methylfenidaat 54 mg sandoz

ShadyBuzi

Newbie
Hallo!
Dit is mijn eerst topic hier dus hoop dat ik het op de juiste plaats post weet ook niet of het al ergens op de forum staat vind niet echt iets hierover.
De examens komen eraan ik ik ben momenteel wat aan het testen met rilatine (10mg). Een vriend vanmij gaf me methylfenidaat 54 mg sandoz en beweerde dat dit helpt bij concentratie ookal heb je geen ADD of ADHD. Ik neem het toch met een korreltje zout want 54mg is niet niks.
Men vraag is hoe veilig is dit om te nemen als je geen ADD of ADHD hebt? Wat is de werking en hoe ga je hiermee om?
Alvast bedankt!
Shadybuzi

Bijlagen

• sandoz.jpeg
    sandoz.jpeg
    26 KB · Weergaven: 1

Rivalrie

Badass junkie
10mg ritalin is volgens mij al te hoog. Ik heb zelf ADHD en gebruik 4x 10mg per dag. Volgens mij is 5mg al meer dan genoeg of al teveel.

Toen ik begon met Ritalin mocht ik als ADHD'er niet eens 10mg hebben.

Pas wel op met bijwerkingen. Je kan een averechts effect hebben. Hoofpijn krijgen, bipolaire stoornis, pijn in gewrichten, een erectie voor meer dan 4 uur met permanente schade..... etc.

Met andere woorden, lees de bijsluiter goed.

Rivalrie

Badass junkie
Het kan ook hart en vaatziekten veroorzaken. Zeker als dit in je familie voorkomt is dit gevaarlijk. Daarnaast als glaucoom in je familie voorkomt, kunnen blind worden door accuut glaucoom te krijgen.

Schrik niet van hartklopping of enorme vermoeidheid. Dit heeft bijna iedereen in het begin.

ShadyBuzi

Newbie
10mg ritalin is volgens mij al te hoog. Ik heb zelf ADHD en gebruik 4x 10mg per dag. Volgens mij is 5mg al meer dan genoeg of al teveel.

Toen ik begon met Ritalin mocht ik als ADHD'er niet eens 10mg hebben.

Pas wel op met bijwerkingen. Je kan een averechts effect hebben. Hoofpijn krijgen, bipolaire stoornis, pijn in gewrichten, een erectie voor meer dan 4 uur met permanente schade..... etc.

Met andere woorden, lees de bijsluiter goed.
Ik nam gisteren 2 pilletjes van 10mg. Ik merkte snel dat ik mijn focus beter op men studies kon leggen. Enige bijwerkingen die ik merkte was een verhoogde hartslag maar dit verwachte ik ook wel. Heb het deze ochtend ook genomen men hartslag is terug wat verhoogt maar niet extreem of gevaarlijk.
Bedankt voor je snelle antwoord!
Heb je enige ervaring met methylfenidaat sandoz 54 mg?

Spyro

DF-koning
Het kan ook hart en vaatziekten veroorzaken. Zeker als dit in je familie voorkomt is dit gevaarlijk. Daarnaast als glaucoom in je familie voorkomt, kunnen blind worden door accuut glaucoom te krijgen.

Schrik niet van hartklopping of enorme vermoeidheid. Dit heeft bijna iedereen in het begin.
Huh, jij hebt glaucoom toch? Gebruik je het dan nog steeds?

Rivalrie

Badass junkie
Ik nam gisteren 2 pilletjes van 10mg. Ik merkte snel dat ik mijn focus beter op men studies kon leggen. Enige bijwerkingen die ik merkte was een verhoogde hartslag maar dit verwachte ik ook wel. Heb het deze ochtend ook genomen men hartslag is terug wat verhoogt maar niet extreem of gevaarlijk.
Bedankt voor je snelle antwoord!
Heb je enige ervaring met methylfenidaat sandoz 54 mg?
Heb je dan niet gewoon ADHD vraag ik mij af? Naar mijn idee zou je hier anders op moeten reageren.
Huh, jij hebt glaucoom toch? Gebruik je het dan nog steeds?
Ja klopt. Alleen ik heb een variant waarbij ritalin wel is toegestaan.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Heb je dan niet gewoon ADHD vraag ik mij af? Naar mijn idee zou je hier anders op moeten reageren.

