Melancholie na trips

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
M’n eerste plan was om dit in het ‘Wat gaat er nu door je hoofd’ topic te gooien maar ik besefte dat ik er eigenlijk beter gewoon een topic over kan maken. :wink:

Ik ben momenteel nog bij aan het komen van een weer erg bijzonder ALD-tripje (+/- 180-190 ug). :hearteyes: Thanks @Eik :tree: super tripmattie!

Vraag aan de psychedelicaliefhebbers: het is me nu al vaker opgevallen dat psychedelica (bij mij) een andere nawerking hebben dan andere middelen.

Bij sommige drugs zoals MDMA, ervaar ik de dag erna - ondanks de fysieke brakheid - vaak een positieve afterglow, die zich uit als een subtiel op de achtergrond aanwezige euforie. Na psychedelica komt dat ook wel sporadisch voor, maar wat vaker gebeurt, vooral na wat meer serieuze trips (LSD/ALD/psilo, hogere doseringen) is dat er juist een periode van ‘melancholie’ optreedt. Het kost me echt even wat moeite om te accepteren dat het voorbij is en dat ik weer verder moet in de gewone wereld. Dit begint vaak al in de late staart van de trip en kan een dag tot twee dagen aanhouden. Ik voel me dan niet echt down, want dankbaarheid voor een mooie trip overheerst, maar wel een beetje ‘meh’. Alsof ik mijn plek in het leven even moet hervinden. Ben ook overdreven emotioneel voor mijn doen, kan om kleine dingen janken. Melancholie is echt het juiste woord denk ik. Een soort onvervuld verlangen, al weet ik niet waarnaar.

Ik kan het nooit zo goed plaatsen want zeker een LSD/ALD-trip duurt toch royaal lang genoeg en ik zou het ook zeker niet vaker willen doen omdat het zo intens is. Ik vraag me af of dit emotionele/melancholische een algemeen bekend iets is na trippen en waar het mee te maken heeft. Het is voor zover ik weet niet direct terug te voeren naar een gebeurtenis in de trip of iets specifieks waar ik mee bezig ben geweest in gedachten, maar misschien dat het dat wel onbewust kan zijn? Dat je tijdelijk ‘opener’ bent voor emoties, dus ook de negatieve? Ontevredenheden over je eigen leven ofzo? Dat lijkt me waarschijnlijker dan dat het een gevolg zou zijn van ‘opgebruikte’ stofjes o.i.d.

Herkent iemand dit?

Toch blijft het ondanks bovenstaande toch een magisch mooi spulletje hoor. :twohearts:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Interessant en ook wel herkenbaar. Voorheen had ik dit nooit. Toen had ik na elke trip een positieve afterglow. Vooral de hele zware trips waar ik me echt doorheen moest werken en waarbij het aan het eind van de trip voelde alsof er een zware last van mijn schouders viel. Vaak bracht het me ook een gevoel van vertrouwen in dat het uiteindelijk allemaal goed komt. Echt een soort herboren gevoel en dat ook de volgende dag(en) nog. En dan anders dan de afterglow van MDMA waarbij je gewoon meer happy bent zonder een diep inzicht in waarom je happy bent. De positieve afterglow bij trips heb ik bij verreweg de meeste van mijn trips gehad (50+ denk ik).

Het is pas bij mijn laatste trips (minder dan 10 schat ik) zo dat ik soms ook dat melancholische gevoel heb. Of dat er eerst wel een positieve afterglow is en deze langzaam overgaat in melancholie. Het is alsof ik nu wel doorheb dat trippen maar een illusie is. Ik geloof nog steeds dat er wel degelijk hogere dimensies bestaan, maar de manier van trippen om deze te bereiken is in bepaalde zin hopeloos, omdat het je daar even brengt en dan moet je weer weg. Het ervaren van die eenheid (hemel op aarde) en het weten dat dat bestaat is dan blijkbaar soms toch niet meer voldoende om voldaan een trip achter me te laten, want de realiteit is dat ik weer neergedaald ben uit die eenheid naar de wereld van afgescheidenheid.

Misschien dat ik 50+ trips nodig had om iets te beseffen dat jij al na een paar trips doorhad Roze olifant. :wink:

O ja, krijgen we ook een reportje van je? Ben wel heel benieuwd. :)

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Hahaha. Thanks voor je reactie! Tot nu hoor ik inderdaad van meerdere mensen dat ze dat herboren gevoel hebben, terwijl ik eigenlijk dus juist het tegenovergestelde voel. Typisch dat jij een switch daarin ervaren hebt.

Misschien hangt het er ook vanaf wat je precies hebt ervaren in je trips. Als je een probleem hebt weten te ontrafelen waarmee je het gevoel hebt nuchter iets te kunnen, dan kan ik me voorstellen dat je met een opgeruimder gevoel uit de trip komt dan wanneer je niet precies weet wat je nu bereikt hebt.

Ik weet ook niet zo goed of ik het gevoel nu moet vergelijken met een soort heimweegevoel als wanneer je weer aan het werk moet na een vakantie - eigenlijk wat jij zegt dus, tijdelijk de realiteit op een andere manier ervaren en dan weer genadeloos weggestuurd worden - of een soort ‘spijt’ van bepaalde wendingen in je leven die extra benadrukt worden door het trippen en die dan een beetje nazeuren. Ben er ook nog niet over uit of ik dat triestige gevoel als iets constructiefs moet kunnen zien. Wellicht als ik het volledig zou kunnen plaatsen.

Ik ben erover aan het denken om een reportje te schrijven over de vorige ALD-trip en deze samen. :) Het probleem is: tijd. :’) As usual... Misschien komend weekend!

P.S.: Is er iets te doen tegen de bodyload van ALD? Ik vind die toch flink op deze dosering. Vooral aan het begin van de piek is er erg veel spierspanning aanwezig, en aan het eind van de run heb ik serieus spierpijn in mijn schouders/rug. (Vandaag nog enigszins aanwezig.)

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Ik wilde reageren maar heb alles weg gehaald. Ik kom later wel eens terug

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Misschien hangt het er ook vanaf wat je precies hebt ervaren in je trips. Als je een probleem hebt weten te ontrafelen waarmee je het gevoel hebt nuchter iets te kunnen, dan kan ik me voorstellen dat je met een opgeruimder gevoel uit de trip komt dan wanneer je niet precies weet wat je nu bereikt hebt.
Ik denk dat het daarmee te maken heeft ja.:)

Ik weet ook niet zo goed of ik het gevoel nu moet vergelijken met een soort heimweegevoel als wanneer je weer aan het werk moet na een vakantie - eigenlijk wat jij zegt dus, tijdelijk de realiteit op een andere manier ervaren en dan weer genadeloos weggestuurd worden - of een soort ‘spijt’ van bepaalde wendingen in je leven die extra benadrukt worden door het trippen en die dan een beetje nazeuren. Ben er ook nog niet over uit of ik dat triestige gevoel als iets constructiefs moet kunnen zien. Wellicht als ik het volledig zou kunnen plaatsen.
Voor mij is het precies dat eerste ja, dat heimwee gevoel.:tongueclosed: Het tweede misschien ook wel, maar daar kan ik me nu even niet een voorbeeld van herinneren.

Het triestige gevoel kun je misschien voor jezelf zien als een waarschuwing in de zin van: "ho, wacht. Je zit met je hoofd in het verleden. Kom in het nu." Ondanks dat ik me niet triest wil voelen heeft melancholie een bepaalde aantrekkingskracht. Je kunt er helemaal in blijven zwelgen. Net zoals nostalgie. Het is een mindtrick om je in het verleden te houden. Alles was vroeger beter... No it wasn't.:tonguewink:

Ik ben erover aan het denken om een reportje te schrijven over de vorige ALD-trip en deze samen. :) Het probleem is: tijd. :’) As usual... Misschien komend weekend!
Nice!

P.S.: Is er iets te doen tegen de bodyload van ALD? Ik vind die toch flink op deze dosering. Vooral aan het begin van de piek is er erg veel spierspanning aanwezig, en aan het eind van de run heb ik serieus spierpijn in mijn schouders/rug. (Vandaag nog enigszins aanwezig.)
Ik denk dat er wel wat tegen te doen is (benzo ofzo), maar dat dit dan ook invloed heeft op je trip. Misschien mdma erbij, zoals voorgesteld in dat andere topic.:wink: Al heeft dat dan natuurlijk ook invloed op je trip.

De spierspanning bij ALD is ook de reden dat ik het de afgelopen maanden niet gedaan heb. Ik heb al heel veel last van spanning in mijn nek/schouders/bovenrug de laatste tijd, dus ik durf het even niet aan om aan de ALD te gaan nu. Al moet ik wel zeggen, als je op de een of andere manier je energie kwijt kan, dan hoeft spierspanning niet zo'n groot probleem te zijn. Ik ben een paar keer wezen te fietsen tijdens (lichte) lsd/ald trips. Dan merk je weinig van die spierspanning. Of je gaat bijvoorbeeld te wandelen de natuur in of zo. Of je zorgt mbv meditatie dat je energie weg kan. Imo is het grotendeels een kwestie van teveel energie die op blijft hopen (in probleemgebieden in je lichaam) en niet weg kan. Toch, ik doe zelf even voorzichtig en wacht even met trippen. :wink:

ninja

Experimenterende gebruiker
Ik ben geboren met een been in deze wereld en een in de andere wordt me hele leven al gek verklaard en depri maar als ik lsd neem dan heb ik het gevoel als of ik thuis ben en met allebei me benen aan de zelfde kant sta dus als het uit begint te werken dan ken ik het gevoel van vk is over back 2 sucks town.
Maar bij mij .aakt het niet zo veel uit wat ik neem na een avond party party zeg maar ben ik idd altijd beetje emo.. ken dan ook alleen maar feel good movie's kijken van bv Disney en het liefst die ik al heb gezien zelf dan betrap ik me zelf crying like a b*#ch soms als ik weet welke scène er aan komt moet ik al een traantje weg pinken heb geen ervaring met ald en omdat die nieuwe shit ben ik heel voorzichtig had bijna besteld maar nu blij niet gedaan want die spierspanning lijkt me niet super chil maatje van me is een nier kwijt omdat ie toen de tijd los ging met mxe dus ik blijf liever achter in de rij als het om nieuw spul uit proberen gaat btw mxe na me.vrienden het 100 x hebben gedaan eindelijk ook x geprobeerd en was wel vet als.je ken doseren.. zeker voor film kijken 2 sleutel puntjes licht uit en je film wordt 5d je voelt ruikt alles je loopt als een soort extra mee in de film en na de film begint het al uit te werken.. Dus geen dikke lijnen nemen als of het een sos wedstrijd... May The force be with u

