Naloxone en heroine?

Lenin

Belezen gebruiker
Heb een tijdje geleden een documentaire gezien, en daar werd kort gesproken over de stof 'naloxone'. Ik vond dat de arts die er over sprak nogal te kort was en het effect overschatte. Hij beweerde dat naloxone al de heroine uit iemand zijn lijf kon krijgen (bijna instantly). Ik heb het zelf nooit toegediend gekregen tijdens mijn verslaving dus ik was van wtf?

Ik heb het even laten nachecken door een chirurg die het voor mij heeft opgezocht in een medicijn encyclopedie.

Hij vond dit:

Naloxone is a narcotic antagonist that is used to reverse the effects of narcotic overdose. Het zou voornamelijk gebruikt worden voor narcose tijdens operatie's. Het staat commercieel bekend als Fentanyl.

Mijn vraag dus nu aan het forum. Weet iemand hier net iets meer over? Want ik vind zo'n zaken dus ontzettend interessant.

Usha

Belezen gebruiker
Naloxone en Fentanyl hebben niets met elkaar te maken.

Fentanyl is een heel sterk opiaat. 80 maal sterker dan morfine. Volgens mij komt het vooral in pleistervorm en is het bedoeld voor terminale patienten.

Naloxone :Het wordt gebruikt bij opiaatoverdosis. Je kent het misschien onder de naam Narcan.

Een ander middel is Naltrexone. (merknaam o.a. Revia) Dit product is net zoals Naloxone een opiaat-antagonist. Het wordt gebruikt om opiaatverslaving en alcoholverslaving te behandelen. Het zorgt ervoor dat opiaten geen effect hebben door als een kapje op de opiaatreceptoren te gaan zitten. Vooraleer je met dit product start, moet je afgekickt zijn, omdat je anders een acute afkickveschijnselen krijgt.
Dit product wordt ook gebruikt bij het afkicken onder narcose. Naast de narcose wordt naltrexon dan toegedient om vlug de lichamelijke afkicksymptomen achter de rug te hebben.

Naltrexone zou volgens verslavingsartsen de zucht naar opiaten afremmen. Even googlen maakt mij echter niet duidelijk waarom. Als je het neemt weet je dat opiaten geen effect zullen hebben, en dat de kans op overdosis groter is. Dat lijkt me niet echt hetzelfde als de 'zucht' remmen.

Het product wordt in Nederland terugbetaald, in Belgie niet.

Heeft iemand het al gebruikt en wat was het resultaat? Weet iemand hoe het precies de zucht zou afremmen?

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
Lenin zei:
Heb een tijdje geleden een documentaire gezien, en daar werd kort gesproken over de stof 'naloxone'. Ik vond dat de arts die er over sprak nogal te kort was en het effect overschatte. Hij beweerde dat naloxone al de heroine uit iemand zijn lijf kon krijgen (bijna instantly). Ik heb het zelf nooit toegediend gekregen tijdens mijn verslaving dus ik was van wtf?
Naloxon (naloxonE is Engels), was voorheen bekend onder de in de volksmond nog steeds gebruikte merknaam Narcan® (wsch. afgeleid van NARCotic ANtidote, Verdovingsmiddel-tegengif dus).
Het is een zuivere antagonist, wat wil zeggen dat het elk geval in je hersenen alle opiaatreceptoren blokkeert.

Het wordt toegedient als antidotum (tegengif) bij een opiaatoverdosis.

Ik heb het even laten nachecken door een chirurg die het voor mij heeft opgezocht in een medicijn encyclopedie.

Hij vond dit:

Naloxone is a narcotic antagonist that is used to reverse the effects of narcotic overdose. Het zou voornamelijk gebruikt worden voor narcose tijdens operatie's. Het staat commercieel bekend als Fentanyl.

Mijn vraag dus nu aan het forum. Weet iemand hier net iets meer over? Want ik vind zo'n zaken dus ontzettend interessant.
Fentanyl heeft er niks mee te maken, dat is meer like the polar opposite. Fentanyl is ook geen commerciële (merk)naam, maar slechts de naam van een stof.

