Methamfetamine vs amfetamine

tijdbom

Experimenterende gebruiker
Na het lezen van het topic van die arme 16-jarige jongen aan de pep moet ik zeggen dat ik toch niet echt overtuigd ben van het feit dat meth nou echt zó erg is. Met filmpjes over de schadelijke effecten van meth kun je mij ook niet echt overtuigen aangezien de drug vooral in probleem is in de vs en de meth-demoniseer-lobby daar zal de objectiviteit vast niet ten positieve beinvloeden.
- Begrijp me goed. Niet dat ik aan de meth zou willen, ik vind namelijk dat pep al (veel) te lang duurt. -

Maar kan iemand mij nou echt een duidelijke uitleg, met feiten, geven over waarom meth nou echt zon schadelijke drug zou zijn tov van pep?

Zo zie ik het in ieder geval: Het werkt bij dezelfde dosering sterker, en de halfwaardetijd is langer, dus je krijgt als het ware gewoon een grafiekje van de sterkte van de effecten van pep, maar dan uitgerekt over een 3x zo lange tijd.
Om dan te zeggen dat het nou echt zo veel erger is lijkt me dan toch dom, het is net als zeggen dat wodka erger is dan bier, of dat blowen tegenwoordig verslavender is dan vroeger, omdat er meer werkzame stoffen in de wiet van nu zitten.
Je moet gewoon (veel) minder nemen. En het duurt dan wel langer dan pep zou duren, maar als je in 3 dagen steeds weer pep bij zou nemen (wat sommigen ook doen) heb je toch een beetje hetzelfde effect?

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Methamphetamine (in Azie ook wel Yaba geboemd) vindt haar oorsprong in de chemische keuken van het Nazi-regime waar het op bevel van Adolf Hitler ontwikkeld werd om zijn soldaten de klok rond te kunnen laten strijden.

In de Verenigde Staten en Azië is de drug populairder dan gewone speed omdat het goedkoper en gemakkelijker aan te maken is. Vooral in de Gouden Driehoek (Thailand-Burma-Laos) wordt de drug op grote schaal aangemaakt. In de jaren tachtig was methamphetamine ook in onze contreien populair. Nu is het bezig (Oost)Europa opnieuw te veroveren.

Vooraf de ontdekking van een nog eenvoudiger manier om het product aan te maken, leidde tot dit nieuwe succes. De eerste clandestiene meth-laboratoria werden in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten reeds jaren geleden ontdekt en opgedoekt.

Chemisch gezien verschilt methamphetamine niet veel van amphetamine. Het wordt dan ook vaak verward met speed. Vooral de straatnamen van beide producten lopen door elkaar.
Methamphetamine is sterker dan speed en kan oraal ingenomen, gesnoven, gerookt of geïnjecteerd worden. De werking begint afhankelijk van de innamemethode onmiddellijk (bij injectie) tot 40 minuten na inname (oraal). De werkingsduur varieert tussen 4 en 8 uur. In het bloed blijft het een zestal uur hangen; in de urine is het tot 48 uur na gebruik detecteerbaar. Een relatieve kleine dosis van 50 mg is genoeg om een toxische werking te veroorzaken. Zuivere methamphetamine is wit, maar onvolmaaktheden in het productieproces kunnen een lichte kleur veroorzaken met als resultaat een gebroken wit gaande van geel, oranje, rood tot bruin. Het eindproduct kan zowel in poeder, capsule als pil aangeboden worden.

In tegenstelling tot speed is meth veel gemakkelijker te produceren. Alle benodigde ingrediënten zijn vrij en goedkoop verkrijgbaar. Het recept om zelf meth te maken is op verschillende plaatsen op het internet terug te vinden. Er zijn zelfs verschillende methodes, die allemaal op hun voor- en nadelen besproken worden. De hoofdingrediënten bestaan uit zout, huishoudelijke schoonmaakproducten, gedistilleerd verkoudheidsmedicijn (Vicks) en lithium uit camerabatterijen; allemaal legaal te verkrijgen producten. In tegenstelling tot een amphetamine-lab waar men met Bunsenbranders en kolven goochelt, volstaan potten en pannen op een keukenfornuis om een methamphetamine-lab op te starten; gemakkelijker te produceren én moeilijker te ontdekken door de politie...

