Ontwenning (?) alcohol

Hoi allemaal,

Ik ben na een periode van 3 jaar best wel intensief drinken eindelijk 2 weken volledig gestopt met alcohol, dit is mij voorheen al wel eens eerder gelukt maar dit was altijd door externe druk en niet omdat ik dit zelf wilde.
2 weken geleden kreeg ik de zoveelste ruzie met mijn vriendin over het alcohol gebruik, waar ik eerst altijd dacht dat zij zeurde viel voor mij het kwartje nu toch echt dat het niet normaal is om alleen op de bank 90 eenheden per week naar binnen te gieten. De afgelopen weken zijn redelijk goed verlopen, wel trek gehad in alcohol maar geen trek in een terugval; dat is voor mij al een hele vooruitgang.
Nu merk ik wel dat ik sinds 1,5 week geen alcoholgebruik extreem vermoeid ben de hele dag, heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet overigens niet hoe dit bij het afkicken met andere verslavingen zit dus ik heb dit maar onder alcohol geplaatst.

Cheers (hier moet ik toch misschien ook wat anders op verzinnen bedankt ik mij nu),
Roerbakgroente

De Zandman

DF-koning
Dit klopt. Toen ik stopte met zuipen, was ik 4 weken erg vermoeid, je lichaam is namelijk erg hard aan het werk om te ontwennen van de alcohol....en dit gaat idd vanzelf weer over.
Houd vol, 90 eenheden drank per week is echt veel te veel! Daar heeft je vriendin gelijk in, van zoveel alcohol ga je domweg naar de kloten en voor een partner is dat niet fijn om aan te moeten zien.... ditzelfde speelde bij mij ook en gelukkig kon ik stoppen voordat ik alles kwijt zou gaan raken! Want met de hoeveelheid die ik tot mij nam, kwam dat moment toch wel erg dichtbij met 10 tot 14 trappisten bier ( zwaar bier) per dag...

Dit klopt. Toen ik stopte met zuipen, was ik 4 weken erg vermoeid, je lichaam is namelijk erg hard aan het werk om te ontwennen van de alcohol....en dit gaat idd vanzelf weer over.
Houd vol, 90 eenheden drank per week is echt veel te veel! Daar heeft je vriendin gelijk in, van zoveel alcohol ga je domweg naar de kloten en voor een partner is dat niet fijn om aan te moeten zien.... ditzelfde speelde bij mij ook en gelukkig kon ik stoppen voordat ik alles kwijt zou gaan raken! Want met de hoeveelheid die ik tot mij nam, kwam dat moment toch wel erg dichtbij met 10 tot 14 trappisten bier ( zwaar bier) per dag...
Heel herkenbaar! En het stomme is, je weet dat het slecht is voor jou en jouw omgeving maar het gebruiken is op zo’n moment toch belangrijker. Nu bijna 6 weken gestopt en echt blij dat ik de keuze heb gemaakt. Het idee van niet meer drinken maakte mij altijd angstig, terwijl het idee van drinken dat nu juist voor mij doet.

De Zandman

DF-koning
Het veranderen van gewoonte is altijd "angstig". Omdat je van een bekende toestand naar een nieuwe toestand gaat.
Maar, houd de moed erin, na enige tijd wordt de toestand van nuchter zijn de bekende toestand en de drank verschuift naar de toestand van het niet meer zo bekend mee zijn.
Jij gaat er wel uitkomen, houd vol! Alcohol sucks, en niet zo'n beetje, ook!

Stella1963

Newbie
Idd alcohol sucks en kan behoorlijk schade aanbrengen in de hersenen maar ook de rest van je lichaam,weet er alles van heb 25 jaar flink gedronken nu 8 maanden sober resultaat alcohol, rollator en een scootmobiel so be carefull

De Zandman

DF-koning
Ik heb ook een jaar of 6 stevig alcohol misbruikt. Jazeker, een stuk of 10 trappisten bier gingen er per dag wel in.
Ik ben nog altijd blij, dat dit niet tot grote schade aan mijn lijf en leden geleid heeft, want dat lijf heeft er wel degelijk onder geleden gelet op de vele katers van jewelste die ik gehad heb...
Het menselijk lichaam kan veel hebben, kunnen we wel stellen!

Dick_van_Leeuwen

Bewuste gebruiker
Top dat je zover bent gekomen. Intrinsieke motivatie is toch altijd het beste. Lekker veel vitamine C eten (vers fruit, paprika's etc) en veel slapen. Hou vol en je zult binnenkort meer energie krijgen.

De Zandman

DF-koning
Ik drink al meer als 25 jaar geen druppel alcohol meer...en van de beslissing om met zuipen te stoppen heb ik nog nooit spijt gehad. Nee.
Ik kan niet met drank omgaan en drank gaat ook niet goed met mij om.
Laten we het daar maar op houden.

Bedankt voor alle berichten!
Ik heb nog steeds geen druppel aangeraakt en het begint nu langzamerhand ook geen rol meer te spelen in mijn leven. De tijd vliegt voorbij en, hoe cliché ik dit altijd ook vond🤢, ik kan daadwerkelijk plezier hebben zonder.

