Mijn vriend is cannabis verslaafde

nens88

Newbie
Hallo allemaal,

Ik kom jullie om raad vragen eigenlijk. Ik ben een meisje van 22j en men vriend is 23.
Sinds enkele weken zijn we trug samen na 6j met een pauze van 6mnd.
In die 6j heeft hij al de neiging gehad om er mee te beginnen maar omdat zijn broer er al jaren (15j) aan zit heb ik hem er altijd van kunnen afhouden.
Nu hebben we 6mnd geleden een dipje gehad en zijn onze wegen gescheiden.
Hij is vollop vanals beginnen nemen en toch goed in dat soort milieu terecht gekomen.
Sinds 3 weken zijn we terug samen (onze wegen zijn weer gekruisd). En hij merkt nu dat hij verslaafd is. hij komt van 3-4jointe per dag naar 1 op de avond. Al de rest is hij reeds mee gestopt. maar dit is hem heel zwaar.
Vandaag zou hij 36u gestopt zijn met de cannabis. Hij kan niet slapen en moet veel overgeven. Heeft zweetbuien en is wispelturig in gedrag.
Ik wil hem steunen en weet dat dit niet makkelijk is voor hem.
Wil hem motiveren en de hem moed geven.
Maar vandaag wist hij echt niet hoe het verder moest. hij heeft dus weer gerookt want hij moest slapen want heeft vannacht weer de nachtpost.

Hebben jullie hier ervaringen mee?? En tips en trics om dit aan te pakken.
hij wilt er echt vanaf en weet dat hij niet zonder kan. En hij wilt stoppen.

Thx alvast he :wink:

een bezorgde vriendin

Dr Gonzo

Wijs gebruiker
maar wat is de rest dan? ik bedoel de rest waar hij mee gestopt is. ik ben zelf ook een stevige blower maar kotsen heb ik nog nooit gedaan(door het blowen dan)..je kunt een paar dagen slecht slapen en je kut voelen,maar zo erg als je vriend er last van heeft heb ik nog nooit gehad...
misschien rustig afbouwen, maar meestal kun je met dit soort dingen beter gewoon door de zure appel heen bijten,dan ben je er vanaf .
afleiding zoeken en er niet mee bezig zijn in je hoofd,dat werkt het beste..

nens88

Newbie
hoi,

ja met rest is tot zover ik weet he. peed, cocaine, xtc,... weet zelf niet wat er nog is :-/
het enigste wat hij is blijven nemen uiteindelijk is speed en blowen. blowen doet hij wel wiet en hasj. Weet niet of dat iets uitmaakt...
hijis 3weken geleden gestopt met de speed. Dat ging goed en is afgebouwd naar 1 joint perdag.
Dusja....

Wacky

Badass junkie
Overgeven van stoppen met blowen lijkt mij ook onwaarschijnlijk. (wiet of hash maakt niks uit nee)
6 maanden is sowieso niet veel volgens mij om een echte cannabis verslaving op te bouwen, heeft mij toch 10 jaar gekost in elk geval.

En ook na 15 jaar blowen is stoppen met blowen nog niet zo een enorm probleem. Die eerste dagen is de drang om er toch een te roken wel groot, dat is even moeilijk. Het is even een weekje doorzetten, accepteren dat je een weekje niet of weinig slaapt, geen dag en nacht ritme hebt en dus ook een weekje niet echt productief kan zijn. Als je vind dat je wel moet slapen terwijl je het niet kan is het heel vervelend, als je accepteert dat je die week niets nuttigs doet is het eigenlijk best lekker :)
Na die week of anderhalf misschien ofzo is die grote drang om te blowen weg en is het peanuts eigenlijk. Alleen na een poosje ben je vergeten dat het verslavend was en denk je dat je wel in het weekend af en toe een jointje kan roken. Dat leid elke keer weer tot opnieuw dagelijks blowen. Het gestopt blijven is dan ook wel een probleem. Niet zozeer omdat die drang zo groot is, maar omdat je het weer gaat onderschatten.

edwin__

Belezen gebruiker
He,

Hoe gaat het met hem? Zijn jullie nog bij elkaar en heeft hij al wat meer verteld over de afgelopen 6mdn. ?

nens88

Newbie
hoi,

ja we zijn nog steeds samen :)
ja van opium zou hij niets gebruikt hebben.
Hij heeft wel om onze breuk te verwerken kalmeringspillen en slaappillen genomen.
Dit heeft hij toen vervangen door drugs.
Momenteel rookt hij een halve voor het slapengaan. En met enkel wiet geen hasj meer.
Zondag hebben we wel ruzie gehad over het feit dat hij als hij gestopt is nog af en toe iets wil gebruiken. Gaat dit??? Heb dan gewoon schrik dat hij gaat hervallen.
En ik ben er al helemaal niet voor.

