Misselijk na gebruik xtc

Miss J

Bewuste gebruiker
Ik gebruik al jaren af en toe xtc, nooit in grote hoeveelheden. De laatste jaren wordt ik twee dagen na gebruik misselijk bij vlagen en dit houdt ongeveer een week aan. Het komt niet tot overgeven maar het is alleen vreselijk misselijk zijn en als ik dan ook nog ga roken wordt het erger. Ik heb begrepen dat dit kan komen door bepaalde receptoren in de maag. Zou ik dit kunnen voorkomen door voor gebruik, of misschien de dagen erna, maagbeschermers te nemen? Of is dit geen goede combi? Graag jullie mening hierover! :)

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hoe vaak gebruik je? En hoeveel mg per keer? Dat is zeer zeker wel van belang om je vraag goed te kunnen beantwoorden. Hoe meer detailles hoe groter de kans op een goed antwoord.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik zie nu dat je bijna precies een jaar geleden dezelfde vraag hebt gesteld. Stonden daar geen bruikbare tips bij?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Of dat een goede combi is of niet, weet ik niet. Maar los daarvan is mdma natuurlijk een grote aanslag op je lichaam. Als je het al jaren gebruikt en je krijgt nu al jarenlang misselijkheid na gebruik, dan lijkt het me een duidelijk teken van je lichaam dat het op z'n zachtst gezegd niet zo blij is met dit stofje.

Misschien niet wat je wilt horen en ik begrijp dat je naar een oplossing zoekt om het te kunnen blijven gebruiken. Persoonlijk zou ik ermee stoppen als ik elke keer misselijk zou worden na gebruik, zéker 2 dagen erna. Dat geeft denk ik ook wel aan hoe schadelijk het is voor je.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Mindless zei:
Of dat een goede combi is of niet, weet ik niet. Maar los daarvan is mdma natuurlijk een grote aanslag op je lichaam. .

Hier heb je helemaal gelijk in Mindless. Ik denk dat vele xtc gebruikers niet beseffen hoe een "zware" drug xtc eigenlijk is. Als je kijkt naar wat voor negatieve klachten en (blijvende) hersenschade het kan aanrichten, zeker bij overmatig en lang gebruik, is het naar mijn mening best een heavy dingetje.
Helaas zien vele het niet zo. Het word zo makkelijk "gepakt" zonder dat mensen zich eerst goed informeren.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dunnetjes,

Dat klopt ja. Maar ik denk dat er ook wel een groep gebruikers is die zich er best bewust van is dat mdma flink schadelijk voor ze is, maar niet bereid is die ervaring op te geven. Eens in de paar maanden even helemaal compleet zonder zorgen en happy zijn is natuurlijk iets dat je koestert. Mensen zijn voor die paar uurtjes bereid om hun lichaam het zwaar te laten verduren. Ik ben daar zelf trouwens ook een van, maar ik begin zelf twijfels te krijgen of het wel zo verstandig is om het te blijven gebruiken, zelfs met 3 maanden pauze ertussen. Echt zware dips ondervind ik er niet van, vaak helemaal geen, maar ik voel duidelijk hoe slecht het lichamelijk voor me is.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik ben het met je eens Mindless en ik zelf geniet ook als ik xtc gebruik, daar doe je het ook voor. Het probleem vooral met vele gebruikers van nu is dat ze geen maat houden en veel te hoge doseringen nemen. Vaak wordt er ook niet aan de 3 maanden regel gehouden. En als je dan idd weet dat het slecht voor je is en je doet het toch (te vaak te veel) dan zul je de nadelige effecten zoals misselijkheid moeten accepteren. En dat snappen vele niet, dat er ook nadelige dingen aan vast zitten.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Niets veranderd dus, in de afgelopen twee jaar? Ik had daar vroeger ook wel last van. Totdat ik stopte met roken en me realiseerde dat het stiekem daardoor kwam.