De Zandman

DF-koning
Houd vol! Je bent goed bezig!
Over enige tijd zegt het je vrijwel niets meer, die drank....en je hebt de wetenschap dat jij de volgende dag géén kater zult hebben en dat jij dus wél aan het verkeer mag deelnemen.
Plus je houdt geld in je zak over, dat zijn al 3 grote voordelen!

Laatst bewerkt:
Volgens mij wel normaal hoor dat je zo moe liep/loopt... hoe vlot het intussen, nog steeds gestopt?
Je kan altijd in de kruidvat energie tabletjes halen met vitamine c enzo, dat kan helpen bij het vermoeide gevoel. Zelf heb ik eens een tijdje van die ampullen genomen, Dynergo noemde dat, moest je dan bij je drank mengen, zijn heel goed bij herstel van ziekte, wat verslaving uiteindelijk ook is. Vloeibare boosters me dunkt :tongueout:. Magnesium is trouwens ook een goede toevoeging bij vermoeidheid.

tess69

Experimenterende gebruiker
Hoi allemaal,

Ik ben na een periode van 3 jaar best wel intensief drinken eindelijk 2 weken volledig gestopt met alcohol, dit is mij voorheen al wel eens eerder gelukt maar dit was altijd door externe druk en niet omdat ik dit zelf wilde.
2 weken geleden kreeg ik de zoveelste ruzie met mijn vriendin over het alcohol gebruik, waar ik eerst altijd dacht dat zij zeurde viel voor mij het kwartje nu toch echt dat het niet normaal is om alleen op de bank 90 eenheden per week naar binnen te gieten. De afgelopen weken zijn redelijk goed verlopen, wel trek gehad in alcohol maar geen trek in een terugval; dat is voor mij al een hele vooruitgang.
Nu merk ik wel dat ik sinds 1,5 week geen alcoholgebruik extreem vermoeid ben de hele dag, heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet overigens niet hoe dit bij het afkicken met andere verslavingen zit dus ik heb dit maar onder alcohol geplaatst.

Cheers (hier moet ik toch misschien ook wat anders op verzinnen bedankt ik mij nu),
Roerbakgroente
is het wat om voor de zekerheid refusal in huis te hebben? werkt bij mij prima en... ik heb ondervonden dat ik na 3 dagen niet innemen nog bloed benauwd word, heel naar ..
ik ging zaterdag uit en nam dapper s morgens refusal.. en dat weet je, weekdn zonder alcohol. zonedr de refusal had ik zaterdag voor gaas gegaan na 4 weken net drinken.

De Zandman

DF-koning
Ja, drank en refusal of antrabus gaan echt niet samen, je zult, als je toch drinkt, werkelijk dood en doodziek worden dus dan laat je dat wel....
Alcohol sucks! Ga zo door want je bent goed bezig, over enige tijd ga je de voordelen wel merken!
Sterkte toegewenst!

De Schurk

Belezen gebruiker
Hoi allemaal,

Roerbakgroente
Door de cravings slaap je misschien minder en dat verklaard je vermoeidheid, en je hoeft er zelf tijdens je slaap niet eens wat van te merken, REM slaap die verstoord of verminderd wordt bijvoorbeeld.
Dus je pakt wel je uren, maar ze zijn minder affectief
Zelf zou ik de alcohol langzaam afbouwen, dat maakt het afkicken toch een stuk dragelijker en veiliger.

De Zandman

DF-koning
Ik ben er in één keer mee gestopt. Van 10 tot 14 glazen zwaar trappisten bier ( 9 procent) naar nul glazen, wel medisch begeleid.
De eerste 3 dagen een beetje librium voor de onrust gekregen en daarna niets meer.
Echt beroerd ben ik van die resolute ontwenning niet geweest, al kreeg ik wel problemen met slapen.
Ik heb sindsdien geen glas alcohol meer aangeraakt.
Thanks God!

Dirkdirk

DF-koning
Ik ben er in één keer mee gestopt. Van 10 tot 14 glazen zwaar trappisten bier ( 9 procent) naar nul glazen, wel medisch begeleid.
De eerste 3 dagen een beetje librium voor de onrust gekregen en daarna niets meer.
Echt beroerd ben ik van die resolute ontwenning niet geweest, al kreeg ik wel problemen met slapen.
Ik heb sindsdien geen glas alcohol meer aangeraakt.
Thanks God!
Beetje same hier, ongeveer zelfde hoeveelheid iets minder, dronk omgerekend zo’n 10 glazen zwaarbier per avond. Slaap was mijn grootste ontwenning struikelblok maar daar zijn medicijnen voor. Ik had die niet en ben ook niet met hulp van een arts gestopt. Dat is wel veiliger en succesvoller met hulp.

Laatst bewerkt:

De Schurk

Belezen gebruiker
Hoi allemaal,

Roerbakgroente
Ik heb me met 4 dagen in de week max nooit echt verslaafd gevoeld.

