medische check-up?

milfhunter

Experimenterende gebruiker
Hoi leden

Misschien een beetje een rare vraag, maar is er een manier om te laten onderzoeken hoeveel schade drugs al gedaan hebben aan je lichaam en hersenen?
Kan je bijvoorbeeld bij de dokter binnenspringen en zeggen: "Doc, ik heb de laatste 2 jaar veel dope gebruikt. Kun jij eens een bloedonderzoek ofzo doen om te kijken hoeveel damage er gedaan is?" Of is dit allemaal zo simpel niet? (ik vermoed eigenlijk van niet)
Ook al voel ik me niet slecht ofzo, toch besef ik maar al te goed dat drugs niet goed voor je zijn en zou ik liever eens zien hoe het met bv. mijn lever gesteld is, vooraleer het te laat is.

Hoe ridicuul dit klinkt, en hoe ongelukkig ik dit ook geformuleerd mag hebben, toch bedoel ik dit serieus.

Alvast bedankt voor de reacties, die ongetwijfeld niet zo vriendelijk zullen zijn maar stiekem hoop ik toch op een serieuze reactie of twee!

Vigilante

Wijs gebruiker
Volgens mij kunnen ze met een scan van je hersenen wel kijken welke hersencellen dood zijn. Verder kunnen ze ook je lever, je hart en je longen onderzoeken. Vraag het eens zou ik zeggen, denk wel dat je mag betalen :wink:

Arthur King

Wijs gebruiker
Ik zie het nut niet in van een drugs-check-up, als je wilt kijken hoeveel schade je lichaam heeft ondergaan doe je een 'gewone' check-up, als dan blijkt dat je lever niet meer zo blij is, kan je misschien concluderen dat je teveel gedronken hebt.

Dr Gonzo

Wijs gebruiker
een bloedonderzoek kun je volgens mij altijd wel om vragen...
en anders verzin je gewoon wat vage klachten waar een bloedonderzoek bij nodig is...
mijn huisarts doet er in ieder geval nooit moeilijk over...

Vigilante

Wijs gebruiker
Bij een bloedonderzoek onderzoeken ze je op bepaalde dingen. Dus als jij iets aangeeft, zijn er voor hun een aantal dingen waar ze je bloed op gaan onderzoeken. SOWIESO testen ze je bloed niet op alles wat mogelijk is, EN daarbij... kun je volgens mij niet zien hoe verneukt je bent aan alleen je bloed.

Dr Gonzo

Wijs gebruiker
als het echt een mindfuck voor je is moet je gewoon eerlijk tegen je dokter zijn,dat is de enigste manier om er vanaf te komen...
je dokter weet dan zelf wel waar hij/zij op moet laten testen..

Vigilante

Wijs gebruiker
True, zeg gewoon: ik heb zoveel drugs gebruikt in mijn leven, ik wil weten hoe KAPOT ik ben, zodat ik weet hoeveel drugs ik nog kan gebruiken :P

Dr Gonzo

Wijs gebruiker
Vigilante zei:
True, zeg gewoon: ik heb zoveel drugs gebruikt in mijn leven, ik wil weten hoe KAPOT ik ben, zodat ik weet hoeveel drugs ik nog kan gebruiken :P

hahaha, nee natuurlijk niet...
je moet het wel een beetje leuk brengen natuurlijk... :P

Vigilante

Wijs gebruiker
Heeey DOKTORRR, brillemans, yeahhh FAKA DAN?!

Hey kijk swa, ik heb die jonko's gerookt tot ik erbij neerviel, elleke dag ik sweer je so ERRUGG SAGHBI, ook die nakkies genomen weetje, samen met die flesse jonnie de loper! Beetje JD erbij, jeweettog...

Eerlijk ik zal je seggen swa, ik heb alles genomen en gebruikt, en veel ook weetje... kijk ik weet tis niet goed.. maarja je leeft maar 1x toggg? Nu wil ik dus weten wat er allemaal kapot is inmij weetje, zodat ik weet hoelang ik nog meekan weetje. Fix jij die shizzle bro? AAAAAAIGHT! PEAACE BRADA

Dreuge

Badass junkie
Weet niet of het om deze reden is maar je hebt toch geen medisch bewijs nodig voor jezelf om te weten dat het beter is om te stoppen?

milfhunter

Dreuge zei:
Weet niet of het om deze reden is maar je hebt toch geen medisch bewijs nodig voor jezelf om te weten dat het beter is om te stoppen?

Nee, uiteraard niet. Ik besef wel dat dope schadelijk is. Ik zou gewoon graag weten hoé schadelijk. Ik zou liever al op voorhand weten of er problemen zitten aan te komen in plaats van binnen enkele jaren plots te moeten vaststellen dat mijn hart helemaal naar de kloten is.