Over tijdens operaties: ook daar kunnen natuurlijk opiaatoverdoseringen optreden, want fentanylanalogen (i.c.m. midazolam) zijn populaire narcosemiddelen nowadays.

Het gedeelte wat ik in de bovenstaande quote vetgedrukt heb gemaakt, geeft eigenlijk al voor een groot deel antwoord op je vraag.

Naast naloxon zijn er ook nog andere zuivere antagonisten, zoals nalorfine en naltrexon. Nalorfine wordt, elk geval in NL, niet gebruikt. Naltrexon is een langwerkende (1-3 dagen) variant van naloxon.

Ambulancebroeders hebben altijd een paar ampuls naloxon bij. Als ze er op tijd bij kunnen zijn, is er niks aan de hand, overdosis opgeheven. Klinkt te makkelijk om waar te zijn -- is het ook. Omdat als je opiaatafhankelijk bent, direct in ontwenning gaat na het innemen van een antagonist. Dit geldt óók voor partiële antagonisten/agonisten zoals pentazocine en het tegenwoordig in de verslavingszorg (methadon-verdringende) populaire buprenorfine.

Verder moet naloxon vanwege de zeer korte werking bij een (dia)morfine OD vaak en bij een methadon OD zéér vaak (om de zoveel kwartier, totdat bv. de methadon is afgebroken) toegediend worden.

Fnea.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
Usha zei:
[...]
Naltrexone zou volgens verslavingsartsen de zucht naar opiaten afremmen. Even googlen maakt mij echter niet duidelijk waarom. Als je het neemt weet je dat opiaten geen effect zullen hebben, en dat de kans op overdosis groter is. Dat lijkt me niet echt hetzelfde als de 'zucht' remmen.

Het product wordt in Nederland terugbetaald, in Belgie niet.

Heeft iemand het al gebruikt en wat was het resultaat? Weet iemand hoe het precies de zucht zou afremmen?

Oeps, je post over het hoofd gezien, nu is het dubbelop. Maarja.

Ja, ik heb ervaring met naltrexon. Ik voelde me alsof ik zwanger was van een tweeling -- en ik ben een jongen.

Ik heb het dus maar éénmaal gebruikt dus kan ik je weinig vertellen, maar wegens mijn NoDope en Dope periodes krijg ik het wellicht van een arts vrij makkelijk, ze zijn er erg enthousiast om, ja hun hoeven niet de bijwerkingen te ervaren.

Mijn voorkeur gaat uit naar klassiek methadon, desnoods buprenorfine. 24e heb ik een afspraak, maar mss kan m'n psychiater of huisarts iets voorschrijven. Ik zelf kan dat overigens niet meer, ik ben té vaak gepakt met het vervalsen van doktersrecepten.

Fnea.

silverfish

Bewuste gebruiker
Ik heb een jaar naltrexon gebruikt en vond het crap. Ik voelde me nog ellendiger als voor het gebruik, kreeg zware darmproblemen en het veranderde nada niets aan de zg ''trek''. Heb daarna nooit meer hero gebruikt maar ben wel weer aan een lage dosis methadon begonnen. Voor mij geen naltrexon meer dus.

mammoet

Experimenterende gebruiker
ik heb ook aan de naltrexon gezeten vorig jaar maar bijwerkingen waren klote de zucht werd bij mij wel minder,tegenwoordig bij onder narcose afkicken krijg je nu een implantaat die voor 6 weken vergoed wordt en daarna moet je het zelf betalen ze zijn er wel mee bezig om het 2 x 6 weken vergoed te krijgen denk dat implantaat wel beter is dan pillen want die laat je toch al gauw links liggen als je toch weer wil gebruiken vooral omdat je toch wel uitprobeert of dope idd niet werkt,tijdens slikken van naltrexon(wat bij mij het geval was)ik heb ze niet lang genomen en wil dr ook niet meer aan maar komt meer door de bijwerkingen die gewoon te lang bleven duren dan dat het niet werkte

Bovenaan