Methamphetamine wordt ook onder verschillende merknamen door de farmaceutische industrie aangemaakt.

VIEZE TROEP

De effecten van meth kunnen zich uiten in een hele reeks nare ervaringen: slaapstoornissen, overdreven praten, paniek, angst, nervositeit, overdreven opwinding, humeurige en geïrriteerde buien, een vals gevoel van zelfvertrouwen, illusies van macht die leiden tot agressie en gewelddadigheid, een desinteresse voor vrienden, voedsel en seks; en depressie.

Het plakkerige, sterk riekende en geelwitte goedje is ook op lange termijn niet zonder gevaar. Je kan er fatale nier-, lever- en longziektes aan overhouden, maar ook hersenschade, manische depressie, permanente psychologische problemen, paranoïde schizofrenie, gewichtsverlies en ondervoeding, slapeloosheid en een hartinfarct behoren tot de mogelijkheden. Bovendien werkt meth sterk verslavend, zowel lichamelijk als geestelijk. Deze verslavende werking is vele malen sterker, dan bij de reguliere speed.

In de Verenigde Staten werd een aantal 'nachtmerriemisdrijven' aan de drug toegeschreven. Zo is er een geval bekend van iemand die zijn 76-jarige vader met tientallen messteken om het leven bracht omdat hij er zeker van was dat het lichaam van zijn vader met aliens doordrongen was. Een vader onder invloed van meth hakte dan weer het hoofd van zijn zoon af omdat hij die zag als de duivel. Alles bij elkaar reden genoeg om deze twintigste eeuwse chemische drug helemaal links te laten liggen!

tijdbom

Ja maar in hoeverre is dat niet allemaal ook toe te schrijven aan pep?
Met uitzondering van het feit dat het met huishoudelijke middelen gemaakt kan worden.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
tijdbom zei:
Met uitzondering van het feit dat het met huishoudelijke middelen gemaakt kan worden.

Meth is veel sterker en verslavender, dus deze effecten zijn ook toe te schrijven aan gewone pep, maar zullen veel minder snel ontstaan... Als je sterk in je schoenen staat, kun je het best een keer proberen. Ik ben denk ik nog al verslavingsgevoelig voor deze drug, dus ik begin er maar ook gewoon niet aan.

tijdbom

Ok, verslavender. Maar is dit evenredig aan de sterkere werking van meth? Dus met is 10x zo sterk en 10x zo verslavend?
Stel we praten hier even pure stoffen, dus amfetaminezouten:
Als meth 10x zo sterk is, dan zou je bij een normale dosering van bijv. 50mg pep, 5mg meth moeten nemen. Komt in principe op hetzelfde neer. (Meer geld op je bankrekening misschien)

Ik zou zeggen ga op onderzoek uit.. check bluelight.. check de hive archieven.. zoek de syntheses van meth en amfetamine op.. de archieven van rhodium.ws staat wss ook nog genoeg over in.. onderzoeken, onderzoeken, onderzoeken.

inferno33

Bewuste gebruiker
Meth was een keer of drie zo sterk... Ik ben persoonlijk van mening dat het te verslavend is om te proberen, maar volgens mij is de grootste reden dat er in amerika zoveel verslaafden zijn dat het gerookt word...

Een kort rekensommetje, aangenomen dat pep en coke even verslavend zijn, en crack 5 keer zo verslavend als snuifcoke(puur hypothetisch dus, maar volgens mij zullen de getallen wel ongeveer kloppen)

je neemt als schaal coke en pep = 1

dan krijg je, meth snuiven = 3.1 ofzo

dan krijg je crack roken = 5 ofzo

Dan krijg je meth roken = 3.1 x 5 = 15.5

Dat is dus ruim 15 keer zo verslavend als coke...