Casaan

Badass junkie
Tripreporter
Ik ben geboren met een been in deze wereld en een in de andere wordt me hele leven al gek verklaard en depri maar als ik lsd neem dan heb ik het gevoel als of ik thuis ben en met allebei me benen aan de zelfde kant sta dus als het uit begint te werken dan ken ik het gevoel van vk is over back 2 sucks town.
Maar bij mij .aakt het niet zo veel uit wat ik neem na een avond party party zeg maar ben ik idd altijd beetje emo.. ken dan ook alleen maar feel good movie's kijken van bv Disney en het liefst die ik al heb gezien zelf dan betrap ik me zelf crying like a b*#ch soms als ik weet welke scène er aan komt moet ik al een traantje weg pinken heb geen ervaring met ald en omdat die nieuwe shit ben ik heel voorzichtig had bijna besteld maar nu blij niet gedaan want die spierspanning lijkt me niet super chil maatje van me is een nier kwijt omdat ie toen de tijd los ging met mxe dus ik blijf liever achter in de rij als het om nieuw spul uit proberen gaat btw mxe na me.vrienden het 100 x hebben gedaan eindelijk ook x geprobeerd en was wel vet als.je ken doseren.. zeker voor film kijken 2 sleutel puntjes licht uit en je film wordt 5d je voelt ruikt alles je loopt als een soort extra mee in de film en na de film begint het al uit te werken.. Dus geen dikke lijnen nemen als of het een sos wedstrijd... May The force be with u
lekker

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ald-52 is dan wel nieuw maar het is praktisch lsd-25 moleculair gezien en er wordt zelfs gedacht dat het in lsd-25 wordt omgezet in het lichaam (dit is niet zeker). Maar goed dat je voorzichtig bent. Ik heb het in de regel ook niet op research chemicals, al is lsd ooit natuurlijk ook een rc geweest.

Spierspanning erop is bij mij ook niet meer dan bij echte lsd. De ene ervaart eerder spierspanning dan de ander. Ik zou ook niet kunnen zeggen welke wat is qua lichamelijk en geestelijk effect in een blinde test tussen ald-52 en lsd-25.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Hoi tripmaatje! @Roze olifant ,

Ik heb nog even na kunnen denken over de vraag die je hier stelt. Net als jij vind ik onze tripjes super! Ik geniet er enorm van. Soms ervaar ik wel eens "heimwee" momentjes tijdens de staart van de trip, net na de piek. Dan voel je dat het meest magische van de trip voorbij is en dat je weer richting 'baseline' gaat. Ook heb ik best wel moeite om de dagen erna me weer bezig te houden met praktische zaken (vooral werk). Ik mis dan de vrijheid, het bijzondere en de inzichten die ik had tijdens de trip.

Toch gaan deze dagen bij mij meestal vooral gepaard met een diep gevoel van dankbaarheid en positiviteit. Echte "melancholie" heb ik meestal niet. Ik besef tijdens een trip hoeveel geluk ik heb gehad in mijn leventje en dat ik dat geluk moet koesteren. Ik heb ook zo mijn dingetjes waar ik niet 100% tevreden over ben maar ben toch overwegend gelukkig in mijn dagelijkse bestaan. Ik kan me goed voorstellen dat het lastiger "terugkomen" is als je minder tevreden bent over je normale leventje.

Ondanks het dankbare, positieve gevoel ben ik vaak wel minder productief in de eerste dagen na een trip. Het voelt alsof er een enorme schoonmaak heeft plaatsgevonden in mijn 'bovenkamertje'. Alle rommel in mijn geest is losgeweekt en kan nu opgeruimd worden. Dat opruimen kost gewoon nog wat energie maar geeft uiteindelijk een heerlijk opgeruimd en positief gevoel dat soms wel een paar weken aan kan houden.

Olifantje... nogmaals bedankt voor alweer een warme, liefdevolle trip!

P.S. Ja die spierspanning blijft wel irritant bij ALD-52/LSD maar is voor mij geen reden om het niet te doen. Op hogere doseringen heb ik er met name aan het einde van de trip wel last van mijn kaken en/of schouders. Een beetje wiet of een lichte benzo helpt dan wel als je wilt gaan slapen.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik herken het wel. Vergeet ook niet dat je zintuigen en emotiebeleving nog hypergevoelig zijn na gebruik, dus heel normaal dat je snel emotioneel wordt.
Tijdens het trippen ervaar ik zo'n intens gevoel van 'oneness', en ben ik me bewust van hoe ontzettend klein ik zelf ben, hoe enorm weinig mijn leven voorstelt in het grote complexe geheel, en hoe onbelangrijk de fysieke materiële wereld is. Maar ik leef nu wel in die fysieke materiële wereld, dus ik moet er toch maar weer mee verder, terwijl ik eigenlijk gewoon wil dat mijn energie vrijkomt en ik weer één met alles word. Dat betekent niet dat ik altijd maar wil trippen, want na een stevige trip moet ik daar echt wel weer wat weken of soms maanden van bijkomen, maar wel dat de zin van het dagelijks leven steeds meer in contrast staat tot het grote geheel. Zeker omdat ik het niet eens ben met hoe de wereld zich aan het ontwikkelen is en ik me daar na het trippen weer extra bewust van word. Het voelt dan ook heel hopeloos want ik kan de maatschappij niet veranderen. Albert Hoffman schrijft hier heel mooi over in zijn boek 'LSD My Problem Child' (in de laatste hoofdstukken, hieronder heb ik een stuk geciteerd uit zijn boek, misschien is het wat offtopic maar voor mij zijn het wel redenen waarom ik me melancholisch voel na gebruik van psychedelica).

In the southern part of our continent this concept of reality began to be formed. The Hellenistic-European agonistic principle of victory through effort, cunning, malice, talent, force, and later, European Darwinism and "superman," was instrumental in its formation. The ego emerged, dominated, fought; for this it needed instruments, material, power. It had a different relationship to matter, more removed sensually, but closer formally. It analyzed matter, tested, sorted: weapons, object of exchange, ransom money. It clarified matter through isolation, reduced it to formulas, took pieces out of it, divided it up. [Matter became] a concept which hung like a disaster over the West, with which the West fought, without grasping it, to which it sacrified enormous quantities of blood and happiness; a concept whose inner tension and fragmentations it was impossible to dissolve through a natural viewing or methodical insight into the inherent unity and peace of prelogical forms of being . . . instead the cataclysmic character of this idea became clearer and clearer . . . a state, a social organization, a public morality, for which life is economically usable life and which does not recognize the world of provoked life, cannot stop its destructive force. A society, whose hygiene and race cultivation as a modern ritual is founded solely on hollow biological statistics, can only represent the external viewpoint of the mass; for this point of view it can wage war, incessantly, for reality is simply raw material, but its metaphysical background remains forever obscured. [This excerpt from Benn's essay was taken from Ralph Metzner's translation "Provoked Life: An Essay on the Anthropology of the Ego," which was published in Psychedelic Review 1 (1): 47-54, 1963. Minor corrections in Metzner's text have been made by A. H.]

As Gottfried Benn formulates it in these sentences, a concept of reality that separates self and the world has decisively determined the evolutionary course of European intellectual history. Experience of the world as matter, as object, to which man stands opposed, has produced modern natural science and technology—creations of the Western mind that have changed the world. With their help human beings have subdued the world. Its wealth has been exploited in a manner that may be characterized as plundering, and the sublime accomplishment of technological civilization, the comfort of Western industrial society, stands face-to-face with a catastrophic destruction of the environment. Even to the heart of matter, to the nucleus of the atom and its splitting, this objective intellect has progressed and has unleashed energies that threaten all life on our planet. A misuse of knowledge and understanding, the products of searching intelligence, could not have emerged from a consciousness of reality in which human beings are not separated from the environment but rather exist as part of living nature and the universe.
(...)
Here the contrast between self and outer world becomes especially evident. Sensations of alienation, of loneliness, and of menace arise.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Mooie quote! Nooit eerder wat van Hoffman gelezen, misschien maar eens doen.

En ja, we zijn compleet de verkeerde kant opgegaan door onszelf los te maken van het zogenaamde materiële universum. Met dat idee word je grootgebracht en daarom is het zo moeilijk om niet op die manier naar dingen te kijken. Maar er knaagt iets bij mensen. Er zit iets niet goed in de wereld en mensen krijgen de behoefte naar waarheid.

Aan de ene kant heb je denk ik helemaal gelijk dat we nu wel in de fysieke wereld leven en daarmee hebben te dealen. Aan de andere kant: hoe fysiek is die zogenaamde materiële wereld? Is dat niet een leugen die we constant in leven houden? Houdt de eenheid op wanneer de trip eindigt? Of houden slechts de mentale en perceptuele effecten op.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
De eenheid houdt inderdaad niet op. Ik kan hem vaak alleen niet vinden, kan het niet bereiken. Mijn ego staat weer op en maakt zich los, mede door de heersende ideologie van de maatschappij.

Ik zou het boek zeker aanraden, het is vrij verkrijgbaar in PDF vorm. Hoffman pleit er ook voor dat ieder mens zich elke dag een uur of op z'n minst een paar minuten toewijdt aan meditatie, juist om het leren afschaffen van de ik-jij barriere, het samensmelten van zender en ontvanger, objectieve realiteit en the 'self'. En hij denkt dat psychedelica hier een aanvulling op kunnen zijn.

Ik vind het moeilijk, ook als ik zie hoe ver anderen van dit gedachtengoed afstaan. En dat maakt melancholisch.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Hmmm, heb het topic doorgelezen...

Ik heb geen enkele melancholie na het trippen of het moet zijn dat ik een paddo-trip best wel kort vind maar voor de rest dus helemaal niks op dat gebied. De lengte van een LSD trip bevalt me wat beter, dus daar al helemaal geen heimwee of iets dergelijks.
Misschien komt dat omdat ik het zo goed naam mijn zin heb al nuchter zijnde in het hier en nu, dus ik heb geen behoefte meer aan enige vorm van escapisme. Want dat is het volgens mij, kortstondig ontsnappen uit de werkelijkheid en daar naar terugverlangen omdat je niet gelukkig bent in de realiteit.