Ja klopt. Alleen ik heb een variant waarbij ritalin wel is toegestaan.

Het is niet zo dat mensen zonder AD(H)D biologisch gezien anders reageren op stimulanten. Zie dat misverstand heel vaak voorbij komen. Er zit een kern van waarheid in maar ligt wat genuanceerder. Heeft o.a. met de dopaminewerking te maken. Ook mensen met AD(H)D worden druk/onrustig van een hogere dosis stimulant, en ook de meeste mensen zonder AD(H)D worden rustig van een lage dosis stimulant (dat komt simpelweg omdat externe prikkels minder binnenkomen waardoor iemand een betere focus heeft, dit geeft een gevoel van rust). Mensen met een concentratiestoornis hebben van nature gemiddeld een wat lagere dopaminespiegel dan ‘neurotypische’ mensen, daarom hebben zij meestal een in verhouding hogere dosis stim nodig om er onrustig van te worden dan mensen zonder AD(H)D die van nature een hogere dopaminespiegel hebben waardoor de threshold voor onrust/gejaagdheid eerder wordt bereikt.

Misschien beetje omslachtige uitleg, maar het is dus niet zo vreemd dat iemand een rustgevend en focusverhogend effect van een niet al te grote portie stims ervaart. Er valt geen conclusie uit te trekken over het al dan niet hebben van AD(H)D. Daarom wordt het - helaas, want lijkt me geen goede ontwikkeling - ook veel onder studenten gebruikt.

Rivalrie

Badass junkie
Het is niet zo dat mensen zonder AD(H)D biologisch gezien anders reageren op stimulanten. Zie dat misverstand heel vaak voorbij komen. Er zit een kern van waarheid in maar ligt wat genuanceerder. Heeft o.a. met de dopaminewerking te maken. Ook mensen met AD(H)D worden druk/onrustig van een hogere dosis stimulant, en ook de meeste mensen zonder AD(H)D worden rustig van een lage dosis stimulant (dat komt simpelweg omdat externe prikkels minder binnenkomen waardoor iemand een betere focus heeft, dit geeft een gevoel van rust). Mensen met een concentratiestoornis hebben van nature gemiddeld een wat lagere dopaminespiegel dan ‘neurotypische’ mensen, daarom hebben zij meestal een in verhouding hogere dosis stim nodig om er onrustig van te worden dan mensen zonder AD(H)D die van nature een hogere dopaminespiegel hebben waardoor de threshold voor onrust/gejaagdheid eerder wordt bereikt.

Misschien beetje omslachtige uitleg, maar het is dus niet zo vreemd dat iemand een rustgevend en focusverhogend effect van een niet al te grote portie stims ervaart. Er valt geen conclusie uit te trekken over het al dan niet hebben van AD(H)D. Daarom wordt het - helaas, want lijkt me geen goede ontwikkeling - ook veel onder studenten gebruikt.
Ben ik wel deels met je eens dat er in principe niet veel te zeggen valt over een lage dosis. 20mg methylfenidaat vind ik persoonlijk niet zo laag. Zeker niet om mee te beginnen.

Ik weet niet hoe anderen het ervaren zonder ADHD, maar het zou mij verbazen dat je daar rustig van wordt.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ben ik wel deels met je eens dat er in principe niet veel te zeggen valt over een lage dosis. 20mg methylfenidaat vind ik persoonlijk niet zo laag. Zeker niet om mee te beginnen.

Ik weet niet hoe anderen het ervaren zonder ADHD, maar het zou mij verbazen dat je daar rustig van wordt.