Ik wil niet per sé zeggen dat de getallen kloppen, maar ook als crack twee keer zo verslavend is als coke, dan praat je alsnog over 6 keer zo verslavend(ervan uitgegaan dat coke roken en meth roken de flash met een gelijke factor verslavender maakt).

Antondebeuker

Ik heb begrepen dat er nog een belangrijk verschil met normale amfetamine is , namelijk dat meth gewoon blijft werken, ongeacht hoelang je al wakker bent.
Normale speed doet na een tijdje gewoon niks meer, je lichaam is dan dermate uitgeput dat het spul gewoon geen effect meer heeft.
Meth heeft dat dus niet, zolang je bij blijf nemen blijf je wakker, en dan krijg je dat 'tweaken', dat je als een zombie dingetjes uit elkaar haalt enzo, is wel te zien in die documantaires.
Veel van de sterfgevallen zijn gebruikers die gewoon 14 dagen wakker zijn en vergeten te drinken, honger en dorst voel je ook niet meer namelijk.
Vandaar ook die uitgemergelde figuren.
Ik kan me nauwlijks voorstellen hoe verschrikkelijk de kater moet zijn na zo'n lange periode doorhalen.
Maarja, dat zijn dan ook wel de diehard junkies die het pure kristal basen.

erwin krol

Bewuste gebruiker
het naarste aan die meth is toch wel het zoekraken ervan! Ik had een mooie dosis en was er eindelijk aan toe en toen bleek ik het een beeetje te goed verstpt te hebben. Fuck!

berbe

Bewuste gebruiker
Marla Singer zei:
tijdbom zei:

Meth is veel sterker en verslavender, dus deze effecten zijn ook toe te schrijven aan gewone pep, maar zullen veel minder snel ontstaan... Als je sterk in je schoenen staat, kun je het best een keer proberen. Ik ben denk ik nog al verslavingsgevoelig voor deze drug, dus ik begin er maar ook gewoon niet aan.

ik denk dat meth qua gezondheid
minder schadelijk is dan onze witte vriend
omdat meth 1:een veel potentere drug is (puntje voel je al goed)
2:meestal veel zuiverder is in % geteld dan gewone pep
3:je van je pep veel meer moet gebruike als je evelang wil
space als je op meth deed

kan verkeerd zijn maar het klopt ergens wel in mijn uitleg
op een zekere manier voel je een beetje dat er waarheid inzit:)

xpressurself

Bewuste gebruiker
volgens mij zit het hem gewoon in het feit dat al die stakkers meth injecteren, als jij speed oplost in water of wat je er ook mee moet doen om het te kunnen injecteren, en je injecteert ga je waarschijnlijk ook binnen 3 dagen kapot. hetzelfde geld voor het roken ervan, het komt gewoon veel harder aan alleen hier in nederland komt het niet eens bij mensen op om speed in een folietje te doen en het aan te gaan steken, omdat het al zwaar genoeg spul is als je het snuift.

Addick

Bewuste gebruiker
@ berbe je neemt wel minder maar het spul werkt ook gewoon anders.Het past beter in je receptoren ofzo dacht ik.Het verneukt gewoon meer / harder je hersenstjes.

Wie correct me even ..

xpressurself

Bewuste gebruiker
Addick zei:
@ berbe je neemt wel minder maar het spul werkt ook gewoon anders.Het past beter in je receptoren ofzo dacht ik.Het verneukt gewoon meer / harder je hersenstjes.

Wie correct me even ..

ja klopt zoiets heb ik ook gelezen, die moleculen kunnen makkelijker/sneller/beter worden opgenomen door je hersens dus komt het stukken harder aan.. :rolleyes:

berbe

Bewuste gebruiker
maar kan iemand me uitlegge dan waar dat ik 60n uur wakker lig na de laatste lijn
ik ben nu met een half grammetje
al van zaterdag tot nu toegekome heb eergistere 4 uurtjes geslape dat is alles
pak nu nog dat het gewone pep is zo zuiver en puur als ie maar kan zijn
pep werkt gewon zo lang niet
als dit gewone pep was zou ik nu echt grooooote strepe moete trekke om niet om te valle:confused:
snap je
en nu kom ik met 6 a 7 miniscule lijntjes daaaaageeee toe
:confused:

Fat Freddy's cat

Belezen gebruiker
berbe zei:

als dit gewone pep was zou ik nu echt grooooote strepe moete trekke om niet om te valle:confused:

waarschijnlijk is dit de eerste keer dat je gewone pep had. Dat is normaal met een half grammetje... Die verhalen van meer dan een gram pep op een avond zijn allemaal bullshit, ze hebben dan hoogstens een kwartgram pep opgesnoven en een hoop rommel erbij.

