NOS over 3mmc

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
Ik zie hier en daar in een keer veel filmpjes opduiken over 3mmc, dat volgens de NOS weer helemaal in trek is. Maar toch vindt ik dat er iets niet klopt.3mmc is jaren weg gebleven en in een keer moet t terug zijn tussen de 2mmc,2cmc en andere vriendjes? Ze laten dan heel leuk een volle bak “3mmc” zien maar vind t toch gaar. Iemand die hier wat meer over in kan lichten?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik zie hier en daar in een keer veel filmpjes opduiken over 3mmc, dat volgens de NOS weer helemaal in trek is. Maar toch vindt ik dat er iets niet klopt.3mmc is jaren weg gebleven en in een keer moet t terug zijn tussen de 2mmc,2cmc en andere vriendjes? Ze laten dan heel leuk een volle bak “3mmc” zien maar vind t toch gaar. Iemand die hier wat meer over in kan lichten?
Nouja het is allebei een beetje waar.
De wetgever had gehoopt dat een verbod op 3-MMC de populariteit zou drukken; maar het gebruik is juist gestegen.
Tegelijkertijd is 3-MMC nog wel redelijk een niche-drug als je het vergelijkt met middelen zoals MDMA en cocaïne, die veel populairder is.

De NOS focust zich op actualiteit, wat betekent dat ze vrijwel alleen maar geïnteresseerd zijn in trends of afwijkende zaken. Dus dat een hele grote groep mensen altijd alcohol gebruikt, dat is normaal, dus geen nieuws. Dat een zeer kleine groep mensen die 3-MMC gebruikt iets groter is geworden, dat is anders dan normaal, dus dan is het nieuws. Zo krijg je een bias waardoor het lijkt dat er enorm veel mensen 3-MMC gebruiken. Wat dus een vertekenend beeld geeft.

Wel klopt het dat 3-MMC populairder is dan 2-MMC en 2-CMC. Dat zijn middelen die nu weliswaar door vendors flink gepusht worden (want ze willen het nog even uitverkopen voordat het allemaal verboden wordt). Maar er zijn nog niet zoveel mensen die het graag gebruiken.

Overigens blijken veel geteste samples van 3-MMC sterk vervuild. Dus het kan ook nog zijn dat mensen denken dat ze 3-MMC gebruiken, maar dat ze in werkelijkheid een willekeurig mengsel van andere cathinones innemen.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Deze video kan ik eigenlijk niet kijken...

De presentatrice begint namelijk met zeggen: "ondanks dat de drugs 3-MMC drie jaar geleden is verboden"

Maar waar ik echt de allergrootste hekel aan heb is als mensen 'drugs' zeggen terwijl ze één drug bedoelen.

Dat is dé reden dat ik geen Spuiten en Slikken meer kijk.
Het staat zelfs in de titel: "deze drugs blijft je pakken"

Het zou moeten zijn: deze drugs blijven je pakken. En ja, dat klinkt gek, want 3-MMC is verdorie maar één drug.

Ik ga een klacht indienen.

Laatst bewerkt:

OtherShore

Badass junkie
De NOS baseert zich op gerapporteerd gebruik. Meer mensen zeggen “3-mmc” te gebruiken, maar of dat echt zo is, is maar zeer de vraag. Als je bij een dealer 3-mmc koopt is het namelijk vaak geen echte 3-mmc zoals de testresultaten steeds weer uitwijzen. Vaak wordt een vervanger aangeboden als 3-mmc. Mensen weten daardoor niet wat ze gebruiken. Wat gerapporteerd wordt komt daardoor vaak niet overeen met de werkelijkheid.

Het gebruik van zogenaamde 3-mmc is dus weliswaar toegenomen, maar ik vermoed dat het gebruik van echte 3-mmc sinds het verbod is afgenomen.

