Oplossen van ego?

azgaza

Badass junkie
Sweet_Shadow zei:
^ Jep o.a. hierover schrijft Rick Strassman in DMT: The spirit molecule (aanrader).

Ik hou van spiritualiteit vs. wetenschap (reductionisme) discussies, jammie. Kan me in beide visies vinden, maar ik denk altijd maar: ookal is iets (gedeeltelijk) wetenschappelijk verklaarbaar, het blijft wonderbaarlijk. Net als dat een regenboog prachtig en magisch blijft ookal ben je bekend met de theoretische verklaring achter dit fenomeen.
Stel je kunt ALLES wetenschappelijk verklaren, gaat de magie van het leven en de wereld dan per se verloren? Ik zeg; neen!

:mrgreen:

Ben ik het helemaal mee eens, dat bedoelde ik ook eigenlijk met het 'interpreteer het naar eigen wil'; want al is het zo als het is, je kan er achter zoeken wat je wil en de illusie kan net zo mooi blijven ondanks de werkelijkheid.

maiskorrel

Bewuste gebruiker
azgaza zei:
Sweet_Shadow zei:
^ Jep o.a. hierover schrijft Rick Strassman in DMT: The spirit molecule (aanrader).

Ik hou van spiritualiteit vs. wetenschap (reductionisme) discussies, jammie. Kan me in beide visies vinden, maar ik denk altijd maar: ookal is iets (gedeeltelijk) wetenschappelijk verklaarbaar, het blijft wonderbaarlijk. Net als dat een regenboog prachtig en magisch blijft ookal ben je bekend met de theoretische verklaring achter dit fenomeen.
Stel je kunt ALLES wetenschappelijk verklaren, gaat de magie van het leven en de wereld dan per se verloren? Ik zeg; neen!

:mrgreen:

Ben ik het helemaal mee eens, dat bedoelde ik ook eigenlijk met het 'interpreteer het naar eigen wil'; want al is het zo als het is, je kan er achter zoeken wat je wil en de illusie kan net zo mooi blijven ondanks de werkelijkheid.

Maar een illusie is wel mysterieuzer als je nog niet weet wat de werkelijkheid is. En dat maakt het toch een leukere ervaring. Een goed voorbeeld: het hiernamaals

digi

Experimenterende gebruiker
dus jullie willen verlichting bereiken voor de kick?

op een manier die grote stappen van verlichting afzet?

en jullie associeren de dood van het ego, met het hoogst menselijke geluk?

en jullie denken dat drugs verlichtingservaringen kan produceren?

jullie zijn niet goed bij jullie hoofd.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Heb 1 keer een soort van ego death meegemaakt. Ik weet niet goed hoe het te beschrijven, en het staat hier ook ergens op het forum dacht ik, maar ik vind het even niet.

Ik was tijdens een paddotrip op een portie mexicaantjes flauwgevallen, vanwege voedseltekort denk ik, of suikertekort, of whatever, m'n lichaam had iets te kort waardoor ik een seconde en nog wat ben flauwgevallen. Toen ik weer wakker werd, wist ik wel wie cheryl(ik) was, en de famillie, en de ervaringen en d'r hele leven, maar ik kon dat persoon niet meer aan mezelf linken. Ik WIST dat ik dat allemaal had meegemaakt, en dat ik eigenlijk cheryl was, maar toch kon ik de link niet leggen.

Ik kon niet wandelen vanwege de schrik en de lichamelijke verslapping van het flauwvallen, en ik heb een uur zeker liggen te huilen op de matrassen op de grond omdat ik zo overstuur was.
Dat was absoluut niet gepland, dus ik was helemaal over m'n toeren, maar ik heb er zoveel uit geleerd over mezelf. Ondanks dat het geen leuke ervaring was. Ik kan niet goed uitleggen wat ik heb geleerd, maar ik stond veel sterker in m'n schoenen de volgende dag. Plus een ontzettend sterke band met de persoon die me heeft opgevangen en beetje bij beetje alle puzzelstukjes weer bij elkaar heeft geholpen. :hearteyes:

digi

The Westerner must borrow such words as samadhi or moksha from the Hindus, or satori or kensho from the Japanese, to describe the experience of oneness with the universe.

Waakzaamheid dus.

A psychedelic experience is characterized by the perception of aspects of one's mind previously unknown, or by the creative exuberance of the mind liberated from its ordinary fetters. Psychedelic states are one of the stations on the spectrum of experiences elicited by sensory deprivation as well as by psychedelic substances. On that same spectrum will be found hallucinations, changes of perception, synesthesia, altered states of awareness, mystical states, and occasionally states resembling psychosis

Hallicunaties dus.

