Nieuw drankje.

Imke

Badass junkie
Nieuw drankje met zelfde werking als cocaïne?

In Groot-Brittannië is een nieuw energiedrankje opgedoken met een wel heel dubieuze associatie: een blikje heeft volgens de uitvinders van de drank hetzelfde effect als een lijn cocaïne. Het drankje, met de toepasselijke naam Cocaine, moet vanaf volgende maand de Britse pubs en clubs veroveren. In Amerika is het drankje al een groot succes.

Dat meldt the Daily Star. Het energiedrankje bevat 3,5 keer zoveel cafeïne als een blikje Red Bull en moet dezelfde soort 'rush' geven als de harddrug cocaïne. Het belooft een 'euforisch' gevoel en 'extreme' energie voor maximaal vijf uur achterelkaar.

'Associatie met drugs is allesbehalve onschuldig'

Anti-drugs organisaties en ouders zijn op zijn zachtst gezegd niet blij met het nieuwe drankje. Ondanks dat de drank geen echte cocaïne bevat, hebben de makers er een ingrediënt ingestopt dat de keel verdooft, net zoals de harddrug.

De organisaties en ouders zijn bang dat 'kinderen die het drankje Cocaine drinken uiteindelijk een link zullen leggen met het echte spul'.

'Grappige naam'

Het drankje wordt gemaakt door Redux Beverages uit de Amerikaanse stad Las Vegas. De uitvinder van het drankje James Kirby, zegt: 'Het is een energiedrankje, en het heeft een grappige naam. Zodra mensen naar het blikje kijken zullen ze lachen.'

David Raynes, van de Britse Drugs Preventie Alliantie, vindt het helemaal niet grappig. 'Hiermee maken zij het imago van drugs "cool". Het drankje is relatief onschuldig, maar de link met cocaïnegebruik is allesbehalve onschuldig.' In Amerika wordt ook afkeurend en bezorgd gereageerd op de nieuwe 'energy drink'.

bron

minn

Badass junkie
Lijkt mij wel gaaf.
Maar ze hebben helemaal gelijk met de bezorgdheid en kritiek. Als er een onschuldige naam aan was gegeven was het een stuk populairder.
'Hot Energy' ofzo.

Play_bunny

Wijs gebruiker
Sweet_Shadow zei:
Zoveel cafeïne lijkt me niet bepaald gezond.

lijkt me ook niet.
Als redbull al gelijk staat aan 3 koppen koffie, dan sla je dus nu in 1 keer 10.5 kop koffie achter over. Das echt niet gezond.

davie

Wijs gebruiker
Lijkt mij ook niet echt gezond, maar ik zou het best eens willen proberen. Zal niet zo'n succes worden als COCA Cola maar je weet het nooit. Wel grappig dat er vroeger in coca cola wel cocaïne zat;

Coca-Cola is uitgevonden door de apotheker John Pemberton, die het drankje als een medicijn ontwikkelde tegen onder andere hoofdpijn en vermoeidheid. Het idee om het drankje Coca-Cola te noemen komt van zijn zakenpartner Frank Robinson in 1885. De naam komt van de twee "medische" ingrediënten: een extract van cocabladeren en kolanoten.

Hoeveel cocaïne er in cola zat is moeilijk te bepalen, maar dat het er inzat staat vast. Het was zelfs zo dat Frederick Allen vond dat het erin moest blijven, ondanks de hevige kritieken, om de naam Coca-Cola te beschermen.

J0rrit

Badass junkie
JewCookie zei:
een coke achtig gevoel door cafaïne.. knap.. :rolleyes:

lijkt me niet het werkt ook op je dopamine net zoals cocaine. maar aan de andere kant ook weer wel raar want speed werkt ook op je dopamine maar voelt heel anders.

Psilo

Bewuste gebruiker
Play_bunny zei:
Sweet_Shadow zei:
Zoveel cafeïne lijkt me niet bepaald gezond.

lijkt me ook niet.
Als redbull al gelijk staat aan 3 koppen koffie, dan sla je dus nu in 1 keer 10.5 kop koffie achter over. Das echt niet gezond.