Laatst bewerkt:

OtherShore

Badass junkie
Als je bij een dealer 3-mmc koopt is het namelijk vaak geen echte 3-mmc zoals de testresultaten steeds weer uitwijzen.
Dat geeft het Trimbos ook aan. Ter informatie:

• Like
Waarderingen: ljuv

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
Het NOS baseert zich op gerapporteerd gebruik. Meer mensen zeggen “3-mmc” te gebruiken, maar of dat echt zo is, is maar zeer de vraag. Als je bij een dealer 3-mmc koopt is het namelijk vaak geen echte 3-mmc zoals de testresultaten steeds weer uitwijzen. Vaak wordt een vervanger aangeboden als 3-mmc. Mensen weten daardoor niet wat ze gebruiken. Wat gerapporteerd wordt komt daardoor vaak niet overeen met de werkelijkheid.

Het gebruik van zogenaamde 3-mmc is dus weliswaar toegenomen, maar ik vermoed dat het gebruik van echte 3-mmc sinds het verbod is afgenomen.

Ja precies dacht ik dus zelf ook, kijk bijv op tiktok maar is in de comments. Dan zie je hoe dom de jeugd om gaat met gebruik en eig geen idee hebben waar ze over praten. Gister nog iemand zien zeggen in comments op een video over lachgas dat er bijvoorbeeld illegale lachgas is😂💀 lachgas is altijd zuivere nitrous oxide anders gewoon dodelijk. En het zelfde gaat om die mmc’tjes. Had gelezen “ 2mmc is zelfde als 3mmc maar met andere structuur” . Ik kan er zelf slecht tegen over hoe gebruik genormaliseerd is en hoe het gebeurt , hoe mensen zichzelf onbewust naar de klote helpen bijvoorbeeld en simpel weg te stom zijn om zich goed in te kunnen lezen.

Ik zie dit een beetje dubbel uiteraard niet iedereen is even slim en hebben ook lang niet allemaal de logica om te snappen wat drugs nou echt precies inhoudt. Vind zelf dat gebruik pas goed kan gaan als je echt goed inleest over de stof en alles er om heen. Merk alhoewel als je mensen met jip en janneke taal iets uitprobeert te leggen over een stof of verantwoord gebruik dat ze nooit luisteren maar wel praatjes van de stomste nietsnutten geloven. Zoals bijvoorbeeld wat dealers roepen. Ik kan zo nog wel even doorgaan denk ik😂

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
Nouja het is allebei een beetje waar.
De wetgever had gehoopt dat een verbod op 3-MMC de populariteit zou drukken; maar het gebruik is juist gestegen.
Tegelijkertijd is 3-MMC nog wel redelijk een niche-drug als je het vergelijkt met middelen zoals MDMA en cocaïne, die veel populairder is.

De NOS focust zich op actualiteit, wat betekent dat ze vrijwel alleen maar geïnteresseerd zijn in trends of afwijkende zaken. Dus dat een hele grote groep mensen altijd alcohol gebruikt, dat is normaal, dus geen nieuws. Dat een zeer kleine groep mensen die 3-MMC gebruikt iets groter is geworden, dat is anders dan normaal, dus dan is het nieuws. Zo krijg je een bias waardoor het lijkt dat er enorm veel mensen 3-MMC gebruiken. Wat dus een vertekenend beeld geeft.

Wel klopt het dat 3-MMC populairder is dan 2-MMC en 2-CMC. Dat zijn middelen die nu weliswaar door vendors flink gepusht worden (want ze willen het nog even uitverkopen voordat het allemaal verboden wordt). Maar er zijn nog niet zoveel mensen die het graag gebruiken.

Overigens blijken veel geteste samples van 3-MMC sterk vervuild. Dus het kan ook nog zijn dat mensen denken dat ze 3-MMC gebruiken, maar dat ze in werkelijkheid een willekeurig mengsel van andere cathinones innemen.
Dankjewel weer @Neo-Shulginist voor deze uitgebreide info ik was hier zelf al een beetje van overtuigd maar tis niet meer normaal hoe deze stoffen hier als warme broodjes over de toonbank gaan.