Xx

Axxess

Bewuste gebruiker
Sommige mensen vallen vaker terug in hun gebruik dan anderen, hangt van persoonlijkheid/ruggegraad af.

Een halve joint voor het slapen is wel ok; zeker een goede basis om eerdaags helemaal een punt achter te zetten.

Wacky

Badass junkie
nens88 zei:
Zondag hebben we wel ruzie gehad over het feit dat hij als hij gestopt is nog af en toe iets wil gebruiken. Gaat dit??? Heb dan gewoon schrik dat hij gaat hervallen.
En ik ben er al helemaal niet voor.

Als ik probeer met mate te blowen (alleen in het weekend) verval ik toch uiteindelijk terug naar dagelijks. Elke dag een halve is voor mij genoeg om de verslaving stevig in stand te houden, en dat maakt het alleen maar moeilijk om het bij die halve te houden, veel moeilijker vol te houden dan helemaal niet blowen.

Maar dat is hoe het voor mij is, ik kan niet voor hem spreken, al verwacht ik wel dat het voor de meesten zo zal zijn. Je kan dat iemand echter vertellen, maar hij zal er waarschijnlijk zelf achter moeten komen door een aantal keren opnieuw te proberen te stoppen of te minderen en te hervallen.

nens88

Newbie
ja ik geloof er wil in dat hij van zijn verslaving afwilt.
Ma hij kan het niet als hij er zelf niet 200% achter staat.
Over 2 weken heeft hij de late en dan wilt hij het opnieuw proberen.
Dan kan hij dat makkelijker combineren met zen werk zegt hij.
Hoop gewoon enkel niet dat dat een excuus is om mij stil te houden :tongueout:
Maja zullen zien he. :)

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Van uitstel komt afstel. Zeker met stoppen met blowen. Als je wilt stoppen, stop je vandaag, niet morgen. En zeker niet over 2 weken.

spacewoman

Experimenterende gebruiker
Hier ook 1,enige verschil is dat deze man 33is en het al vanaf zijn 15e doet..
Ik zou niet weten hoe ze ooit zullen stoppen ze moeten het zelf willen en deze wil het niet.
Dus einde verhaal hier.
Succes hopelijk lukt het jou vriend wel
Groetjes

Dr Gonzo

Wijs gebruiker
spacewoman zei:
Hier ook 1,enige verschil is dat deze man 33is en het al vanaf zijn 15e doet..
Ik zou niet weten hoe ze ooit zullen stoppen ze moeten het zelf willen en deze wil het niet.
Dus einde verhaal hier.
Succes hopelijk lukt het jou vriend wel
Groetjes

misschien is het wel een soort van zelfmedicatie van je vriend??
ik blow al vanaf mijn 16e en ben nu 37 en heb ook periodes in mijn leven gehad dat ik niet blowde,maar heb gemerkt dat ik gewoon beter functioneer met thc in mijn lichaam,ik heb meer geduld,ben stress bestendiger,rustiger en kan me beter op saaie dingen concentreren...
ik snap wel dat jij wilt dat je vriend stopt met blowen maar hij zal het toch echt zelf moeten willen...

spacewoman

Experimenterende gebruiker
ja denk het ook hij heb best veel berijkt al blowend dus veel kwaad kan het verder niet.
Ik heb het ook geaccepteerd ik doe zelf ook weleens wat wiet aangezien ik van trippen hou en het zo mijn trip verlengd.
Maar dat is dus 1x per 2 weken heb nu een langere pauze.
Maar wiet maakt hem ook wel laks en lui,vergeetachtig aangezien hij ze wegrookt als een pakje peuken..
Dus echt leuk vind ik het niet altijd maar ja daar ben ik voor!de dingen die hij vergeet onthoudt ik voor hem.
Groetjes

nens88

Newbie
thx allemaal :)
heb echt veel aan jullie reacties gehad.
Ik weet dat ik nooit akkoord zou gaan met dat hij de rest van zijn leven zo doordoet.
Momenteel rookt hij max 1tje per dag.
en ja ik ben ni constant bij hem en moet hem hierin vertrouwen dat hij gewoon eerlijk is.
En hij zegt ook wel de dagen dat hij vrij is en gewoon thuis zit zijn heel zwaar.
En dat het echt in zen hoofd zit van dat hij er nood aan heeft.
En ik weet dat hij die stap zelf moet zeggen, want als ik hem verplicht en hij echt niet zelf wilt hij het achter men rug doet.
En dat is zeker het laaste wat ik wil. En hoop dat hij binnenkort de kracht vind om het voor zen eigen uit te maken.
En ja hij doet het om te ontspannen en goed te kunnen slapen maja .. .

Alvast bedankt allemaal.