In redbull zit amper de hoeveelheid caffeine als in een goede kop koffie.

spacekonijn

Badass junkie
sprak gister op een feest een kerel die stond er aardig wazig bij :grin: , hij zei dat ie een of andere vaag nieuw energie drankje ophad en helemaal aan t bibberen was :grin:

Psilo

Bewuste gebruiker
frapannn zei:
Ik voel toch meer van Red bull dan van koffie hoor??
Ja idd hoe straf is je kop???

lol :openmouth:

Mijn koffie zal wel iets sterker zijn dan de gemiddelde kop.
Maar op de eigen site van redbull zeggen ze dat er 80 mg caffeine in zit; "Dit is ongeveer het equivalent van een kopje filterkoffie"

BacingsPen

Badass junkie
Psilo zei:
frapannn zei:
Ik voel toch meer van Red bull dan van koffie hoor??
Ja idd hoe straf is je kop???

lol :openmouth:

Mijn koffie zal wel iets sterker zijn dan de gemiddelde kop.
Maar op de eigen site van redbull zeggen ze dat er 80 mg caffeine in zit; "Dit is ongeveer het equivalent van een kopje filterkoffie"

Volgens mij bevat Redbull zo'n 2 keer zoveel cafeine als een normale kop koffie?

Persoonlijk voel ik ook meer van een bak koffie, en heb zelf het idee dat dit komt omdat je je koffie warm drinkt?!

Imke

Badass junkie
'Eén blikje Red Bull van een kwart liter mag maximaal 88 mg cafeïne bevatten. Dat is vergelijkbaar met een gemiddeld kopje koffie in Nederland (125 ml) en ongeveer twee keer zoveel als in 200 ml cola.'

Jeller

Badass junkie
in redbull zit er 2 keer zoveel caffeïne als in koffie hoor..

en lijkt mij niet logisch dat je een echt coke effect krijgt.. mss evne energiek wel

Psilo

Bewuste gebruiker
Jeller zei:
in redbull zit er 2 keer zoveel caffeïne als in koffie hoor..

Aangezien je zelf je koffie kan zetten ligt dat aan de sterkte die je zelf bepaald, maar gemiddeld blijkt er net zo veel in een kopje koffie te zitten.

sjaartrol

Bewuste gebruiker
boy zei:
Vijf van die blikjes en je bent dood ook.

war hebt ge gehaald, op feesjes dronk ik er vroeger 8 en kijk ik leef (spijtig voor velen)

tis wel serieus ongezond, omda ze er teveel vitamines indoen (en tveel is nooit geo) van bepaalde vitamines kunt ge zelfs ook overdosering krijge...
ookwel raar: er zit geen vitamine C in red bull terwijl da wel de beangrijkste vitamine is en waarvan ge geen overdosis kunt krijgen...

sjaartrol

Bewuste gebruiker
wel raar ook dat die regering daar tegen is eiglik, da drankske past perfect in deze maatschappij waarda alles sneller en sneller moet gaan...

Psilo

Bewuste gebruiker
sjaartrol zei:
boy zei:
Vijf van die blikjes en je bent dood ook.

war hebt ge gehaald, op feesjes dronk ik er vroeger 8 en kijk ik leef (spijtig voor velen)

tis wel serieus ongezond, omda ze er teveel vitamines indoen (en tveel is nooit geo) van bepaalde vitamines kunt ge zelfs ook overdosering krijge...
ookwel raar: er zit geen vitamine C in red bull terwijl da wel de beangrijkste vitamine is en waarvan ge geen overdosis kunt krijgen...

vitamine C is niet de belangrijkste vitamine.
Bepaalde stoffen worden vitamine genoemd omdat ze essentieel zijn voor het menselijk lichaam.
Tekort aan elke soort vitamine geeft zijn eigen specifieke probleem.

Van vitamines kun je inderdaad een overdosering krijgen, maar dan gaat het bijvoorbeeld eerder om vitamine A of D.

Vooral vitamine D is eerder een hormoon dan een onschuldig stofje.

Van teveel vitamine C kun je bijvoorbleed nierstenen krijgen.

Bovenaan