Fijn om iemand zoals jij op dit forum te hebben👌🏻 vraag mezelf wel af waar jouw uitgebreide kennis vandaan komt als ik vragen mag.

En inderdaad de samples van hier zijn vaak geen 3mmc, op je telefoon kan je de app “ know drugs” downloaden met test resultaten voornamelijk vanuit energy control volgens mij. Maar als je daar op kijkt kan je een beetje pijlen hoe de europese drugs markt is qua test samples van van alles ,ook als t gaat om gemiddelde xtc doseringen per pil. Uiteraard dit nooit als handleiding gebruiken maar kan wel een beetje safety geven imo

OtherShore

Badass junkie
Ik kan er zelf slecht tegen over hoe gebruik genormaliseerd is en hoe het gebeurt , hoe mensen zichzelf onbewust naar de klote helpen bijvoorbeeld en simpel weg te stom zijn om zich goed in te kunnen lezen.
De andere kant van het verhaal is wel dat gewetenloze dealers de boel de hele tijd aan het bedonderen zijn. Er wordt met 3-mmc nou eenmaal veel meer gesjoemeld dan met andere drugs. Daar is niet zo veel tegen te doen behalve testen.

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
De andere kant van het verhaal is wel dat gewetenloze dealers de boel de hele tijd aan het bedonderen zijn. Er wordt met 3-mmc nou eenmaal veel meer gesjoemeld dan met andere drugs. Daar is niet zo veel tegen te doen behalve testen.
Klopt, ben ik het helemaal mee eens maar test centra heeft gewoon de capaciteit niet en veel mensen in mijn omgeving zijn er zwaar van overtuigd dat er een dikke adder onder t gras zit als ze gaan testen , moeilijk geloven dat t juist toegelaten wordt om te testen. Ik kan zelf tevens vaak aan de structuur al zien wat t spul is ieder mmctje heeft zn eigen structuur,geur en kleur en dan neem ik t nog vaak met een korrel zout . Maar heb alles al wel meerdere malen van verschillende vendors en dealers gehad dus na verloop van tijd kan je t wel een beetje zien

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dankjewel weer @Neo-Shulginist voor deze uitgebreide info ik was hier zelf al een beetje van overtuigd maar tis niet meer normaal hoe deze stoffen hier als warme broodjes over de toonbank gaan.

Fijn om iemand zoals jij op dit forum te hebben👌🏻 vraag mezelf wel af waar jouw uitgebreide kennis vandaan komt als ik vragen mag.

En inderdaad de samples van hier zijn vaak geen 3mmc, op je telefoon kan je de app “ know drugs” downloaden met test resultaten voornamelijk vanuit energy control volgens mij. Maar als je daar op kijkt kan je een beetje pijlen hoe de europese drugs markt is qua test samples van van alles ,ook als t gaat om gemiddelde xtc doseringen per pil. Uiteraard dit nooit als handleiding gebruiken maar kan wel een beetje safety geven imo
Dankjewel voor de complimenten :grin: 💪

Ik kan helaas geen uitlatingen doen over mijn achtergrond, omdat dat tot herleidbaarheid zou kunnen leiden. Maar laat ik het zo zeggen: als je gewoon het (drugs)nieuws volgt, regelmatig scholar.google.com intikt, en eens een rapportje van een NGO leest hier en daar, dan kom je al een heel eind!

Overigens kan het online testen van drugs leiden tot schijnveiligheid. Zie bijvoorbeeld deze publicatie:

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
Dankjewel voor de complimenten :grin: 💪

Ik kan helaas geen uitlatingen doen over mijn achtergrond, omdat dat tot herleidbaarheid zou kunnen leiden. Maar laat ik het zo zeggen: als je gewoon het (drugs)nieuws volgt, regelmatig scholar.google.com intikt, en eens een rapportje van een NGO leest hier en daar, dan kom je al een heel eind!