Bedankt voor de bijna uitsluitend bruikbare reacties!

Elohtibbar

Badass junkie
Vigilante zei:
Volgens mij kunnen ze met een scan van je hersenen wel kijken welke hersencellen dood zijn. Verder kunnen ze ook je lever, je hart en je longen onderzoeken. Vraag het eens zou ik zeggen, denk wel dat je mag betalen :wink:

Dat is niet zo simpel als hoe jij het stelt. Waarom denk je dat er zoveel tegenstrijdigheden bestaan over bijvoorbeeld de schadelijkheid van mdma? Omdat ze niet zomaar op een scan kunnen zien welke hersencellen afsterven als jij een pilletje hebt geslikt. Zelfs na duizenden wetenschappelijke onderzoeken kunnen hier nog bijna geen uitspraken met zekerheid over worden gedaan.

sarcasm

Bewuste gebruiker
Ik heb gehoord dat ze aan je hersenvocht kunnen zien wat je allemaal hebt gebruikt... Dus pas op voor de ruggeprik!!! Ik heb er een gehad nadat ik een trip effect kreeg tijdens een migraine aanval. Ik kreeg te horen dat ze niks zorgwekkends konden vinden, maar die dokter keek me aan met zo'n blik van: vind je het gek dat je gaat trippen tijdens een migraine aanval na alles wat jij hebt gebruikt...

Vigilante

Wijs gebruiker
Ik denk dat het idd moeilijk is te zien op een scan waar er precies (bijvoorbeeld) 100 cellen zijn afgestorven dus het is vrijwel onmogelijk om het effect van 1 pil te weten, maar na jaren van xtc nemen is er duidelijk verschil te zien, vooral bij extreem gebruik.

Tegenwoordig kunnen ze met een MRI scan met informatie over weefselveranderingen en bloedtoevoer vrij precies berekenen, volgens modellen, of er hersenschade in of niet op een bepaalde plek.

Elohtibbar

Badass junkie
Vigilante zei:
Ik denk dat het idd moeilijk is te zien op een scan waar er precies (bijvoorbeeld) 100 cellen zijn afgestorven dus het is vrijwel onmogelijk om het effect van 1 pil te weten, maar na jaren van xtc nemen is er duidelijk verschil te zien, vooral bij extreem gebruik.

Tegenwoordig kunnen ze met een MRI scan met informatie over weefselveranderingen en bloedtoevoer vrij precies berekenen, volgens modellen, of er hersenschade in of niet op een bepaalde plek.

Dat klopt niet helemaal. Ik weet niet wat voor gebruiker de TS is (wat voor middelen, welke hoeveelheid en frequentie), maar als hij jarenlang een normale hoeveelheid pillen (bijv. elke twee maanden 3 pillen van 100 mg) heeft genomen, is die schade niet direct met een scan aan te tonen. Ik heb laatst in een recent wetenschappelijk rapport gelezen dat er pas bij ca. 25 pillen per jaar (uitgegaan van pillen van ca. 100 mg mdma) met zekerheid kan worden gezegd dat er hersenschade wordt veroorzaakt. En dan kunnen ze nog niet eens zeggen hoe groot die schade precies is. Sowieso gaan ze echt geen hele dure geavanceerde scans uitvoeren als daar geen reden voor is.

blu

Bewuste gebruiker
Zeg gewoon dat je bloed pist en schilder je gezicht een beetje geel. Dan onderzoeken ze je nier- en leverfunctie wel denk ik. Als ze dan toch bezig zijn, kun je ook om een bloedonderzoek vragen.

Dat moet wel voldoende zijn dacht ik zo.

sarcasm

Bewuste gebruiker
Vigilante zei:

Ik heb jaren geleden meegedaan als proefkonijn met een test in het AMC om te kijken of xtc hersenschade kon geven, ik kreeg er zelfs voor betaald, ik heb alleen nooit geen uitslagen gehad, dus of het nou succesvol was???
Dus, in het AMC hebben ze zeker onderzoek gedaan daar naar aan het eind van de jaren 90, als dat onderzoek iets op heeft geleverd moet dat wel bekend zijn denk ik zo.

http://forum.scholieren.com/archive/ind ... 46759.html

Aan zoiets heb ik ook meegedaan maar dan tien jaar geleden...

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Een MRI pf een CT-scan maken ze zowieso niet van je hersenen. Te kostbaar. Verder dan bloeddrukmeten, en bloedonderzoek zullen ze niet gaan. Of er moet door het bloedonderzoek dingen boven water komen. Meestal is er betreft organen pas laat wat te zien wanneer je dus echt zwaar de lul bent.

hmkey

Vigilante zei:

Ook bij medicijnen hoor :wink: anti psychotica bv

Bovenaan