Mijn eigen afkickmethode GHB

ThePharmacy

Experimenterende gebruiker
Ik ben benieuwd naar ervaringen met afbouwen van GHB. Ik gebruik nu een alternatieve methode sinds een paar dagen, aangezien cold turkey stoppen of minderen zonder benzo’s niet is gelukt.

Op dit moment gebruik ik in een vast patroon: ik neem ongeveer 5 doses van 6,5 ml verspreid over de avond, telkens met ongeveer 2 uur ertussen. Daarmee kan ik slapen, ongeveer 6-8 uur per dag. Vervolgens heb ik ongeveer 14 uur geen GHB.

Ik heb eerder gemerkt dat ik absoluut niet langer dan ongeveer 24 uur zonder GHB kan, omdat ik toen een ernstige ontwenning heb gehad (ontwenningsdelier). Daardoor probeer ik nu niet abrupt te stoppen.

Tijdens de huidige 14 uur onthouding heb ik geen zware klachten, hooguit lichte onrust en slecht slapen. Een voordeel is dat ik tijdens die periode nog wel kan slapen, wat het iets beter vol te houden maakt.

Ik probeer daarnaast mijn doseringen geleidelijk te verlagen (kleine stapjes in ml per dosis), met als doel uiteindelijk te kunnen stoppen.

Ik doe dit zonder benzodiazepinen of andere ondersteunende medicatie.

Ik ben benieuwd of anderen ervaring hebben met een vergelijkbaar patroon (vaste mindere doseringen + geleidelijke intermittend afbouw zonder benzo-ondersteuning) en hoe dat bij hen is verlopen qua ontwenningsklachten en stoppen.

Ik ben overigens met deze methode van 7,5 ml naar 6,5 ml gegaan in 3 dagen. Dus dat zou betekenen dat ik in 2 tot 3 weken zou kunnen stoppen met GHB. Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Cold turkey stoppen met GHB is inderdaad gevaarlijk! Dus dat kan je beter niet doen.

Over het algemeen wordt ervoor gekozen om niet de tijd tussen doses zo lang mogelijk te maken, maar om de dosis per keer langzaam te verminderen. 6,5 mL is een flinke dosis. Dus het is zaak om die hoeveelheid naar beneden te brengen. Je kunt de dosis dan met bijvoorbeeld 0,5 mL per dag verminderen. Dus dan neem je op dag 1 van het stoppen elke 3 uur een dosis van 6,0 mL. Dag 2 neem je elke 3 uur een dosis van 5,0 mL, enzovoorts.
Wellicht kun je ook met een lagere dosis beginnen dan 6,0 mL. Maar dat kan ik via internet niet inschatten. Het belangrijkste is dat je geen grote stappen maakt in de hoeveelheid die je inneemt per keer.

De manier waarop je nu aan het stoppen bent leidt tot een jojo-effect. Eerst worden de receptoren zwaar belast, en daarna ineens helemaal niet meer geprikkeld. Dat leidt tot veel bijwerkingen op het moment dat de GHB is uitgewerkt, maar ook als je weer een dosis neemt. Je kunt dan bijvoorbeeld out gaan of in coma raken doordat die ene dosis dan weer te hoog is.

Klopt het dat je deze strategie hebt gekozen zodat je nog een paar keer per dag een lekkere roes hebt? En dat je dan de rest van de dag streng tegen jezelf probeert te zijn?
Dat is namelijk een bekende dynamiek bij verslaving :wink:
Namelijk die van vluchtgedrag wat zich afwisselt met schuld en schaamte.

Naast een wat andere strategie voor het langzaam afbouwen van GHB kan ik aanraden om toch even contact op te nemen met de verslavingszorg (via de huisarts). Daar werken namelijk verslavingsartsen die deskundig zijn in het afbouwen van GHB. Ze kunnen je helpen dat te doen op een manier die bijwerkingen minimaliseert en die de kans op langdurig gestopt blijven vergroot.

Je bent in ieder geval al goed begonnen met stoppen! Ik hoop dat het je lukt om door te zetten, zodat je niet meer afhankelijk bent van GHB.

Brakka Mang

Badass junkie
Als dit werkt voor jou gewoon zo doorgaan. Ik denk echter wel dat als je al 14 uur zonder kan, je misschien wel nog harder kan afbouwen. Maar je moet vooral doen wat je doet blijven functioneren en als het alleen in de avond is kan je overdag ook gewoon normaal je dingen doen zonder onder invloed te zijn. Wel apart overigens want na 14 uur ben je redelijk schoon en zou alle ghb uit je lichaam moeten zijn. Je zou het ook steeds een half uur kunnen opschuiven ipv met mltjes te lopen kloten. Slaap is het belangrijkste en zolang het slapen goed gaat kan je lichaam de afbouw ook gewoon goed verdragen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze cycle nog niet eerder ben tegengekomen. Het gros gebruikt om de 2 a 3 uur en bouwt vandaaruit af. Maar ieder lichaam is anders en misschien werkt jouw metabolisme ook langzamer waardoor je het 14 uur kan volhouden op je avond dosis.

Ik ben verder ook geen arts maar wel veel ervaring met ghb afbouw alleen deze cycle ken ik zelf niet. Maar minder is altijd beter dus hou de stapjes zoals ze nu zijn of ga rekken met tijd. Rekken met tijd was wel altijd mijn voorkeur omdat je die autistische 2 uur prik doorbreekt en het ook helpt met het weerstand bieden tegen het moeten nemen van je doseringen. Althans dat was mijn ervaring. Maar 24/7 om de 2 uur is al niet jouw schema.....

Laatst bewerkt:
Bovenaan