Overigens kan het online testen van drugs leiden tot schijnveiligheid. Zie bijvoorbeeld deze publicatie:
Oke thanks voor de info dan laat ik mn brein een kunstmatige beeld tekenen over wat je achtergrond kan zijn, dat houdt t leuk die verbeelding veranderd zich per post die ik lees over je😁
En ja dat bericht idd mooi van die reports om te lezen heb ik al veel gedaan. Maar t zo uitleggen op een manier als jij , zou ik niet kunnen

ljuv

DF-koningin
Dat ze problemen krijgen met de politie 😂 t verstand zit bij sommige kennis van mij niet goed op sommige plekken in t hoofd en zijn gewoon zwaar paranoia lijkt t wel maar ondertussen wel zwaar verboden middelen kopen😂💀
Behoorlijk treurig ja… STUUR ZE NAAR HUT FORUM!

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
Al geprobeerd, maar vinden ze niks zeggen ze wel interesse in drugs proberen maar niks wat erachter zit😒ik laat ze vaak zat berichten lezen dat wel en heb t r vaak over , over hoe ik veel van mn kennis op t forum heb gelezen. Ik vertel daarbij bijv iets wat ik hier gelezen heb, in welk stuk van t forum en war je bijv nog meer kan vinden hier.dat laat ik ze uiteraard ook allemaal zien en leg dit allemaal heel rustig en gedetailleerd uit. Maar nog trekt t ze helaas niet🥲

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
Trouwens ik ben de afgelopen tijd veel actief op t forum vind ik zelf.lees altijd vaak mee maar merk dat nu dat ik veel meer actief ben in topics ik veel van mn vragen en eigen ervaringen best makkelijk kan delen hier. Omdat imo mensen zich hier wel terug kunnen vinden in mijn meningen, ondervindingen etc omdat hier eigenlijk wel een hoop mensen zitten die een beetje op een manier denken zoals mij, met verstand 😁 etc…

Neo-Shulginist

Badass junkie
Oke thanks voor de info dan laat ik mn brein een kunstmatige beeld tekenen over wat je achtergrond kan zijn, dat houdt t leuk die verbeelding veranderd zich per post die ik lees over je😁
Haha ja ik ben wel eens naar een Drugsform meeting geweest en toen was @Zweevteev een beetje teleurgesteld dat ik niet op Einstein leek :tearsofjoy:
En ja dat bericht idd mooi van die reports om te lezen heb ik al veel gedaan. Maar t zo uitleggen op een manier als jij , zou ik niet kunnen
Nogmaals bedankt! =D

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dat ze problemen krijgen met de politie 😂 t verstand zit bij sommige kennis van mij niet goed op sommige plekken in t hoofd en zijn gewoon zwaar paranoia lijkt t wel maar ondertussen wel zwaar verboden middelen kopen😂💀
Okee, ja.. jammer. Want het tegenovergestelde is waar. Er zijn juist afspraken met de politie dat die niet in de straat komen controleren wie er allemaal komt opdagen bij het testpunt. Maar als ik dat vertel ben ik zeker ook onderdeel van een ondergronds netwerk van kinderbloed drinkende illuminati?

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
Okee, ja.. jammer. Want het tegenovergestelde is waar. Er zijn juist afspraken met de politie dat die niet in de straat komen controleren wie er allemaal komt opdagen bij het testpunt. Maar als ik dat vertel ben ik zeker ook onderdeel van een ondergronds netwerk van kinderbloed drinkende illuminati?
Hahaha waarschijnlijk ik ga ze proberen te overtuigen!

ljuv

DF-koningin
Al geprobeerd, maar vinden ze niks zeggen ze wel interesse in drugs proberen maar niks wat erachter zit😒ik laat ze vaak zat berichten lezen dat wel en heb t r vaak over , over hoe ik veel van mn kennis op t forum heb gelezen. Ik vertel daarbij bijv iets wat ik hier gelezen heb, in welk stuk van t forum en war je bijv nog meer kan vinden hier.dat laat ik ze uiteraard ook allemaal zien en leg dit allemaal heel rustig en gedetailleerd uit. Maar nog trekt t ze helaas niet🥲
Tsja herkenbaar wel. Het frustreert me ook, vrienden die nog steeds geloven dat xtc mdma+pep is bijvoorbeeld.
Naja; laat ons dan maar een wandelend forum zijn toch? Ik stel ook wel eens vragen namens vrienden… liever doen ze zelf onderzoek natuurlijk maar als dat er niet inzit dan heb ik er liever zelf alles aan gedaan haha.