Wel heb ik net zoals @Eik dat positieve en dankbare gevoel na een trip alsmede het gevoel dat ik 'gereset' ben, en er weer even tegenaan kan, het tegenovergestelde dus.

Anders gezegd: ik ervaar alleen maar positiviteit na een trip.

Vchip

Badass junkie
Bij terug komst van lsd ben ik verre van melancholisch. Juist eerder diep connected. Ik kijk dan naar hoe de wind door de takken waait en hoe mooi de wereld eigenlijk wel niet is. Juist een week later begin ik wat melancholisch te worden, maar dat is meer seizoensgebonden; ik lijd aan winterdepressies.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@NiandraLades
Het is niet makkelijk nee. Je wordt wakker in een wereld die door wil slapen. Je zoekt waarheid in een wereld die anti-waarheid is.

@acht.zes
Als je gereset bent na een trip en er weer 'tegenaan' kan, dan ben je normaliter misschien niet zo gelukkig en in de realiteit als je denkt. De realiteit waar je er 'tegenaan' moet is denk ik nou net niet de realiteit. Dat is de gespleten realiteit van ik tegen de wereld waar het hierboven over gaat.

Een hoop mensen zijn "gelukkig". Mijn ouders zijn gelukkig. En ik ben oprecht blij voor ze dat ze dat zijn. Maar ik denk ook dat zij hun ogen sluiten voor heel veel dingen die aandacht nodig hebben. Veel dingen worden genegeerd om het opgebouwde gelukkige leven niet teveel aan het wankelen te krijgen. Kan men zijn/haar leven op die manier min of meer gelukkig leven? Ik denk van wel. Maar ik denk dat het ook op vele manieren in de weg staat van waarheid en daarmee een potentieel veel dieper geluk.

Vergeef me aub mijn directheid en misschien wel lompheid, maar ik stel de hoogste eisen aan geluk en waarheid. Als ik er 'tegenaan' moet, dan ga ik me afvragen wat er hier mis is. Betekent niet dat er niet zoiets bestaat als moeite maar in de realiteit leven geeft energie en vereist niet een reset om op te laden.

Psychedelica verhogen de lat en dwingen tot reflectie (de ene meer dan de andere). Ontevredenheid met een leven waar waarheid niet absoluut nagestreefd wordt is imo geen slecht iets.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
@NiandraLades

Bedankt voor de tip dat het boek van Albert Hofmann in pdf vorm gratis beschikbaar is. Interessant leesvoer hoor! Ik maak meteen even gebruik van de gelegenheid om ook een stukje te citeren:

"Meditation begins at the limits of objective reality, at the farthest point yet reached by rational knowledge and perception. Meditation thus does not mean rejection of objective reality; on the contrary, it consists of a penetration to deeper dimensions of reality. It is not escape into an imaginary dream world; rather it seeks after the comprehensive truth of objective reality, by simultaneous, stereoscopic contemplation of its surfaces and depths."

Hij geeft hier aan dat wetenschap en medidatie complementair zijn en goed samengaan. Dat is exact wat ik ook geloof. Medidatie, en daar reken ik gemakshalve dan ook psychedelica gebruik/spiritualiteit bij, vullen de harde objectieve wetenschap volgens mij prima aan.

Met andere woorden; ik geloof in wat onze wetenschap ons leert. Maar ik geloof ook dat onze wetenschap nog maar een zeer beperkt deel van de totale waarheid doorgrond. Dat deel waar de wetenschap (nog) niet bij kan is voor mij het domein van meditatie en spiritualiteit. Psychedelica vormt hierbij volgens mij belangrijk gereedschap voor het verkennen van dit domein.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Zegt hij daar niet eerder dat de objectieve wereld (dat wat waargenomen wordt door ons) onderzocht wordt dmv meditatie zonder te verwijzen naar de conventionele wetenschappen? Of heb je dat uit een ander deel van het boek?

Ik ben het eens met wat hij daar zegt, maar ik zie de wetenschap er niet terugkomen. Wetenschap bestudeert objectieve realiteit, het is er niet synoniem aan.

Edit: hmm misschien toch wel. Ik las het denk ik niet goed. In dat geval ben ik het er niet mee eens. :P Wel met dat het een diepere penetratie is van de waargenomen objectieve werkelijkheid, maar niet gebouwd op rationele kennis. Ik ben in de war nu... Wat bedoeld hij nou precies? :P Ik moet zijn boek ook maar gaan lezen.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Dit is de alinea die ervoor staat...

"But this ever broadening factual knowledge, which constitutes objective reality, need not be a desecration. On the contrary, if it only advances deep enough, it inevitably leads to the inexplicable, primal ground of the universe: the wonder, the mystery of the divine—in the microcosm of the atom, in the macrocosm of the spiral nebula; in the seeds of plants, in the body and soul of people."

Mijn interpretatie is dat hij wetenschap en meditatie (/spiritualiteit) als complementair aan elkaar ziet.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ben niet overtuigd van zijn visie, maar zijn visie is interessant en de moeite waard om verder te onderzoeken. Bedankt voor de quotes. :)

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Mindless

En ik ben niet overtuigd van jouw visie. Sterker nog, ik kan geen touw vastknopen aan jouw waarheid.

Alsof stressen/je zorgen maken over zaken waar je geen invloed op hebt je juist gelukkig zou maken? Lijkt mij juist het tegenover gestelde.

In dit soort discussies doe je altijd alsof jij de enige bent die het allemaal wel even weet, en dat nodigt nou niet bepaald uit om met je in discussie te gaan, eigenlijk hetzelfde als in eerdere spirituele topics het geval was.

Hoe kan je in godsnaam (waar ik overigens niet in geloof) een negatieve draai proberen te geven aan mijn trips waarin ik alleen maar positiviteit ervaar?

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Excuses acht.zes, ik bedoel het allemaal niet zo. Maar ik verwoorde het wel lullig (zoals ik weleens vaker doe, maar nu achteraf pas zie...).

Het gaat me natuurlijk ook niet om stressen over dingen waar ik geen invloed op heb, maar het is moeilijk om uit te leggen. Kon het beter voor me houden.

Denk dat ik zelf weer eens aan een reset toe ben...

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Leuk dat ik de interesse voor het boek en de visie van Hoffman heb aangewakkerd. :) Het is echt de moeite waard om het in zijn geheel te lezen (alleen de eerste hoofdstukken zijn wat lastig door te komen misschien, gaat meer over de scheikundige achtergrond). Ik kan me wel vinden in zijn visie en na het lezen vielen er voor mij veel dingen op zijn plek; waardoor de maatschappij zich in deze richting heeft ontwikkeld bijvoorbeeld, waar mijn gevoelens van onvrede vandaan komen, wat trippen precies is (op allerlei niveaus), een hoop herkenning, wat psychedelica mij in het algemeen laten zien (als middel) en waarom het zo'n grote invloed heeft op mijn leven. Het bevestigde veel van wat ik zelf al dacht alleen verwoord hij het veel beter.

@acht zes voor mij is trippen geen vorm van escapisme. Dus daar komen die gevoelens niet vandaan. Andere drugs (zoals XTC of coke) wel, ik durf prima toe te geven dat ik niet echt tevreden ben met mijn leven en ik met drugs graag even wil ontsnappen uit de dagelijkse stress, maar bij psychedelica ligt het anders, omdat ze me juist dichter bij de realiteit brengen ipv er vanaf (hoewel er niet zoiets is als 'de realiteit' natuurlijk, maar bij gebrek aan een betere bewoording).

De gevoelens van dankbaarheid en verbinding na een trip ervaar ik trouwens ook wel hoor, maar dus niet alleen dat.

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ald-52 is dan wel nieuw maar het is praktisch lsd-25 moleculair gezien en er wordt zelfs gedacht dat het in lsd-25 wordt omgezet in het lichaam (dit is niet zeker). Maar goed dat je voorzichtig bent. Ik heb het in de regel ook niet op research chemicals, al is lsd ooit natuurlijk ook een rc geweest.

Spierspanning erop is bij mij ook niet meer dan bij echte lsd. De ene ervaart eerder spierspanning dan de ander. Ik zou ook niet kunnen zeggen welke wat is qua lichamelijk en geestelijk effect in een blinde test tussen ald-52 en lsd-25.

Ik zie niet zoveel gevaar in de RC-varianten van LSD. Misschien naief maar ik heb niet het gevoel dat middelen zoals ALD-52 lichamelijk erg schadelijk zijn ook al is er nog relatief weinig over bekend. Als ik MDMA of speed heb gebruikt dan zie ik er daarna tijdelijk uit als een zombie, bleek, beetje ingevallen, ziekelijk, lichamelijk ‘op’. Na ALD zie ik er net als na LSD niet ongezond uit, integendeel eerder, een soort rust/kalmte straal je dan uit en je hebt een bepaalde glow die van binnen lijkt te komen. Amper fysieke nare gevolgen, eigenlijk alleen die spierspanning. Je kunt ook niet alles hebben... en het is prima te doen, zeker na een massage. :tongueout: Ik vroeg me alleen af of het te voorkomen is. De vergelijking met LSD maken qua spierspanning vind ik ook wel wat lastig omdat ik LSD maar eenmalig op zo’n hogere dosering heb geprobeerd. Dat was niet zo’n prettige trip en ik was daardoor te afgeleid om me met de bodyload bezig te houden. Dus opzich geloof ik wel dat er weinig verschil is.

Hoi tripmaatje! @Roze olifant ,

Ik heb nog even na kunnen denken over de vraag die je hier stelt. Net als jij vind ik onze tripjes super! Ik geniet er enorm van. Soms ervaar ik wel eens "heimwee" momentjes tijdens de staart van de trip, net na de piek. Dan voel je dat het meest magische van de trip voorbij is en dat je weer richting 'baseline' gaat. Ook heb ik best wel moeite om de dagen erna me weer bezig te houden met praktische zaken (vooral werk). Ik mis dan de vrijheid, het bijzondere en de inzichten die ik had tijdens de trip.

Toch gaan deze dagen bij mij meestal vooral gepaard met een diep gevoel van dankbaarheid en positiviteit. Echte "melancholie" heb ik meestal niet. Ik besef tijdens een trip hoeveel geluk ik heb gehad in mijn leventje en dat ik dat geluk moet koesteren. Ik heb ook zo mijn dingetjes waar ik niet 100% tevreden over ben maar ben toch overwegend gelukkig in mijn dagelijkse bestaan. Ik kan me goed voorstellen dat het lastiger "terugkomen" is als je minder tevreden bent over je normale leventje.

