geen meter afstand de ene na de andere lijn naar binnen snoven. Dan is het voor mij geen feestje meer, ik ben ook weggegaan, omdat ik me er misselijk door voelde. Ik weet zelf van dichtbij hoe het kan zijn om als kind drugs/drank gebruik/ maar vooral misbruik te zien, en dat zou ik mijn eigen kinderen nooit willen aandoen.

Kinderen hebben recht op een veilige en gestructureerde omgeving, en moeten ten alle tijden het gevoel hebben op hun ouders te kunnen rekenen.... Als je denkt dit niet op te kunnen brengen is het ook simpel: gewoon geen kinderen nemen/krijgen.

Ja, omdat drank geen harddrug is.. Joch, dat van die lijnen okay, maar je kunt best een jointje op z'n tijd doen.. Aleen niet als de kinderen echt de rook meeblowen of zo

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Angramar Temenos zei:
TechNora zei:

Ja, omdat drank geen harddrug is.. Joch, dat van die lijnen okay, maar je kunt best een jointje op z'n tijd doen.. Aleen niet als de kinderen echt de rook meeblowen of zo

Beter lezen ...

Mindgamer

Badass junkie
Damn, ik ga gewoon leren hoe je kinderen moet opvoeden. Hoe stoer is dat :grin: Maar mijn menig geef ik hier wel een ander keertje over. Daar ben ik nu te hitsig en aangeschoten voor :openmouth: Ja stoer he............ :confused:

Gaya

Newbie
Mindgamer zei:
Damn, ik ga gewoon leren hoe je kinderen moet opvoeden. Hoe stoer is dat :grin: Maar mijn menig geef ik hier wel een ander keertje over. Daar ben ik nu te hitsig en aangeschoten voor :openmouth: Ja stoer he............ :confused:

Ja kinderen opvoeden is erg stoer :grin: Ik had dit echt nooit willen missen, maar het mooie er van is (denk ik) dat wat je ook leerd, je zult het altijd anders doen omdat het dán je eigen kinderen zijn :beer: Het is niet zomaar een kind wat je opvangt en waarbij je je gezonde verstand kan blijven gebuiken, NEE het is een eigen kind van je eigen vlees en bloed ! Dát veranderd toch best een hoop aan alles.

Ik heb door de jaren heen ook menig baby en puber een tijdelijk veilig thuis geboden en was altijd weer verdrietig als er afscheid genomen moest worden .... en hoe veel ik ook van ze hou, het is toch anders als eigen kinderen. Alhoewel ik wel geloof dat het feit dat ik eigen kinderen heb, het de tijdelijke kinderen tengoede gekomen is:wink: Soms gaat gevoel gelukkig boven verstand.

Angramar Temenos

Badass junkie
Gaya zei:
Mindgamer zei:

Ja kinderen opvoeden is erg stoer :grin: Ik had dit echt nooit willen missen, maar het mooie er van is (denk ik) dat wat je ook leerd, je zult het altijd anders doen omdat het dán je eigen kinderen zijn :beer: Het is niet zomaar een kind wat je opvangt en waarbij je je gezonde verstand kan blijven gebuiken, NEE het is een eigen kind van je eigen vlees en bloed ! Dát veranderd toch best een hoop aan alles.

Ik heb door de jaren heen ook menig baby en puber een tijdelijk veilig thuis geboden en was altijd weer verdrietig als er afscheid genomen moest worden .... en hoe veel ik ook van ze hou, het is toch anders als eigen kinderen. Alhoewel ik wel geloof dat het feit dat ik eigen kinderen heb, het de tijdelijke kinderen tengoede gekomen is:wink: Soms gaat gevoel gelukkig boven verstand.

Verstand is superieur aan gevoel. Hoe meer je gevoel boven je verstand gaat, hoe meer je een dier bent en minder een mens.

acidboy

Badass junkie
Angramar Temenos zei:
Gaya zei:
Mindgamer zei:

Verstand is superieur aan gevoel. Hoe meer je gevoel boven je verstand gaat, hoe meer je een dier bent en minder een mens.

Yeah... right... verstand superieur aan gevoel? Dat is echt de grootste bullshit die ik in tijden gehoord heb.

cronos

Wijs gebruiker
ik zou liever hebben dat mijn zoon(16 jaar) geen drugs gebruikt,indien hij het wel doet dan hoop ik dat hij met mate gebruikt,dat is al wat ik wens... :rock:

Bovenaan