Maar petje af man!!! goed bezig!!

tess69

Experimenterende gebruiker
Zeker Cold turkey, wat een mens nooit moet doen
drank wel .. na 30 jaar minimaal 1 liter wijn elke dag en met vriendinnen 3 x in de week wel 2 tot 3 liter .. nu met behulp van resusal gestopt zonder sontwenning.. mijn ontwenning is : wat is het in gezelschap ongezellig zonder wijntje !!die gedachte moet eruit.

De Zandman

DF-koning
Vaak is het de omgeving, je vrienden en kennissen, die extra moeilijkheden opwerpen als je wilt stoppen met drinken.
Heel vaak hoor je dan de navolgende zin:
"Ach, doe nou niet zo ongezellig, ééntje kan toch wel...."
En zo word je weer over de streep getrokken.
Toen ik stopte, nam ik meteen afscheid van een heel aantal drinkende kennissen om juist dit te voorkomen.

PartyLife

Newbie
Eerst en vooral wil ik je zeggen: wat goed dat je gestopt bent met alcohol! Heel vaak ontstaan er inderdaad ruzies met partner en familieleden door alcoholgebruik, waarvan de gebruiker dit niet inziet omdat die onder invloed is. Maar heel goed dat je het beseft hebt en eraan werkt.

Wat betreft de afkickverschijnselen: het kan inderdaad heel goed zijn dat doordat je gestopt bent met alcohol die vermoeidheid blijft aanslepen, dit is ook omdat je lichaam moet kunnen wennen aan de nieuwe situatie, maar dit zal zeker tijdelijk zijn, de vermoeidheid zal na verloop van tijd uit je lichaam verdwijnen en dan zul je veel meer energie ervaren en heel blij zijn dat je ervan afgestapt bent.

Ik heb voor je ook een linkje gezet waar inderdaad ook staat beschreven dat er vermoeidheid kan optreden na volledig afkicken met alcohol, ook staan er andere afkickverschijnselen bij maar sowieso zullen die tijdelijk zijn, je zult je na verloop van tijd veel beter in je vel gaan voelen.

Heel veel succes! Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Afkicken van alcohol - ALCOHOLinfo.nl

Bedankt voor al jullie berichten, toch een raar idee dat onbekenden reageren op een bericht die ik op dat moment nog met vrijwel niemand wilde (lees: durfde te) delen.
Ik heb nog steeds geen druppel gedronken en voel mij fysiek beter dan ooit te voren, door de tijd die ik nuchter overhoud op een dag onderneem ik een stuk meer en ben ik ook weer begonnen met sporten.

Ik merk sinds een week of 4 wel dat er ook een emotionele nasleep zit aan het hele verhaal. Doordat ik op een gegeven moment stiekem en alleen begon te drinken ben ik een hele tijd onbewust paranoïde geweest wat niet zal hebben meegeholpen aan mijn aanhoudende vermoeidheid die inmiddels gelukkig weg is.
Ook werk ik nog steeds aan het vertrouwen wat ik geschaad heb bij mijn partner, ze is af en toe nog weleens bang dat ik stiekem drink. Ik wil haar dan duidelijk maken dat dit niet het geval is, want ja , je kunt mij op mijn woord geloven toch?
Heeft iemand hier tips voor of ervaring mee? Ik weet dat dit tijd zal nodig hebben omdat ik haar een tijd voor de ge, maar het zou fijn zijn als ik haar wat meer op haar gemak kan stellen wanneer ze dit gevoel sporadisch weer krijgt.

iedereen alvast een heel fijn weekend, en drink met mate 😜

Roerbak

EB53C693-58BE-47CD-8CF5-5663E794AFBE.jpeg

De Zandman

DF-koning
......dat ik stiekem drink. Ik wil haar dan duidelijk maken dat dit niet het geval is, want ja , je kunt mij op mijn woord geloven toch?
Heeft iemand hier tips voor of ervaring mee? Ik weet dat dit tijd zal nodig hebben omdat ik haar een tijd voor de ge, maar het zou fijn zijn als ik haar wat meer op haar gemak kan stellen wanneer ze dit gevoel sporadisch weer krijgt.

iedereen alvast een heel fijn weekend, en drink met mate 😜

Roerbak

Bekijk bijlage 45846
Het terugkrijgen van het vertrouwen, dat is iets waar domweg heel veel tijd voor nodig is.
Op je woord geloven, dat is juist een punt wat je keer op keer geschonden hebt in je drinkers tijd en dat vlak je niet zomaar uit!
Wat goed van je dat je gestopt bent met drinken en dat goed volhoudt!
De voordelen van niet drinken zijn zeer groot.
Geld overhouden,
Geen katers meer,
Altijd mogen rijdengeen aantasting van degezondheid, tijd overhouden voor nuttige dingen,
En zo zijn er nog veel meer voordelen!
Je bent goed op weg, nu volhouden en je zult je nog veel beter gaan voelen, gegarandeerd!
En, vanaf nu zul je nooit meer echt genieten van een glas alcohol.
Want je staat jezelf dat drinken niet meer toe.
Houd vol!

Bovenaan