Ondanks het dankbare, positieve gevoel ben ik vaak wel minder productief in de eerste dagen na een trip. Het voelt alsof er een enorme schoonmaak heeft plaatsgevonden in mijn 'bovenkamertje'. Alle rommel in mijn geest is losgeweekt en kan nu opgeruimd worden. Dat opruimen kost gewoon nog wat energie maar geeft uiteindelijk een heerlijk opgeruimd en positief gevoel dat soms wel een paar weken aan kan houden.

Olifantje... nogmaals bedankt voor alweer een warme, liefdevolle trip!

P.S. Ja die spierspanning blijft wel irritant bij ALD-52/LSD maar is voor mij geen reden om het niet te doen. Op hogere doseringen heb ik er met name aan het einde van de trip wel last van mijn kaken en/of schouders. Een beetje wiet of een lichte benzo helpt dan wel als je wilt gaan slapen.

Voor mij ook zeker geen reden om het niet te doen, no way! :wink: Ik denk dat tevreden zijn met je normale leventje inderdaad veel uitmaakt. Ik zal niet ontkennen dat ik momenteel (en al langdurig) in een moeilijke fase van mijn leven zit qua sociaal, werk, toekomstbeeld etc. en dat kun je normaliter emotioneel nog wel redelijk proberen te onderdrukken maar tijdens een trip komt het gewoon bij je terug, of je dat nu wil of niet. Ik vind dat LSD dat trouwens wel over het algemeen op een hele andere manier lijkt te doen dan psilocybine. Het is daarin wel echt veel minder streng. Mijn ervaring is dat psilocybine enorm (en soms ook wel wat onnodig) streng en hard kan zijn. Het kan je flink op je flikker geven voor bepaalde onhandige keuzes of handelingen in het leven en die zaken dan ook als een soort karikatuur in het negatieve aan je voorstellen. Het komt keihard binnen dan terwijl je na de trip denkt: nou, dat was wel een beetje te streng... (kan wel nuttig zijn trouwens!). LSD (of ALD) is daar toch vriendelijker in. Ik vind dat in een LSD/ALD-trip (althans de onze) de nadruk helemaal niet ligt op het negatieve maar juist op het warme en liefdevolle. Het is daardoor gewoon een hele mooie ervaring en ik denk dat de realisatie om weer teruggeworpen te zijn in mijn normale leven - waar nu net precies dat liefdevolle en warme eigenlijk al veel te lang missen, met mijn vrienden en familie zo op afstand - dan dus gewoon even hard aankomt. Ik zie het niet als escapisme trouwens, de trips. Het is juist wel goed om even geconfronteerd te worden met mijn eigen emoties en het besef dat ik dingen mis. Ik ben er normaal niet goed in om ‘in contact te staan met mijn gevoel’ (ieks, vieze uitdrukking) en stop het onbewust weg, wat zo’n trip dan doet is laten zien - weliswaar op een wat vergevingsgezindere manier dan psilo - hoe het ook kan zijn. Ik moet het ontevreden/melancholische gevoel denk ik als een teken zien dat dingen op korte termijn echt anders moeten en dat ik de focus totaal op het verkeerde heb gelegd de afgelopen jaren. En ja, dat raakt wel even.

Ik herken het wel. Vergeet ook niet dat je zintuigen en emotiebeleving nog hypergevoelig zijn na gebruik, dus heel normaal dat je snel emotioneel wordt.
Tijdens het trippen ervaar ik zo'n intens gevoel van 'oneness', en ben ik me bewust van hoe ontzettend klein ik zelf ben, hoe enorm weinig mijn leven voorstelt in het grote complexe geheel, en hoe onbelangrijk de fysieke materiële wereld is. Maar ik leef nu wel in die fysieke materiële wereld, dus ik moet er toch maar weer mee verder, terwijl ik eigenlijk gewoon wil dat mijn energie vrijkomt en ik weer één met alles word. Dat betekent niet dat ik altijd maar wil trippen, want na een stevige trip moet ik daar echt wel weer wat weken of soms maanden van bijkomen, maar wel dat de zin van het dagelijks leven steeds meer in contrast staat tot het grote geheel. Zeker omdat ik het niet eens ben met hoe de wereld zich aan het ontwikkelen is en ik me daar na het trippen weer extra bewust van word. Het voelt dan ook heel hopeloos want ik kan de maatschappij niet veranderen. Albert Hoffman schrijft hier heel mooi over in zijn boek 'LSD My Problem Child' (in de laatste hoofdstukken, hieronder heb ik een stuk geciteerd uit zijn boek, misschien is het wat offtopic maar voor mij zijn het wel redenen waarom ik me melancholisch voel na gebruik van psychedelica).

In the southern part of our continent this concept of reality began to be formed. The Hellenistic-European agonistic principle of victory through effort, cunning, malice, talent, force, and later, European Darwinism and "superman," was instrumental in its formation. The ego emerged, dominated, fought; for this it needed instruments, material, power. It had a different relationship to matter, more removed sensually, but closer formally. It analyzed matter, tested, sorted: weapons, object of exchange, ransom money. It clarified matter through isolation, reduced it to formulas, took pieces out of it, divided it up. [Matter became] a concept which hung like a disaster over the West, with which the West fought, without grasping it, to which it sacrified enormous quantities of blood and happiness; a concept whose inner tension and fragmentations it was impossible to dissolve through a natural viewing or methodical insight into the inherent unity and peace of prelogical forms of being . . . instead the cataclysmic character of this idea became clearer and clearer . . . a state, a social organization, a public morality, for which life is economically usable life and which does not recognize the world of provoked life, cannot stop its destructive force. A society, whose hygiene and race cultivation as a modern ritual is founded solely on hollow biological statistics, can only represent the external viewpoint of the mass; for this point of view it can wage war, incessantly, for reality is simply raw material, but its metaphysical background remains forever obscured. [This excerpt from Benn's essay was taken from Ralph Metzner's translation "Provoked Life: An Essay on the Anthropology of the Ego," which was published in Psychedelic Review 1 (1): 47-54, 1963. Minor corrections in Metzner's text have been made by A. H.]

As Gottfried Benn formulates it in these sentences, a concept of reality that separates self and the world has decisively determined the evolutionary course of European intellectual history. Experience of the world as matter, as object, to which man stands opposed, has produced modern natural science and technology—creations of the Western mind that have changed the world. With their help human beings have subdued the world. Its wealth has been exploited in a manner that may be characterized as plundering, and the sublime accomplishment of technological civilization, the comfort of Western industrial society, stands face-to-face with a catastrophic destruction of the environment. Even to the heart of matter, to the nucleus of the atom and its splitting, this objective intellect has progressed and has unleashed energies that threaten all life on our planet. A misuse of knowledge and understanding, the products of searching intelligence, could not have emerged from a consciousness of reality in which human beings are not separated from the environment but rather exist as part of living nature and the universe.
(...)
Here the contrast between self and outer world becomes especially evident. Sensations of alienation, of loneliness, and of menace arise.

Ja, je hebt gelijk. Zo voelt het ook. De dag (dagen) na de trip staan je zintuigen volledig op scherp, alles komt meer binnen. Overigens is het momenteel alweer geneutraliseerd, ik zit nu wel weer op m’n baseline zelf.

Thanks voor de link naar het boek van Hoffman. Ik heb dit boek hier in de kast staan! Maar nog geen tijd gehad om het te lezen. Zeker de moeite om dat wel te gaan doen dus. :)

@NiandraLades

Bedankt voor de tip dat het boek van Albert Hofmann in pdf vorm gratis beschikbaar is. Interessant leesvoer hoor! Ik maak meteen even gebruik van de gelegenheid om ook een stukje te citeren:

"Meditation begins at the limits of objective reality, at the farthest point yet reached by rational knowledge and perception. Meditation thus does not mean rejection of objective reality; on the contrary, it consists of a penetration to deeper dimensions of reality. It is not escape into an imaginary dream world; rather it seeks after the comprehensive truth of objective reality, by simultaneous, stereoscopic contemplation of its surfaces and depths."

Hij geeft hier aan dat wetenschap en medidatie complementair zijn en goed samengaan. Dat is exact wat ik ook geloof. Medidatie, en daar reken ik gemakshalve dan ook psychedelica gebruik/spiritualiteit bij, vullen de harde objectieve wetenschap volgens mij prima aan.

Met andere woorden; ik geloof in wat onze wetenschap ons leert. Maar ik geloof ook dat onze wetenschap nog maar een zeer beperkt deel van de totale waarheid doorgrond. Dat deel waar de wetenschap (nog) niet bij kan is voor mij het domein van meditatie en spiritualiteit. Psychedelica vormt hierbij volgens mij belangrijk gereedschap voor het verkennen van dit domein.

Ik denk daar - zoals je weet - precies hetzelfde over. Het is niet óf óf. Wetenschap en spiritualiteit kunnen prima samengaan, simpelweg omdat ze focussen op een totaal andere vorm van kennis. Als onderzoeker zie ik natuurlijk bij uitstek dagelijks in mijn werk de sterktes maar ook zeker - misschien nog wel meer - de beperkingen van de wetenschap. En er zijn ook gewoon zaken die de wetenschap nooit echt zal kunnen doorgronden omdat ze gaan over ervaring. Ik heb deze vergelijking al vaker gemaakt maar je kunt alle boeken ter wereld lezen die over LSD gaan, tot celniveau uitdokteren waarom mensen die LSD nemen ervaren wat ze ervaren, maar zonder de ervaring zelf aan te gaan zul je m.i. nooit weten wat LSD echt is. Dat is de reden waarom ik naast wetenschap op zoek ben gegaan naar een andere vorm van kennis, minder objectief maar wel veel meer puur. Trippen en spiritualiteit zie ik als tools om op een andere manier onze plaats in ons leven/op de wereld/in ons universum, whatever proberen te doorgronden, of toch in ieder geval wat dichterbij ‘de waarheid’ (whatever that may mean) te komen, om op een meer intuïtieve manier zin te geven aan het leven, en die kennis haal je gewoon niet alleen uit boeken.

