Opgelicht

iSmokex

Bewuste gebruiker
Hallo,

Na een tijd weg te zijn geweest ben ik in ieder geval weer eventjes terug op het forum. Weet niet of dit topic in de juiste categorie staat maar anders hoor ik het wel. Ik zit dus met het volgende.

Ik heb dexamfetamine via marktplaats besteld, de eerste keer ging dat redelijk goed. Ik had alleen te weinig doosjes/strips gekregen. Bij de tweede bestelling zou dat gecompenseerd worden. Voor 4 doosjes betaalde ik 90 (ja echt) euro en zou dan 1 doosje gratis krijgen (de prijs was de tweede bestelling ook ineens hoger). Echter, het duurde heel lang voor ik ze ontving en pas toen ik dreigde met verdere stappen werden ze opgestuurd. Toen ik mijn bestelling had ontvangen bleek dus dat het weer maar 3 ipv 5 doosjes waren. Het ging allemaal op een wat nare manier.
Nu heb ik hem er op aangesproken maar hij heeft me geblokt op whatsapp. Mijn zus heeft nog een sms gestuurd met daarin de mededeling dat we verdere stappen gaan ondernemen als hij het niet netjes oplost.

Met verdere stappen bedoel ik dan aangifte en een melding maken bij marktplaats. Ik ben normaal helemaal niet van het aangifte doen e.d. maar dit ging gewoon op een nare onsympathieke manier en ben gewoon opgelicht.
Ik heb de volgende gegevens:
-Zijn voor- en achternaam
-Telefoon nummer
-Zijn rekening nummer
-2 overboekingen van mijn naar zijn rekening
-Whatsapp gesprek met daarin een duidelijke deal (dexamfetamine wordt daarin niet vermeld maar er word gesproken over 'doosjes'
-Screenshot van de marktplaats advertentie
-Mailtjes met als onderwerp 'dexamfetamine' waarin hij zegt dat ik maar een bod moet doen.

Mijn vragen zijn:
-Als ik aangifte doe, wat betekend dat dan voor mij? Aangezien ik ook toch wel strafbaar bezig was door het te kopen.
-Gaat de aangifte wat uithalen? Weet dat ik mijn geld er niet terug mee krijg maar gaan ze er wel wat mee doen?

Nou ik hoor het wel!

(besef me goed dat hier misschien mensen zitten die het helemaal niet hebben op mensen die 'dealers' verlinken maargoed ik ben opgelicht en hoop dat jullie kunnen helpen.)

Fool

Badass junkie
Ik heb zo'n voorgevoel dat je met een beetje pech zelf vervolgt gaat worden, ik zou het risico niet gaan lopen als ik jou was.

Deamon

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Fool zei:
Ik heb zo'n voorgevoel dat je met een beetje pech zelf vervolgt gaat worden, ik zou het risico niet gaan lopen als ik jou was.
Precies. Koop, verkoop en bezit van medicijnen op recept zonder dat je zelf een doktersvoorschrift hebt is strafbaar, aangifte doen is dus een bekentenis van je eigen overtreding. Je kunt het beste een melding doen bij Marktplaats over iemand die de regels overtreedt en veel meer kun je niet doen.

Je zou de politie kunnen tippen over "een handelaar in verboden middelen", zonder te zeggen dat je zelf iets hebt besteld bij die persoon. Ontkennen dat je bij hem wat gekocht hebt is buiten de rechtszaal niet strafbaar, je bent niet verplicht mee te werken aan je eigen veroordeling. Je zou kunnen zeggen dat een bekende van je iets bij die persoon heeft besteld en spijt heeft gekregen van zijn "misdaad" en dat jij namens die persoon de politie wilt helpen om een illegale handelaar van straat te halen en dan met de gegevens die je hebt doorgeven aan de politie. Maargoed, het is maar de vraag of je daar wat mee op schiet en of je niet alleen maar zelf meer problemen krijgt.

iSmokex

Bewuste gebruiker
Deamon zei:
Fool zei:
Precies. Koop, verkoop en bezit van medicijnen op recept zonder dat je zelf een doktersvoorschrift hebt is strafbaar, aangifte doen is dus een bekentenis van je eigen overtreding. Je kunt het beste een melding doen bij Marktplaats over iemand die de regels overtreedt en veel meer kun je niet doen.

Je zou de politie kunnen tippen over "een handelaar in verboden middelen", zonder te zeggen dat je zelf iets hebt besteld bij die persoon. Ontkennen dat je bij hem wat gekocht hebt is buiten de rechtszaal niet strafbaar, je bent niet verplicht mee te werken aan je eigen veroordeling. Je zou kunnen zeggen dat een bekende van je iets bij die persoon heeft besteld en spijt heeft gekregen van zijn "misdaad" en dat jij namens die persoon de politie wilt helpen om een illegale handelaar van straat te halen en dan met de gegevens die je hebt doorgeven aan de politie. Maargoed, het is maar de vraag of je daar wat mee op schiet en of je niet alleen maar zelf meer problemen krijgt.
Bedankt voor je advies! Ik heb marktplaats op de hoogte gesteld en ga hem aangeven bij meld misdaad anoniem. Vind aangifte doen toch te riskant.

