Mythes:

psyeye

Newbie
LSD vormt geen "kristallen" in je lichaam die later "losgelaten" worden en die dan vervolgens voor flashbacks zorgen. LSD is een kristalvormige vaste stof, maar dat iemand die geen chemist is ooit een zichtbare dosis vaste lsd heeft is onwaarschijnlijk. Het is makkelijk oplosbaar in water en kan daardoor geen ophopingen vormen in het lichaam. Verder wordt het gemetaboliseerd en uitgescheiden in enkele uren. De verhalen over losgeraakte kristallen in je lichaam zijn geen verklaring voor de flashbacks, de flashbacks zijn psychologische verschijnselen.

LSD veroorzaakt geen chromosomale schade.
Er zijn verscheidene onderzoeken geweest naar chromosomale schade veroorzaakt door LSD.
Allemaal kwamen ze tot de conclusie dat er geen chromosomale schade optreedt door gebruik van LSD en dat LSD dus geen teratogene of carcinogene stof is in mensen.
Uit een onderzoek gedaan door Sidney Cohen beschreven in Journal of Nervous and Mental Disease, 1960 bleek het volgende:
Uit een groep van 5000 mensen die samen 25000 keer LSD hadden gebruikt bleek op de 1000 gebruikers 1,8 psychotische episodes te zijn geweest, 1,2 pogingen tot zelfmoord en 0,4 geslaagde zelfmoorden, dit maakt LSD 1 van de veiligste drugs ter wereld. Cohen: De enorme psychische respons in ogenschouw nemend is LSD een verbazingwekkend veilige drug.

Hieronder volgen 2 hardnekkige mythes waarbij mensen zichzelf blind gemaakt hebben tijdens hun trip. Een bleek een verzinsel van iemand om de gevaren van LSD duidelijk te maken en de andere is een verhaal dat drugsvoorlichters vertellen op school.

1: In de zon staren: 7 mensen zijn 90% van hun leesvermogen kwijt geraakt door in de zon te staren.
2: oogballen uittrekken Een jongere die gearresteerd was tijdens een LSD trip heeft zn ogen uitgetrokken in zn cel zonder pijn te voelen. Dit is waarschijnlijk afgeleidt uit Fear and Loathing in Las Vegas waarin de hoofdpersoon Raoul Duke leest over een soortgelijk voorgeval met PCP.

Ookal zijn deze verhalen onzin, LSD heeft sterke uitwerkingen op de geest en de gebruiker moet zich bewust zijn van deze gevaren en juist handelen.

Er is in de VS het terugkerende verhaal van `een of ander politiebureau ergens` dat waarschuwd voor opplak tattoos bewerkt met LSD, dit komt waarschijnlijk bij een of andere domme politieagent of paniekerige ouder vandaan die een kinder cartoon (zoals mickey mouse in tovenaarskleding) op een blottervel.

A

Anonymous

Gast
ik d8 dat lsd zich aan vetcellen vastklemt, en later bij bijvoorbeeld trainen weer loskomt, en dat een (zwakke) flashback veroorzaakt.
iets in die richting d8 ik

Marcel

Belezen gebruiker
Bal0n zei:
THC lost idd op in vet, en in vetcellen zit nogal veel vet :).

...en helaas (?) is het niet zo dat je merkt als de THC weer wordt vrijgegeven....het gebeurt in te kleine hoeveelheden om het te merken.

Haze

Bewuste gebruiker
psyeye zei:
LSD vormt geen "kristallen" in je lichaam die later "losgelaten" worden en die dan vervolgens voor flashbacks zorgen. LSD is een kristalvormige vaste stof, maar dat iemand die geen chemist is ooit een zichtbare dosis vaste lsd heeft is onwaarschijnlijk. Het is makkelijk oplosbaar in water en kan daardoor geen ophopingen vormen in het lichaam. Verder wordt het gemetaboliseerd en uitgescheiden in enkele uren. De verhalen over losgeraakte kristallen in je lichaam zijn geen verklaring voor de flashbacks, de flashbacks zijn psychologische verschijnselen.

Dit vertelde iemand mij, klonk eigenlijk ook nog vrij logisch ook.

Bal0n

Badass junkie
Haze zei:
psyeye zei:

Dit vertelde iemand mij, klonk eigenlijk ook nog vrij logisch ook.

Maar het is onzin.

BombSki

Bewuste gebruiker
grappig, sommige reacties op een post waarin duidelijk wordt gemaakt "Dit is wat jullie moeten geloven volgens de anti-drugs mensen maar het is niet waar". "goh ik vind het wel logisch anders" doh :(
vind dit een goed topic, alleen wel vreemd dat het al een jaar oud is en dat er in de eerste 8 maanden geen reply was :P

zommes

Badass junkie
Heel erg jammer dat een van de mooiste psychedelics ook de meest rare paranoide onzin fabeltjes over verzonnen zijn..

Hoe zou dat nou toch komen :rolleyes:

Haze

Bewuste gebruiker
Is het zo dat je ook een hele grote kans op een bad trip hebt. Iemand die ik ken had het namelijk over 90% kans :confused:

BombSki

Bewuste gebruiker
een bad trip heb je alleen als de setting + set niet goed is, aan de drug ligt het niet.
De eerste LSD trip, van hofmann, was een goede trip. Er was toen niets over bekend, en het was een ongeluk. Toch had hij een goee trip.
De kans op een bad trip ligt nooit aan de drug, altijd aan jezelf, dus ja, het kan 90% zeker zijn dat iemand van lsd bad tript, maar ook 10%

Haze

Bewuste gebruiker
BombSki zei:
een bad trip heb je alleen als de setting + set niet goed is, aan de drug ligt het niet.
De eerste LSD trip, van hofmann, was een goede trip. Er was toen niets over bekend, en het was een ongeluk. Toch had hij een goee trip.
De kans op een bad trip ligt nooit aan de drug, altijd aan jezelf, dus ja, het kan 90% zeker zijn dat iemand van lsd bad tript, maar ook 10%

Ok dus, ik heb nog nooit ene bad trip van paddo's gehad, dus ik zou lsd kunnen proberen, en dan heb ik weinig kans, als de setting goed is?

BombSki

Bewuste gebruiker
als je je er goed bij voelt en een goede setting hebt dan gaat het wel goed ja. zorg dat je weet waar je aantoe bent, misschien zelfs met een doel LSD nemen 'je kan de trip enigzins sturen, misschien niet de 1e keer maar in principe wel).
zorg dat alles goed is, er zijn genoeg beschrijvingen te vinden van een goede setting, zorg gewoon dat je op je gemakt bent en go with the flow :wink:
Ow, en maak achteraf ff een report :wink:

Bovenaan