Ja, het is misschien ook persoonlijk. Ik heb als student wel eens vaker uit eigen beweging methylfenidaat gebruikt en toen had ik opzich altijd genoeg aan 10-15, soms 20 mg, maar ik heb inmiddels dan ook wel sinds een hele tijd een serieuze verdenking op ADD (krijg ook al een poos methylfenidaat voorgeschreven nu, wat ik niet iedere dag neem omdat ik het in de bijwerkingen niet prettig vind, maar het helpt me wel enorm goed qua focus bij plannen, dagelijkse taken en saai proefschriftwerk). Dus ik kan niet zo goed zeggen hoe het voelt voor iemand die echt 100 procent zeker geen diagnose heeft. Maar ben het wel met je eens dat 20 mg dan behoorlijk hoog is. Ik kan me voorstellen dat iemand zonder tolerantie stevige bijwerkingen kan krijgen en er te nerveus en onrustig van wordt om zich te kunnen concentreren.

ShadyBuzi

Newbie
@Roze Olifant @Rivalrie
Bedankt voor jullie snelle antwoord ik zal er rekening met houden qua dosering.
Ben ook niet van plan dit te blijven doen, was nu voor een 2/3tal dagen.
Grootste vraag was rond die methylfenidaat aangezien een vriend zei dat dit doenbaar was.
thnx!

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
@Roze Olifant @Rivalrie
Bedankt voor jullie snelle antwoord ik zal er rekening met houden qua dosering.
Ben ook niet van plan dit te blijven doen, was nu voor een 2/3tal dagen.
Grootste vraag was rond die methylfenidaat aangezien een vriend zei dat dit doenbaar was.
thnx!

Heb je normale (kortwerkende) methylfenidaat of gereguleerde afgifte/langwerkende? In het laatste geval wordt de stof geleidelijk afgegeven. In één keer 54 mg kortwerkende methylfenidaat nemen lijkt me heel erg veel.

Ik woon nu in België en heb zelf alleen ervaring met Medikinet (10 mg kortwerkend) en Rilatine Modified Release. Als student, gewoon in Nederland, gebruikte ik ook Sandoz dacht ik, of Ritalin, in ieder geval 10 mg kortwerkend. Gereguleerde afgifte vind ik prettiger.

ShadyBuzi

Newbie
Heb je normale (kortwerkende) methylfenidaat of gereguleerde afgifte/langwerkende? In het laatste geval wordt de stof geleidelijk afgegeven. In één keer 54 mg kortwerkende methylfenidaat nemen lijkt me heel erg veel.

Ik woon nu in België en heb zelf alleen ervaring met Medikinet (10 mg kortwerkend) en Rilatine Modified Release. Als student, gewoon in Nederland, gebruikte ik ook Sandoz dacht ik, of Ritalin, in ieder geval 10 mg kortwerkend. Gereguleerde afgifte vind ik prettiger.
Is inderdaad de gereguleerde afgifte/langwerkende (die van 54mg). Deze werkt makkelijk 12uur lang als ik het niet fout op heb. Op de achterkant van de strip relatine die ik nu gebruik staat alleen "Rilatine 10 mg" "methylphenidathydrochlorid tabletten" "Novartis". Denk niet dat deze een tragere afgifte hebben.

Is inderdaad de gereguleerde afgifte/langwerkende (die van 54mg). Deze werkt makkelijk 12uur lang als ik het niet fout op heb. Op de achterkant van de strip relatine die ik nu gebruik staat alleen "Rilatine 10 mg" "methylphenidathydrochlorid tabletten" "Novartis". Denk niet dat deze een tragere afgifte hebben.
Nee is niet zoals concerta

De Apotheker

Badass junkie
Ik heb 10 jaar lang 54 mg Concerta geslikt en kan je verzekeren dat het een pittige dosering is ook al is het over de dag heen verspreidt. Toen ik er mee begon had ik veel last van bijwerkingen omdat die pillen zo ontzettend lang werken, slapeloosheid en geen hap door je keel heen gedurende 10 uur. Ze zijn echt niet recreatief of handig voor eventjes leren.....

wel zou je de buitenste laag eraf kunnen sabbelen daarin zit namelijk 7 mg methylfenidaat. Ook zou je ze kunnen openmaken maar dat is best wel een werkje en niet goed te doseren.

Laatst bewerkt:
Bovenaan