Hallicunogeen.

Naar dennis genpo merzel's analyse van satori:

"je afsluiten voor de realiteit zal niet een verlichtingservaring teweeg brengen, sterker nog gewaar zijn van alle fenomen staat gelijk aan verlichting"

Afgezien van het ombuigen van realiteitservaringen, zoals men op een meditatiekussentje kan waarnemen soms, vergt een enorme hoeveelheid controle, en waakzaamheid over de geest.

Ontwaken naar onze werkelijke zijnskern, is moelijk, veelomvattend,
en niet echt in woorden te schetsen.

Ongekende krachten moeten het hoofd geboden worden <christmas humphreys, concentratie en meditatie>

of zoals hindu's zeggen:
er zijn twee geestesgebieden, die van Sat <het werkelijke> en die van Asat <het onwerkelijke>

Satori is de werkelijkheid die deze twee gebieden overstijgt.

Het gebruiken van drugs, verhuist je geest grotendeels naar het
Asat gebied, en lijkt wel wat op Alice in Wonderland scenario's

Een waarschuwing dus, wil je het pad der verlichting betreden, blijf dan met je tengels van de drugs af.
<is mijn heilige overtuiging>

tevens:

http://nepenthes.lycaeum.org/Drugs/LSD/LSD.Buddha.html

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
azgaza zei:
Bijna dood ervaringen zijn ook al wetenschappelijk verklaard; als de visuele cortex 'afsterft' (dit is dus omkeerbaar); dan wordt het lichtpunt steeds smaller en dat is geinterpreteerd als een tunnel, verder komen er stoffen vrij die voor dergelijke hallucinaties zorgen, wellicht een evolutionair iets dat paniek rond de dood voorkwam als mensen daadwerkelijk sterven.

Wat ik wel interresant vond was een documantaire die laatst op tv was.
Een vrouw, die haar hele leven al blind was geweest (visuele cortex deed het dus totaal niet) kreeg een bijna dood ervaring (ik dacht dat ze geschept was door een auto, maar dat weet ik niet zeker), waar ze dus vervolgens opsteeg uit haar lichaam en voor het eerst in haar leven (of dood eigelijk :rolleyes: ) kon zien.
Later toen ze wakker werd kon ze de gezichten van de mensen beschrijven die in die kamer aanwezig waren, terwijl ze dat dus normaal op geen enkele manier had kunnen zien.

Natuurlijk is dit een documantaire, en het is maar de vraag of het echt zo is.

Northawke

Wijs gebruiker
Ik persoonlijk vind ego-death heel bevrijdend. Je kijkt heel objectief naar de acties en emoties die je ego vasthouden. Bovendien kijk je voorbij je eigen grenzen, want die grenzen bestaan niet meer. Je bent letterlijk één met het universum. Door die ervaringen ben ik mijn ego, mijn eigen ik, ook gaan bezien als een verzameling van de filters die ik door m'n eigen leven, m'n hormonale huishouding en m'n huidige leefomgeving opgebouwd heb. En dus als iets waar aan te sleutelen valt. Dat werkt weer heel bevrijdend omdat je je geen slaaf van je gedrag voelt. Sommige dingen zijn natuurlijk veel moeilijk om te zetten dan andere, maar helemaal vast staan ze naar mijn gevoel nooit.

Magic Guest

Belezen gebruiker
ik ga proberen zaterdag verlicht te raken (als je egodeath verlichting kan noemen, de tijd zal het leren)
1 portie gedroogde McKennaii (hawaaiaanse waren op...) + MOAI + lege maag (+wiet als ik het hou/nog wil)
hopelijk gaat het goed :mrgreen:

troebadoer

Bewuste gebruiker
Hmm, nu ik dit zo lees, heb ik waarschijnlijk ook een ego-death gehad, of iets wat erop leek natuurlijk :)

Ik zat in een bad trip op paddo's.. Ik wist niet meer wie ik was, wie de mensen uit mijn omgeving waren, ik kon al het matrieele niet meer plaatsen. Maar ik vond 'het alles' niet echt belangrijk dus mischien was het toch gewoon een normale bad trip :tongueout:

Hierna heb ik ook een out of body expierience gehad, ik zag mezelf zitten van boven uit de kamer.. was wel speciaal

Ik vond het maar eng allemaal, maargoed, ik was ook dom aangezien ik niks van paddos afwist, dus snapte het allemaal niet.