Welkom terug (:

Miss J

Bewuste gebruiker
Ik heb inderdaad eerder een zelfde soort vraag gesteld maar ik ben er nu dus achter dat meerdere mensen hier last van kunnen krijgen door die receptoren in de maag.
Volgens mij komt het over alsof ik echt heel vaak en veel gebruik, dit is niet het geval. Nouja, vroeger (een jaar of 10 geleden) heb ik wel ongeveer twee jaar lang intensief gebruikt. Daarna een jaar of 5 helemaal niks en de laatste jaren alleen op festivals, zo'n 3x per jaar. Ik laat mijn pillen niet testen maar ik schat ongeveer in dat ze rond de 120mg zitten. Die verdeel ik dan over de avond.
Ik snap zeker wel wat voor nadelige gevolgen xtc met zich mee brengt maar ik vond dit zo apart aangezien ik hier vroeger nooit last van had. (Of zal het de leeftijd zijn? :mrgreen: )
Ook heb ik het niet nodig voor een feestje en sinds die misselijkheid gebruik ik het ook niet meer maar het is en blijft gewoon een leuke aanvulling voor een feestje, vandaar mijn vraag.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Miss J zei:
Ik heb inderdaad eerder een zelfde soort vraag gesteld maar ik ben er nu dus achter dat meerdere mensen hier last van kunnen krijgen door die receptoren in de maag.
Lieve schat, receptoren zitten in je hersenen. Niet in je maag.

Miss J zei:
Volgens mij komt het over alsof ik echt heel vaak en veel gebruik, dit is niet het geval. (...)
Ik snap zeker wel wat voor nadelige gevolgen xtc met zich mee brengt maar ik vond dit zo apart aangezien ik hier vroeger nooit last van had. (Of zal het de leeftijd zijn? :mrgreen: )
Ook heb ik het niet nodig voor een feestje en sinds die misselijkheid gebruik ik het ook niet meer maar het is en blijft gewoon een leuke aanvulling voor een feestje, vandaar mijn vraag.
Dat je misselijk wordt van gebruik, is niet meer dan normaal. Je stopt immers iets in je lijf dat er niet in hoort. Ik word ook altijd wel een beetje misselijk na gebruik.

Stoppen met roken is natuurlijk altijd een goed idee.

mikoz

Bewuste gebruiker
Receptoren zitten zowat over je hele lichaam verspreid. Ik dacht wel grotendeels in je hersenen.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Receptor is een cel of weefselelement dat gevoelig is voor prikkels. De meeste receptoren zijn speciale cellen met een gewijzigde bouw, die onderdeel uitmaken van de zintuigen. Ook zijn er de zgn. vrije zenuwuiteinden die gevoelig zijn voor allerlei prikkels zonder dergelijke speciale cellen te bezitten. De meeste receptoren liggen vooral daar waar de prikkels het organisme treffen, bijvoorbeeld in de huid en in bepaalde zintuigorganen zoals ogen, oren en neus.
Ik zei niets :)

Fool

Badass junkie
En flink ook, het is maar goed dat er een Belgische snelweg tussen darmen en je hersenen zit.
1. Is serotonin a pivotal mechanism in IBS?
Since 95% of the serotonin in the body is located in the gut, one would reasonably assume that postprandial plasma levels of 5-HT are derived from the gut. Reports of plasma 5-HT concentrations in different functional GI disorders suggest that there may be a role for circulating serotonin in determining predominant bowel function: serotonin is increased in diarrhea and celiac disease, decreased in constipation. For example, Dunlop et al. reported that platelet-poor plasma 5-HT from 0 to 180 minutes postprandially was significantly lower in C-IBS and higher in PI-IBS patients, and suggested that abnormalities in postprandial 5-HT release may be related to the different IBS symptoms (1).

BlijeChick

Belezen gebruiker
Meer uit nieuwsgierigheid, wat merk je dan voornamelijk over dat je zegt dat je voelt hoe slecht het voor je lichaam is?

Mindless zei:
Echt zware dips ondervind ik er niet van, vaak helemaal geen, maar ik voel duidelijk hoe slecht het lichamelijk voor me is.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
BlijeChick zei:
Meer uit nieuwsgierigheid, wat merk je dan voornamelijk over dat je zegt dat je voelt hoe slecht het voor je lichaam is?