Leuk dat ik de interesse voor het boek en de visie van Hoffman heb aangewakkerd. :) Het is echt de moeite waard om het in zijn geheel te lezen (alleen de eerste hoofdstukken zijn wat lastig door te komen misschien, gaat meer over de scheikundige achtergrond). Ik kan me wel vinden in zijn visie en na het lezen vielen er voor mij veel dingen op zijn plek; waardoor de maatschappij zich in deze richting heeft ontwikkeld bijvoorbeeld, waar mijn gevoelens van onvrede vandaan komen, wat trippen precies is (op allerlei niveaus), een hoop herkenning, wat psychedelica mij in het algemeen laten zien (als middel) en waarom het zo'n grote invloed heeft op mijn leven. Het bevestigde veel van wat ik zelf al dacht alleen verwoord hij het veel beter.

@acht zes voor mij is trippen geen vorm van escapisme. Dus daar komen die gevoelens niet vandaan. Andere drugs (zoals XTC of coke) wel, ik durf prima toe te geven dat ik niet echt tevreden ben met mijn leven en ik met drugs graag even wil ontsnappen uit de dagelijkse stress, maar bij psychedelica ligt het anders, omdat ze me juist dichter bij de realiteit brengen ipv er vanaf (hoewel er niet zoiets is als 'de realiteit' natuurlijk, maar bij gebrek aan een betere bewoording).

De gevoelens van dankbaarheid en verbinding na een trip ervaar ik trouwens ook wel hoor, maar dus niet alleen dat.

Eens. Ik vind JUIST de psychedelica niet echt voelen als escapisme, omdat een positieve ervaring niet gegarandeerd is. Dat is het natuurlijk nooit, bij geen enkele drug, maar als ik gewoon even lekker ordinair en oppervlakkig wil ontsnappen aan de narigheid van het dagelijkse leven dan neem ik wel een van de gemakkelijkere middelen zoals speed, coke of MDMA. Bij tripmiddelen is vluchten vaak zinloos omdat je die narigheden niet of moeilijk kan omzeilen in een trip, vroeg of laat krijg je je ze gespresenteerd en omdat een trip in rap tempo al je muren en beschermingsmechanismes afbreekt komen ze dan ook onbewerkt en ongeslepen, rauw, binnen.

Ik moet daarbij wel zeggen dat een goede trip echt als een vakantie van je hoofd kan voelen, dus in die zin zou je dan wel weer van escapisme kunnen spreken. Het is gewoon echt even - in het geval van LSD - twaalf uur lang op een totaal andere manier in de realiteit staan. En ja, dat heeft dan even omschakeltijd nodig bij terugkomst... boeiend wel om te lezen dat niet iedereen dit zo ervaart. Misschien dan toch deels afhankelijk van je basisstaat van tevredenheid/geluk met in gewone leven en wellicht ook gewoon een persoonlijkheidsdingetje.

@Mindless, mij verveel je absoluut niet met je theorieën hoor, ik vind het bijna altijd interessant om je gedachtengangen te lezen ook al zijn ze vaak totaal anders dan de mijne. Je kunt ze soms nogal stellig brengen maar een forum is er ook gewoon om met elkaar in discussie te gaan. Van mij hoef je niets voor je te houden in ieder geval. :wink:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
We zeggen vaak dat psilocybine streng en hard is en zo kun je het ook zien. Maar ik denk er ook weleens zo over dat psilocybine juist heel neutraal is. Waar lsd je een min of meer constante euforie (eerst op de voorgrond, daarna meer op de achtergrond) geeft, doet psilocybine dat niet. Lsd werkt dan als een soort enabler waardoor je alles kunt ontdekken waar je zelf zin in hebt. Psilo geeft je niet die constante euforie maar versterkt meer al je eigen emoties. Je bent alleen met je rauwe zelf welke je meest angelic kant en je meest demonic kant omvat.

Ik waardeer psilo altijd enorm voor die eerlijkheid. Maar ik denk ook dat de rol van psilo dus heel neutraal is. Jijzelf bent die (te) strenge leermeester als dat je ervaring is. Je kunt op zo'n moment genade voor jezelf hebben. Het is beter denk ik om er zo naar te kijken in plaats van de drug een persoonlijkheid geven: denken dat er entiteiten in je drugs zitten zoals moeder ayahuasca en zo. :wink:

En ik denk ook niet dat psychedelica gebruik per se vluchten van het normale leven zijn, maar als ik eerlijk ben is dat wel voorgekomen bij mij. Dan was het eigenlijk in eerste instantie een vlucht, maar tijdens de trip zelf werd ik dan juist weer geconfronteerd met dingen. :wink:

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Over ALD-52, ik vraag me wel af: wanneer houdt iets op een research chemical te zijn? De geschiedenis gaat 60 jaar terug van wat ik erover lees.

Ontopic: het is mss dunne lijn tussen melancholie en herinnering waar je kracht uit kan putten in het dagelijkse leven. Ik heb wel bepaalde psychedelische herinneringen die voedend kunnen zijn. Dat 'ene' wat ik bv jaren terug heb ervaren is ook nu in de nuchtere staat aanwezig, alleen kijken we er overheen. Leuk om mee te spelen: die eerdere ervaring een voedingsbron laten zijn voor de ervaring die nu is.

Integratie is denk ik voor meeste psychonauten (als ze eerlijk zijn) uitdagend. Maar the only way to go...

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
We zeggen vaak dat psilocybine streng en hard is en zo kun je het ook zien. Maar ik denk er ook weleens zo over dat psilocybine juist heel neutraal is. Waar lsd je een min of meer constante euforie (eerst op de voorgrond, daarna meer op de achtergrond) geeft, doet psilocybine dat niet. Lsd werkt dan als een soort enabler waardoor je alles kunt ontdekken waar je zelf zin in hebt. Psilo geeft je niet die constante euforie maar versterkt meer al je eigen emoties. Je bent alleen met je rauwe zelf welke je meest angelic kant en je meest demonic kant omvat.

Ik waardeer psilo altijd enorm voor die eerlijkheid. Maar ik denk ook dat de rol van psilo dus heel neutraal is. Jijzelf bent die (te) strenge leermeester als dat je ervaring is. Je kunt op zo'n moment genade voor jezelf hebben. Het is beter denk ik om er zo naar te kijken in plaats van de drug een persoonlijkheid geven: denken dat er entiteiten in je drugs zitten zoals moeder ayahuasca en zo. :wink:

En ik denk ook niet dat psychedelica gebruik per se vluchten van het normale leven zijn, maar als ik eerlijk ben is dat wel voorgekomen bij mij. Dan was het eigenlijk in eerste instantie een vlucht, maar tijdens de trip zelf werd ik dan juist weer geconfronteerd met dingen. :wink:

Ik reageer hier straks misschien nog wat uitgebreider op (vergadering op werk) maar het is niet perse dat ik een drug een volledige persoonlijkheid geef. Ik besef dat ze dat niet hebben en dat alles wat je ervaart uiteindelijk uit jezelf gehaald en belicht wordt. Toch hebben ze wel degelijk een soort eigen karakter uiteraard.

Ik heb me tijdens een psilotrip een keer enorm schuldig gevoeld omdat mijn ouders die dag op vakantie gingen en ik besefte dat ik ze niet had gevraagd hoe laat ze zouden vertrekken. Het was echt een intens schuldgevoel en ik nam mezelf dat enorm kwalijk, dat ik het niet belangrijk genoeg had gevonden om daarnaar te vragen. Voelde me echt een liefdeloze dochter. Achteraf best wel een futiliteit en ik heb er na de trip ook wel een beetje om moeten lachen dat ik dat zó groot maakte terwijl er eigenlijk niks aan de hand was. Zo heb ik vaker gemerkt dat ik op psilo heel erg de neiging heb om mezelf dingen kwalijk te nemen en schuldgevoelens en het gevoel ondankbaar te zijn waren dan ook vaak terugkomende thema’s tijdens psilotrips. Ik besef dat dat dingen zijn die uit mezelf komen, maar ik vind het toch niet perse altijd even prettig en constructief dat psilo dat nog eens even keihard komt vergroten. Ik kan er niet zoveel mee. Ik ben in het nuchtere dagelijks leven al iemand die continu heel hard en veel te streng voor zichzelf is. Ik heb een supergoede band met mijn ouders en ben helemaal niet ondankbaar. Psilo kan het je dan, m.i., soms wel een beetje te extreem voorschotelen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat is waar, maar je kunt dan ook zien dat dat gevoel misschien in connectie staat met andere gevoelens en dat ze een gezamenlijke "wortel" hebben. Je kunt al deze gevoelens terugleiden op een soort energetisch niveau. Wellicht kun je dan ontdekken hoe bepaalde emoties vaak terugkeren omdat ze energetisch geprogrammeerd zijn op die manier. Ja, het wordt enorm versterkt en misschien wel overdreven in zo'n trip, maar tegelijkertijd heb je de kans om heel duidelijk te zien hoe je geprogrammeerd bent. En door slechte programmeertaal te zien, wordt het herschreven.

Maar het kan dus super intens worden en als dat overweldigend werkt dan is het niet constructief nee en kun je het er zelfs erger op maken door intense weerstand.

Drugs hebben een eigen karakter ja, maar ik denk dat het soort van in ons zit om dingen een persoonlijkheid te geven. Vroeger tekenden we al gezichtjes in een zon, in wolkjes, etc. :P Zelf zie ik in de voorkant van auto's ook een soort persoonlijkheid (boos, stoer, blij, etc.). Ik denk niet dat het levende wezens zijn, maar het heeft meteen al invloed op wat je ziet en denkt.

En wat betreft de "entiteiten" van psychedelica: ik denk dat daar nog iets meespeelt: Die ervaringen zijn zo radicaal anders dan wat we gewend zijn, dat we ze 'alien' maken. "Het is niet hoe ik mezelf ken, dus moet het wel wat anders zijn dan mij". Ik vermoed dat niets alien is, maar dat er gewoon heel veel (in de diepte van ons bewustzijn) onbekend is.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Zo wat een mooie discussies zijn er in dit topic ontstaan! Ik wil eigenlijk op alle verschillende discussies reageren, dus vergeef me als het een lap tekst wordt.