Trouwens ik ben de afgelopen tijd veel actief op t forum vind ik zelf.lees altijd vaak mee maar merk dat nu dat ik veel meer actief ben in topics ik veel van mn vragen en eigen ervaringen best makkelijk kan delen hier. Omdat imo mensen zich hier wel terug kunnen vinden in mijn meningen, ondervindingen etc omdat hier eigenlijk wel een hoop mensen zitten die een beetje op een manier denken zoals mij, met verstand 😁 etc…
Fijn dat je zoveel herkenning en een fijne plek hebt gevonden hier❤️

Shinyzappy

Bewuste gebruiker
Tsja herkenbaar wel. Het frustreert me ook, vrienden die nog steeds geloven dat xtc mdma+pep is bijvoorbeeld.
Naja; laat ons dan maar een wandelend forum zijn toch? Ik stel ook wel eens vragen namens vrienden… liever doen ze zelf onderzoek natuurlijk maar als dat er niet inzit dan heb ik er liever zelf alles aan gedaan haha.

Fijn dat je zoveel herkenning en een fijne plek hebt gevonden hier❤️
Ja zeker is dat fijn, en even om te vragen wordt er in de toekomst nog een meeting georganiseerd? Of iets ? Ik voel me best een beetje aangesloten op t forum hihi:)

ljuv

DF-koningin
Ja zeker is dat fijn, en even om te vragen wordt er in de toekomst nog een meeting georganiseerd? Of iets ? Ik voel me best een beetje aangesloten op t forum hihi:)
Naar mijn weten niet! Dan is er meestal wel een actief topic over.

Lemmy

Badass junkie
Coke lijkt terug 3-mmc te vervangen.
Er is nog een pak meer coke op de markt dan 3-mmc.
En wat verkocht word als 3-mmc is meestal troep.
Zuivere coke daarentegen gaat er altijd zijn.

Ja die troep heb ik enkele weken geleden mogen meemaken.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Overigens blijkt uit het Grote Uitgaansonderzoek dat jongeren18-35 jaar die die het afgelopen zijn gaan stappen wel vaker 3-MMC gebruiken dan cocaïne.

Maar dat is een heel specifieke onderzoeksgroep, en bovendien kan het zijn dat de link naar de enquête rondgedeeld is in groepen waar het normaler is om 3-MMC fe gebruiken. De genoemde aantallen zijn wel heel veel. Maar dat kan dus mogelijk ook betekenen dat 3-MMC onder jongeren heel populair is.

miles

Wijs gebruiker
Hier in de buurt ligt de grens rond de 30 ongeveer, daar boven veel coke, er onder veel 3mmc, met uitzondering van een vissersdorp bekend van een tvserie, daar word coke ook veel door jongeren vanaf 20 gebruikt

Lemmy

Badass junkie
Overigens blijkt uit het Grote Uitgaansonderzoek dat jongeren18-35 jaar die die het afgelopen zijn gaan stappen wel vaker 3-MMC gebruiken dan cocaïne.

Maar dat is een heel specifieke onderzoeksgroep, en bovendien kan het zijn dat de link naar de enquête rondgedeeld is in groepen waar het normaler is om 3-MMC fe gebruiken. De genoemde aantallen zijn wel heel veel. Maar dat kan dus mogelijk ook betekenen dat 3-MMC onder jongeren heel populair is.

Bunch of hipsters :smirk:

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
De hetze gaat door. Gisteren twee artikelen in NRC over resp. 3-mmc en webshops.

Het ongevraagd verzenden van een sample aan studentenhuizen vind ik natuurlijk ook niet kunnen. Typisch winstbejag om kort voor een verbod nog snel te scoren.