Mindless zei:
Echt zware dips ondervind ik er niet van, vaak helemaal geen, maar ik voel duidelijk hoe slecht het lichamelijk voor me is.
Meerdere dingen. In eerste instantie tijdens gebruik dat rare twitchen van m'n zicht, alsof het beeld zo nu en dan iets verschiet. Na gebruik voel ik me lichamelijk niet fit, weinig energie de dag(en) erna en puur het gevoel dat m'n lichaam een toxische stof eruit aan het werken is. Dus gewoon, alsof m'n lichaam lang niet optimaal functioneert.

BlijeChick

Belezen gebruiker
@Mindless

Dat verschieten van je beeld tijdens gebruik herken ik wel, vooral in donkere ruimtes met veel lasers heb ik dat. Dit ervaar ik echter wel als soort van een fijn spacend gevoel :grin: vooral omdat het niet constant blijft maar af en toe komt.

De dingen die je omschrijft na gebruik begrijp ik ook ja, dat je lichaam echt moet herstellen. Is ook logisch natuurlijk. Ik heb er wel minder last van na gebruik als ik fit ben en de dagen ervoor en erna even extra let op voeding, rust, misschien extra vitamines neem en geen alcohol drink. Maakt het gebruik niet goed, maar zo kan je wel beter tegen de klap van het gebruik.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
BlijeChick zei:
De dingen die je omschrijft na gebruik begrijp ik ook ja, dat je lichaam echt moet herstellen. Is ook logisch natuurlijk. Ik heb er wel minder last van na gebruik als ik fit ben en de dagen ervoor en erna even extra let op voeding, rust, misschien extra vitamines neem en geen alcohol drink. Maakt het gebruik niet goed, maar zo kan je wel beter tegen de klap van het gebruik.

Hier in heb je helemaal gelijk, over het fit zijn. Ik heb jaren terug eens een festival bezocht en xtc gemomen terwijl ik eigenlijk een tikkie verkouden was en wat grieperig. De dag zelf nergens last van gehad, in tegendeel maar de dagen erna... Nondeju zeg wat een nasleep. Een keer en nooit weer. :grin:

BlijeChick

Belezen gebruiker
Ja dat is gewoon niet tof he! Je moet lichamelijk en geestelijk fit genoeg zijn om een leuke ervaring te hebben en er inderdaad ook minder last van te hebben na gebruik :wink: Ik voel dat meestal wel goed aan, en anders zal je op de blaren moeten zitten de dag(en) erna... :(

Dunnetjess33 zei:
BlijeChick zei:

Hier in heb je helemaal gelijk, over het fit zijn. Ik heb jaren terug eens een festival bezocht en xtc gemomen terwijl ik eigenlijk een tikkie verkouden was en wat grieperig. De dag zelf nergens last van gehad, in tegendeel maar de dagen erna... Nondeju zeg wat een nasleep. Een keer en nooit weer. :grin:

Miss J

Bewuste gebruiker
Ik heb mijn vraag gesteld aan het Drugs Infoteam. Uit het antwoord begrijp ik dat ze me graag als proefkonijn willen. Dit kreeg ik als antwoord:

Beste vraagsteller,

Misselijkheid kan worden veroorzaakt door:

- stimulatie door MDMA van serotonine en dopamine receptoren in het braakcentrum van de hersenstam.

- invloed van hallucinogene drugs op het evenwichtsapparaat en op de bewegingen van de ogen.
- invloed op de maag door versnijdingen van de XTC pil ( bv. pijnstillers) en van invloed van de maaggezondheid voorafgaand aan het gebruik. ( gastritis, zuur, zweren bv.)
-hyponatriëmie; te laag natrium, een bekende bijwerking van SSRI’s en XTC. Dit maakt teveel water drinken overigens gevaarlijk.
- leverfunctiestoornis. Er zijn zelfs levensbedreigende leverontstekingen door XTC ontstaan, dus lichte varianten zijn denkbaar.
- psychische oorzaken, zoals angst of conditionering: het triggeren van de herinnering aan een vorige misselijkheid.

Een middel tegen misselijkheid domperidon of een zuurremmer zoals omeprazol is inderdaad een idee Laat weten hoe het gaat zodat we hier allemaal van leren.

Met vr grt

Gerard A

drugsarts

Bovenaan