Ik heb wel eens melancholie na trips ervaren, maar dat zijn er hooguit een paar geweest. Als het niet een hele bijzondere trip was voel ik me meestal gewoon vrij normaal naderhand. Als het wel een bijzondere trip is of ik heb er echt iets uit kunnen halen waar ik in het dagelijks leven wat mee kan dan voel ik me juist herboren achteraf. Dat herboren gevoel kan enkele dagen of weken aanhouden, hangt vaak ook wel van de impact af. Na mijn Aya retreat eerder dit jaar leefde ik de week erna echt op een roze wolk en heb ik me nog tot zo'n 4 weken herboren gevoeld, maargoed toen had ik 5 keer in ongeveer een week tijd getript dus dan is het niet heel gek dat zoiets ook veel langer doorwerkt.

Wel herken ik zeker dat ik de dagen na trips meer open sta voor emoties en dus ook de 'negatieve'. Ik zie dit echter als iets positiefs, want het is alleen maar goed om meer in contact te staan met je emoties. Ik zette hierboven negatieve tussen aanhalingstekens omdat ik de minder leuke gevoelens niet meer als iets negatiefs zie, die gevoelens moeten ook gevoeld worden en door ze te accepteren ipv ze te labelen als negatief zul je ze ook minder vervelend ervaren.

Ik denk, zoals jullie zelf al een beetje geconcludeerd hadden, dat melancholie na een trip vooral een teken is van onvrede over je nuchtere realiteit of onvrede over het verlaten van die prachtige trip realiteit. Ik wil niet zeggen dat ik altijd even tevreden ben met hoe dingen in mijn leven gaan, integendeel, maar de trips waar ik herboren uitkom geven mij altijd wel inzicht in waarom en waardoor ik op dat moment ontevreden ben met mijn leven. En als ik wat ga doen met die inzichten, wat ook simpelweg de situatie accepteren kan zijn, dan voel ik me daardoor juist herboren en dankbaar. @Roze olifant, ik kan me de melancholie bij jou wel voorstellen eigenlijk gezien de fase van je leven waar je nu in zit. Ook het feit dat je niet heel makkelijk nu op korte termijn iets aan je situatie kunt veranderen maakt het er niet makkelijker op en extra confronterend denk ik wanneer je in enen weer in terug bent in die realiteit. Het enige wat je nu kunt doen eigenlijk, en dat is denk ik ook de constructieve les die je uit je gevoel van melancholie kunt halen, is je situatie zoals die is echt accepteren for the time being. Maar iets echt accepteren is makkelijker gezegd dan gedaan, althans eigenlijk is het heel makkelijk alleen lijken we als mens vaak vergeten te zijn wat accepteren inhoudt. We hebben de neiging ons onbewust in te spannen om iets te kunnen accepteren, terwijl die inspanning de acceptatie juist in de weg staat. Ik trap er helaas ook nog vaak genoeg in, maar wanneer je de strijd echt opgeeft en minder leuke gevoelens echt bewust voelt en ze als het ware omarmt of welkom heet als bezoekers binnen jouw bewustzijn dan zul je zien dat die gevoelens in enen niet zo vervelend meer zijn. Hiervoor heb je wel het inzicht nodig dat jij enkel bewustzijn bent en je gevoelens en gedachtes niet onderdeel van jou zijn, maar slechts verschijnen in je bewustzijn net zoals andere zintuigelijke input. Zoals je die gevoelens kunt accepteren kun je dat ook op je levenssituatie toepassen, alleen moet je jezelf daar wel continu aan herinneren want voor je het weet ben je het weer vergeten en ben je weer geidentificeerd met je gevoelens en gedachtes en weer in gevecht met jezelf.

Het is alsof ik nu wel doorheb dat trippen maar een illusie is. Ik geloof nog steeds dat er wel degelijk hogere dimensies bestaan, maar de manier van trippen om deze te bereiken is in bepaalde zin hopeloos, omdat het je daar even brengt en dan moet je weer weg. Het ervaren van die eenheid (hemel op aarde) en het weten dat dat bestaat is dan blijkbaar soms toch niet meer voldoende om voldaan een trip achter me te laten, want de realiteit is dat ik weer neergedaald ben uit die eenheid naar de wereld van afgescheidenheid.
Ik krijg als ik dit, en andere dingen van je, lees toch sterk het vermoeden dat je moeite hebt om je dagelijkse ervaringen in de materiale wereld te accepteren. Of de materiale wereld nou bestaat of niet of dat je die leuk vind of niet, uiteindelijk vinden het overgrote deel van onze ervaringen in de materiale wereld plaats en zul je die toch moeten accepteren wil je een gelukkig of tevreden leven kunnen leiden. Dat betekent niet dat jij hetzelfde hoeft te leven als anderen of dat je het materiele hetzelfde hoeft te ervaren als anderen, maar je hebt wel degelijk die ervaringen in het materiele dus daar tegen vechten is alleen maar frusterend en maakt het leven onnodig ingewikkeld en vermoeiend lijkt me. Bovendien heb ik zelf doormiddel van meditatie ervaren dat ik een vergelijkbare eenheid ook in de materiele wereld kan ervaren, het is alleen wat minder intens dan tijdens het trippen en met trippen is het veel makkelijker om die eenheid te ervaren.

maar ik stel de hoogste eisen aan geluk en waarheid. Als ik er 'tegenaan' moet, dan ga ik me afvragen wat er hier mis is. Betekent niet dat er niet zoiets bestaat als moeite maar in de realiteit leven geeft energie en vereist niet een reset om op te laden.

Psychedelica verhogen de lat en dwingen tot reflectie (de ene meer dan de andere). Ontevredenheid met een leven waar waarheid niet absoluut nagestreefd wordt is imo geen slecht iets.
Maar denk je niet dat het stellen van hoge eisen aan geluk en waarheid je juist afhoudt van geluk? Het stellen van eisen is een ego spelletje waarbij je een oordeel gaat vormen over dingen en dan is het nooit goed genoeg en sluit je juist meer van eenheid af. Bovendien betekent geluk natuurlijk niet dat je er tegenaan moet, maar dat is ook niet wat @acht.zes zei. Hij zei er daarna weer tegenaan te kunnen en ik herken dat ergens wel. Het is niet zozeer dat je dat echt nodig zou moeten hebben, genoeg mensen die niet trippen of met spiritualiteit bezig zijn en ook gewoon hun leven doorkomen natuurlijk. Maar psychedelica herinnert of brengt je vaak wel weer dichter bij jezelf waardoor het makkelijker is weer meer in het nu te leven en eenheid te ervaren ook na de trip. Door alle beslommeringen in het leven vergeten we soms weer een klein beetje of zelfs een hoop wie we echt zijn en dan kunnen psychedelica je wel die reset geven. Dit kun je natuurlijk ook met meditatie bereiken, maar psychedelica is meer een shortcut waar meditatie meer een langzame maar meer permanente route is. Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat je uberhaupt niet meer hoeft of wilt trippen als je continu in het nu leeft, omdat je die inzichten of reset dan niet meer nodig hebt en al continu die vreugde en diepte ervaart die je in trips kunt ervaren. Maarja toch trippen we hier allemaal met enige regelmaat omdat het ons toch iets extra's brengt wat ook doorwerkt in onze dagelijks leven. Ik zou overigens in mijn geval zeggen dat psychedelica uiteindelijk de lat juist heeft verlaagd, door die zelf reflectie ben ik gaan inzien dat ik meer tevreden mag zijn met wat ik heb en wie ik ben.

En ja wat is waarheid? In mijn optiek is waarheid subjectief en bestaat er dus niet zoiets als absolute waarheid. Ik ervaar de trip wereld eigenlijk net zo realistisch als de nuchtere wereld en bovendien ervaar ik de nuchtere wereld ook niet altijd hetzelfde. Je zou kunnen zeggen dat psychedelica filters in onze hersenen ontsluiert en daarmee dichter bij de absolute waarheid komt, maar het kan net zo goed zijn dat al die werelden of dimensies gewoon altijd naast elkaar bestaan en dat de mate waarin je bewust bent of niet of de chemische staat van je hersenen ervoor zorgen dat je de ene of de andere realiteit ervaart. Uiteraard kan het ook net zo goed zijn dat al onze ervaringen niet de waarheid of realiteit zijn, maar dat die in werkelijkheid iets heel anders is. Dit is iets wat we niet weten en misschien ook wel nooit kunnen weten, maar dat vind ik ook juist de schoonheid van het leven. Er zijn zoveel dingen die we nooit echt met zekerheid kunnen weten simpelweg omdat ze niet te bewijzen zijn, dan wordt het of subjectief die theorie kiezen die jouw persoonlijk het meest aan staat of gewoon accepteren dat we het niet weten. Of het antwoord is 42, maar we weten niet wat de vraag is :tongueout:.

Zoeken naar de absolute waarheid is dus in zekere zin nutteloos en daarnaast veranderd het ook niet perse je directe ervaringen in dit leven. Het onderzoeken van verschillende facetten van realiteit of ervaringen geeft denk ik wel voldoening aan een inherente drang van de mensheid om vragen te stellen. Maar daarom kunnen wetenschap en spiritualiteit ook juist zo mooi naast elkaar bestaan, ze behandelen twee totaal verschillende domeinen op een totaal tegenovergestelde manier waardoor we onze verschillende ervaringen dieper kunnen begrijpen. Ik denk dat ratio net zo belangrijk is als gevoel, ratio houdt je scherp en skeptisch terwijl gevoel je dichter bij het nu en eenheid brengt. Ik persoonlijk denk dat wij mensen het meest tevreden zijn over het leven wanneer die twee in balans zijn.

Drugs hebben een eigen karakter ja, maar ik denk dat het soort van in ons zit om dingen een persoonlijkheid te geven.
Is karakter en persoonlijkheid niet min of meer hetzelfde? We zouden allemaal blind psilo, LSD en DMT van elkaar kunnen onderscheiden, dus dat ze een bepaald karakter of persoonlijkheid hebben lijkt me niet ter discussie staan. Wat je wel degelijk ter discussie kunt stellen is of de entiteiten die mensen op psychedelica kunnen ervaren echt zijn of niet, dat is namelijk in de categorie we weten het simpelweg gewoon niet. Ik ben het met je eens dat psilo op een bepaalde manier juist neutraler is dan LSD, maar bij LSD zou je door de euforie en de zachtere hand ook van een voorkeursbehandeling kunnen spreken. En neutraler is strenger dan een voorkeursbehandeling. Psilo kan veel confronterender zijn en dat is niet perse goed of slecht maar afhankelijk van het issue is het soms nodig en soms ook gewoon iets te intens in verhouding tot het issue. Bij het voorbeeld wat @Roze olifant geeft over het schuldgevoel naar haar ouders ben ik het met jullie allebei eens eigenlijk. Enerzijds is de strengheid totaal uit verhouding als het om het specifieke geval gaat waar ze zo'n intens schuldgevoel over had. Anderzijds komt die strengheid wel uit haarzelf en legt het een diepergelegen zelfkritiek open die weinig constructief is in het dagelijks leven en dus misschien wel terecht intens en in your face gepresenteerd wordt. Maargoed soms is de zachtere hand van LSD gewoon constructiever en soms is de harde hand van psilo juist weer constructiever.