Hoe kan het ook anders voor die prijs???

in mijn tijd kostte 1 gram pep 500 fr op straat(begin jaren '90), dat zou nu 12,5€ zijn. Geïndexeerd dus vergelijkbaar met 25€ nu, maar dan had je ook echt pep...

erwin krol zei:
het naarste aan die meth is toch wel het zoekraken ervan! Ik had een mooie dosis en was er eindelijk aan toe en toen bleek ik het een beeetje te goed verstpt te hebben. Fuck!

Als je m weer gevonden en uitgeprobeerd hebt.. laat ons je ervaring weten, ik ben benieuwd!

koekiemonster

Ik heb maar één tip:
Je moet één keer een klein beetje kristal meth proberen en het daarbij laten. Dan weet je dat de drug de kater niet waard is. En uiteindelijk het geld ook niet, maar terwijl het werkt....MASTERLIJK, maar toch is het een vreselijke drug.

koekiemonster

Fat Freddy's cat zei:
berbe zei:

waarschijnlijk is dit de eerste keer dat je gewone pep had. Dat is normaal met een half grammetje... Die verhalen van meer dan een gram pep op een avond zijn allemaal bullshit, ze hebben dan hoogstens een kwartgram pep opgesnoven en een hoop rommel erbij.

Hoe kan het ook anders voor die prijs???

in mijn tijd kostte 1 gram pep 500 fr op straat(begin jaren '90), dat zou nu 12,5€ zijn. Geïndexeerd dus vergelijkbaar met 25€ nu, maar dan had je ook echt pep...

jij praat nu over pure amphetamine, er zitten altijd andere stoffen bij, maar mijn pep is 45% amphetamine. Ik weet ook waar het gemaakt word. En daarvan snuif ik idd een hele gram weg, maar met speed bedoelen ze niet de pure kristal maar het hele zootje. Meestal zit er tussen de 20% en 45% amphetamine in. (behalve dealers die helemaal geen werkende stof in de "speed" doen en daarvan hoor je meestal de verhalen: "IK HEB 6 GRAM GESNOVE" en idd, hij heeft 6 gram gesnoven, cafeïne of zo. Maar speed is ook vergeleken met vroeger goedkoper geworden omdat het makkelijker te maken is. Vroeger was het een stuk zeldzamer, nu haal je het op elke hoek van de straat.

groetekes

Fat Freddy's cat

Belezen gebruiker
koekiemonster zei:
en vroeger snoven jullie ook geen pure amphetamine,

pure amphetamine niet, maar 80% kristal was toen de gangbare hoeveelheid overal liet ik me wijsmaken. Ga hier niet in discussie, maar als je daar regelmatig meer dan een gram van opsnuift op een weekend ben je gewoon ver heen...

Van het chemisch proces weet ik niet veel af, maar schraapte vaak wat van die grote witte blokken van meer dan een kg zo uit de ijskasten, zou dat geen 100% geweest zijn dan? weet het eigenlijk niet.. naar verluidt werd het toen met 1/5 of 1/4 vermengd. Dan heb je 75% of 80% toch?

maar ik heb nooit iets verkocht of zo hoor

zaagmans

Bewuste gebruiker
Je hebt ook helemaal gelijk. Het is wel troep, maar dat is elke drug en je bent na 1x heus niet verslaafd. Ik heb Yaba (zoals meth in Thailand heet een keer gedaan, was zeer vet, maar nu hoef ik niet ineens meer

Rapido

idd té gevaarlijk

laten we gwn hopen dat pep als pep verkocht word en meth als meth

Bovenaan