Neo-Shulginist

Badass junkie
De hetze gaat door. Gisteren twee artikelen in NRC over resp. 3-mmc en webshops.

Het ongevraagd verzenden van een sample aan studentenhuizen vind ik natuurlijk ook niet kunnen. Typisch winstbejag om kort voor een verbod nog snel te scoren.
Wat mij betreft zit de crux hier:

'Ondanks dat nieuwe psychoactieve stoffen onder de levensmiddelenwetgeving vallen, controleert de NVWA dit soort websites niet, zegt een woordvoerder. „Als je dit soort stoffen koopt, dan ben je doelbewust op zoek naar het effect van designerdrugs. Dat maakt dat wij onze capaciteit op andere zaken inzetten.”'

De hele rc-markt hangt op aan die woordjes 'not for human consumption'. Alleen iedereen weet dat het for human consumption is. Zoiets moet toch makkelijk juridisch en bestuurlijk op te lossen zijn? Leg de bewijslast voor die 'not for human consumption' gewoon bij de verkoper. Als die zichzelf er onvoldoende van verzekerd dat de bestemming van de producten bedoeld zijn voor 'onderzoek', dan nemen we gewoon aan dat de verkoper wist dat de drugs als zodanig door mensen gebruikt konden worden, wat hen dan vatbaar maakt voor schadeclaims. Ga dan maar de kosten van de gezondheidszorg op dergelijke bedrijven verhalen.

Ik kan je garanderen dat het dan vrij snel is afgelopen met de clearnet vendors.

Maar nee, we moeten een draconische sleepwet hebben die zo'n beetje alles strafbaar maakt zodat de politie de komende 30 jaar weer kan klagen dat er zoveel mensen zijdelings betrokken zijn bij drugshandel ('ondermijning!') en dat er te weinig capaciteit is om iedereen te arresteren en via het strafrecht te berechten...

De mensen bij het Trimbos-instituut die zogenaamd deskundig zijn op het gebied van beleidsadviezen voor drugs komen niet verder dan 'ja, zo snel mogelijk verbieden is het devies', ondanks dat ook uit het eigen rapportages blijkt dat dat eigenlijk helemaal geen effectieve strategie is. Behalve (in het geval van 4-FA) als er een heel gericht verbod wordt doorgevoerd tesamen met een zeer specifieke gezondheidswaarschuwingen. En zelfs dan zie je dan mensen al vrij snel overstappen op een andere drug, zoals 3-MMC.

Laatst bewerkt:

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Ik kan je garanderen dat het dan vrij snel is afgelopen met de clearnet vendors.
En aldus is jouw voorstel nog draconischer dan de het stofgroepenverbod !
Het betekent namelijk dat ook psychoactieve stoffen die nog niet verboden zijn, niet meer op clearnet voorhanden zijn.

Het effect is dat dan zelfs relatief brave tiepjes zoals BTF, mogelijk zullen bezwijken voor de verleidingen van darknet.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Het betekent namelijk dat ook psychoactieve stoffen die nog niet verboden zijn, niet meer op clearnet voorhanden zijn.

Het effect is dat dan zelfs relatief brave tiepjes zoals BTF, mogelijk zullen bezwijken voor de verleidingen van darknet.
Nee, het betekent gewoon dat leveranciers verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun winstbejag. Dat daarmee het verdienmodel weg is van rc-handelaren kun je draconisch vinden. Persoonlijk vind ik het draconischer als de hele samenleving moet opdraaien voor de winsthonger van rc-bedrijven.

Overigens ben ik ook voor het leveren van research chemicals in verenigingsvorm, een beetje zoals Alexander Shulgin het deed in zijn tijd met een klein groepje psychonauten. Zie:

Neo-Shulginist

Badass junkie

Daarbij komt ook dat de hele strategie van het overheidsbeleid is om rc-handelaren van het internet af te krijgen, maar dan op tering inefficiënte manier die heel veel onnodig leed veroorzaakt.

Bovenaan