Net als @Mindless vind ik zelf bewegen of mediteren een goede manier om op LSD die spanning kwijt te raken, het lijkt inderdaad een kwestie van de energie kwijt kunnen. Ik had met ALD wel een heftigere bodyload dan dat ik altijd met LSD heb trouwens. Met ALD had ik ook extreme spierspanning maar dan zonder de energie, was bijna meer sederend. Mijn benen waren op ALD veel zwaarder waardoor ik lastiger kon rondlopen wat wel irritant is bij zulke spierspanning, maar mediteren hielp sowieso wel.

Bij LSD vind ik trouwens boven de 200ug de bodyload aanzienlijk minder aanwezig, het lijkt dan alsof je dan dusdanig gedissocieerd bent van je lichaam dat het niet meer opvalt. Ketamine haalde ook direct de bodyload er vanaf, alleen dat veranderd de ervaring wel aanzienlijk.

Ald-52 is dan wel nieuw maar het is praktisch lsd-25 moleculair gezien en er wordt zelfs gedacht dat het in lsd-25 wordt omgezet in het lichaam (dit is niet zeker).
Er wordt inderdaad gedacht dat ALD in je lichaam wordt omgezet naar LSD, alleen persoonlijk vind ik dit niet heel aannemelijk aangezien ze beiden ongeveer even potent zijn en ongeveer even lang duren.

Daarbij vond ik ALD qua bodyload, visuals en diepte toch wel echt ietsjes anders aanvoelen dan LSD. ALD miste de energie en neon visuals die ik met LSD altijd consequent ervaar en had het idee dat het iets vriendelijker nog dan LSD was. Maargoed ik heb slechts 1 keer ALD gebruikt ten opzichte van iets van 10 keer LSD op vergelijkbare doseringen. Ik vond ALD wel heel erg op LSD lijken, maar had toch het idee dat het wel net iets anders werkt. Uiteraard is dat volledig subjectief, maar zou eigenlijk wel eens de uitdaging aan willen gaan om te kijken of ik ze blind uit elkaar zou kunnen houden.

Over ALD-52, ik vraag me wel af: wanneer houdt iets op een research chemical te zijn? De geschiedenis gaat 60 jaar terug van wat ik erover lees.
Ja dat blijft een beetje een lastige vraag. ALD is inderdaad lang geleden al ontdekt, alleen tot voor kort nooit echt op grote schaal gebruikt. Pas als een drug langere tijd op grotere schaal wordt gebruikt dan is het geen research chemical meer, alleen langere tijd en grotere schaal zijn hier niet echt een vast gegeven ofzo.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik krijg als ik dit, en andere dingen van je, lees toch sterk het vermoeden dat je moeite hebt om je dagelijkse ervaringen in de materiale wereld te accepteren. Of de materiale wereld nou bestaat of niet of dat je die leuk vind of niet, uiteindelijk vinden het overgrote deel van onze ervaringen in de materiale wereld plaats en zul je die toch moeten accepteren wil je een gelukkig of tevreden leven kunnen leiden. Dat betekent niet dat jij hetzelfde hoeft te leven als anderen of dat je het materiele hetzelfde hoeft te ervaren als anderen, maar je hebt wel degelijk die ervaringen in het materiele dus daar tegen vechten is alleen maar frusterend en maakt het leven onnodig ingewikkeld en vermoeiend lijkt me. Bovendien heb ik zelf doormiddel van meditatie ervaren dat ik een vergelijkbare eenheid ook in de materiele wereld kan ervaren, het is alleen wat minder intens dan tijdens het trippen en met trippen is het veel makkelijker om die eenheid te ervaren.
Ik denk dat je wel deels gelijk hebt, in de zin dat ik moeite heb met sommige dagelijkse ervaringen accepteren.

Maar wat je zegt over die eenheid in de materiële wereld ervaren, dat is nou juist wat ik bedoel. Ik denk juist dat het gevonden moet worden in de dagelijkse werkelijkheid. En dat mijn interpretatie ervan vaak niet klopt. Als ik het over hogere dimensies heb, dan heb ik het over zelf een hogere frequentie hebben en daardoor de dagelijkse werkelijkheid (de in het materialistische model genoemde 'fysieke wereld') anders ervaren, onder invloed van drugs of nuchter. Niet 1 of andere mystieke afgezonderde realiteit. De frustratie bij mij is dat ik maar terug blijf vallen (door gewoonte) in mijn interpretatie en daardoor omlaag ga in frequentie, waar er geen eenheid lijkt te zijn. Ongeveer dezelfde ervaring beleefd vanuit een lage of hoge frequentie geeft compleet verschillende belevingen. Ik weet dat de uitdagingen van het normale leven geen probleem zijn vanuit zo'n hoge staat en heb dat in het dagelijks leven ook in de praktijk ervaren, maar alsnog blijf ik vaak terugvallen in mijn oude interpretaties.

Ik maak me in ieder geval geen illusies meer dat intense ervaringen van eenheid tijdens trippen blijvende verandering brengen. Maar zoals gezegd heb ik dus wel moeite met bepaalde ervaringen accepteren. Bepaalde angsten onder ogen komen.

Maar denk je niet dat het stellen van hoge eisen aan geluk en waarheid je juist afhoudt van geluk? Het stellen van eisen is een ego spelletje waarbij je een oordeel gaat vormen over dingen en dan is het nooit goed genoeg en sluit je juist meer van eenheid af. Bovendien betekent geluk natuurlijk niet dat je er tegenaan moet, maar dat is ook niet wat @acht.zes zei. Hij zei er daarna weer tegenaan te kunnen en ik herken dat ergens wel. Het is niet zozeer dat je dat echt nodig zou moeten hebben, genoeg mensen die niet trippen of met spiritualiteit bezig zijn en ook gewoon hun leven doorkomen natuurlijk. Maar psychedelica herinnert of brengt je vaak wel weer dichter bij jezelf waardoor het makkelijker is weer meer in het nu te leven en eenheid te ervaren ook na de trip. Door alle beslommeringen in het leven vergeten we soms weer een klein beetje of zelfs een hoop wie we echt zijn en dan kunnen psychedelica je wel die reset geven. Dit kun je natuurlijk ook met meditatie bereiken, maar psychedelica is meer een shortcut waar meditatie meer een langzame maar meer permanente route is. Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat je uberhaupt niet meer hoeft of wilt trippen als je continu in het nu leeft, omdat je die inzichten of reset dan niet meer nodig hebt en al continu die vreugde en diepte ervaart die je in trips kunt ervaren. Maarja toch trippen we hier allemaal met enige regelmaat omdat het ons toch iets extra's brengt wat ook doorwerkt in onze dagelijks leven. Ik zou overigens in mijn geval zeggen dat psychedelica uiteindelijk de lat juist heeft verlaagd, door die zelf reflectie ben ik gaan inzien dat ik meer tevreden mag zijn met wat ik heb en wie ik ben.
Ja dat kan wel gauw een ego spelletje worden ja. :wink: Aan de andere kant ben ik van mening dat er een zekere determinatie in onderscheidingsvermogen benodigd is om op spiritueel niveau te filteren wat goed is en wat niet. In die zin bedoelde ik het 'hoge eisen stellen aan geluk en waarheid'. Maar... In de praktijk is dit natuurlijk het punt waarop het ego de boel kaapt en half-waarheden gebruikt om zijn eigen agenda na te streven. Dit is geregeld wel een probleem bij mij. Alsnog ben ik ondanks dat van mening dat hoge eisen stellen aan geluk niet per se een slecht iets is. Zo denk ik dat de zogenaamde "ignorance = bliss" een manier is (ook van het ego) om niet te hoeven weten, niet te hoeven groeien. Maar we moeten wél groeien, door het hoogste bewustzijn te brengen in alles wat we doen.

En ja wat is waarheid? In mijn optiek is waarheid subjectief en bestaat er dus niet zoiets als absolute waarheid. Ik ervaar de trip wereld eigenlijk net zo realistisch als de nuchtere wereld en bovendien ervaar ik de nuchtere wereld ook niet altijd hetzelfde. Je zou kunnen zeggen dat psychedelica filters in onze hersenen ontsluiert en daarmee dichter bij de absolute waarheid komt, maar het kan net zo goed zijn dat al die werelden of dimensies gewoon altijd naast elkaar bestaan en dat de mate waarin je bewust bent of niet of de chemische staat van je hersenen ervoor zorgen dat je de ene of de andere realiteit ervaart. Uiteraard kan het ook net zo goed zijn dat al onze ervaringen niet de waarheid of realiteit zijn, maar dat die in werkelijkheid iets heel anders is. Dit is iets wat we niet weten en misschien ook wel nooit kunnen weten, maar dat vind ik ook juist de schoonheid van het leven. Er zijn zoveel dingen die we nooit echt met zekerheid kunnen weten simpelweg omdat ze niet te bewijzen zijn, dan wordt het of subjectief die theorie kiezen die jouw persoonlijk het meest aan staat of gewoon accepteren dat we het niet weten. Of het antwoord is 42, maar we weten niet wat de vraag is :tongueout:.
Maar er is iets als je waarheid spreken/leven. Doen wat juist is door je intuïtie te volgen. Ik denk ook niet dat er ooit een moment komt dat je de absolute waarheid 'weet'. En dan nog is liefde denk ik hoger dan waarheid, omdat er geen verliezers zijn bij echte liefde. Is liefde dan niet de hoogste waarheid? :) Bij 'waarheid' denk ik al gauw aan een gefixeerd iets, een soort feit. Terwijl liefde totaal niet is als dat. Het voelt dat als ik erover nadenk en praat, ik er juist verder vanaf kom te staan.