Magic Guest

Belezen gebruiker
Een zijn met het universum lijkt me echt het mooiste ooit, eng natuurlijk maar waarschijnlijk heel leerzaam
"Alles is niets, niets is alles" geweldig :stoned:

Northawke

Wijs gebruiker
loadrunner zei:
drugs lost je ego op, maar niet je problemen.

Het kan wel helpen om goed inzicht te geven in je problemen en dus met het helpen van het oplossen van die problemen. Vaak heb je net het overzicht gekregen dat je nodig had door wat afstand te kunnen nemen.

Eckster C

Bewuste gebruiker
Bal0n zei:
Het is mij 1x gelukt, met 2 porties Mexicaanse Paddo's. :)

EDIT: Ik moet er wel bij zeggen dat ik het bepaald geen prettige ervaring vond, maar wel heel erg leerzaam :).

been there done that heb ook al 3 x een ego death meegemaakt

-1ste keer : 1,5 zegel LSD (shiva's)
-2de keer : 60 gram mexicaanse paddo's gegeten
-3de keer : 3/4 zegel LSD (dubbele bart simpson)

Atropa

Bewuste gebruiker
Hehe, heb nog nooit zo'n zacht en teder psychoactief gekend. Op dat vlak stijgt het boven acid en psilo uit. Qua zachtheid en liefde is een dikke dosages cactus te vergelijken met heel veel MDMA, alleen op dat vlak dan. :wink: Voor de rest een extreem vitaal en empathies gevoel, universele eenheid zoals met acid en bizar kleurrijke visuals. Sterren die alle kanten op schieten en eindigen met twinkelende staarten.

Trip duurt onwijs lang, meerdere dagen, alleen vergt het geestelijk niets van je. Totaal niet zware behoefte aan slaap naderhand zoals met acid. Paddo's zijn zelf nog vermoeiend naderhand als je het vergelijkt met mesca.

Denk niet dat ik ook maar een bloem of blaadje van de bomen kon plukken. In dat stadium weet je waarom Indianen iets met dieren hadden en kleurrijke veren op hun hoofd droegen en leefden in gekleurde wig-wams. :)

Hans

Wijs gebruiker
Hoe meer ik er over lees hoe meer ik ga vermoeden dat dit het vreemde was wat ik met mijn eerste keer acid heb meegemaakt. Ik kan me van deze ervaring vrij weinig herinneren. Ik weet wel dat ik alleen nog maar kon 'ervaren'. Volgens mij had ik tot op een bepaald punt (een vriend houdt me tegen de grond omdat ik zo ontiegelijk lomp bezig was) helemaal geen zicht meer.

Ik heb in die tijd dingen gedaan zoals aggressief gedrag vertonen. Dingen slopen. Hier heb ik echt hele vage herinneringen van en kan me al helemaal niet herinneren waarom ik het gedaan heb. Mijn vrienden zeiden dat ik in die tijd 'mezelf' niet was, een heel andere blik in mijn ogen had. Voor mij voelde het al helemaal alsof een of andere demoon mijn lichaam over had genomen.

Dergelijke ervaringen? Verklaringen? Ego dood? Of ben ik gewoon knettergek?

Adrenochroom

Wijs gebruiker
Afegelope zaterdag had ik het oplossen van het bewustzijn meer. Tegelijkertijd met mijn tripmaat werden we een met de omgeving, ik was de mensen voor me, de bomen, de grond, mezelf, de lucht, alles. Ik zag dingen van meerdere kanten en het deed er niet toe of mijn ogen open of dicht waren. Ik voelde hier geen emoties mee tot mijn bewustzijn zich weer wat beperkte tot mijn lichaam en een soort aura, toen was het plots ineens van "Wow! What the fuck was dat?!" We hadden beide ook precies hetzelfde mee gemaakt...

Adreno

Izx

hans zei:
Hoe meer ik er over lees hoe meer ik ga vermoeden dat dit het vreemde was wat ik met mijn eerste keer acid heb meegemaakt. Ik kan me van deze ervaring vrij weinig herinneren. Ik weet wel dat ik alleen nog maar kon 'ervaren'. Volgens mij had ik tot op een bepaald punt (een vriend houdt me tegen de grond omdat ik zo ontiegelijk lomp bezig was) helemaal geen zicht meer.