Nog een vRaagje :)
een vriendin zegt van zodra hij zou stoppen dat ik hem zou moeten 'controleren' door hem in het potje te laten plasen en dit te laten onderzoeken. Al gewoon om het feit om zelf zeker te zijn.
Hoe staan jullie hier tegeonover??

groetjes

Dr Gonzo

Wijs gebruiker
nens88 zei:
een vriendin zegt van zodra hij zou stoppen dat ik hem zou moeten 'controleren' door hem in het potje te laten plasen en dit te laten onderzoeken. Al gewoon om het feit om zelf zeker te zijn.
Hoe staan jullie hier tegeonover??

dat gaat wel heel ver.
laat die jongen gewoon zo af en toe zijn blowtje roken....wat maakt het uit,als hij verder gewoon goed functioneert ?
om hen nu gelijk urine controles te gaan afnemen bij hem gaat erg ver..
werkt die vriendin van jou toevallig voor het IOC of als gevangenis bewaarder? :tearsofjoy:

Axxess

Bewuste gebruiker
Is het nog wel een leuke relatie als je het vertrouwen inruilt voor een plastic pis potje...?

Talec

Bewuste gebruiker
Axxess zei:
Is het nog wel een leuke relatie als je het vertrouwen inruilt voor een plastic pis potje...?

indeed, steun hem gewoon, in zijn slechte en goede dagen.
Ik zou die plas controles laten voor wat ze zijn.

grtz

Dreuge

Badass junkie
wtf man kan je er geen vrede mee nemen dat hij af en toe een jointje rookt? als i het dagelijks 1 na het werk, wat dan nog.. en die vriendin van jou heeft zeker zelf geen goed lopende relatie, of wat?

Afghaan-Gek

Bewuste gebruiker
Ga naar een reformwinkel ( of biologische winkel) en koop daar valeriaanwortel.
Trek daar een thee van zoals aangegeven op verpakking.

Wissel valeriaan af met Hop ( kan je ook thee van maken).

Het slaaptekort is echt wel te overwinnen.
Ik raad je vriend aan om eens bij de Anonieme Alcoholisten of de Narcotics anonymous langs te gaan.
Je hoeft geen alcohol probleem te hebben om daar langs te gaan ; iedereen met een verslaving kan gebruik maken van het " 12 stappen" programma, en het helpt enorm..

Als je vriend begeleiding heeft bij het stoppen maakt hij een goede kans.

( ik heb een vriend die bij de AA gestopt is met verschillende soorten drugs...hij is al een jaar in herstel , en hij maakt het goed.
Het programma maakt gebruik van het geloof in een hogere macht , maar dat hoeft geen god te zijn ofzo.Zijn neefje van 4 is zijn hogere macht.. hij wilde gewoon een goed voorbeeld zijn...)

- voor iedereen die mij niet begrijpt : google maar "12 stappen AA"

Sommige mensen hebben een ziekte , vanaf geboorte : verslaving.
Die mensen kunne er niets aan doen wanneer ze in de greep van verslaving zijn.
Het enige wat helpt : stoppen met drugs/alcohol, en gedrag veranderen.

Ga er maar vanuit dat je vriend over een jaar een ander mens zal zijn ( als hij besluit echt te stoppen )..

sterkte

nens88

Newbie
hoi,

bedankt voor de reacties nog.
Ook al ben ik van sommige reactie niet verbaast.
Maar vrije meningsuiting is toegestaan :)
ook al ga ik er niet altijd volledig mee akkoord.

maar ik ben van de mening, ok af en toe now problem. Maar als je al gevoeliger bent om verslaafd te raken ga het ook ni zoeken.
En sorry een verslaving hoor je niet te hebben.
Ook al is het niet allemaal gemakkelijk je hangt er zo snel aan (aan alles)
Iedereen maakt zijn eigen keuzes, net zoals ik de mijne.
Wilt iemand zijn leven met mij delen zal hij offers moeten maken net zoals ik dat dan ook doe.

En 1 offer is ik wil geen verslaafde aan nx ni.
En als ik dat niet waard ben voor die persoon dan hoefd het niet.
Hoe kan je iets materieel boven een persoon die je graag ziet stellen??
Als je dit al zou doen dan moet je eigenlijk is goed nadenke of je die persoon wel effectief graag ziet.

En ik weet hij wilt stoppen, het is het mentale waar hij het moeilijk mee heeft.
Als hij een gans weekend bij mij thuis is dan heeft hij zelfs geen behoefte ernaar (afleiding)
Maar zodra hij bij zijn thuis is, waar zijn zus en schoonbroer roken is het om zeep.
Dus, ik begrijp dat hij het moeilijk heeft en ben er 200% voor hem.
Maar hij moet momenteel zelf de kracht vinden.

Heb ook met hem gesproken over het potteke pissen :wink:
En hij zei zelfs, waar ik van verwonderd was. Zodra ik volledig stop mag je mij dat zelfs vragen.
En zal ik dat met plezier voor je doen.
En dat doet mij toch heel veel.

Ik kan niet voorspellen wat de toekomst brengt. Maar kan enkel het beste hopen.

Xxx

Bovenaan