En misschien nog een domme vraag: je zegt 'Koop, verkoop en bezit van medicijnen op recept zonder dat je zelf een doktersvoorschrift hebt is strafbaar'. Morgen krijg ik waarschijnlijk een doktersvoorschrift voor dex, is koop en verkoop dan wel legaal? Nee toch?

Deamon

Bewuste gebruiker
Tripreporter
iSmokex zei:
En misschien nog een domme vraag: je zegt 'Koop, verkoop en bezit van medicijnen op recept zonder dat je zelf een doktersvoorschrift hebt is strafbaar'. Morgen krijg ik waarschijnlijk een doktersvoorschrift voor dex, is koop en verkoop dan wel legaal? Nee toch?
Nee, idd. Alleen bezit is dan legaal, je mag het alleen halen bij de apotheek, dus niet bij een dealer kopen. En met een doktersvoorschrift is een motorvoertuig besturen als je dex op hebt geen rijden onder invloed, zonder recept wel.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja daar komt het wel op neer ja :) Ik weet niet of je uiteindelijk bestraft zal worden als je dex koopt en je hebt een recept, maar het mag niet in ieder geval...

Fool

Badass junkie
Deamon zei:
Nee, idd. Alleen bezit is dan legaal, je mag het alleen halen bij de apotheek, dus niet bij een dealer kopen. En met een doktersvoorschrift is een motorvoertuig besturen als je dex op hebt geen rijden onder invloed, zonder recept wel.
Voor zover als ik weet is het dan óók rijden zonder invloed, totdat je hiervoor een aparte test bij het CBR hebt gedaan.

Deamon

Bewuste gebruiker
Tripreporter
leipebaviaan zei:
Dus iedereen die iets bij een verdor koopt is eigenlijk in overtreding? :sunglasses:
Dat hangt van de legale status van je bestelling af. RC's die nog niet op de lijst van verboden middelen of in de geneesmiddelenwet zijn opgenomen zijn in principe legaal.

Fool zei:
Deamon zei:
Voor zover als ik weet is het dan óók rijden zonder invloed, totdat je hiervoor een aparte test bij het CBR hebt gedaan.
Er zit een gele sticker op, dus extra oppassen met een motorvoertuig besturen. De eerste paar dagen wordt het sterk afgeraden, maar daarna is het op eigen discretie.

Fool

Badass junkie
Deamon zei:
leipebaviaan zei:
Dus iedereen die iets bij een verdor koopt is eigenlijk in overtreding? :sunglasses:
Dat hangt van de legale status van je bestelling af. RC's die nog niet op de lijst van verboden middelen of in de geneesmiddelenwet zijn opgenomen zijn in principe legaal.
Volgens mij beschrijft de geneesmiddelenwet ook helemaal geen specifieke stoffen, maar vallen in principe alle middelen met een psychoactieve werking hieronder/voor inname bedoeld?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Tijdloos zei:
geneesmiddel: een substantie of een samenstel van substanties die bestemd is om te worden toegediend of aangewend voor dan wel op enigerlei wijze wordt gepresenteerd als zijnde geschikt voor:
1°. het genezen of voorkomen van een ziekte, gebrek, wond of pijn bij de mens,

2°. het stellen van een geneeskundige diagnose bij de mens, of

3°. het herstellen, verbeteren of anderszins wijzigen van fysiologische functies bij de mens door een farmacologisch, immunologisch of metabolisch effect te bewerkstelligen

Dit is de omschrijving van wat er onder de geneesmiddelenwet valt. Alle substanties die dus fysiologische functies wijzigen, kun je met puntje nummer 3 onder de geneesmiddelenwet laten vallen.

Hiermee vallen alle RC's dus standaard onder de geneesmiddelenwet, zonder bij naam genoemd te hoeven worden. Mits je ze uiteraard gebruikt voor consumptie <- dat is hetgeen wat het gebied grijs maakt. Het wordt verkocht als plantenvoeding, badzout enz waardoor het wél legaal is. Zodra je het inslikt, in een capsule doet, of lijntjes legt, of wat dan ook een hint kan geven dat je het voor consumptie gebruikt, maakt dat het onder de geneesmiddelenwet valt en je dus een recept nodig hebt.

MeejheM

Badass junkie
Vette pech!

je geld terugkrijgen lijkt me niet aannnemelijk, en en je 'doosjes' krijgen lijkt me meer onmogelijk.

gewoon als drugs kopen zal makkelijker zijn, echter zit je dan wel met devraag wat je preciees in huis gehaald hebt, terwijl dat met pillen van de apotheker duidelijker is.

Bovenaan