Ik heb in die tijd dingen gedaan zoals aggressief gedrag vertonen. Dingen slopen. Hier heb ik echt hele vage herinneringen van en kan me al helemaal niet herinneren waarom ik het gedaan heb. Mijn vrienden zeiden dat ik in die tijd 'mezelf' niet was, een heel andere blik in mijn ogen had. Voor mij voelde het al helemaal alsof een of andere demoon mijn lichaam over had genomen.

Dergelijke ervaringen? Verklaringen? Ego dood? Of ben ik gewoon knettergek?

Zou kunnen dat je ego foetsie was idd, ik denk niet dat je ooit nog in je leven die blik in je ogen gaat krijgen, het was echt onrealistisch gewoon. :openmouth:

Eckster C

Bewuste gebruiker
Atropa zei:
http://www.egodeath.com/EntheogeneTheorieVanReligie.htm

Voor de Matrix... Neem meer dan 500 mcg acid, 90 gram psilo, of meer dan 80 cm San Pedro in een set, setting waar alleen je aanwezigheid geldt. Het gaat niet om trippen, je hele kostuum moet oplossen.

ik ben daar zelfs al gekomen met :
375 mics lsd
30 mg 2cb (snuiven) in 1 keer
70 gram mexicaanse psilootjes

allemaal keer op keer egodeath

greetz E (ntheogenO)

Egodeath..hmm hier nog een ervaringsdeskundige :wink:

Ik blijf het vooral interessant vinden hoe de 'gevoeligheid' voor dit fenomeen verschilt van tripper tot tripper. Dat sommige mensen hun ego zelfs op absurde doseringen weten te behouden en zich ook onder erbarmelijke omstandigheden (bijv in een zeer drukke omgeving) door bizarre trips heen weten te rationaliseren, terwijl anderen hun ego al op relatief lage doseringen in een oogopslag verliezen...

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Eckster C zei:
been there done that heb ook al 3 x een ego death meegemaakt

-1ste keer : 1,5 zegel LSD (shiva's)
-2de keer : 60 gram mexicaanse paddo's gegeten
-3de keer : 3/4 zegel LSD (dubbele bart simpson)

Eckster C zei:
ik ben daar zelfs al gekomen met :
375 mics lsd
30 mg 2cb (snuiven) in 1 keer
70 gram mexicaanse psilootjes

allemaal keer op keer egodeath

greetz E (ntheogenO)

Aaahja...

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Volgens mij kun je niet echt zeggen dat je van een bepaalde hoeveelheid van wat dan ook ego death krijgt. Of dat het van een kleinere hoeveelheid niet mogelijk is. Volgens mij ligt het ontzettend aan de persoon, en hoe je in elkaar zit. Ben je in staat je ego makkelijk los te laten, of ben je er je leven lang van overtuigd geweest dat je je ego bént? Al dat soort factoren spelen mee.

De eerste keer was voor mij toen ik 2 nachten doorging op mdma/keta/speed/ghb/lsd. Volgens mij kwam de ego death toen vooral door de lsd. De tweede keer na veel ketamine. Beide keren was het totaal verschillend, maar wel een prettige ervaring. :hearteyes:

TechNora zei:
Volgens mij kun je niet echt zeggen dat je van een bepaalde hoeveelheid van wat dan ook ego death krijgt. Of dat het van een kleinere hoeveelheid niet mogelijk is. Volgens mij ligt het ontzettend aan de persoon, en hoe je in elkaar zit. Ben je in staat je ego makkelijk los te laten, of ben je er je leven lang van overtuigd geweest dat je je ego bént? Al dat soort factoren spelen mee.

Mee eens. :)

Niet dosering maar vooral zelfkennis en een 'open mind' openen mijns inziens de weg naar egodood. Dosering draagt daar slechts in tweede instantie in meer of mindere mate aan bij. Dosering biedt vooral een springplank, maar of je springt bepaal je doorgaans zelf. Op het moment dat je je werkelijk beseft, ook in nuchtere staat, dat je ego niet datgene is wat je werkelijk bent, maar dat je ego in feite slechts een geconditioneerd overlevingsmechanisme is dat in dienst staat van je 'werkelijke zelf', dan kun je ook op minimale doseringen gemakkelijker het punt bereiken waarop je je ego los moet/kunt laten. Althans zo ervaar ik het. Veel mensen kunnen en willen dit denk ik niet accepteren. Het lastigste punt blijft voor mij dan ook de stap over die drempel, het punt waarop je onderkent dat dualiteit en individualiteit enkel bestaan in subjectieve beleving van jouw ego... en je 'dagelijkse' beeld van de werkelijkheid in feite een illusie is... :openmouth: say bye bye to the matrix :wave:

Dr. Tommy

Badass junkie
ik heb het bijna een keer gehad maar iets in mij verzette zich zodat het net niet lukte

ik hoop het ooit nog op een positieve manier mee te maken

The oao T

Newbie
ik heb het bijna een keer gehad maar iets in mij verzette zich zodat het net niet lukte

ik hoop het ooit nog op een positieve manier mee te maken

Helemaal mee eens. Heb zelfs met ayahuasca het nog voorelkaar gekregen om er tegen te vechten. (Tripreport beschikbaar) Over 2 weekjes ga ik nog een keer en ik hoop toch echt dat het me deze keer wel lukt...

Phreakingout

Bewuste gebruiker
Bal0n zei:
Hehehe, ego-death is het mooiste, maar tevens het engste, wat je kan ervaren. Je "ik" verdwijnt helemaal, niets heeft nog betekenis, en dat niets betekent alles. Jij bestaat niet meer, je kan alleen nog maar ervaren. Alles is niets, niets is alles.

Dit is het beste wat ik er van kan maken :P.

Toevallig..

Ik heb dit een keer meegemaakt. Dit was de engste ervaring ooit denk ik.

Voor een half uur lang ongeveer was ik gewoon niets meer, ik kon niks.. ik zag alleen mensen vanuit mijn eigen lichaam gezien, maar ik kon niet praten, ik kon mijn lichaam niet bewegen. Ik keek alleen toe als het ware als een spectator. Gelukkig heeft er niemand tegen me geprobeerd te praten in die tijd, anders zou ik er niks mee kunnen. Ik was namelijk alleen een object met ogen erin. Ik kon alleen waarnemen.

Dit was na bijna drie nachten wakker ( Speed ), en een paar goede joints die avond.

Ik dacht toen werkelijk dat het gedaan was, en ik nooit meer zou veranderen. En juist ik ben degene die met welke drugs dan ook zich weet te herinneren dat het door de drugs komt, en ik nog steeds een persoon ben. Nee liever niet meer!

Mayan

Bewuste gebruiker
Psycho_Chrono zei:
Heeft er hier iemand al eens verlichting bereikt op de middelen of door meditatie?

Meer dan eens.
De ziel is onbeperkt, maar de ziel huist zich in het lichaam.
Ons lichaam daarintegen is wel beperkt!

Ziel en lichaam kunnen gescheiden worden, en daarvoor hoef je helemaal niets op te hebben.
Uit je lichaam treden als het ware, en daarvoor hoef je helemaal niet "dood" te gaan. Je kan dit sturen en controleren.

Dat is voor mij verlichting. Het begrijpen-van is absolute verlichting in mijn ogen.

Tripper

Wijs gebruiker
Sommige mensen hier begrijpen volgens mij niet helemaal wat er bedoeld wordt met een egodeath. Van Speed of XTC kun je helemaal geen egodeath krijgen. Het is een spritueels iets.. als je bijna al je angsten hebt overwonnen blijven er nog maar 2 dingen over en dat zijn je ego en je geest.
Om een rebirth te krijgen moet je je ego loslaten, dit voelt als echt dood gaan. Dit is heel moeilijk, want mensen willen nou eenmaal niet doodgaan, dus ga je er tegen vechten. Als je echt een egodeath krijgt kom je in een walhalla toestand, dan ben je 100% gezuiverd van alles endan is alles mooi.

Phreakingout

Bewuste gebruiker
Tripper zei:
Sommige mensen hier begrijpen volgens mij niet helemaal wat er bedoeld wordt met een egodeath. Van Speed of XTC kun je helemaal geen egodeath krijgen. Het is een spritueels iets.. als je bijna al je angsten hebt overwonnen blijven er nog maar 2 dingen over en dat zijn je ego en je geest.
Om een rebirth te krijgen moet je je ego loslaten, dit voelt als echt dood gaan. Dit is heel moeilijk, want mensen willen nou eenmaal niet doodgaan, dus ga je er tegen vechten. Als je echt een egodeath krijgt kom je in een walhalla toestand, dan ben je 100% gezuiverd van alles endan is alles mooi.

Dan was het iets anders.. ( zie paar posts hierboven ). Lijkt dit trouwens op iets met Ketamine, waarin je je lichaam verlaat?

Bovenaan