Zoeken naar de absolute waarheid is dus in zekere zin nutteloos en daarnaast veranderd het ook niet perse je directe ervaringen in dit leven. Het onderzoeken van verschillende facetten van realiteit of ervaringen geeft denk ik wel voldoening aan een inherente drang van de mensheid om vragen te stellen. Maar daarom kunnen wetenschap en spiritualiteit ook juist zo mooi naast elkaar bestaan, ze behandelen twee totaal verschillende domeinen op een totaal tegenovergestelde manier waardoor we onze verschillende ervaringen dieper kunnen begrijpen. Ik denk dat ratio net zo belangrijk is als gevoel, ratio houdt je scherp en skeptisch terwijl gevoel je dichter bij het nu en eenheid brengt. Ik persoonlijk denk dat wij mensen het meest tevreden zijn over het leven wanneer die twee in balans zijn.
Ben ik ook met je eens hoor dat zoeken naar de absolute waarheid (als een soort 'iets' of 'feit') nutteloos is.

Ratio zelf is immens waardevol ja. Maar ik vraag me weleens af of momenten van dat even compleet los kunnen laten niet goed zou zijn voor heel rationeel ingestelde personen.

Zelf geloof ik ook in het gezegde "unless you become as children, you will never enter the kingdom of heaven". Op een metaforische manier natuurlijk. Ik ben zelf bezig om te zien hoeveel de ratio er nog is tijdens diepe beleving van het Nu. Ook resoneer ik heel erg met de Tao Te Ching en daarin wordt veel gesproken over de scherpte verliezen, "dom" worden en terugkeren naar de "moeder". Hoewel dit eng klinkt (ik wil niet volledig mijn ratio verliezen) resoneer ik toch met die woorden.

Ik hecht dus aan de ene kant aan het belang van de ratio. Maar aan de andere kant voel ik intuïtief dat ons echte wezen voorbij ratio/logica opereert. Beetje in dubio dus wat dat betreft... Maar op dit gebied (spiritualiteit) is het wel vaker zo dat bepaalde dingen waarbij je het nooit had verwacht ineens op hun plek kunnen vallen.

Is karakter en persoonlijkheid niet min of meer hetzelfde? We zouden allemaal blind psilo, LSD en DMT van elkaar kunnen onderscheiden, dus dat ze een bepaald karakter of persoonlijkheid hebben lijkt me niet ter discussie staan. Wat je wel degelijk ter discussie kunt stellen is of de entiteiten die mensen op psychedelica kunnen ervaren echt zijn of niet, dat is namelijk in de categorie we weten het simpelweg gewoon niet. Ik ben het met je eens dat psilo op een bepaalde manier juist neutraler is dan LSD, maar bij LSD zou je door de euforie en de zachtere hand ook van een voorkeursbehandeling kunnen spreken. En neutraler is strenger dan een voorkeursbehandeling. Psilo kan veel confronterender zijn en dat is niet perse goed of slecht maar afhankelijk van het issue is het soms nodig en soms ook gewoon iets te intens in verhouding tot het issue. Bij het voorbeeld wat @Roze olifant geeft over het schuldgevoel naar haar ouders ben ik het met jullie allebei eens eigenlijk. Enerzijds is de strengheid totaal uit verhouding als het om het specifieke geval gaat waar ze zo'n intens schuldgevoel over had. Anderzijds komt die strengheid wel uit haarzelf en legt het een diepergelegen zelfkritiek open die weinig constructief is in het dagelijks leven en dus misschien wel terecht intens en in your face gepresenteerd wordt. Maargoed soms is de zachtere hand van LSD gewoon constructiever en soms is de harde hand van psilo juist weer constructiever.
Ja, we houden er als mensen zo van om dingen in hokjes te plaatsen (psilo is zo, lsd is zo) en daar oneindig over te gaan praten. :wink: Maar uiteindelijk is er altijd een complexe situatie met specifieke omstandigheden en kun je gewoon niet van tevoren zeggen wat constructiever is.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Zo denk ik dat de zogenaamde "ignorance = bliss" een manier is (ook van het ego) om niet te hoeven weten, niet te hoeven groeien.
Ook resoneer ik heel erg met de Tao Te Ching en daarin wordt veel gesproken over de scherpte verliezen, "dom" worden en terugkeren naar de "moeder". Hoewel dit eng klinkt (ik wil niet volledig mijn ratio verliezen) resoneer ik toch met die woorden.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik vind deze twee dingen die je zegt nogal tegenstrijdig overkomen.

Zelf geloof ik juist wel in ignorance is bliss. Dit is alleen nogal lastig voor ons als mensen aangezien we een inherente drang lijken te hebben naar antwoorden zoeken en dingen begrijpen. Persoonlijk denk ik dat in de wereld waarin wij leven de balans tussen ratio en gevoel belangrijk is, aangezien ze allebei hun nut hebben en de kunst is denk ik het als tools in te zetten voor de situatie waarin je je op dat moment begeeft. Ik wordt betaald voor mijn ratio, ben goed in nadenken en analyseren, maar wanneer ik in overleg zit met collega's merk ik juist dat het vaak goed is ook meer naar mijn gevoel te luisteren aangezien je dan anderen ook makkelijker snapt.

Voor mij zit de laatste paar jaar mijn werk of aandacht dan ook meer in contact komen met mijn gevoel aangezien ik daar nogal moeite mee heb. Ik probeer mijn ratio meer in te zetten als tool wanneer ik die nodig heb, maar voor veel situatie's heb ik mijn ratio niet of minder nodig en probeer dan echt mijn gevoel meer te laten spreken en die ook bewust te ervaren. Daarom heb ik ook niet zoveel met al die zweverige theorien en concepten die je vaak bij spiritualiteit of geloof tegenkomt. Dat zijn in mijn optiek allemaal dingen die je juist afhouden van waar het werkelijk om draait bij spiritualiteit. Spiritualiteit moet je naar mijn idee ervaren, zonder het naderhand te willen analyseren en begrijpen. Als je het hebt over hogere frequenties dan ben je het weer aan het labelen, maar hoe eenheid of bewustzijn werkt en waar het vandaan komt is eigenlijk helemaal niet relevant voor de ervaring en dat soort verhalen eromheen maken houd je juist af van de eenheid denk ik. Ik noem nu hogere frequenties omdat ik je dat hoorde zeggen, maar hetzelfde gaat in mijn optiek op voor concepten als karma, reincarnatie, het hiernamaals, een god, etc. Allemaal concepten die wij mensen aan een bepaalde ervaring hangen om de ervaring te proberen te begrijpen. Maar juist het willen labelen of er een verhaal bij verzinnen om het weer een coherent plaatje van te maken in je hoofd, houden je denk ik van die eenheid. Simpelweg ervaren ipv te willen weten wat er achter die ervaring zit is in mijn optiek waar spiritualiteit om draait. We hoeven niet te weten of te groeien, door die wil op te geven komt er vanzelf wat nodig is.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik gebruik "ignorance is bliss" waarschijnlijk niet in de klassieke zin van het woord, sorry.

Ik bedoel ermee dat alle pijn, alles dat niet gevoeld wil worden geblokkeerd wordt door het te negeren. Negeren van pijn/angst. Niet ernaar willen kijken. En door dat negeren stoppen we dingen weg uit het directe bewustzijn en lijkt het er niet te zijn. Maar ondertussen heeft die angst vanuit het onderbewuste min of meer constant invloed op ons. Dat zie ik eigenlijk als 'ignorance is bliss'. Je bent even (tijdelijk) oké, maar je problemen blijven terugkeren want de kernoorzaak van het probleem is niet weggehaald. En zelfs al geef je de drang naar antwoorden zoeken op, je kunt nog steeds je angst negeren.

Mwa ik gebruik 'hoge frequentie' puur om hier te kunnen communiceren wat ik bedoel. Los van hier denk ik nooit na over 'hoge frequenties'. Het leven zelf wordt die "hoge frequentie".

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Een hoop mensen zijn "gelukkig". Mijn ouders zijn gelukkig. En ik ben oprecht blij voor ze dat ze dat zijn. Maar ik denk ook dat zij hun ogen sluiten voor heel veel dingen die aandacht nodig hebben. Veel dingen worden genegeerd om het opgebouwde gelukkige leven niet teveel aan het wankelen te krijgen. Kan men zijn/haar leven op die manier min of meer gelukkig leven? Ik denk van wel. Maar ik denk dat het ook op vele manieren in de weg staat van waarheid en daarmee een potentieel veel dieper geluk.

Ik vond dit wel mooi verwoord want zo dacht ( en stiekem nog wel eens ) ik er ook over. Maar er is ook een valkuil in "geluk"
Want het zoeken naar het hoogste geluk is alsof je de horizon wil bereiken, maar zodra je begint te lopen hij altijd even ver weg blijft. Het gaat ook niet om het bereiken van (bestemming geluk/waarheid) maar meer om de weg er naar toe.

Verder wat de afterglow betreft, waarmee roze olifant deze mooie discussie heeft gestart, herken ik ook. Ik ervaar bij mijn laatste trips ook vaker last van melancholie de dagen er na. Melancholie is ook precies het juiste woord. Maar ik denk dat dit deels te maken heeft met dat ik ouder ben met meer verantwoordelijkheid en soms dus meer zorgen. Bij mijn eerste +- 40 trips had ik dit nooit. Ik kan er ook niet mijn vinger goed op leggen. Misschien toch een soort heimwee naar dat zorgeloze van vroeger wat je tijdens de trip ook weer even kon ervaren. Gevoel is ook soms een lastig iets... Maar vaak ook erg lekker :wink:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik vond dit wel mooi verwoord want zo dacht ( en stiekem nog wel eens ) ik er ook over. Maar er is ook een valkuil in "geluk"
Want het zoeken naar het hoogste geluk is alsof je de horizon wil bereiken, maar zodra je begint te lopen hij altijd even ver weg blijft. Het gaat ook niet om het bereiken van (bestemming geluk/waarheid) maar meer om de weg er naar toe.
Het gaat zeker om de weg er naartoe ja. :)

Aan de andere kant zit er imo ook diepe waarheid in deze quote van Gurdjieff:

You are in prison. If you wish to get out of prison, the first thing you must do is realize that you are in prison. If you think you are free, you can't escape.
Je kunt tegelijkertijd genieten van de weg naar vrijheid terwijl je je ketenen erkent. "Heaven is all the way to Heaven" (weet niet meer wie dat zei)

Bovenaan